Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia III: První dojmy se sériovými automobily v Portugalsku

Martin Vaculík
Diskuze (145)
V tuhle chvíli v Lisabonu přistává charterový speciál, na jehož palubě jsou také redaktoři Auto.cz. Na portugalských silnicích poprvé otestují třetí generaci vozu Škoda Fabia ve zcela sériové podobě.

Již včera se ze stejného místa vrátil Martin Vaculík, autor tohoto článku a technický poradce Světa motorů. Velmi důkladně tam prověřil zejména oba litrové agregáty. Že totiž čtyřválcový turbomotor 1.2 TSI bude fajn, o tom dopředu nikdo nepochyboval. Zda však bude nenáročným zákazníkům stačit tříválec s pouhými 95 newtonmetry, o tom naopak panovaly značné pochybnosti.

Bude muset stačit...

Kontroverze kolem litrového motoru ještě zesílily deset dní nazpět, kdy Škoda Auto zveřejnila oficiální ceník Fabie III. Základní částka 234.900 Kč za provedení 1.0 MPI/44 kW s výbavou Active nepřekvapí – něco takového jsme čekali.

Dokonce nás potěšilo, že v nabízeném paketu Active Plus je za pouhých 5000 korun kromě avizované klimatizace obsažena také spousta dalších příjemných prvků. Jmenujme například elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka v barvě karoserie, lakované kliky či elektricky ovládaná boční okna vpředu.

Zatímco Octavii třetí generace není problém na silnicích potkat v nepříliš atraktivní kombinaci bílého laku a černých zrcátek, tak Fabii takto "očesanou" sice vyrobit lze, ale pochybujeme, že si ji někdo koupí.

Co nás (a jistě nejen nás) poněkud naštvalo, jsou cenové rozestupy mezi litrovými motory. Pamatujeme si totiž dobu, kdy u Fabie a Roomsteru byl cenový rozdíl mezi atmosférickým tříválcem 1.2 HTP a přeplňovaným čtyřválcem 1.2 TSI jenom 10.000 korun a ve skrytu duše jsme v něco takového doufali také u nové Fabie.

Že prostě litr se třemi válci si bude pořizovat vážně jenom ten, kdo nic výkonnějšího ke svému řidičskému životu nepotřebuje, či se prostě všech těch turbodmychadel a přímých vstřiků jednoduše bojí.

Současná ceníková realita je však tvrdší. Za výkonnější verzi s 55 kilowatty se připlácí 18.000 Kč, za turbomotor 1.2 TSI s výkonem 66 kW pak dalších 16.000 korun. Dohromady tak cesta od naprostého tříválcového základu k agregátu, který jsme dopředu označili jako „Verze ideál“, vyjde na 34.000 Kč. Je tak jasné, že mnozí kupující prostě na čtyřválec TSI nedosáhnou a litr jim zkrátka bude muset stačit.

Vyplatí se dát těch 18.000 Kč?

Nedávno (viz odkaz) jsme psali, že vzhledem k pohotovostní hmotnosti základní verze Fabie jenom 980 kg je výkon 55 kW naprosto dostatečný. Že problémem samozřejmě je točivý moment, ale jenom pokud si neumíte náležitě podřadit. A doufali jsme, že 44kW varianta bude v nabídce Fabie jenom kvůli položce "Cena od" a že nikdo nebude mít důvod po ní sáhnout.

Jenže ono to nakonec asi bude opačně: Opravdu jenom málokdo totiž vydělává peníze tak snadno, aby bez smíšených pocitů vydal částku 18.000 Kč za pozměněných pár řádek v řídicí jednotce a kratší převody třetího až pátého stupně. Mechanicky se totiž obě výkonové verze litrového motoru v ničem neliší.

Jaký je ve skutečnosti rozdíl mezi litrovými tříválci s výkonem 44 a 55 kilowattů, to byla jedna z hlavních otázek, s níž jsme v pondělí do Lisabonu odlétali. Jasné a nekompromisní závěry na toto téma vám přineseme dnes v 16:00.

Kromě toho již přibližně od 11:30 budeme průběžně přinášet naše první jízdní dojmy, k dispozici bychom měli mít verze s turbomotorem 1.2 TSI a turbodieselem 1.4 TDI. Sledujte nás tedy ONLINE!

Škoda Fabia III - Ceny a motory
Motor1.0 MPI1.0 MPI1.2 TSI1.2 TSI1.4 TDI1.4 TDI
Válce/ventily3/123/124/164/163/123/12
Převodovka5M5M5M6M/7A5M/7A5M
Největší výkon [kW]445566816677
Točivý moment [N.m]95 95 160 175 230250
Emise CO2 [g/km]106 108 107 1108890
Cena Active [Kč]234.900252.900268.900322.900
Cena Ambition [Kč]251.900266.900282.900296.900 (322.900)336.900 (372.900)356.900
Cena Style [Kč]289.900305.900319.900 (355.900)359.900 (395.900)379.900

Martin Vaculík
Diskuze (145)
Avatar - KubikCv
16. 10. 2014 10:32
Re: HTTP
jestli se nezmění metodika měření spotřeb tak to bude čímdálhorší....místo škrcení emisí na zážehových motorech by se měli zaměřit ještě víc na vznětový...I když je fakt,že čím víc bude malejch turbomotorů,tím levnější budou turba a ND >:D
Avatar - cerrbion
16. 10. 2014 09:41
Re: Srovnatelná konkurence
teď koukám na to punto a má klimu už v základu, sice manuální, ale to snad stačí, teda aspoň mě ano.
Avatar - cerrbion
16. 10. 2014 09:40
Re: HTTP
no není to úplně stejný podvozek, je to jeho 6tá evoulce.
Avatar - cerrbion
16. 10. 2014 09:20
Re: Srovnatelná konkurence
lol, "Takový low-endový KERS." dobrý :yes:
Avatar - marek.g
16. 10. 2014 07:40
Re: Srovnatelná konkurence
naprostý souhlas :yes: