23.6. 2017 Jan Mička Jan Mička

Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo Q4 vs. Porsche Macan – Tohle byste nečekali!

 

Český trh nedávno obohatilo zcela nové SUV od Alfy Romeo – model Stelvio. Je třída sama pro sebe, auto hlavně o emocích, proto jsme jej porovnali s Porsche Macan, které na nás dosud působilo velmi podobně.

Na Alfu Romeo Stelvio jsem od kolegů, kteří s ní poprvé jezdili v rámci mezinárodní prezentace na Slovensku, slyšel jenom samou chválu. Perfektní podvozek, přetáčivý charakter, agilní chování v zatáčkách a přesné řízení, to byly charakteristiky, které zaznívaly asi nejčastěji. Nebudu zastírat, že mám značku jako takovou rád, ke stelviu, jakožto modelu, která má Italům pomoci zpátky mezi špičku, jsem se však snažil přistupovat podle obvyklých měřítek. Jenže jaký další vůz do dnešního duelu vybrat?

V úvahu by připadal například Mercedes-Benz GLC, BMW X3/X4 nebo Audi Q5, přičemž ani jeden z uvedených modelu se nedostane pod milion korun. Stejně jako Alfa Romeo Stelvio. Nakonec padla volba na Porsche Macan, a to hned z několika důvodů. Jednak jsme jej v pořádném redakčním testu ještě neměli, základní benzinová verze se 185 kilowatty skvěle pasuje k dosud nejsilnějšímu Stelviu 2.0 Turbo Q4 (206 kW), a do jisté míry jde i o podobnou „exotiku“. Neříkám, že po českých silnicích jezdí málo macanů, vždyť jenom v loňském roce se jich u nás prodalo 86, výše uvedené německé modely jsou však na tom násobně lépe. Jeden příklad za všechny: Audi Q5 se u nás loni prodalo 619 kusů, přičemž šlo ještě o minulou generaci.

Nechceš-li zapadnout, zaplať!

Když byla Alfa Romeo Stelvio, historicky první SUV italské automobilky, uvedena na český trh, z několika stran jsem slyšel poznámky o vysokých základních cenách. Nejlevnější provedení se vznětovou „dva-dvojkou“ (110 kW) a automatickou osmistupňovou převodovkou stojí 1.060.000 Kč, za stejně výkonné BMW X3 s automatem však dáte přes 1,1 milionu, Audi Q5 2.0 TDI (120 kW) se čtyřkolkou stojí přes 1,2 milionu, stejně jako Mercedes GLC. Můžete namítnout, že Alfa Romeo není prémiová značka, jenže ono dost záleží na úhlu pohledu. Žádné pevně dané body totiž rozdíl mezi prémiovou a neprémiovou značkou nedefinují.

Dnes se nicméně nebudeme bavit o základním, ale naopak vrcholném stelviu. Než dorazí výkonem napumpovaná varianta Quadrifoglio, zastává funkci vůdce smečky dvoulitrové turbo Q4 s výkonem 206 KW a točivým momentem 400 N.m, který standardně spolupracuje s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Tady už se s cenou dostáváme na 1.310.000 Kč a vida, Němci jsou opět dražší. Navíc se nebavíme o základním stupni Stelvio, ale prostředním Super, který už disponuje velmi zajímavou výbavou.

Vedle standardně dodávaných sedmi airbagů jsou to třeba 18palcová litá kola, dvouzónová automatická klimatizace, tempomat, adaptivní bixenony nebo čalounění kombinující látku a kůži. Rozhodně bych připlatil za vyhřívaná přední sedadla (v paketu s vyhřívaným volantem za 18.000 Kč) i navzdory zakopanému psu v podobě nutné kombinace s elektricky ovládanými předními sedadly (23.500 Kč), naopak za zadní parkovací kameru bych si nepřiplatil. Její malý a nekvalitní obrazový výstup na centrálním displeji rozhodně nestojí za 10.500 Kč.

Zkoušená verze First Edition pak platí za vrchol mezi výbavovými liniemi, a přestože základní cena 1.460.000 Kč působí na první pohled jako dost vysoká, ve skutečnosti moc neporoste ani po připočtení „nutných“ příplatků. Cena vozu, který vidíte na snímcích, vzrostla o 65.000 Kč pouze kvůli třívrstvému laku karoserie Trofeo, 31.500 Kč slupnul adaptivní tempomat, bez kterého bych se bez reptání obešel, a opravdovou „pikoškou“ je červené lakování brzdových třmenů za 9500 Kč. Dalších 13.000 Kč za mimořádně citlivý autoalarm bych si možná také rozmyslel. Podtrženo, sečteno, zkoušené Stelvio s téměř maximální výbavou vyšlo na 1.579.000 Kč, což je ale pořád méně, než kolik dáte za základní Porsche Macan.

Ten totiž stojí 1.590.000 Kč a jeho standardní výbava je taková… standardní. Vůz vyjíždí na 18palcových litých kolech, má elektricky otevírané zadní víko, třízónovou automatickou klimatizaci, infotainment s dotykovým displejem, tempomat nebo aktivní roletu chladiče, která dokáže ovlivnit obtékání vzduchu kolem karoserie, není-li potřeba maximální přirozené chlazení motoru. Taková ta klasika, která by u vozu za 1,6 milionu neměla chybět, pouze halogenové světlomety jsou však slušný úlet.

Pořizovací nákladyAR StelvioPorsche Macan
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy2.0 Turbo Q4 Super - 1.310.000 Kč2.0 Turbo Macan - 1.590.000 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Airbagy76
Čalouněnílátka/kůžekůže nebo Alcantara
Litá kola18"18"
Klimatizacedvouzónovátřízónová
Vyhřívaná přední sedadlapaket Zima s vyhř. volantem - 18.000 Kč*11.790 Kč
Převodovkaautomotická osmistupňová s měničemautomatická sedmistupňová dvouspojková
TempomatS, adaptivní za 31.500 KčS, adaptivní za 34.660 Kč
Navigace37.000 Kč43.540 Kč
Kožené čalounění40.000 Kčod 89.850 Kč
Světlometyadaptivní bixenonovéhalogenové
Adaptivní tlumičenelze pořídit32.660 Kč
Zadní parkovací kamera10.500 Kč37.050 Kč
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]33.033/705463.849/15.267
Přední/zadní nárazník [Kč]14.036/13.47910.321/10.321
Přední blatník [Kč]65827966
Čelní sklo [Kč]13.55219.621
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]4940 + 14527260+3848
Hodinová sazba v servisu [Kč]18153242
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]46.34370.293
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)5/3/82/3/12
Prodloužená záruka2+3 roky/100.000 km - Powertrain Careindividuálně na jeden rok až deset let
* K paketu Zima jsou povinné elektricky nastavitelné sedačky za 23.500 Kč

No ale pak to začíná: za umělou kůži kombinovanou s Alcantarou dáte 6530 korun, koberečky s nápisem Porsche stojí 3373 korun, navigační modul s hlasovým ovládáním vyjde na 43.540 korun, vzduchový podvozek včetně aktivních tlumičů stojí bratru 74.000 Kč a za přední a zadní parkovací senzory včetně couvací kamery dáte skoro 58.000 korun. Největší „zásek“ v rozsáhlé výbavě příplatkových prvků vytvořila jednadvacetipalcová kola R11 Turbo Design za 120.470 korun. Je to sice rozmařilost, zároveň však jedna z věcí, kterou bych si zřejmě neodpustil. Ta kola jsou jednoduše dokonalá!

Co se pořizovacích nákladů a příplatkových prvků týče, má Alfa Romeo jasně navrch a podobně je tomu také v rámci cen jednotlivých dílů a servisu. Z námi vybraných prvků má Stelvio dražší vlastně jenom nárazníky, zbytek je výrazně levnější než u porsche. Jmenujme například čelní sklo, náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km nebo hodinová sazba v servisu. Ta u porsche vychází o šestnáct stovek dráž.

A záruky? U Alfy dostanete standardní dva roky bez omezení kilometrů plus další tři roky nebo 100.000 ujetých kilometrů v rámci Powertrain Care. Záruku na lak mají oba vozy po třech letech, trochu škoda je pouze osmiletá záruka na neprorezivění karoserie. Dvouleté prodloužení záruky u porsche pak vyjde na 58.927 korun.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮAR StelvioPorsche Macan
Základní cena86
Standardní výbava a příplatky88
Servis87
Záruky87
Průměr8,007,00

1/4 Pokračovat ve čtení

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Sjezd ČSSD rozhodl Zeman Komentář Martina Čabana: Sjezd ČSSD rozhodl Zeman

Malý div, že sociální demokracie přepřahá. Spíše je s…

Babiš se sešel se Zemanem, na večeři v Průhonicích řešili podporu vlády Babiš se sešel se Zemanem, na večeři v Průhonicích řešili podporu vlády

Premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) dnes v Průhonicích…

ČSSD jednala v retro stylu, Zimola rozdával růžové brýle ČSSD jednala v retro stylu, Zimola rozdával růžové brýle

Královéhradecký kulturní dům Střelnice už něco pamatuje.…

 
Technické údaje
Motor Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo Q4Porsche Macan
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 19951984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 206 / 5250185 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2250370 / 1600 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230229
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.76.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.9 / 78.4 / 6.4 / 7.2
Emise CO2:161167
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 525 / 1600500 / 1500
Objem nádrže (l):6465
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1735 / 6401770 / 675
Rozměr pneu:255/45 R20265/40 R21, 295/35 R21
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 46874697
b) šířka (mm): 19031923
c) výška (mm): 16531624
d) rozvor (mm): 28182807
e) rozchod vpředu (mm): 16131655
f) rozchod vzadu (mm): 16531651
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1150900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 840550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10001030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960980
k) šířka vpředu (mm): 15351540
l) šířka vzadu (mm): 15151480
délka sedáku vpředu (mm): 480510
délka sedáku vzadu (mm): 440450
výška opěradla vpředu (mm): 620660
výška opěradla vzadu (mm): 670670
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo Q4 vs.…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI

Že nedávají vznětové motory zase takový smysl v malých…

 






 
Volkswagen Scirocco končí. Takto příběh sportovního kupé v roce 1974 začal

Volkswagen Scirocco končí. Takto příběh sportovního kupé v roce 1974 začal

Včera

Výroba Scirocca loni skončila. Pojďme si připomenout jeho dávného předchůdce ze sedmdesátých let.




Blesk.cz

Čínský superphone dostane superčip. V Antutu málem strhal počítadlo

Čínský superphone dostane superčip. V Antutu málem…

Zvěsti o připravovaném Xiaomi Mi Mix 2S vídáme na webu již několik týdnů, ovšem telefon vypadá reálněji až…

Láďovi přišel za mobil účet na pět tisíc. Víme, jak poznat předražené linky

Láďovi přišel za mobil účet na pět tisíc. Víme, jak…

Panu Láďovi je 70 let a nedávno mu přišel účet za mobilní telefon na pět tisíc korun. Jeho vnuk zjistil, že na…

 

iSport.cz

Proč Ledecká před novináři nesundala brýle? Vysvětlila to a rozesmála je

Proč Ledecká před novináři nesundala brýle?…

PŘÍMO Z KOREJE | Její šokující vítězství v super-G bylo staré jen několik desítek minut a Ester Ledecká, která…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

KOMPLETNÍ TELEVIZNÍ PROGRAM | Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartovaly v pátek 9. února 2018…

 

Reflex.cz

ČSSD povede Hamáček, porazil Zimolu i Chovance

ČSSD povede Hamáček, porazil Zimolu i Chovance

Sociální demokracii povede dosavadní místopředseda strany a místopředseda Poslanecké Sněmovny Jan Hamáček. V…

Záhada velrybích ztroskotání: Překvapivé vysvětlení hromadných sebevražd kytovců

Záhada velrybích ztroskotání: Překvapivé vysvětlení…

Vědci už dlouho hledají příčiny, proč velryby vplouvají na mělčiny, kde hromadně hynou. Jednu z nich teď možná…