Tatra jako ideální společník pro lesní práce
První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus. Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907.
Skutečná sériová produkce nákladních automobilů se rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Číslice v jejich typovém označení znamenala užitečnou hmotnost a automobilka je dodávala i v úpravě pro přepravu dřeva.
První opravdu sériové nákladní vozy NW zaznamenaly výrobní úspěch coby vojenská vozidla. Stály však též při zrodu značky Tatra. Právě na jednom z nich se nápis v březnu roku 1919 objevil.
Během dvacátých let dvacátého století představila kopřivnická automobilka a na trh uvedla řadu nákladních vozidel. V souvislosti s přepravou dřeva si z nich zaslouží zmínku modely 23 a 24, který byly prvními těžkými nákladními vozidly s tatrováckou koncepcí podvozku s páteřovou rourou. Třínápravový model 24 byl mimo jiné dodáván jako šestitunový vůz pro svoz dřeva.
První velkou legendou mezi nákladními vozidly značky Tatra se stal model 111, jehož výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Slavný nákladní automobil se dočkal celé řady modifikací a v padesátých letech byl v tehdejším národním podniku Karosa Vysoké Mýto vyráběn i jednonápravový oplenový přívěs DA5 pro přepravu dlouhého dřeva, který měl točnici upevněnou nad středem zadní nápravy tahače, jímž byl velmi často model 111.
Pro přepravu dlouhého i krátkého dřeva byla samozřejmě využívána i vozidla následujících modelových řad 138, 148 a 815. Pro svoz dlouhého dřeva byly využívány dvou i třínápravové tahače, zatímco na přepravu krátkého dřeva bylo používáno vozidel s třínápravovými podvozky a nástavbami vybavenými příčníky s klanicemi. Součástí výbavy těchto vozidel pak mohl být i nakládací hydraulický jeřáb, který byl umístěn za kabinou.
V současnosti společnost Tatra Trucks nabízí na domácím trhu pro lesní práce zástupce své modelové řady Phoenix v provedení Euro 6 s konfigurací podvozku 6x6 a motory PACCAR MX-13 s výkony 300, 340 a 375 kW.
Standardem je manuální převodovka ZF s integrovaným retardérem – intardérem a šestnácti rychlostmi pro jízdu vpřed. Na přání je k dispozici automatizovaná převodovka ZF AS Tronic se stejným počtem rychlostí.
Kopřivnická automobilka nabízí u modelu Phoenix Euro 6 v provedení pro vyvážení a přepravu dřeva možnost výběru z dvojice souprav. První představuje vozidlo s rozvorem náprav 4500 + 1320 mm doplněné o přívěs s rozvorem náprav 4300 + 1320 mm. Druhou je pak tahač s rozvorem náprav 3900 + 1320 mm, který je doplněn o třínápravový návěs. Pro obě provedení je uváděna největší technicky přípustná hmotnost naložené jízdní soupravy 54 tun.
Tatra Phoenix Euro 6 pro přepravu dřeva v provedení vozidla s přívěsem nese nástavbu Umikov NKD 15, vybavenou příčníky s klanicemi s možností mechanického nastavení dle převáženého sortimentu dřeva. Nástavbu doplňuje třínápravový přívěs Umikov PN 3.24 s mechanicky nastavitelnými posuvnými klanicemi, který je osazen nápravami BPW nebo SAF na vzduchovém pérování s možností zvednutí středové nápravy. Přívěs je vybaven systémem informujícím o okamžitém zatížení náprav.
Tahač Tatra Phoenix Euro 6 doplňuje třínápravový teleskopický návěs Umikov NPK 39 T s posuvnými klanicemi. Hydraulické roztahování rámu až o 3000 mm je zde možné ovládat ze sedačky hydraulického nakládacího jeřábu plynule bez boční aretace se zajištěním pomocí hydraulických zámků včetně zadního hydraulického posuvu dvou kusů příčníků o 1250 mm.
Vozidla ze současné nabídky značky Tatra, která jsou určena pro přepravu dřeva, mohou být samozřejmě vybavena i hydraulickými nakládacími jeřáby a jako příklad lze zmínit jeřáb Epsilon Q170 Z96 s celkovým dosahem ramene 9,6 m a nosností na jeho konci 1600 kg.
Společnost Tatra Trucks je připravena splnit i specifické požadavky, což dokazuje celá řada jejích speciálů dokončených podle specifických požadavků klientů a jeden takový příklad lze najít i v souvislosti s přepravou dřeva.
Tímto příkladem může být čtyřnápravové vozidlo Tatra Phoenix z roku 2013 se speciální nástavbou, umožňující vyjmutí stromu i s kořeny a jeho převoz v transportní poloze i nové usazení. Tento automobil byl výsledkem spolupráce mezi kopřivnickou automobilkou a společností Polyos, spol. s r.o. z Frenštátu pod Radhoštěm.
Foto: Tatra Trucks a.s., Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz