Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A1 Sportback 30 TFSI (85 kW) S tronic – Pěkně drahý špás

Stanislav Kolman
Diskuze (69)
Nejmenší audi je agresivnější, modernější i dospělejší. To společně s poměry, z nichž pochází, šroubuje jeho cenu pořádně vysoko. Co nabízí za nemalou investici?


Design, interiér


První vydání Audi A1 bylo pro automobilku z Ingolstadtu mimořádně úspěšné. Ne že by snad trhalo prodejní rekordy, ale vyznamenalo se jedním zajímavým faktem. Tři čtvrtiny zákazníků, kteří si malý hatchback pořídili, nikdy předtím audinu nevlastnili. Šlo tedy o jakousi bránu do světa čtyř kruhů, která do showroomů automobilky přivedla zcela novou klientelu.

A právě tento model se před nedávnem představil ve druhé generaci. I tentokrát Audi cílí na mladou generaci, čemuž odpovídají moderní technologie a široké možnosti individualizace. Opravdu široké. Tak široké, že základní cenovku automobilu mrknutím oka zvýší o statisíce. Něčeho se chytněte, protože vám právě chci říct, že takto nakonfigurovaná (a nutno říct, že za mě opravdu krásná) Audi A1 s litrovým tříválcem pod kapotou přijde na víc než milion korun! Abych byl přesný, hodnota je vyčíslena na rovných 1.024.700 Kč!!!

Trochu netradičně načínám cenovky už v úvodu. V průběhu testovacího týdne jsme si totiž na tohle téma popovídali se Simčou a připravili pro vás přiložené video. Právě v naší videoparťačce jsme totiž viděli onu avizovanou cílovku. Zatímco většina redakce kroutila nad „tříhrnkem za míč“ hlavou, Simča se rozplývala nad vzhledem a výbavou. Tak moc, že by tomuhle autu dala klidně přednost před míň vybaveným crossoverem. Ostatně se podívejte sami…

Video se připravuje ...

Správným směrem

Ve srovnání s předchůdcem se neměnil jen vzhled, ale i rozměry. Auto je širší, delší, zároveň ale nižší, všechno tedy hraje ve prospěch lepších jízdních vlastností. Délka narostla o 56 mm (na 4030 mm), šířka vzrostla o 34 mm (1740 mm), výška naopak klesla o 13 mm (1433 mm). Rozvor náprav má hodnotu 2563 mm, což v kombinaci s krátkými převisy přináší vyvážené a pohledné proporce.

Za mě se design nejmenší audiny opravdu povedl. Zejména v provedení S line, které karoserii přidává na sportovnosti jinými nárazníky či přepracovanou mřížkou chladiče. Ta ve všech verzích dostává linku se třemi průduchy pod kapotou, které už jsme mohli vidět na omlazené R8 a jak jistě víte, nechávají vzpomenout na Audi Sport quattro. Průduchy jsou však zaslepené, takže jde o ryze estetický prvek. Líbí se vám? To je dobře. Podle posledních špionážních snímků totiž obdobné řešení nafasuje také větší A3.

Ve vyšších výbavách dostanete plně diodové světlomety (základem jsou stále halogeny) s dynamickými blinkry a zajímavě řešenou grafikou. Punc odvážnosti dodávají autu kontrastně zbarvená střecha a hlavně bílá osmnáctipalcová kola. Tohle všechno je součástí balíčku Edition One, který vychází z výbavy S line a přijde na 103.100 Kč.

Uvnitř luxus. A tvrdé plasty

Zvenčí není malé audince moc co vytknout. V modré barvě s bílými koly budila pozornost, kdekoliv se objevila. Každý nezainteresovaný hádal minimálně dvoulitr pod kapotou a při nastartování očekával rozbublání výfuku. Jaké překvapení, když se ozval jen jemňounký projev tříválcového motůrku. Ale o tom později…

audi testy video malevozy redakcnivideo audi testy video malevozy redakcnivideo  

Ondra Lilling v prvních statických dojmech napsal, že Audi A1 je stvořena pro digitální svět. A má pravdu, z pracoviště řidiče to přímo vyzařuje. Digitální 10,25“ budíky dostanete již ve standardu, za příplatek 4200 Kč mají ještě více funkcí. Středobodem multimédií je prostřední obrazovka o rozměru 10,1 palce, která je vybavena navigačním systémem s 3D zobrazováním map a stojí 54.400 Kč.

Na tomto vůbec nejvýraznějším příplatku z celého seznamu si pochvalujeme dvě věci - se systémem se rychle seznámíte, je přehledný, intuitivní a hlavně funguje svižně. Druhou potěšující informací je fakt, že ovládání dvouzónové klimatizace zůstává od obrazovky oddělené a teplotu tak stále nastavujete fyzickými tlačítky. Ale ruku na srdce, není to proto, že by v Audi vyslyšeli naše nářky, ale druhá obrazovka po vzoru větších limuzín by se sem zkrátka už nevešla.

S výškou 176 centimetrů si nemůžu stěžovat na prostor ani v jedné řadě. Nad hlavou i v oblasti nohou mám po nalezení ideální řidičské pozice dostatečnou rezervu. Lidé vyššího vzrůstu už se vzadu budou muset krčit, A1 přeci jen není nafukovací, krátké vzdálenosti tu ale přežijí i basketbalisté. Hlavně sedadla vpředu jsou slušně tvarována a tělo v zatáčkách zvládají podržet.

O rozsáhlé výbavě už byla řeč. Simču překvapilo, že v autě za takovou sumu není startovací tlačítko (za to bychom si museli připlatit 10.900 Kč), mně zase chyběla zadní parkovací kamera (dalších 9800 Kč), kterou bych osobně preferoval před parkovacím asistentem (+22.100 Kč), jenž ve výbavě nechyběl.

Nejbolavější místo interiéru ale musíte hledat jinde. Jsou jím tvrdé plasty na středové konzole, ale třeba i ve výplních dveří. Celkový dojem z kabiny to hodně shazuje. Nejsem žádná fajnovka, celkově mi obyčejnější interiéry vůbec nevadí a ve fabii či polu za poloviční cenu bych nad tím mávl rukou. Ale když vysázím prodejci na stůl celý milion, určitě bych si uvnitř uměl představit reprezentativnější materiály.

Motor, jízdní vlastnosti


Nejsilnější litr

Jak už tomu u menších koncernových aut bývá zvykem, motorovou nabídku otevírají litrové tříválce, v našem případě verze 30 TFSI. Vždyť víte, ne? Nebojte, nebudeme vás trápit novodobým názvoslovím čtyř kruhů, pod tímto označením se ukrývá silnější verze litrového tříválce (EA211) o výkonu 85 kW od 5000 otáček a 200 newtonmetry točivého momentu v pásmu od dvou do tří a půl tisíc otáček.

Motor lze vedle šestistupňové manuální převodovky párovat také se samočinným ústrojím S tronic. Pod tímto názvem se ukrývá sedmistupňový automat, který známe třeba z pola pod označením DSG DQ200. Jen připomeňme, že vozy sdílí stejný technický základ, tedy modulární koncernovou platformu MQB-A0.

Dobrá zpráva pro náročnější, A1 koupíte také se čtyřválci - patnáctistovkou, případně vrcholovým dvoulitrem, jenž je s výkonem 147 kW (200 k) a 320 newtonmetry točivého momentu naladěný na shodné parametry s Polem GTI. A to už je nějaké sportovní svezeníčko…

audi testy video malevozy redakcnivideo audi testy video malevozy redakcnivideo  

Tyto motory jsme vyzkoušeli v rámci mezinárodních jízd, teď přišla řada právě na litr. Znovu musím vyzdvihnout kultivovanost pohonné jednotky při ustáleném tempu. Zkrátka když autu nešlapete po krku, o motoru v kabině takřka nevíte. Jistě je to i výsledek skvělého odhlučnění kabiny, protože vyjma dálničních rychlostí vás na palubě neobtěžuje aerodynamický svist ani valivý hluk od kol. Při stotřicítce už přeci jen nějaké to svištění kolem zrcátek zaznamenáte.

Při potřebě svižnější akcelerace je to stejné jako u jiných koncernových prcků s touto technikou. Po sešlápnutí plynového pedálu k podlaze chviličku počkáte, než se probudí turbo a posléze lineárně zrychlujete. Stovku protne virtuální ručička za 9,5 sekundy a na německých dálnicích můžete pokračovat na maximální rychlost až 203 km/h. Z toho si zrovna nesednete na zadek, ale pokud vyloženě neprahnete po sportovním svezení, těžko můžete této technice něco vyčítat.

Umí i pohodlně

Druhé vydání A1 Sportback lze objednat na jednom ze tří podvozků. K mání je standardní, sportovněji laděné a konečně s adaptivními tlumiči, jimiž byl díky příplatkovému balíčku Dynamik (+20.900 Kč) osazen i náš exemplář. Ve všech případech je řeč o zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny vpředu a vlečnými rameny s torzní příčkou vzadu.

Tuhost podvozku uzpůsobujete prostřednictvím Audi drive select čtyřmi různými režimy – Auto, Efficiency, Individual a Dynamic. Kromě něj se mění také reakce na sešlápnutí plynového pedálu či chování samočinné převodovky. Nechybí ani uměle vytvořená zvuková kulisa, které popravdě nejsem velký fanda a klidně bych se obešel bez ní. Je však také součástí Dynamiku.

Převodovka funguje přesně podle očekávání. Zatímco při klidné jízdě v normálním režimu nijak neblázní a preferuje dřívější zařazení vyššího rychlostního stupně před vyššími otáčkami, ve sportovním módu je to logicky naopak. Tady už je ústrojí nebojácné a klidně vás nechá propracovat se až do závěrečného spektra. Pro popojíždění městskými kolonami ale vždy raději volte jízdu v klasickém režimu, už kvůli eliminaci cukání při rozjíždění.

Trochu jsem se obával kombinace malého auta a osmnáctipalcových kol, ale nakonec A1 příjemně překvapila. Na náplastech a drobných nerovnostech se i přes velký rozměr dokázala ve standardním jízdním režimu jen tak ladně přehoupnout, až na větších výmolech se ozvala tupá rána od podvozku.

audi testy video malevozy redakcnivideo audi testy video malevozy redakcnivideo  

Jeho změna při střídání jízdních režimů byla vůbec nejzajímavější. Navolil jsem sportovní mód, podvozek citelně ztuhnul a mnohem více vám dával vědět o tom, kde na cestě se nachází jaká díra. Při vyjetí na hladký asfalt jste si za volantem mohli užít i nějakou tu zábavu. A když se před vámi zase objevila rozbitá cesta, šup do komfortnějšího režimu. Auto sice není tak plavné, i tak si ale dovolím podvozek označit za komfortní, určitě jeden z nejpohodlnějších v segmentu.

Audi A1 s litrem sice není vyloženě rychlé, to ale neznamená, že řidiče nedokáže pobavit. Stačí navolit sportovní režim a můžete se začít vrhat do zatáček. Po čele vám sice nepoteče studený pot, ale zabavíte se a zároveň budete mít absolutní jistotu, kterou vám dodá přesné řízení s krátkým převodem. Snad jen jedna technická - nezapomeňte před takovým řáděním vypnout hlídání jízdních pruhů. To totiž nesmyslně promlouvá do jízdy i tam, kde žádné pruhy nejsou. A vypínat jej musíte po každém nastartování pracně v infotainmentu vozu.

A kolik že si takový litrový tříválec vyžádá paliva? Při klidnějším tempu počítejte na okreskách s apetitem mezi šesti a sedmi litry. Na dálnicích roste k osmi litrům, a když budete plyn permanentně drtit v kick-downu, počítadlo se vám klidně může odměnit dvoucifernou hodnotou. To ale opravdu jen ve výjimečných případech.

Závěr


Závěr

Jo, Audi A1 je vzhledově vážně povedené auto. Nedovedu si představit, že bych někam přijel s fabií, polem, swiftem či cliem a vzbudil takovou pozornost. To se vám zkrátka nepovede, ani kdybyste příplatky napumpovali po strop. Také interiér je vytvořen pro dnešní svět plný displejů a moderních technologií. Jen na těch materiálech by se opravdu ještě dalo zapracovat.

Po jízdní stránce se také bavíme o prima autě. S litrovým tříválcem to není žádný závoďák, ale s přehledem poslouží i páru s malým dítětem. A zatímco si žena s ratolestí dopřává o prosluněném nedělním odpoledni siestu, vy můžete vzít klíčky a jít se za volantem prcka čtyř kruhů trochu pobavit (no jo, i klasická ruční brzda tady je!).

Potom je tady ta cena. A1 opravdu není zbožím pro masy. A než jsme o tom prohodili pár slov se Simčou, vlastně jsem si říkal, že snad každý by namísto takového auta sáhl třeba po crossoveru, byť s chudší výbavou. Ale pletl jsem se. I když jsme se já i Simča bavili o fiktivním milionu, ona by jej do tohoto prcka investovala. Když už bych měl A1 mít i já, ještě chvíli bych šetřil (případně proškrtal příplatky v konfigurátoru) a objednal dvoulitr. Buď jak buď, díky Audi, že takovou možnost stále ještě máme!

audi testy video malevozy redakcnivideo audi testy video malevozy redakcnivideo  

Nejlevnější verze modelu524.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Advanced)
Základ s testovaným motorem607.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Advanced)
Testovaný vůz bez příplatků673.900 Kč (1.0 TSI/85 kW S line)
Testovaný vůz s výbavou1.024.700 Kč (1.0 TSI/85 kW S line)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Široké možnosti individualizace
  • Pohodlný podvozek
  • Slušná spotřeba

Minusy

  • Přepálená cena
  • Laciné detaily v interiéru

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (69)

Doporučujeme

Audi A1 Sportback 30 TFSI
Cena základní sestavy 673 900 Kč
Výbava základní sestavy 16“ litá kola, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 10,25“ digitální přístrojový štít, halogenové světlomety, manuální klimatizace, multifunkční kožený volant, světelný a dešťový senzor, sada na opravu pneumatik atd. Kč
Cena testované sestavy 1 024 700 Kč
Výbava testované sestavy Edition One (+103.100 Kč; S line, paket černé optiky, kontrastní lakování střechy, tónované LED světlomety s dynamickými blinkry atd.), adaptivní tempomat (+15.400 Kč), Audi phone box (+9.800 Kč), Audi Virtual Cockpit (+4.200 Kč), audiosystém Bang & Olufsen (+20.900 Kč), Dynamik paket (+20.900 Kč; sportovní podvozek s nastavitelnými tlumiči, červené brzdové třmeny, Audi drive select, zesilovač zvuku výfuku), dvouzónová klimatizace (+11.200 Kč), MMI Navigace plus s MMI touch displejem (+54.400 Kč), parkovací asistent (+22.100 Kč), sportovní sedadla (+9.500 Kč), vyhřívání sedadel vpředu (+8.400 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.8
Emise CO2: 108
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 335 / 1090
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1105 / 550
Rozměr pneu: 215/40 R18
Audi A1 Sportback 30 TFSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4030
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1433
d) rozvor (mm): 2563
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1501
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
3. 3. 2019 20:12
Re: Problem premie...
Jo, to je možný. Protože v tomhle segmentu už to dneska není prémie, byť je na kapotě ta stejná značka. Prodává se image, ne kvalita. Ti co ta auta řídí to stejně nepoznají.

Například toto už lidi co to skutečně jezdili ví už dlouho: [odkaz]

Prémium je na tom opravdu jenom cenovka. A válcuje ji právě proto, že je tam "premium" image. Za 1,2 mega je možné mít BMW 3, nebo Superba. A protože se lidé čím dál častěji zaměřují na styl, kupují tu trojku, i když stojí zaprd.
1. 3. 2019 07:01
Re: volba z rozumu?
Není. Ale v tomto případě (nenavistnych lidi vůči čemukoliv z koncernu) “neznalost omlouvá”.
Avatar - Emel
28. 2. 2019 23:29
Re: Problem premie...
To celkem dává smysl... akorát realita je úplně jiná. Prémie už vyštípala mainstream z vyšší střední a pomalu ho válcuje ve střední, krom toho roste díky SUV. Když se podíváš na evropské prodeje, tak prémie nikdy nebyla tak silná.
28. 2. 2019 18:32
Problem premie...
Je ten, ze mainstreamove automobilky se naucily za poslednich 10-15 let delat auta tak dobre a prejimaji "spickove" technologie tak rychle, ze tahle mensi "premiova" auta v relativni holote zpusobi, ze si koupite realne horsi auto (na pohled, dynamika, VSECHNO), nez nabidne nejaka slusne vybavena bezna znacka v nizsi stredni.

Premie ma dnes smysl, pokud si kupujete vyssi (nebo top) modely a hlavne s peknou priplatkovou vybavou.
Zaklad je takovy chudak, ze ho dorovna(trumfne) leccos za pulku, ale ta premiova cena tak nejak zustava :-)
28. 2. 2019 15:00
Re: Závěr redaktora...
Jo, vtipná představa, že by si pár s dítětem pořídil jako jediný auto za mega A1. Ale zas musí bejt (hypotetická) sranda očumovat tu mamku, jak se tam snaží narvat velkej kočárek.. bych si tipnul, že pan Kolman a Simča dohromady zas tak úplně moc dětí nemaj:)