Škoda Fabia III vs. konkurence: Co koupit?
Hned na začátku tohoto článku předesíláme, že s takto omezeným rozpočtem (200.000 Kč) při požadavku na fungl nový automobil rovnou zapomeňte na nějaké lepší dynamické parametry, případně turbodiesel. Vystačit si musíte jenom s těmi nejmenšími motory, co se nabízejí.
Někdy tři, jindy čtyři
Zajímavé je, jak různí výrobci přistupují ke svým základním verzím. Zatímco Opel a Hyundai sázejí na čtyřválce o objemu 1,2 litru, jsou vstupní verze konkurentů v podobě Škody Fabia, Volkswagenu Polo a Toyoty Yaris poháněny o přibližně dvě deci menším motorem, který si musí vystačit jenom s třemi válci.
Je možné, že zákazník, který se rozhodne pro nové vozidlo s tříválcem, může mít pocit, že je o něco ochuzen. Ve skutečnosti tomu tak ale není, neboť fyzikální zákony platí vždycky a všude. Tříválec má obecně výhodnější poměr povrchu pístů vůči objemu, a tak v praxi může jet lépe, než podobně objemný a výkonný čtyřválec.
Něco jiného je vlastní kultura běhu motoru. Nicméně jak se ukazuje, i s tou se dnes již výrobci tříválců dokážou vypořádat i bez vyvažovacího hřídele.
Srovnání rozměrů | |||||
Vůz | Škoda Fabia | Opel Corsa | Hyundai i20 | Toyota Yaris | Volkswagen Polo |
Délka | 3992 mm | 4021 mm | 4035 mm | 3950 mm | 3972 mm |
Šířka | 1732 mm | 1746 mm | 1734 mm | 1695 mm | 1682 mm |
Výška | 1476 mm | 1481 mm | 1474 mm | 1510 mm | 1453 mm |
Rozvor | 2470 mm | 2510 mm | 2570 mm | 2510 mm | 2470 mm |
Zavazadelník | 330/1150 l | 285/1120 l | 326/1042 l | 286/952 l | 280/952 l |
Pokud zůstaneme u čísel, tak nejvyšší výkon z naší pětice nabízejí Hyundai i20 a Volkswagen Polo. Druhý jmenovaný ještě donedávna začínal téměř na dohled třísettisícové hranici, jenže pak přišla na trh Škoda Fabia a dovozce musel s cenou dramaticky dolů, a to až o nějakých 60.000 korun. Nyní pětidveřové Polo pořídíte za srovnatelných 247.900 Kč.
Na rozdíl od Škody Fabia ale začíná Volkswagen Polo až s výkonnější verzí zážehového tříválce. V jejím případě by pořízení stejné verze vyšlo v základní výbavě Active na 252.900 korun.
Odlišná politika výbav
Cenové srovnání nováčků segmentu malých vozů také dobře ukazuje na jednu zajímavou skutečnost. A sice, že evropské značky nabízejí mnohem pestřejší spektrum verzí než ty asijské. Zatímco třeba u Škody Fabia si můžete i v základní výbavě připlatit za vyloženě komfortní prvky, například kůží potažený volant, v případě Toyoty Yaris či Hyundaie i20 musíte, chcete-li mít tento doplněk, zvolit dražší verzi. V korejském voze navíc nemůžete mít v základu klimatizaci. Naopak v Yarisu je standardem, stejně jako v dražším Polu.
Vybrané prvky standardní a příplatkové výbavy základních verzí | |||||
Vůz | Škoda Fabia | Opel Corsa | Hyundai i20 | Toyota Yaris | Volkswagen Polo |
Motor | 1.0 MPI (44 kW) | 1.2 (51 kW) | 1.2i (55 kW) | 1.0 VVT-i (51 kW) | 1.0 (55 kW) |
Výbava | Active | Selection | Family | Power | Start |
Základní cena [Kč] | 234.900,- | 219.900,- (akční) | 239.900,- | 269.900,- | 247.900,- |
Airbagy čelní | S | S | S | S | S |
Airbagy boční | S | S | S (včetně vzadu) | S | S |
Airbagy hlavové | S | S | S | S | 26.300,- |
Airbag kolenní | Ne | Ne | Ne | S | Ne |
Centrální zamykání s DO | S (dálkové ovládání 4.000,-) | S | S (bez dálkového ovládání) | S | S |
Elektricky ovládaná zrcátka | 12.000,- (spolu s okny) | S | Ne | S | 3.000,- |
El. stahování předních oken | 12.000,- (včetně zrcátek) | S | S | S | S (včetně zadních) |
ESP | S | S | S | S | S |
Karoserie pětidveřová | S | 15.000,- | S | S | S |
Klimatizace manuální | 20.000,- | 25.000,- | Ne | S | S |
Klimatizace automatická | Ne | 35.000,- | Ne | Ne | Ne |
Kožený volant | 7.000,- (malý kožený paket) | 2.500,- | Ne | Ne | 1.900,- |
Litá kola | 17.400,- | 9.000,- | Ne | Ne | 12.100,- |
Metalický lak | 10.900,- | 13.000,- | 10.900,- | 11.000,- | 12.700,- |
Přední mlhovky | 4.100,- | 4.000,- | Ne | Ne | 5.500,- |
Autorádio | 6.500 | 11.000,- | Ne (jen příslušentsví) | S | S |
Tempomat | Ne | 3.000,- | Ne | Ne | 11.100,- |
Přípojka USB | S | 11.000,- (součást audia) | Ne | S | 1.400,- |
Vyhřívání zpětných zrcátek | 12.000,- (včetně ovládání) | 2.000,- | Ne | Ne | 3.000,- (s nastavováním) |
Denní svícení | S (halogeny) | 3.500,- (diody) | S | S (halogeny) | S |
Palubní počítač | 2.000,- | 2.200,- | S | S | S |
Při podrobnějším prostudování nabídky základních verzí soupeřů zaujme nezvykle bohatá standardní výbava Toyoty Yaris, čítající třeba klimatizaci nebo v tomto segmentu ojedinělý kolenní airbag pro řidiče. I ten je v sérii. Na druhou stranu je Yaris nejdražším vozem našeho srovnání.
Zajímavá je rovněž cena Opelu Corsa, který v pětidveřové verzi vyjde na úplně stejné peníze jako tuzemská Fabia. Že by to byl záměr? Přitom ale nabízí výkonnější motor při obdobné úrovni standardní výbavy. Za příplatek pak lze mít například automatickou klimatizaci, kterou Fabia nabízí až od vyšší úrovně Ambition a to ještě za příplatek 30.000 korun.
Technické a provozní údaje základních verzí | |||||
Vůz | Škoda Fabia | Opel Corsa | Hyundai i20 | Toyota Yaris | Volkswagen Polo |
Motor | 1.0 MPI | 1.2 | 1.2 D-CVVT | 1.0 VVT-i | 1.0 MPI |
Počet válců/ventilů | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 3/4 | 3/4 |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1229 | 1248 | 998 | 999 |
Největší výkon [kW/min] | 44/5000-6000 | 51/5600 | 55/6000 | 51/6000 | 55/6200 |
Točivý moment [N.m/min] | 95/3000-4300 | 115/4000 | 121/4000 | 95/4300 | 95/3000-4300 |
Převodovka | 5M | 5M | 5M | 5M | 5M |
Maximální rychlost [km/h] | 160 | 162 | 170 | 155 | 173 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 15,7 | 16,0 | 13,6 | 15,3 | 14,3 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 4,7 | 5,3 | 4,8 | 4,3 | 5,1 |
Emise CO2 [g/km] | 106 | 124 | 112 | 99 | 116 |
Verze | Active | Selection | Family | Power | Start |
Základní cena [Kč] | 234.900 | 234.900 | 239.900 | 269.900 | 247.900 |
Je to na vás
Takže co zvolit? Rozhodnutí je samozřejmě jen a jen na vás. Při koupi nového auta totiž záleží i na jiných faktorech, než jakým je srovnání výbav, rozměrů či jízdních výkonů. Škoda Fabia je sice motorově nejslabší, avšak velmi komfortně jezdí. Proto bychom ji doporučili coby volbu číslo 1. Jako dobrý kompromis nám připadá Toyota Yaris. Skvěle se řídí, nabízí bohatou výbavu v sérii, vypadá neotřele a navíc i její tříválcový motor poskytuje solidní výkonové parametry. Jenže třeba v dostupnosti dealerské sítě nemá Škodovka přirozeně konkurenci.