Tatra jako ideální společník pro lesní práce

 

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních slouží k přepravě dřeva téměř sto let. V současnosti automobilka pro toto využití nabízí v první řadě vozidla modelové řady Phoenix.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus. Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907.

Skutečná sériová produkce nákladních automobilů se rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Číslice v jejich typovém označení znamenala užitečnou hmotnost a automobilka je dodávala i v úpravě pro přepravu dřeva.

První opravdu sériové nákladní vozy NW zaznamenaly výrobní úspěch coby vojenská vozidla. Stály však též při zrodu značky Tatra. Právě na jednom z nich se nápis v březnu roku 1919 objevil.

Během dvacátých let dvacátého století představila kopřivnická automobilka a na trh uvedla řadu nákladních vozidel. V souvislosti s přepravou dřeva si z nich zaslouží zmínku modely 23 a 24, který byly prvními těžkými nákladními vozidly s tatrováckou koncepcí podvozku s páteřovou rourou. Třínápravový model 24 byl mimo jiné dodáván jako šestitunový vůz pro svoz dřeva.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

První velkou legendou mezi nákladními vozidly značky Tatra se stal model 111, jehož výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Slavný nákladní automobil se dočkal celé řady modifikací a v padesátých letech byl v tehdejším národním podniku Karosa Vysoké Mýto vyráběn i jednonápravový oplenový přívěs DA5 pro přepravu dlouhého dřeva, který měl točnici upevněnou nad středem zadní nápravy tahače, jímž byl velmi často model 111.

Pro přepravu dlouhého i krátkého dřeva byla samozřejmě využívána i vozidla následujících modelových řad 138, 148 a 815. Pro svoz dlouhého dřeva byly využívány dvou i třínápravové tahače, zatímco na přepravu krátkého dřeva bylo používáno vozidel s třínápravovými podvozky a nástavbami vybavenými příčníky s klanicemi. Součástí výbavy těchto vozidel pak mohl být i nakládací hydraulický jeřáb, který byl umístěn za kabinou.

Tatra 138: Podívejte se, co všechno zvládl legendární dříč i dobrodruh

V současnosti společnost Tatra Trucks nabízí na domácím trhu pro lesní práce zástupce své modelové řady Phoenix v provedení Euro 6 s konfigurací podvozku 6x6 a motory PACCAR MX-13 s výkony 300, 340 a 375 kW.

Standardem je manuální převodovka ZF s integrovaným retardérem – intardérem a šestnácti rychlostmi pro jízdu vpřed. Na přání je k dispozici automatizovaná převodovka ZF AS Tronic se stejným počtem rychlostí.

Kopřivnická automobilka nabízí u modelu Phoenix Euro 6 v provedení pro vyvážení a přepravu dřeva možnost výběru z dvojice souprav. První představuje vozidlo s rozvorem náprav 4500 + 1320 mm doplněné o přívěs s rozvorem náprav 4300 + 1320 mm. Druhou je pak tahač s rozvorem náprav 3900 + 1320 mm, který je doplněn o třínápravový návěs. Pro obě provedení je uváděna největší technicky přípustná hmotnost naložené jízdní soupravy 54 tun.

Tatra 148: Hvězda stavenišť i pískovišť ve velké galerii

Tatra Phoenix Euro 6 pro přepravu dřeva v provedení vozidla s přívěsem nese nástavbu Umikov NKD 15, vybavenou příčníky s klanicemi s možností mechanického nastavení dle převáženého sortimentu dřeva. Nástavbu doplňuje třínápravový přívěs Umikov PN 3.24 s mechanicky nastavitelnými posuvnými klanicemi, který je osazen nápravami BPW nebo SAF na vzduchovém pérování s možností zvednutí středové nápravy. Přívěs je vybaven systémem informujícím o okamžitém zatížení náprav.

Tahač Tatra Phoenix Euro 6 doplňuje třínápravový teleskopický návěs Umikov NPK 39 T s posuvnými klanicemi. Hydraulické roztahování rámu až o 3000 mm je zde možné ovládat ze sedačky hydraulického nakládacího jeřábu plynule bez boční aretace se zajištěním pomocí hydraulických zámků včetně zadního hydraulického posuvu dvou kusů příčníků o 1250 mm.

Vozidla ze současné nabídky značky Tatra, která jsou určena pro přepravu dřeva, mohou být samozřejmě vybavena i hydraulickými nakládacími jeřáby a jako příklad lze zmínit jeřáb Epsilon Q170 Z96 s celkovým dosahem ramene 9,6 m a nosností na jeho konci 1600 kg.

Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Společnost Tatra Trucks je připravena splnit i specifické požadavky, což dokazuje celá řada jejích speciálů dokončených podle specifických požadavků klientů a jeden takový příklad lze najít i v souvislosti s přepravou dřeva.

Tímto příkladem může být čtyřnápravové vozidlo Tatra Phoenix z roku 2013 se speciální nástavbou, umožňující vyjmutí stromu i s kořeny a jeho převoz v transportní poloze i nové usazení. Tento automobil byl výsledkem spolupráce mezi kopřivnickou automobilkou a společností Polyos, spol. s r.o. z Frenštátu pod Radhoštěm.

Foto: Tatra Trucks a.s., Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Maturitní zkoušku z matematiky nezvládl téměř každý čtvrtý student Maturitní zkoušku z matematiky nezvládl téměř každý čtvrtý student

U maturity z češtiny i matematiky uspělo letos méně…

Největšího českého výrobce pražců kupují Němci Největšího českého výrobce pražců kupují Němci

Český výrobce pražců ŽPSV z Uherského Ostrohu na…

Jak to vidí Martin Lobotka: Chlad ze západu Jak to vidí Martin Lobotka: Chlad ze západu

Německý růst se začátkem roku sesunul k italskému tempu.…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Štítky Tatra Profi Nákladní Nástavby

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 





 
Renault Talisman Grandtour dCi 130 Intens – Zlatá střední cesta

TEST: Renault Talisman Grandtour dCi 130 Intens – Zlatá střední cesta

Dnes 13:03

Vlajkovou lodí Renaultu je od roku 2015 model Talisman. Po vrcholných verzích Initiale Paris s motorem dCi 160 jsme po určité době usedli za volant verze dCi 130 Intens.




Blesk.cz

Slavná kaplička v Louce má novou malérečku: Tetičku (†90) nahradila neteř a ornamenty kreslí jinak

Slavná kaplička v Louce má novou malérečku: Tetičku…

Sláva, unikátní tradice nezaniká! Kapličku v Louce zdobí po padesáti letech o něco jiné vzory než obvykle.…

Zemřela Patrasové láska a opora! Rodina už nikdy nebude stejná!

Zemřela Patrasové láska a opora! Rodina už nikdy…

Bolestné chvíle prožívají Dáda Patrasová (62) s dcerou Annou Slováčkovou (22). Přišly o milovaného člena jejich…

 

iSport.cz

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v Košicích! A řeší brankáře

Šéf IIHF: Příští MS? Češi v Bratislavě, domácí v…

Čeští hokejisté po sedmém místě na MS v Kodani a Herningu klesli v žebříčku IIHF z páté příčky na šestou. Proč…

Přestupy v extralize ONLINE: Chomutov získal tvrďáka z Kladna!

Přestupy v extralize ONLINE: Chomutov získal tvrďáka…

ONLINE | Hokejová Tipsport extraliga zná šampiona, sestupující, i nováčky, a začínají vycházet na povrch nové…

 

Reflex.cz

Záhada jménem yetti. Rozlouskli ji vědci definitivně, nebo ne?

Záhada jménem yetti. Rozlouskli ji vědci…

Slyšel o něm každý, ale nikdo ho neviděl. Alespoň ne tak, aby věrohodně potvrdil jeho existenci. Jaký tajemný…

Německá zkušenost s alternativními zdroji: Bez jádra jsme v troubě

Německá zkušenost s alternativními zdroji: Bez jádra…

Civilizaci žene kupředu energie. Kdyby došly cenově přijatelné a únosné zdroje energie, tak se naše civilizace…