Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Superb 2,0 TDI DSG 4x4 – Dva pedály bez prokluzu

Ondřej Šuch
Diskuze (72)
Kombinace zkratek TDI, DSG a 4x4 byla dosud u Škody tabu. Teď už není.

Škoda nabízí limuzínu střední třídy, se solidním turbodieselem, pohonem všech kol a nyní čerstvě i s dvouspojkovým automatem. Stačí to na vklínění mezi prémiové konkurenty?

Kombinace oblíbeného dvoulitrového turbodieselu, pohonu všech kol a automatické převodovky byla ještě donedávna u Superbu tabu. Jistě ne malá skupina zájemců tak byla odkázána na nejbližší konkurenci – tedy Volkswagen Passat, či Opel Insignia.

Na konci roku 2010 ale i toto omezení padlo a aktuálně je dvouspojkový automat s pohonem obou náprav v nabídce pro turbodiesely s výkonem 103 i 125 kW. Cestu na ženevský autosalon jsme absolvovali se slabší variantou a kromě vyšší ceny jsme výrazná negativa téměř nenašli. Ale popořadě…

Důvody pro motor

skoda testy vyssistredni skoda testy vyssistredni Velmi moderní naftový čtyřválec se vstřikováním common rail patří v rámci koncernu k nejuniverzálnějším motorům – s výrazně utlumeným hlukem oproti předchůdci a nízkou spotřebou jej automobilky logicky cpou do jakéhokoli modelu, kam se vejde.

Zkratka 2,0 TDI (103 kW) byla ovšem také synonymem hlubokého dunění mezi 2000-3000 otáčkami, které se v menší míře objevuje i v aktuální verzi. Superb se ale snaží, například použitím hned dvou vyvažovacích hřídelů a lepším uložením motoru v karoserii.

V praxi jsme žádné z potenciálních negativ nezaznamenali v míře vyšší než konkurenceschopné. Zásadní je především kultivovanost chodu a plynulost nástupu od 2000 min-1, také hlučnost i při studených startech nepřerůstá týravou hranici.

Pokud ale někdo hledá jemnost chodu, musí se stále ještě podívat do nabídky PSA nebo Renaultu.

Důvody pro 4x4

Specifikem naftových motorů je náhle rostoucí točivý moment už od nízkých otáček. Při rozjezdech je tak znát náchylnost k prokluzu spojky nebo předních kol, která často nedokáží přenést veškerý výkon na akceleraci. Vyplatí se tedy investice 60 tisíc korun, která do Superbu přináší připojitelný pohon zadních kol prostřednictvím spojky Haldex?

Kouzelné slovo na šest písmem má ve své čtvrté generaci úplně jiné vlastnosti než koncem devadesátých let, kdy se tento švédský vynález objevil poprvé. Majitelé prvních Octavií 4x4 si jistě pamatují, že tehdejší systém připojil pohon zadní nápravy jen při skutečném prokluzu kol vpředu a do ještě při jízdě vpřed. Pokud jste tedy potřebovali vycouvat po zasněžené cestě, řídili jste v podstatě předokolku i přes lesklé označení 4x4 na zádi.

skoda testy vyssistredni skoda testy vyssistredni Aktuální provedení nespíná zadní pohon jen při prokluzu kol, ale elektronika předvídá situace dopředu a například při rozjezdu a brzdění přítlak mezinápravové spojky aktivně řídí. Jinými slovy – rozjezd i při sebebrutálnějším tlaku na plynový pedál znamená rozjezd všemi koly v záběru, bez čekání na prokluz.

Na klikatých švýcarských silnicích jsme si ověřili, že pohon zadních kol je i nástrojem aktivní bezpečnosti. Když totiž v rychle projížděných zatáčkách hrozí ztráta trakce, je klasickému zásahu ESP předřazeno připojení zadní nápravy – a právě to vůz i bez vědomí řidiče udržuje stabilní v daleko meznějších situacích než u dvoukolky.

Naopak při brzdění vazba předních a zadních kol rychle mizí a vliv pohonu všech kol je minimální. To vše přitom platí na jakémkoli povrchu, tedy i na zcela suché kvalitní vozovce. Spolu s klesající adhezí za deště či na sněhu se výhody pohonu všech kol pochopitelně ještě násobí.

Důvody pro automat

Dvouspojková šestistupňová automatická převodovka DSG je jedinou alternativou manuálnímu ústrojí, klasické automaty s hydrodynamickým měničem už koncern Volkswagen nemá u osobních vozů v nabídce.

Možnou počáteční nedůvěru ale zařízení prolamuje rychle – i při rychlých rozjezdech pod plnou zátěží spolu obě spojky spolupracují vzorně a točivý moment si předávají naprosto plynule. Řidič si tak musí zvykat jen na trhavý pohyb ručičky otáčkoměru a také na pocitově méně efektní provoz. Motor prostě jednoznačně reaguje na pokyny plynového pedálu a zrychlování probíhá bez pocitu prokluzu a trápení jakékoli součásti vozu.

skoda testy vyssistredni skoda testy vyssistredni Ani za jízdy se na charakteristice řazení nic nemění. Změna stupňů probíhá rychle, v optimální okamžik a bez jakéhokoli hluku. Motor, jehož maximum točivého momentu 320 Nm je využitelné mezi 1750-2500 otáčkami je tak schopen odvádět dobrou práci za minimální mzdu.

Během 2500 kilometrů ujetých z 90 % po dálnicích se spotřeba ustálila na 6,2 l/100 km, což je na 1.6 tunový sedan s pohonem všech kol velmi dobré číslo. Pro zajímavost, dálniční limit 130 km/h znamená 2700 min-1 na otáčkoměru a spotřebu 6,6 l/100 km.

Vyplatí se kombinace?

Pakliže se v hledáčku kupce objeví Superb s turbodieselovým motorem, měl by na seznamu příplatkové výbavy figurovat pohon všech kol téměř automaticky s motorizací o výkonu 125 kW, ale ani se slabším provedením není proč váhat. Investice 60 tisíc se v tomto případě jednoznačně vyplatí už proto, že nejde jen o zimního pomocníka, ale o významný příspěvek k aktivní bezpečnosti.

Kombinace pohonu všech kol s automatem je rovněž hodná doporučení, i když zde jde především o komfort provozu. Příplatek 73 tisíc za šestistupňovou dvouspojkovou převodovku je ke zvážení, větší rizika než potenciální náročnost na servis ale toto řešení nepředstavuje. Po dvoutýdenní zkušenosti můžeme také tvrdit, že zvolená kombinace nezvyšuje nijak významně ani spotřebu vozu.

skoda testy vyssistredni skoda testy vyssistredni

Plusy:

  • Úsporný motor
  • Kvalitní interiér
  • Prostorný zavazadelník
  • Výtečně reagující pohon zadních kol
  • Rychle a přesně řadící automat

Mínusy:

  • Hlučnější motor
  • Cena základních verzí i přípatků

První cena vozu574.900,- (1.4 TSI 92 kW Comfort)
První cena vozu s testovanou motorizací629.900,- (2.0 TDI DPF 103 kW Comfort)
Základní cena testovaného vozu899.900,- (2.0 TDI DPF 103 kW DSG 4x4 Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.069.400,- (2.0 TDI DPF 103 kW DSG 4x4 Elegance)

Ondřej Šuch
Diskuze (72)
Škoda Superb 2,0 TDI DSG 4x4
Cena základní sestavy 899 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP včetně ABS + MSR + ASR + EDS + HBA, kontrola tlaku v pneumatikách, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče, deaktivace airbagu spolujezdce, přední mlhové světlomety, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem, Maxi DOT, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (dva sklopné klíčky), Climatronic – dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací, s pachovým filtrem s automatickou cirkulací, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, s integrovanými bočními ukazateli, el. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou, Light Assistant (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light, Day Light), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, zadní loketní opěra s možností vytvoření průchozího otvoru do zavazadlového prostoru, bi-xenonové světlomety s funkcí AFS (Adaptive Frontlight System), výsuvné integrované ostřikovače světlometů, dešťový senzor, přední mlhové světlomety s Corner funkcí, Malý kožený paket (volant, hlavice a manžeta řadicí páky, madlo ruční brzdy), tempomat, vnější zpětná zrcátka s automatickým sklápěním po uzamčení vozu a s osvětlením nástupního prostoru Boarding Spots, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, kola z lehké slitiny Venus 7,0J x 17" – 4 ks, pneumatiky 225/45 R17, síťový program, stínicí rolo na zadní sklo, mechanické, volant čtyřramenný multifunkční pro ovládání rádia (nastavitelný ve dvou osách), vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, rádio Bolero – 2 DIN s integ. CD měničem (6 CD), MP3, signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu, vyhřívání předních a zadních sedadel. Kč
Cena testované sestavy 1 069 400 Kč
Výbava testované sestavy CD měnič (6.000,- Kč), el. ovládáné okno se solárními články (26.200,- Kč), nezávislé topaní a výsuvné ostřikovače světlometů (23.300,-), parkovací asistent (+14.100,-Kč), navigační systém Columbus (+23.000,-Kč), metalický lak (+15.200,-Kč), interiér Emory Alcantara (+50.400,-Kč), mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (+5.000,-Kč), aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.2 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1670
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1645 / 638
Rozměr pneu: 225/45 R17
Škoda Superb 2,0 TDI DSG 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4838
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1518
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - honza84
27. 10. 2011 11:21
Re: Omyl autora testu
Zrovna to mě dost zarazilo a chtěl jsme na to reagovat, tahle konfigurace tam neni záměrně aby nepřetahovala zákazníky passatu. Je to marketingovej čachr. Nezbejvá než to čipnout bokem na 125kW.
6. 7. 2011 21:05
střešní okno se solárními články
Chtěl bych se autora článku zeptat, zda a jestli znatelně využil střešní okno se solárními články. Dost nad ním uvažuji, protože se využívá i v zimě k odmlžování skel.
Avatar - curwasportiva
22. 3. 2011 11:41
Re: Velmi moderní naftový čtyřválec
Já sem jen narážel na to, že technologie, která je stará přes 10 let, se za velmi moderní dá vydávat stěží. Ty amatére :D:D:D, pobavils
21. 3. 2011 11:08
Re: DSG - otáčky
Pravda, jedu sám a bez tempomatu. Teď jsem se na to soustředil a dunění je nejvýraznější mezi 1300 a 1500 ot. A doteď jsem jezdil s 2.0 TDI PD a proti tomu je CR opravdu balzám na uši. Navíc podezřívám Superb, že má líp udělaný odhlučnění. Dokonce i zarytý benzínisti si zvenku nebyli hned jistý, jestli v tom mám diesel nebo ne.
20. 3. 2011 23:01
Re: DSG - otáčky
ale to je situace kdy jedes sam ne? ja mluvil o tempomatu
jestli jsi zvykly na diesel, tak ti to asi neprijde, ale oproti benzinu to duni teda dost :-)