Tatra a pokračování renovace T 815 6x6 VE „Ostrý II“ z rallye Paříž-Alžír-Dakar 1986

 

Společnost Tatra Trucks v září loňského roku získala do svých sbírek jeden z prvních kopřivnických soutěžních speciálů pro maratón Paříž-Alžír-Dakar 1986 a nyní odhaluje další postup jeho renovace.

Současní majitelé kopřivnické automobilky nevěnují pozornost pouze její současné produkci a budoucnosti, ale záleží jim i na podpoře a záchraně její historie, protože ta je nedílnou součástí procesu budování dobrého jména značky.

Díky důslednému úsilí Ing. Radomíra Smolky, člena představenstva společnosti Tatra Trucks a. s. a jejího technického ředitele, byl vypátrán vlastník soutěžního vozu T 815 6x6 VE Ostrý-II výrobního čísla TNT815P17FK030641, s nímž posádka Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a ing. Josef Kalina se startovním číslem 635 absolvovala soutěž Paříž-Alžír-Dakar 1986.

V září roku 2016 pak byl tento automobil získán do sbírek historických nákladních vozidel Tatra a prakticky ihned byly zahájeny restaurátorské a rekonstrukční práce. Na začátku ledna letošního roku byla renovace výjimečného vozidla zhruba v první třetině celého časového plánu. Nyní je již za polovinou a kopřivnická automobilka odhaluje další pokroky.

Tatra z rallye Paříž-Alžír-Dakar 1986 objevena ve Francii

Těžištěm druhé třetiny restaurátorských a renovačních prací, na jednom z prvních dakarských speciálů značky Tatra, byla příprava a výroba nástavby. Současně pokračovaly práce na kompletaci kabiny a podvozku. Nosná roura, nápravy, pomocný rám i část hnacího traktu jsou prakticky připravené až do konečného laku.

Společnost Tatra Trucks uvádí, že kabina prošla generální generální opravou s výměnou několika plechových částí a byla vybavena vnitřním bezpečnostním rámem v provedení z roku 1985. K drobným překvapením patřilo například zjištění, že původní rozměr trubek pro výrobu vnitřního rámu již není na trhu k dispozici, ale potřebný materiál se naštěstí i přesto podařilo získat.

Kabina se již pyšní novým lakem a v současnosti na ní probíhá instalace vnitřního vybavení, elektrickým svazkem počínaje a potahovými materiály konče. Do své původní podoby se speciál dostává i díky nárazníku upravenému do podoby z roku 1986 a unikátním bočním aerodynamickým deflektorům. Původní byly totiž prototypové a na voze po návratu chyběly.

Jeden z prvních dakarských speciálů zpátky v Kopřivnici. Po 30 letech!

Samostatnou kapitolou v celém procesu renovace dakarského speciálu je podle materiálů společnosti nástavba. Ta původní, která si prošla peklem používání a přestaveb v rámci třicetileté služby několika majitelům zůstala ve Francii. Respektive si ji Jean Philipe odvezl z Kopřivnice zpět namontovanou na podvozku Phoenix 8x8 Euro 6, za který T 815 „Ostrý-II“ vyměnil.

Díky tomu byla podle výrobní dokumentace pro standardní plošiny z druhé poloviny osmdesátých let vyrobena nová a modifikována podobně jako tehdy ta původní. Celý proces samozřejmě nebyl tak jednoduchý, protože některé tehdejší konstrukční postupy či spíše způsob uvažování jsou prakticky neopakovatelné.

Technický ředitel Ing. Radomír Smolka proto odvedl obrovský kus práce při de facto znovu zkonstruování celé nástavby, a to včetně veškeré vnitřní výbavy. Tentokrát samozřejmě v souladu se současnými trendy primárně v elektronické podobě. Nad rámec pracovních povinností mu pak při zpracování výkresové dokumentace byli nápomocni konstruktéři Helena Křížková a Jakub Machálek.

Výroba nástavby a jejich jednotlivých částí probíhala jak v kopřivnické továrně, tak i u externích firem. Samotný rošt nástavby a plachtové oblouky s profily bočnic unikátních rozměrů vyrobila vysokomýtská firmy Ecos, jinak dodavatel kabin Tatra Force.

Finální montáž je záležitostí týmu spolupracovníků na prototypové dílně a otevírá vlastně třetí, závěrečnou, třetinu renovace tohoto speciálu. Renovační práce na dílně koordinuje Petr Gilar, jeden z nejlepších zkušebních řidičů vozidel Tatra, zaměstnanec Oddělení vozidlových zkoušek a homologací.

V sedmnáctém týdnu byla externí firmě zadaná výroba plachty a také byla dokončena grafika všech reklamních samolepek a startovních čísel, které dotvoří celkový vzhled renovovaného vozu.

Tatra renovuje T815 6x6 VE „Ostrý II“ z rallye Paříž-Alžír-Dakar 1986

Vyčleněná místa ve skladových prostorech se již plní doplňky, které nakonec „Ostrý-II“ vyšperkují do finálního stavu.

Páky šlapadel, které se podařilo zachránit ze stodoly ve Francii, prošly repasí a dostaly konečný bílý lak. Samotné plechy šlapadel bylo nutno vyrobit z 6 mm hliníkového materiálu zcela znova, neboť ty původní dodnes slouží někde v západní Africe. Přímo z 3D modelu byly obrobeny kulové pánve pro montáž šlapadel na páky.

Stejně tak byly znovu zkonstruovány a vyrobeny tzv. „kobry“ sání motoru a celá plejáda dalších maličkostí. Z nových dílů rozhodně zaujmou pneumatiky Michelin XS 14.00-20, jichž bylo pořízeno pět párů.

Tatra vs. Liaz na Dakaru: Galerie českých speciálů

Pro pamětníky osmdesátých let a především tehdejší čtenáře časopisu ABC je tato Tatra T 815 6x6 VE se startovním číslem 635 zajímavá i díky tomu, že posloužila za vzor pro tehdy špičkově zpracovaný papírový model z dílny pana architekta Richarda Vyškovského. Závodní náklaďák v měřítku 1:32 měl kola na výkyvných ramenech a skvěle kopíroval terén, který přejížděl.

Sesterský vůz se startovním číslem 634 byl naopak vzorem pro plastikový model Monti Systém v měřítku 1:48, který je dodnes v nabídce společnosti Vista.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nová výstavní hala Kongresového centra Praha má už jasný obrys Nová výstavní hala Kongresového centra Praha má už jasný obrys

Urbanisticko-architektonická soutěž Nové KCP vyhlášená…

Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Štítky Tatra Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 





 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Včera

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Koptík po zabavení auta od Gregorové: Už má nový mercedes! A od muže

Koptík po zabavení auta od Gregorové: Už má nový…

Našvaná Hana Gregorová (65) sice Ondřeji Koptíkovi (34), o třicet let mladšímu milenci, který jí lhal o své…

Proč by Tříska (80) skákal z mostu? Známe výsledky zdravotní prohlídky!

Proč by Tříska (80) skákal z mostu? Známe výsledky…

Jednou z probíraných možností, proč Jan Tříska (80) skončil v sobotu odpoledne ve Vltavě pod Karlovým mostem,…

 

iSport.cz

Barinka po premiéře: Děkovačka v Brně? Nádhera, musím vše odkoukat

Barinka po premiéře: Děkovačka v Brně? Nádhera,…

Tahanice se Spartou hodil za hlavu, v pátek absolvoval úvodní trénink s Kometou a v neděli poprvé oblékl dres…

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně, fanoušky potřebujeme zpět

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně,…

Po prohraném derby museli zabrat. Hrozilo, že by mohl přijít další propad tabulkou. Na fotbalisty Sparty dokonce…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…