Subaru Forester 2.0 X LPG - šetření pana polesného

Subaru Forester 2.0 X LPG - šetření pana polesného

 
 

Český dovozce Subaru svou konkurenční pozici na trhu SUV vylepšuje nabídkou Forestera s alternativním pohonem na LPG. Tak jsme jej vyzkoušeli a zkušenosti jsou zde…

Český dovozce Subaru svou konkurenční pozici na trhu SUV vylepšuje nabídkou Forestera s alternativním pohonem na LPG. Tak jsme jej vyzkoušeli a zkušenosti jsou zde…

Jediná značka, která na českém trhu oficiálně prodává automobily s pohonem na zkapalněný plyn (LPG), je Subaru! K ekologickým a ekonomickým výhodám, o nichž jsme v magazínu Auto.cz psali minulý týden v článku věnujícím se LPG problematice se také přidává zachování atraktivní tříleté záruky. Jaký Forester LPG tedy je?

Kvalitní základ: Subaru Forester 2.0 X

Výchozím modelem pro netradiční Subaru s plynovým pohonem se stal Forester se šestnáctiventilovým čtyřválcem boxer o objemu 1994 cm3. Motor, který úspěšně plní svou roli základní motorizace Forestera, najdeme také v civilních Imprezách. Celohliníková pohonná jednotka s netradičním uspořádáním válců se projevuje kultivovaným chodem a plynulým nárůstem točivého momentu. Jeho koncepce usnadňuje zástavbu do vozu s pohonem všech kol a současně je předpokladem pro nízko položené těžiště, ve srovnání s klasickými řadovými čtyřválci, což se projevuje na dobrých jízdních vlastnostech.

Subaru, jako tradiční výrobce vozů se stálým pohonem všech kol, se správně drží svého řemesla. Tři diferenciály se pod vozem starají o optimální rozdělení hnací síly na všechna kola za všech okolností. Hnací ústrojí je vybaveno také redukční převodovkou, což je ve třídě volnočasových automobilů spíše rarita. Své uplatnění najde v terénu nebo při tažení až 1500 kg těžkého přívěsu. Celé hnací ústrojí je tradičně uspořádáno symetricky podle podélné osy automobilu.

obrázek [300 x 255] Vzhledem k ceně a kategorii vozu nás poněkud nepříjemně překvapila přítomnost bubnových brzd na zadní nápravě, chválíme dostatečnou světlou výšku (190 mm) i užitečnou hmotnosti (520 kg). Při jejím plném využití má boxer s největším výkonem 92 kW již dost nezáviděníhodnou roli. Rozhýbává totiž 1880 kg hmoty vozu! Jde však o základní motorizaci, jejíž uplatnění bude na různých trzích značně široké, od vyloženě profesionálního použití v horských podmínkách až po víkendový automobil pro cesty za přírodou. Zájemci o sportovnější svezení mají k dispozici hned dva další boxery (2,0 a 2,5 l), vybavené přeplňováním (výkony 130 a 155 kW).

O terénních schopnostech Foresteru není pochyb, svou sílu v této disciplíně již prokázal několikrát, ale o tom se dočtete více ve dříve zveřejněných testech. Náš model Subaru Forester 2.0 X, jsme testovali v roce 2003, na konci minulého roku prošla testem nejvýkonnější verze Forester 2,5 XT a krátce po uvedení modelu na trh jsme testovali také přeplňovaný Forester 2.0 X Turbo.

LPG: jezděte za polovinu

Český dovozce automobilů značky Subaru spojil síly s renomovaným nizozemským dodavatelem souprav pro zástavbu alternativního plynového pohonu AG Autogas. V případě Foresteru jde o systém vstřikování SGI (Sequential Gas Injection), k jehož konstrukčnímu uspořádání AG Autogas na svých stránkách uvádí:

„Kapalný plyn teče z nádrže do tlakového regulátoru v prostoru motoru. V tomto regulátoru se zkapalněný plyn odpaří a tlak LPG se upraví na stabilní hodnotu. Poté proteče LPG hadicí do SGI vstřikovačů připojených na sacím potrubí. Řídící jednotka systému počítá optimální moment zážehu a průběh vstřikování pro každý válec samostatně. Díky tomu dochází k zachování maximálních jízdních vlastností a k minimálním emisním hodnotám. Charakteristiky vstřikování SGI zaručují automobilu vyšší výkon, než kterého by bylo možno dosáhnout s minulými systémy“

Na našem upraveném Forestrovi se přítomnost alternativního pohonu dala identifikovat podle několika znaků, kterých si běžný uživatel sotva všimne. Předně je automobil opatřen víčkem nádrže na LPG na zadním nárazníku. Pod kapotou motoru přibyly k původním vedení benzínového palivového systému ještě hadice systému plynového.

obrázek [300 x 270] V motorovém prostoru je nepřehlédnutelná také nádobka s mazivem Flashlube, které snižuje zatížení ventilů a ventilových sedel. Úlohu maziva Flashlube lze přirovnat k účinkům olova resp. látek, které jej nahrazují v bezolovnatých benzínech. Praxe totiž ukázala, že používáním čistého LPG může docházet k nadměrnému opotřebení ventilových sedel a proto se doporučuje používat přípravky ve formě aditiv (Flashlube). Jedna náplň tohoto přípravku by měla vystačit asi na 15000 km, při záběhu je spotřeba upravena nastavením dávkování, takže k prvnímu doplnění dojde asi při 5000 km. Cena náplně činí 800 Kč.

Uživatel ovládá celý systém jednoduchým sdruženým přístrojem. Možná je to až příliš honosný název pro jediné tlačítko (spínač) režimu práce na LPG doplněné několika diodami. Náš Forester měl ovládání palivového systému umístěno vlevo od volantu. Umístění je to ne právě ergonomické (řidič se musí dost ohnout aby mohl pohledem zkontrolovat aktuální stav), ale asi bychom ve voze nenašli lepší kompromis mezi estetikou, ergonomií a praktičností.

Dvoupalivový Forester v praxi

obrázek [300 x 245] Počáteční nedůvěru v nový složitější systém zasahující do motoru jsme po prvním krátkém svezení snadno překonali. Z naší zkušenosti vyplývá závěr, že řidič vlastně ani nepotřebuje příliš mnoho informací o tom, že jezdí ve Foresteru na LPG. Ovládání je dětsky jednoduché. V automatickém režimu (tedy když chceme maximálně využívat výhody plynového pohonu) se nezahřátý motor spouští se samočinně zapojeným benzínovým palivovým okruhem. Po zahřátí motoru na provozní teplotu dojde při prvním několik sekund trvajícím ustáleném režimu, při částečném zatížení motoru, k přepnutí na plynový zdroj energie. Tento okamžik je vlastně taky jediná chvíle, kdy lze zaznamenat přechod z jednoho paliva na druhé. Nepatrné škubnutí při prvním přepnutí je způsobeno natlakováním palivového systému, při dalších přepínáních (pomocí tlačítka, závislé jen na vůli řidiče) jsme již žádné průvodní jevy nezaznamenali.

Subaru udává asi tříkilowattovou ztrátu výkonu při použití plynového pohonu. Troufáme si tvrdit, že rozdíl se při běžné jízdě nepozná, Subaru ochotně pružně zrychluje jak s benzínovým tak s plynovým pohonem. Spotřeba LPG je, podobně jako v případě benzínu, značně závislá na použití automobilu, na jízdním stylu řidiče. Při běžné jízdě lze dosahovat o 2-3 litry vyšší průměry než s benzínovým pohonem. To znamená doplnit každých 100 km alespoň 10-12 l LPG. Řidič může sledovat aktuální stav v nádrži na sdruženém ovladači a zobrazovači plynového systému. Několik zelených diod se rozsvěcuje v závislosti na tlaku v nádrži což je vhodné pro základní orientaci (plná, prázdná, poloprázdná), ale pro přesnější odhad jako v případě benzínového ukazatele to rozhodně nestačí. Spotřebujete-li všechen plyn v 55litrové nádrži, přepne se systém samočinně zpět do režimu spalování benzínu. Tento stav signalizuje červená dioda. Neustále existuje možnost využití benzínového pohonu, kdykoliv se rozhodnete. Původní palivová nádrž na 60 l spolu s plynovým zásobníkem rozšiřují dojezd vozu na cca 1000 km.

Plynová nádrž je umístěná v prohlubni pro rezervní kolo. Tím vzniká otázka klasická kam s ním. Přísné homologační předpisy bohužel nepovolily nic jiného než přišroubování kola na dno zavazadlového prostoru, takže z původního 387 litrového zavazadelníku zbyl obtížně jen využitelný prostor. To je škoda.

LPG v novém Subaru s plnou zárukou! Co za to?

obrázek [300 x 235] Předpoklady úspěchu ve třídě SUV na českém trhu lze shrnout do pojmů „diesel“ a „s odpočtem DPH“. Nemáte-li jako prodejci u svých modelů tyto atributy, o značný podíl zákazníků vás pravděpodobně připraví konkurence. Subaru má na evropských trzích dlouhodobý hendikep v podobě absence vznětového motoru, který české Subaru elegantně řeší nabídkou vozů na LPG. Skvělou zprávou je, že i po přestavbě na LPG zůstala zachována tříletá záruka, kterou Subaru poskytuje na své vozy.

Cena přestavby činí 49.900,-Kč, dovozce však tuto částku dotuje, takže zákazník nakonec připlácí jen 36.900,-Kč. Ekonomická návratnost této investice samozřejmě závisí na mnoha okolnostech (ceny paliv, jízdní styl, počet najetých kilometrů, atd.). Pokud ujedete na LPG běžným způsobem (vycházíme ze spotřeby benzínu zvětšené o dva až tři litry) ročně např. 20 tisíc kilometrů, zaplatí se přestavba nejpozději do dvou let, s rostoucím počtem kilometrů se “doba splácení“ zkracuje.

Do celkové rozvahy je třeba započítat také náklady na přípravek Flashlube, servisní prohlídky plynového zařízení (1x ročně nebo 10.000 km, cena cca 200-400 Kč) a poplatky za měření emisí benzín-plyn (500,- Kč).

V současné době oficiální prodejci Subaru nabízí výrazné slevy na Forestery 2.0 X s výbavou Active, když proti ceníkové ceně vozu s příplatkem za LPG ušetříte až 100 tisíc korun. Cena po slevě pak činí 685.700,-Kč. V nabídce je také přestavba na vozidlo kategorie N1, ve které lze odečíst z ceny vozu DPH.

Závěr

Aktivitu českého dovozce Subaru chválíme. Zákazník má možnost získat plnohodnotný automobil s výrazně nižšími provozními náklady. Technika systému LPG zdá se pokročila do další vývojové fáze a tak se už teď těšíme, který výrobce bude Subaru následovat.

Forester má nejblíže k SUV, ale možnosti jeho využití jsou nad průměrem této kategorie. Proti nízkým nákladům na provoz na LPG stojí neprakticky řešené umístění náhradního kola, zapomínat by se nemělo na zákaz vjezdu do podzemních garáží, které v městských aglomeracích přibývají jako houby po dešti.

Základní cena vozu: 665.800,- (2.0 X Trend 92 kW)

Základní cena testovaného vozu: 648.800,- (2.0 X Active Economy 92 kW)

Cena testovaného vozu vč. příplatků: 733.000,- Kč (2.0 X Active Economy 92 kW, N1, LPG) vč. DPH

Cena testovaného vozu vč. příplatků: 615.964,- Kč (2.0 X Active Economy 92 kW, N1, LPG) bez DPH

Plusy

  • nízké provozní náklady
  • menší zatížení životního prostředí než u provozu na benzín
  • dojezd
  • tříletá záruka

Mínusy

  • nepraktické uspořádání zavazadelníku
  • bubnové brzdy na zadních kolech
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Forester 2.0 X LPG

Cena v základní výbavě: 648 800 Kč Cena v testované výbavě: 733 000 Kč

Základní výbava:tříbodové bezpečnostní pásy a opěrky hlavy pro všechny 3 zadní spolujezdce, aktivní opěrky hlavy (vpředu), 4-kanálové ABS, airbag pro řidiče a spolujezdce, boční airbag u řidiče a spolujezdce včetně airbagů hlavy, bezpečnostní pásy vpředu s předpínači, samosvorný diferenciál, bezpečnostní úchyty dětských sedaček ISOFIX, odnímatelné opěrky hlavy pro všechna 3 zadní místa, automatické vyrovnávání nivelity (zadní nápravy), AWD - stálý pohon všech kol, Hill-holder, boční výztuhy ve dveřích, vnitřně chlazené brzdové kotouče vpředu, servo řízení, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy vpředu i vzadu, imobilizér v klíčku, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, přední a zadní reproduktory, odkládací plochy ve dveřích vpředu i vzadu, ukazatel venkovní teploty, zpevněná poutka v zavazadlovém prostoru, schránka na brýle umístěná ve střešní konzoli, digitální hodiny, výškově stavitelná sedačka řidiče, elektrické stahování předních a zadních oken s centrálním blokováním, držák nápojů v přístrojové desce, kryt zavazadlového prostoru, výškově nastavitelný volant, lampičky na čtení, středová konzole s odkládací plochou, multibox v podlaze zavazadlového prostoru, plnohodnotné rezervní kolo, zadní dělené sklopitelné sedačky, přední sedačky s loketními opěrkami, radio stereo - s přehrávačem CD, víčko nádrže s dálkovým ovládáním, osvětlená spínací skříňka, elektricky vyhřívaná venkovní zrcátka, elektricky nastavitelná venkovní zrcátka, tónovaná okna, střešní lyžiny, vyhřívání zadního okna, stěrač a ostřikovač zadního okna, reflektory s čirou optikou, anténa pro autorádio integrovaná v zadním bočním okně, dvourychlostní zadní stěrač, ostřikovače světel, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a optickou signalizací

Výbava testovaného vozu:přestavba LPG (+36.900,-), přestavba N1 (+30.000,-), koberce (+2.500,-), metalický lak (+14.800,-)

Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko

Chtěl bych investovat půl až jeden milion korun maximálně…

 

Štítky SUV Subaru LPG Testy

Technické údaje
Motor Subaru Forester 2.0 X LPG
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1994
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 184 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.6 / 6.7 / 8.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 387 / 1592
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1390 / 520
Rozměr pneu:205/70 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1590
d) rozvor (mm): 2525
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Subaru Forester 2.0 X LPG
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař Bazar: Subaru Forester SG – Vítězný trojbojař

Skutečné jistoty všude pomalu ubývají. Jednou z…

Subaru Forester 2006: první dojmy Subaru Forester 2006: první dojmy

Symetricky uspořádaný pohon všech kol, ležaté motory…

 



 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí, postup slaví Teplice

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí,…

První překvapení nabídlo 3. kolo MOL Cupu, v němž fotbalisté Bohemians prohráli 2:3 po penaltách s druholigovou…

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal, chválí Švancara

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal,…

Danny? Už ukázal kvalitu a lehkost, ale brzdí ho zranění. Halil Altintop? Nic. Ruslan Rotaň? Dříč ve středu…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…