TEST Škoda Superb 2,0 TDI DSG 4x4 – Dva pedály bez prokluzu
Škoda nabízí limuzínu střední třídy, se solidním turbodieselem, pohonem všech kol a nyní čerstvě i s dvouspojkovým automatem. Stačí to na vklínění mezi prémiové konkurenty?
Kombinace oblíbeného dvoulitrového turbodieselu, pohonu všech kol a automatické převodovky byla ještě donedávna u Superbu tabu. Jistě ne malá skupina zájemců tak byla odkázána na nejbližší konkurenci – tedy Volkswagen Passat, či Opel Insignia.
Na konci roku 2010 ale i toto omezení padlo a aktuálně je dvouspojkový automat s pohonem obou náprav v nabídce pro turbodiesely s výkonem 103 i 125 kW. Cestu na ženevský autosalon jsme absolvovali se slabší variantou a kromě vyšší ceny jsme výrazná negativa téměř nenašli. Ale popořadě…
Důvody pro motor
skoda testy vyssistredni Velmi moderní naftový čtyřválec se vstřikováním common rail patří v rámci koncernu k nejuniverzálnějším motorům – s výrazně utlumeným hlukem oproti předchůdci a nízkou spotřebou jej automobilky logicky cpou do jakéhokoli modelu, kam se vejde.
Zkratka 2,0 TDI (103 kW) byla ovšem také synonymem hlubokého dunění mezi 2000-3000 otáčkami, které se v menší míře objevuje i v aktuální verzi. Superb se ale snaží, například použitím hned dvou vyvažovacích hřídelů a lepším uložením motoru v karoserii.
V praxi jsme žádné z potenciálních negativ nezaznamenali v míře vyšší než konkurenceschopné. Zásadní je především kultivovanost chodu a plynulost nástupu od 2000 min-1, také hlučnost i při studených startech nepřerůstá týravou hranici.
Pokud ale někdo hledá jemnost chodu, musí se stále ještě podívat do nabídky PSA nebo Renaultu.
Důvody pro 4x4
Specifikem naftových motorů je náhle rostoucí točivý moment už od nízkých otáček. Při rozjezdech je tak znát náchylnost k prokluzu spojky nebo předních kol, která často nedokáží přenést veškerý výkon na akceleraci. Vyplatí se tedy investice 60 tisíc korun, která do Superbu přináší připojitelný pohon zadních kol prostřednictvím spojky Haldex?
Kouzelné slovo na šest písmem má ve své čtvrté generaci úplně jiné vlastnosti než koncem devadesátých let, kdy se tento švédský vynález objevil poprvé. Majitelé prvních Octavií 4x4 si jistě pamatují, že tehdejší systém připojil pohon zadní nápravy jen při skutečném prokluzu kol vpředu a do ještě při jízdě vpřed. Pokud jste tedy potřebovali vycouvat po zasněžené cestě, řídili jste v podstatě předokolku i přes lesklé označení 4x4 na zádi.
skoda testy vyssistredni Aktuální provedení nespíná zadní pohon jen při prokluzu kol, ale elektronika předvídá situace dopředu a například při rozjezdu a brzdění přítlak mezinápravové spojky aktivně řídí. Jinými slovy – rozjezd i při sebebrutálnějším tlaku na plynový pedál znamená rozjezd všemi koly v záběru, bez čekání na prokluz.
Na klikatých švýcarských silnicích jsme si ověřili, že pohon zadních kol je i nástrojem aktivní bezpečnosti. Když totiž v rychle projížděných zatáčkách hrozí ztráta trakce, je klasickému zásahu ESP předřazeno připojení zadní nápravy – a právě to vůz i bez vědomí řidiče udržuje stabilní v daleko meznějších situacích než u dvoukolky.
Naopak při brzdění vazba předních a zadních kol rychle mizí a vliv pohonu všech kol je minimální. To vše přitom platí na jakémkoli povrchu, tedy i na zcela suché kvalitní vozovce. Spolu s klesající adhezí za deště či na sněhu se výhody pohonu všech kol pochopitelně ještě násobí.
Důvody pro automat
Dvouspojková šestistupňová automatická převodovka DSG je jedinou alternativou manuálnímu ústrojí, klasické automaty s hydrodynamickým měničem už koncern Volkswagen nemá u osobních vozů v nabídce.
Možnou počáteční nedůvěru ale zařízení prolamuje rychle – i při rychlých rozjezdech pod plnou zátěží spolu obě spojky spolupracují vzorně a točivý moment si předávají naprosto plynule. Řidič si tak musí zvykat jen na trhavý pohyb ručičky otáčkoměru a také na pocitově méně efektní provoz. Motor prostě jednoznačně reaguje na pokyny plynového pedálu a zrychlování probíhá bez pocitu prokluzu a trápení jakékoli součásti vozu.
skoda testy vyssistredni Ani za jízdy se na charakteristice řazení nic nemění. Změna stupňů probíhá rychle, v optimální okamžik a bez jakéhokoli hluku. Motor, jehož maximum točivého momentu 320 Nm je využitelné mezi 1750-2500 otáčkami je tak schopen odvádět dobrou práci za minimální mzdu.
Během 2500 kilometrů ujetých z 90 % po dálnicích se spotřeba ustálila na 6,2 l/100 km, což je na 1.6 tunový sedan s pohonem všech kol velmi dobré číslo. Pro zajímavost, dálniční limit 130 km/h znamená 2700 min-1 na otáčkoměru a spotřebu 6,6 l/100 km.
Vyplatí se kombinace?
Pakliže se v hledáčku kupce objeví Superb s turbodieselovým motorem, měl by na seznamu příplatkové výbavy figurovat pohon všech kol téměř automaticky s motorizací o výkonu 125 kW, ale ani se slabším provedením není proč váhat. Investice 60 tisíc se v tomto případě jednoznačně vyplatí už proto, že nejde jen o zimního pomocníka, ale o významný příspěvek k aktivní bezpečnosti.
Kombinace pohonu všech kol s automatem je rovněž hodná doporučení, i když zde jde především o komfort provozu. Příplatek 73 tisíc za šestistupňovou dvouspojkovou převodovku je ke zvážení, větší rizika než potenciální náročnost na servis ale toto řešení nepředstavuje. Po dvoutýdenní zkušenosti můžeme také tvrdit, že zvolená kombinace nezvyšuje nijak významně ani spotřebu vozu.
Plusy:
- Úsporný motor
- Kvalitní interiér
- Prostorný zavazadelník
- Výtečně reagující pohon zadních kol
- Rychle a přesně řadící automat
Mínusy:
- Hlučnější motor
- Cena základních verzí i přípatků
První cena vozu | 574.900,- (1.4 TSI 92 kW Comfort) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 629.900,- (2.0 TDI DPF 103 kW Comfort) |
Základní cena testovaného vozu | 899.900,- (2.0 TDI DPF 103 kW DSG 4x4 Elegance) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.069.400,- (2.0 TDI DPF 103 kW DSG 4x4 Elegance) |