7.7. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Škoda Octavia Scout: První jízdní dojmy

 

Druhá generace Octavie Scout opět sází na drsnější vzhled, pohon všech kol a zvýšený podvozek. Nyní však přichází i s naftovým motorem původem z Octavie RS. Co se změnilo dále?

Musím se přiznat, že při pohledu na první fotografie jsem byl ze vzhledu Octavie Scout druhé generace mírně v rozpacích. Ve světle modré barvě se o žádnou krásku rozhodně nejednalo a nový design kol tomu také nepomohl. Jenže nyní se nacházíme na mezinárodní prezentaci vozu v Hamburku a já Scoutu přišel na chuť.

Hlavní roli v tomto případě hraje barva, světlé odstíny totiž vozu příliš nesluší. Jenže v tmavější modré, červené či vínové je to na poměry třídy pohledné auto a co víc, vypadá na první pohled draze, čímž bohužel také do značné míry je. Samotné úpravy přitom nejsou nikterak zásadní. Celý automobil je o 31 milimetrů výše, takže světlá výška auta činí 171 mm, nechybí obligátní oplastování karoserie ani vystouplý chromovaný difuzor zadního nárazníku. Scout je na pohled mnohem výraznější než běžné kombi (jako liftback se Scout nedělá) a stačily k tomu detaily.

Škoda Scout: Pět drsných škodovek od roku 2006 do současnosti

Mezi další specifika patří kryt motoru a celková ochrana před vniknutím nečistot do motorového prostoru. Automobil se prodává výhradně s pohonem všech kol, ke kterému se váže také zvětšená palivová nádrž na 55 litrů, což je velmi vítaná věc. Jinak však kromě vyšší základní výbavy auto těžko obhajuje svou základní cenu, zákazníci však s velkou pravděpodobností uvítají vzhledovou odlišnost proti běžné Octavii 4x4. Výbava přece jenom není zase tak malá, vždy totiž dostanete litá sedmnáctipalcová kola, střešní ližiny, vyhřívaná přední sedadla, tempomat, mlhovky, paket Light assistant či dvouzónovou klimatizaci a barevný displej Maxi DOT.

Vůbec poprvé ve Škodě Octavia je k dispozici turbodiesel 2.0 TDI/135 kW s pohonem všech kol. Tato verze se stejně jako benzinová osmnáctistovka, další ze tří nabízených motorů, prodává výhradně s automatickou šestistupňovou převodovkou DSG. A právě diesel původem z Octavie RS byl první variantou, kterou jsme při prezentaci zkoušeli.

Již při počátečních kilometrech je jasné, že zde máme o něco hlučnější jednotku, která navíc v nízkých otáčkách trochu vibruje, ale nejedná se o nic hrozného. Motor dobře spolupracuje s automatickou převodovkou a nebýt výraznějších projevů spalování nafty, panovala by na palubě veliká pohoda. Kdo však očekává, že ve spojení s tímto agregátem se ze Scoutu stane něco jako naftové RS pro horší silnice, takový dieselový ekvivalent Subaru Impreza WRX, toho musíme zklamat. Automobil svůj točivý moment 380 N.m dává najevo decentně, žádný zběsilý úprk se nekoná a tak oceníte spíše výkonovou rezervu a hladce řadící převodovku.

Seat Leon X-Perience: Španělský scout

Silnější dvoulitrový turbodiesel dokáže automobil rozjet až na 219 km/h a z klidu na 100 km mu to trvá jenom 7,9 s, nic to ovšem nemění na tom, že jednotka nepůsobí zrovna výbušně. Co se týče spotřeby, tak testovací úsek jsme při občasném vyzkoušení dynamiky zajeli za 8 litrů na sto kilometrů, což nám přijde jako běžná hodnota vzhledem k výkonu, automatické převodovce a pohonu všech kol.

O kus slabší turbodiesel s manuálem nepůsobí o mnoho lenivěji. Pravděpodobně nejprodávanější verze se stala druhým Scoutem, který jsme vyzkoušeli. Díky přesnému manuálu a dobré odezvě na plyn působí automobil příjemně živě, ostatně na stovku zrychlí za 9,1 s, což nezní špatně. Jinak je to ovšem jednotka, která působí v mnohém podobně jako její silnější sestra s automatem – tedy vůbec ne zle.

Co ovšem při jízdě překvapilo, nebyly motory, ale spíše podvozek. Díky vyšší světlé výšce a jinému naladění šasi se automobil velmi dobře choval na rozbitějších úsecích silnice. Scout působí plavněji než běžná Octavia a o malinký kousíček hůře kontroluje pohyby karoserie, ani rychlý let po zvlněné vozovce z kočičích hlav ale neznamenal nepohodlí či zvýšenou hlučnost podvozku. V tomto je daná verze opravdu o kus dále než běžná Octavia, která může některým řidičům přijít příliš tvrdá či bouchající zejména od zadní nápravy. Ničeho takového se v nové variantě nedočkáte. Schválně jsme se snažili najít horší silnice, přesto Octavia Scout obstála. Pro konečný verdikt to ale bude chtít vyzkoušet Scout v českých podmínkách.

I tak si ovšem troufáme říci, že pro člověka zvyklého na pohodlí je Octavia Scout mnohem lepší volba než běžná Octavia. Navíc se v ní i sedí o něco výše, takže řidič má pocit, jako by opravdu jel v SUV. Zkoušeli jsme automobil také v terénu, překážky ale nebyly nikterak složité, takže ne zrovna off-roadový Scout si s nimi poradil bez jediného zaváhání.

Škoda Octavia Scout: V prodeji od srpna za 682.900 Kč

Pohon všech kol v tomto voze je řešen pomocí mezinápravové spojky Haldex páté generace. Tento systém je velmi sofistikovaný, k připojení zadní nápravy přijde ještě před samotným prokluzem předních kol a automobil tak má výtečnou trakci. Plusem systému je rovněž to, že jeho funkci cítíte i v zatáčkách, kdy zadní náprava pomáhá auto lépe nasměrovat k apexu a nedotáčivost je tak dobře potlačena. Samozřejmě vyšší světlá výška a méně lepivé pneumatiky znamenaly jediné – automobil nemá v oblouku tolik přilnavosti co běžná Octavia, čekal by snad někdo opak? I na asfaltu se ale Scout chová předvídatelně a bezpečně.

Pokud o Scoutu uvažujete, pak vězte, že vedle atraktivnějšího vzhledu a bohatší výbavy dostanete za své peníze také již poměrně propracovaný systém pohonu všech kol, trojici velmi slušných motorů, větší palivovou nádrž než má octavia s předním pohonem a hlavně atraktivnější vzhled, který se naživo povedl mnohem více než je vidět na fotografiích. Je pak již na vás, jestli neoželíte plasty a nevezmete si raději obyčejnou Octavii 4x4, Scout však rozhodně není špatným autem, i když základní cena téměř 700.000 korun za toto kombi může někomu přijít hodně. Velmi kladně hodnotíme úpravy podvozku, který skvěle zvládá i rozbitější silnice a působí pohodlně. Na chatu se tak nyní budete moci vydat ve vyšším tempu a bez starostí.

Škoda Octavia Scout - technická data
Motor1.8 TSI2.0 TDI2.0 TDI
Převodovka6 AT6 MT6 AT
Zdvihový objem (cm3)179819681968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon (kW/min-1)132/4500-6200110/3500-4000135/3500-4000
Točivý moment (N.m/min-1)280/1350-4500340/1750-3000380/1750-3250
Maximální rychlost (km/h)216207219
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,89,17,8
Spotřeba (l na 100 km)6,95,15,1
Cena (Kč)694.900682.900734.900

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Scout: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Drahoš dostal ze dvou účtů během týdne milion. Kampaň zahájil i zpěvem

Drahoš dostal ze dvou účtů během týdne milion.…

Bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš zahájil kampaň, která ho má dostat na Pražský hrad. Turné po České…

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

 

iSport.cz

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem štastný, přiznal Železník

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem…

Hazardoval s osudem, v Liberci útočník Mladé Boleslavi Lukáš Železník s parťáky padl ostudně 0:4, přesto slaví…

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů jde Boleslav i po debaklu

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů…

Oslavy v červenobílém mohou začít! Fotbalistům Slavie patří český titul, na Strahově ho potvrdili v posledním…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…