Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia III vs. konkurence: Co koupit?

Tomáš Dusil
Diskuze (355)
Máte přes 200.000 Kč a chcete si pořídit nový malý vůz? Která základní verze je nejvýhodnější? Vybírali jsme z této pětice: Škoda Fabia, Opel Corsa, Hyundai i20, Toyota Yaris nebo Volkswagen Polo.

Hned na začátku tohoto článku předesíláme, že s takto omezeným rozpočtem (200.000 Kč) při požadavku na fungl nový automobil rovnou zapomeňte na nějaké lepší dynamické parametry, případně turbodiesel. Vystačit si musíte jenom s těmi nejmenšími motory, co se nabízejí.

Někdy tři, jindy čtyři

Zajímavé je, jak různí výrobci přistupují ke svým základním verzím. Zatímco Opel a Hyundai sázejí na čtyřválce o objemu 1,2 litru, jsou vstupní verze konkurentů v podobě Škody Fabia, Volkswagenu Polo a Toyoty Yaris poháněny o přibližně dvě deci menším motorem, který si musí vystačit jenom s třemi válci.

Je možné, že zákazník, který se rozhodne pro nové vozidlo s tříválcem, může mít pocit, že je o něco ochuzen. Ve skutečnosti tomu tak ale není, neboť fyzikální zákony platí vždycky a všude. Tříválec má obecně výhodnější poměr povrchu pístů vůči objemu, a tak v praxi může jet lépe, než podobně objemný a výkonný čtyřválec.

Něco jiného je vlastní kultura běhu motoru. Nicméně jak se ukazuje, i s tou se dnes již výrobci tříválců dokážou vypořádat i bez vyvažovacího hřídele.

Srovnání rozměrů
VůzŠkoda FabiaOpel CorsaHyundai i20Toyota YarisVolkswagen Polo
Délka3992 mm4021 mm4035 mm3950 mm3972 mm
Šířka1732 mm1746 mm1734 mm1695 mm1682 mm
Výška1476 mm1481 mm1474 mm1510 mm1453 mm
Rozvor2470 mm2510 mm2570 mm2510 mm2470 mm
Zavazadelník330/1150 l285/1120 l326/1042 l286/952 l280/952 l

Pokud zůstaneme u čísel, tak nejvyšší výkon z naší pětice nabízejí Hyundai i20 a Volkswagen Polo. Druhý jmenovaný ještě donedávna začínal téměř na dohled třísettisícové hranici, jenže pak přišla na trh Škoda Fabia a dovozce musel s cenou dramaticky dolů, a to až o nějakých 60.000 korun. Nyní pětidveřové Polo pořídíte za srovnatelných 247.900 Kč.

Na rozdíl od Škody Fabia ale začíná Volkswagen Polo až s výkonnější verzí zážehového tříválce. V jejím případě by pořízení stejné verze vyšlo v základní výbavě Active na 252.900 korun.

Odlišná politika výbav

Cenové srovnání nováčků segmentu malých vozů také dobře ukazuje na jednu zajímavou skutečnost. A sice, že evropské značky nabízejí mnohem pestřejší spektrum verzí než ty asijské. Zatímco třeba u Škody Fabia si můžete i v základní výbavě připlatit za vyloženě komfortní prvky, například kůží potažený volant, v případě Toyoty Yaris či Hyundaie i20 musíte, chcete-li mít tento doplněk, zvolit dražší verzi. V korejském voze navíc nemůžete mít v základu klimatizaci. Naopak v Yarisu je standardem, stejně jako v dražším Polu.

Vybrané prvky standardní a příplatkové výbavy základních verzí
VůzŠkoda FabiaOpel CorsaHyundai i20Toyota YarisVolkswagen Polo
Motor1.0 MPI (44 kW)1.2 (51 kW)1.2i (55 kW)1.0 VVT-i (51 kW)1.0 (55 kW)
VýbavaActiveSelectionFamilyPowerStart
Základní cena [Kč]234.900,-219.900,- (akční)239.900,-269.900,-247.900,-
Airbagy čelníSSSSS
Airbagy bočníSSS (včetně vzadu)SS
Airbagy hlavovéSSSS26.300,-
Airbag kolenníNeNeNeSNe
Centrální zamykání s DOS (dálkové ovládání 4.000,-)SS (bez dálkového ovládání)SS
Elektricky ovládaná zrcátka12.000,- (spolu s okny)SNeS3.000,-
El. stahování předních oken12.000,- (včetně zrcátek)SSSS (včetně zadních)
ESPSSSSS
Karoserie pětidveřováS15.000,-SSS
Klimatizace manuální20.000,-25.000,-NeSS
Klimatizace automatickáNe35.000,-NeNeNe
Kožený volant7.000,- (malý kožený paket)2.500,-NeNe1.900,-
Litá kola17.400,-9.000,-NeNe12.100,-
Metalický lak10.900,-13.000,-10.900,-11.000,-12.700,-
Přední mlhovky4.100,-4.000,-NeNe5.500,-
Autorádio6.50011.000,-Ne (jen příslušentsví)SS
TempomatNe3.000,-NeNe11.100,-
Přípojka USBS11.000,- (součást audia)NeS1.400,-
Vyhřívání zpětných zrcátek12.000,- (včetně ovládání)2.000,-NeNe3.000,- (s nastavováním)
Denní svíceníS (halogeny)3.500,- (diody)SS (halogeny)S
Palubní počítač2.000,-2.200,-SSS

Při podrobnějším prostudování nabídky základních verzí soupeřů zaujme nezvykle bohatá standardní výbava Toyoty Yaris, čítající třeba klimatizaci nebo v tomto segmentu ojedinělý kolenní airbag pro řidiče. I ten je v sérii. Na druhou stranu je Yaris nejdražším vozem našeho srovnání.

Zajímavá je rovněž cena Opelu Corsa, který v pětidveřové verzi vyjde na úplně stejné peníze jako tuzemská Fabia. Že by to byl záměr? Přitom ale nabízí výkonnější motor při obdobné úrovni standardní výbavy. Za příplatek pak lze mít například automatickou klimatizaci, kterou Fabia nabízí až od vyšší úrovně Ambition a to ještě za příplatek 30.000 korun.

Technické a provozní údaje základních verzí
VůzŠkoda FabiaOpel CorsaHyundai i20Toyota YarisVolkswagen Polo
Motor1.0 MPI1.21.2 D-CVVT1.0 VVT-i1.0 MPI
Počet válců/ventilů3/44/44/43/43/4
Zdvihový objem [cm3]99912291248998999
Největší výkon [kW/min]44/5000-600051/560055/600051/600055/6200
Točivý moment [N.m/min]95/3000-4300115/4000121/400095/430095/3000-4300
Převodovka5M5M5M5M5M
Maximální rychlost [km/h]160162170155173
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,716,013,615,314,3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4,75,34,84,35,1
Emise CO2 [g/km]10612411299116
VerzeActiveSelectionFamilyPowerStart
Základní cena [Kč]234.900234.900239.900269.900247.900

Je to na vás

Takže co zvolit? Rozhodnutí je samozřejmě jen a jen na vás. Při koupi nového auta totiž záleží i na jiných faktorech, než jakým je srovnání výbav, rozměrů či jízdních výkonů. Škoda Fabia je sice motorově nejslabší, avšak velmi komfortně jezdí. Proto bychom ji doporučili coby volbu číslo 1. Jako dobrý kompromis nám připadá Toyota Yaris. Skvěle se řídí, nabízí bohatou výbavu v sérii, vypadá neotřele a navíc i její tříválcový motor poskytuje solidní výkonové parametry. Jenže třeba v dostupnosti dealerské sítě nemá Škodovka přirozeně konkurenci.

Tomáš Dusil
Diskuze (355)
5. 1. 2015 21:44
Re: Hanbite sa za tento článok!!!!!!!
V prvom rade rozumiem, že proste české auto nemôže byť hodnotené úplne objektévne v čechách.
Ale v porovnaniach vychádza jednoznačne najhoršie (je to článok pomer/cena/výbava/výkon) a vy tam jebnete vetu, že komfortne jazdí, ci boha.

U nás na slovensku je uvádzací bonus, takže Hyundai i20 za 8 999 Eur s klimatizáciou, zimnými gumami. A netreba zabudnúť na 5 ročnú záruku.

Myslím, že je teda úplne jasné, kto v tomto súboji ťahá za dlhší koniec. A fabka to teda rozhodne nie je.

Avatar - Vij
22. 12. 2014 09:51
Nezapomente na francouze
Na trhu jsou i dalsi povedena auta. Zejmena tim myslim Citroen C3 a Peugeot 208. Ja mam C3 z roku 2011, ale stale to je velmi pekne a povedene auto.
20. 12. 2014 12:09
Re: ok
Máš pravdu: po čase jsem se vrátil a zagooglil: údajně se pro všechny trhy vyráběl v jihokorejském Ulsanu. Nevím proč, ale žil jsem v přesvědčení, že se dělal v Turecku.

Takže sorry, omluva a ještě jednou sorry.
16. 12. 2014 09:45
Re: Viděl jste už někdo i20 naživo?
Ano videl, sedel...ale každému sa niečo iné páči, pretože mne sa napr. oveľa viac páči i20 ako nova Fabia III. A to som presadol rovno z i20 do Fabie III, lebo hned vedľa seba susedili predajcovia. Hlavne treba porovnávať auta s rovnakou výbavou, kde i20 je pri rovnakej výbave a podobnom motore určite lacnejšia ako FIII a celkovo cena novej Fabie III min. na Slovensku je veľmi vysoká. Dať za FIII so strednou vybavou Ambition a normalnym motorom min. 1.2 66 kW (1.0 su pre mna motory max. do mesta) takmer 12 tis € je moc, predajca Kie mi dal cenu na Ceed 1.4 74kW (zakladna výbava, ktora je ale v konecnom dosledku lepsia ako vo FIII Ambition) takú istu cenu. Rozumna cena pre FIII by bola min. o 1,5 -2 tis € nizsia.
Sedel som vo Fabii III kde bola zakladna výbava (bez LED, plecháče) a pripomínalo mi to vzhľadom Škodu 120, hrozne lacny interier!
15. 12. 2014 22:18
Re: ok
neblazni, dopadnes jako hus v kostnici :-)... Ja bych skoro rekl, ze nejvetsi sektou jsou tu skalni skodovkari. Tady se neminusuje za to, ze kecas nebo pises blbiny nebo jsi sprostak. tady se minusuje za to, ze mas odlisny nazor. No a skodovkar ti da minus i za to, kdyz odhalis pro nej nelichotivou pravdu. Napriklad staci napsat, ze Skodovka neni nejlepsi na svete a ani trivalec ze skodovky neni kultivovanejsi nez ctyrvalec, apod. Proste zcela proste a obecne veci a hned budes minusovan, podle me je to minusovani a plusovanimuplne k nicemu...