23.6. 2017 Jan Mička Jan Mička

Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo Q4 vs. Porsche Macan – Tohle byste nečekali!

 

Český trh nedávno obohatilo zcela nové SUV od Alfy Romeo – model Stelvio. Je třída sama pro sebe, auto hlavně o emocích, proto jsme jej porovnali s Porsche Macan, které na nás dosud působilo velmi podobně.

Na Alfu Romeo Stelvio jsem od kolegů, kteří s ní poprvé jezdili v rámci mezinárodní prezentace na Slovensku, slyšel jenom samou chválu. Perfektní podvozek, přetáčivý charakter, agilní chování v zatáčkách a přesné řízení, to byly charakteristiky, které zaznívaly asi nejčastěji. Nebudu zastírat, že mám značku jako takovou rád, ke stelviu, jakožto modelu, která má Italům pomoci zpátky mezi špičku, jsem se však snažil přistupovat podle obvyklých měřítek. Jenže jaký další vůz do dnešního duelu vybrat?

V úvahu by připadal například Mercedes-Benz GLC, BMW X3/X4 nebo Audi Q5, přičemž ani jeden z uvedených modelu se nedostane pod milion korun. Stejně jako Alfa Romeo Stelvio. Nakonec padla volba na Porsche Macan, a to hned z několika důvodů. Jednak jsme jej v pořádném redakčním testu ještě neměli, základní benzinová verze se 185 kilowatty skvěle pasuje k dosud nejsilnějšímu Stelviu 2.0 Turbo Q4 (206 kW), a do jisté míry jde i o podobnou „exotiku“. Neříkám, že po českých silnicích jezdí málo macanů, vždyť jenom v loňském roce se jich u nás prodalo 86, výše uvedené německé modely jsou však na tom násobně lépe. Jeden příklad za všechny: Audi Q5 se u nás loni prodalo 619 kusů, přičemž šlo ještě o minulou generaci.

Nechceš-li zapadnout, zaplať!

Když byla Alfa Romeo Stelvio, historicky první SUV italské automobilky, uvedena na český trh, z několika stran jsem slyšel poznámky o vysokých základních cenách. Nejlevnější provedení se vznětovou „dva-dvojkou“ (110 kW) a automatickou osmistupňovou převodovkou stojí 1.060.000 Kč, za stejně výkonné BMW X3 s automatem však dáte přes 1,1 milionu, Audi Q5 2.0 TDI (120 kW) se čtyřkolkou stojí přes 1,2 milionu, stejně jako Mercedes GLC. Můžete namítnout, že Alfa Romeo není prémiová značka, jenže ono dost záleží na úhlu pohledu. Žádné pevně dané body totiž rozdíl mezi prémiovou a neprémiovou značkou nedefinují.

Dnes se nicméně nebudeme bavit o základním, ale naopak vrcholném stelviu. Než dorazí výkonem napumpovaná varianta Quadrifoglio, zastává funkci vůdce smečky dvoulitrové turbo Q4 s výkonem 206 KW a točivým momentem 400 N.m, který standardně spolupracuje s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Tady už se s cenou dostáváme na 1.310.000 Kč a vida, Němci jsou opět dražší. Navíc se nebavíme o základním stupni Stelvio, ale prostředním Super, který už disponuje velmi zajímavou výbavou.

Vedle standardně dodávaných sedmi airbagů jsou to třeba 18palcová litá kola, dvouzónová automatická klimatizace, tempomat, adaptivní bixenony nebo čalounění kombinující látku a kůži. Rozhodně bych připlatil za vyhřívaná přední sedadla (v paketu s vyhřívaným volantem za 18.000 Kč) i navzdory zakopanému psu v podobě nutné kombinace s elektricky ovládanými předními sedadly (23.500 Kč), naopak za zadní parkovací kameru bych si nepřiplatil. Její malý a nekvalitní obrazový výstup na centrálním displeji rozhodně nestojí za 10.500 Kč.

Zkoušená verze First Edition pak platí za vrchol mezi výbavovými liniemi, a přestože základní cena 1.460.000 Kč působí na první pohled jako dost vysoká, ve skutečnosti moc neporoste ani po připočtení „nutných“ příplatků. Cena vozu, který vidíte na snímcích, vzrostla o 65.000 Kč pouze kvůli třívrstvému laku karoserie Trofeo, 31.500 Kč slupnul adaptivní tempomat, bez kterého bych se bez reptání obešel, a opravdovou „pikoškou“ je červené lakování brzdových třmenů za 9500 Kč. Dalších 13.000 Kč za mimořádně citlivý autoalarm bych si možná také rozmyslel. Podtrženo, sečteno, zkoušené Stelvio s téměř maximální výbavou vyšlo na 1.579.000 Kč, což je ale pořád méně, než kolik dáte za základní Porsche Macan.

Ten totiž stojí 1.590.000 Kč a jeho standardní výbava je taková… standardní. Vůz vyjíždí na 18palcových litých kolech, má elektricky otevírané zadní víko, třízónovou automatickou klimatizaci, infotainment s dotykovým displejem, tempomat nebo aktivní roletu chladiče, která dokáže ovlivnit obtékání vzduchu kolem karoserie, není-li potřeba maximální přirozené chlazení motoru. Taková ta klasika, která by u vozu za 1,6 milionu neměla chybět, pouze halogenové světlomety jsou však slušný úlet.

Pořizovací nákladyAR StelvioPorsche Macan
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy2.0 Turbo Q4 Super - 1.310.000 Kč2.0 Turbo Macan - 1.590.000 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Airbagy76
Čalouněnílátka/kůžekůže nebo Alcantara
Litá kola18"18"
Klimatizacedvouzónovátřízónová
Vyhřívaná přední sedadlapaket Zima s vyhř. volantem - 18.000 Kč*11.790 Kč
Převodovkaautomotická osmistupňová s měničemautomatická sedmistupňová dvouspojková
TempomatS, adaptivní za 31.500 KčS, adaptivní za 34.660 Kč
Navigace37.000 Kč43.540 Kč
Kožené čalounění40.000 Kčod 89.850 Kč
Světlometyadaptivní bixenonovéhalogenové
Adaptivní tlumičenelze pořídit32.660 Kč
Zadní parkovací kamera10.500 Kč37.050 Kč
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]33.033/705463.849/15.267
Přední/zadní nárazník [Kč]14.036/13.47910.321/10.321
Přední blatník [Kč]65827966
Čelní sklo [Kč]13.55219.621
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]4940 + 14527260+3848
Hodinová sazba v servisu [Kč]18153242
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]46.34370.293
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)5/3/82/3/12
Prodloužená záruka2+3 roky/100.000 km - Powertrain Careindividuálně na jeden rok až deset let
* K paketu Zima jsou povinné elektricky nastavitelné sedačky za 23.500 Kč

No ale pak to začíná: za umělou kůži kombinovanou s Alcantarou dáte 6530 korun, koberečky s nápisem Porsche stojí 3373 korun, navigační modul s hlasovým ovládáním vyjde na 43.540 korun, vzduchový podvozek včetně aktivních tlumičů stojí bratru 74.000 Kč a za přední a zadní parkovací senzory včetně couvací kamery dáte skoro 58.000 korun. Největší „zásek“ v rozsáhlé výbavě příplatkových prvků vytvořila jednadvacetipalcová kola R11 Turbo Design za 120.470 korun. Je to sice rozmařilost, zároveň však jedna z věcí, kterou bych si zřejmě neodpustil. Ta kola jsou jednoduše dokonalá!

Co se pořizovacích nákladů a příplatkových prvků týče, má Alfa Romeo jasně navrch a podobně je tomu také v rámci cen jednotlivých dílů a servisu. Z námi vybraných prvků má Stelvio dražší vlastně jenom nárazníky, zbytek je výrazně levnější než u porsche. Jmenujme například čelní sklo, náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km nebo hodinová sazba v servisu. Ta u porsche vychází o šestnáct stovek dráž.

A záruky? U Alfy dostanete standardní dva roky bez omezení kilometrů plus další tři roky nebo 100.000 ujetých kilometrů v rámci Powertrain Care. Záruku na lak mají oba vozy po třech letech, trochu škoda je pouze osmiletá záruka na neprorezivění karoserie. Dvouleté prodloužení záruky u porsche pak vyjde na 58.927 korun.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮAR StelvioPorsche Macan
Základní cena86
Standardní výbava a příplatky88
Servis87
Záruky87
Průměr8,007,00

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo Q4

Cena v základní výbavě: 1 460 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 579 000 Kč

Porsche Macan

Cena v základní výbavě: 1 590 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 081 712 Kč

Technické údaje
Motor Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo Q4Porsche Macan
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 19951984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 206 / 5250185 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2250370 / 1600 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230229
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.76.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.9 / 78.4 / 6.4 / 7.2
Emise CO2:161167
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 525 / 1600500 / 1500
Objem nádrže (l):6465
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1735 / 6401770 / 675
Rozměr pneu:255/45 R20265/40 R21, 295/35 R21
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 46874697
b) šířka (mm): 19031923
c) výška (mm): 16531624
d) rozvor (mm): 28182807
e) rozchod vpředu (mm): 16131655
f) rozchod vzadu (mm): 16531651
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1150900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 840550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10001030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960980
k) šířka vpředu (mm): 15351540
l) šířka vzadu (mm): 15151480
délka sedáku vpředu (mm): 480510
délka sedáku vzadu (mm): 440450
výška opěradla vpředu (mm): 620660
výška opěradla vzadu (mm): 670670
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo Q4 vs.…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 






 
Škoda Citigo vs. Toyota Aygo - Odlišný přístup

Škoda Citigo vs. Toyota Aygo - Odlišný přístup

Dnes 08:02

Obě kapesní autíčka přijíždějí v novém. Divoce vyhlížející Toyota Aygo neohroženě útočí na seriózní Škodu Citigo.




Blesk.cz

Test mozzarell: Kupujete si »bláto«, »gumu«, nebo minisýr?

Test mozzarell: Kupujete si »bláto«, »gumu«, nebo minisýr?

Na první pohled vypadají oblíbené bílé »bochánky« původem z Itálie stejně. Podle údajů na obale mají dokonce…

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red…

Nejenom dobří holubi se vracejí. I klasické a oblíbené videohry vycházejí v nových remasterovaných konverzích.…

 

iSport.cz

Zenit smazal manko 0:4 a po výhře 8:1 jde dál, Vaclík vyzve Olomouc

Zenit smazal manko 0:4 a po výhře 8:1 jde dál,…

Fotbalisté Olomouce si o místo v základní skupině Evropské ligy zahrají se Sevillou. Španělský celek v dnešní…

Průvodce ke startu Bundesligy a Serie A ve Sport Magazínu

Průvodce ke startu Bundesligy a Serie A ve Sport Magazínu

Kdo má největší šanci zastavit dominantní Juventus a Bayern? V Serii A i bundeslize touží fanoušci po…

 

Reflex.cz

Německé úřady pomohly uprchnout dvěma členkám Islámského státu z Iráku, kde jim hrozil trest smrti

Německé úřady pomohly uprchnout dvěma členkám…

Mezi Irákem a Německem se vyhrotily vztahy kvůli akci německých úřadů, které pomohly z Iráku uprchnout dvěma…

Blázen se zelenou koloběžkou. Pan Jarda strávil na cestě 750 kilometrů kvůli kostýmu Zeleného Raoula

Blázen se zelenou koloběžkou. Pan Jarda strávil na…

Co by byl svět bez krásných bláznů? Bez lidí, kteří se pro něco dokážou nadchnout natolik, že nehledí na rozum,…