Test Auto.cz

Bentley Mulsanne – Zkrátka jiný svět

11.9. 2017
Verdikt
 

Ve světě luxusních limuzín čas nehraje roli. Bentley Mulsanne se prodává už od roku 2009, zub času se na něm však téměř nepodepsal. Jak jezdí limuzína za téměř 10 milionů korun?

Zatímco ve světě běžných automobilů je dobrým zvykem alespoň malá modernizace každých pár let, u luxusních limuzín, a nemyslím teď zrovna Audi A8, BMW 7 nebo Mercedes-Benz S, je tomu úplně jinak. Jenom si vezměte Rolls-Royce Phantom. Minulá generace vlajkové lodi britské značky se prodávala od roku 2003 a teprve nedávno byla nahrazena novinkou, která je však z hlediska designu spíše evolucí než výrobkem vznikajícím na čistém listu papíru. Ty skutečně luxusní automobily v podstatě nestárnou, zrají a odcházejí na vrcholu kariéry obvykle z jakéhokoliv důvodu, jenom ne kvůli zastaralosti i nebo nezájmu zákazníků.

Stejným případem je i současné Bentley Mulsanne, nástupce katedrály na kolech jménem Arnage. Vůz byl představen o dost později než minulý Rolls-Royce Phantom, „teprve“ v Pebble Beach roku 2009, jenže zatímco řada výrobců „běžných“ luxusních limuzín by jej už dávno mezigeneračně obměnila, Mulsanne loni v únoru prodělal teprve velice mírnou modernizaci. Jde o pravé Bentley, které na rozdíl od ContinentaluBentaygy nepoužívá koncernovou techniku, ale specifickou platformu i legendární motor 6 3/4 Litre V8 řady L.

Video

Design z pera Dirka van Braeckela, autora prvních generací Fabie a Octavie, zůstal v rámci modernizace na první pohled prakticky nedotčen. Čtveřice předních světel je nyní v rovině, xenony byly nahrazeny moderními diodami, poctivá nerezová maska chladiče je o osm centimetrů širší a v zadních svítilnách přibylo více chromu, aby vyniknul vizuální tvar písmene B. Blyštivých prvků je na karoserii opravdu požehnaně, z hnědé metalízy, která je na jednom z nejluxusnějších automobilů světa prostě dokonalá, doslova vystupují, ani v nejmenším však nemáte pocit, že by tomu mělo být jinak. Pravdou ale je, že už jen kvůli péči o tolik blyštivých prvků potřebujete služebnictvo, jejich leštění nějaký čas zabere.

Mulsanne je bez nadsázky jeden z nejkrásnějších automobilů, ke kterým jsem se dosud přiblížil. Ještě před pár lety by mě ani nenapadlo, že budu v ruce tisknout jeho klíč a připravovat se na první svezení. Jeden by řekl, že hned skočím za volant a vyrazím, jenže já jsem od téměř 5,6 metru dlouhé karoserie nějak nemohl odtrhnout oči. Připadal jsem si, jako by mezi mnou a autem bylo nepropustné silové pole, až tak obrovský respekt limuzína s okřídleným béčkem na přídi vzbuzuje!

Je to těžko napodobitelná masa barokních křivek, všechno je tady zkrátka větší než obvykle. Jenom se podívejte, odkud kam se táhnou zadní blatníky, a dokonce ani kola od pohledu nevypadají, že mají „pouze“ průměr jednadvacet palců. A to testujeme „výchozí“ provedení, nikoliv to s o čtvrt metru prodlouženým rozvorem, které přišlo v rámci loňské modernizace.

obrázek [600 x 404]  

Bavíme se o naprosto jiné dimenzi přístupu k automobilu, tady nehrají čas ani peníze roli. Mulsanne se v Crewe sestavuje v podstatě ručně, z výrobní linky, pokud se jí dá skutečně takhle „vulgárně“ říkat, sjede jeden exemplář každých 400 hodin, a roboti se procesu účastní pouze ve dvou případech: jeden nanáší lepidlo k připevnění předního a zadního okna, druhý lakuje dřevěné díly interiéru.

V mých očích jde bez nadsázky o nejkrásnější luxusní sedan posledních dvou dekád a na českých silnicích plní oprávněný rozruch i díky tomu, že je spíše svátkem jej potkat. Vždyť se u nás zatím prodalo pouze pět exemplářů, to už máte větší šanci potkat Rolls-Royce. Pohled na něj se nikdy neokouká, a přestože bych o pocitech, které auto v člověku probouzí, dokázal popsat snad deset stran, musíme se konečně posunout dále. Přemoci to silové pole, zatáhnout za kliku a usednout za volant. Snad budu toho privilegia hoden…

Dílo mistrů řemesla

Bentley Mulsane ještě není typickým příkladem auta, ke kterému byste si měli hned najímat řidiče. Je tady pro ty, kteří požadují nadpozemský luxus, ale zároveň si jízdu chtějí užít i jinak než na zadních sedačkách se sklenkou sektu v ruce. A já tomu rozumím. Není totiž zkrátka možné, aby vás kokpit jako celek nechal chladnými, nelze ignorovat ani jedinou část mozaiky představující vlajkovou automobilky s téměř stoletou historií.

Po usednutí za volant se částečně ocitáte v šedesátých letech minulého století. Při pohledu na to množství dřeva jsem si osobně vybavil Bentley S3 z šedesátých let, měkčí křesla jsou potažena tou nejkvalitnější kůží Vavona, a celkově si na palubě připadáte tak nějak malí. Vysoká přístrojová deska totiž budí dojem nízkého posazu, nastupování a vystupování však probíhá naprosto důstojně, přirozeně a pouze s minimálním zapojením svalů. Jde o obrovské auto a dává vám to každou vteřinu znát – výhledem přes nekonečně dlouhou kapotu skrze okřídlené B počínaje, pohledem dozadu, kde za vámi zdánlivě pokračuje snad deset metrů interiéru, konče.

Právě v interiéru je jasný mistrovský um řemeslníků, kteří jej v Crewe sestavovali. Jenom čalounění ukrajuje 150 z celkových 400 hodin výroby jednoho auta! Plastů je tady minimum, kde nedosáhlo dřevo, tam najdete kůži (dokonce i v „šuplíku“ nad panelem klimatizace), a kde není kůže, tam najdete poctivé nerezové prvky. Zatáhnutí za kolíčky ovládání ventilace vás rázem přesune někam o padesát let zpět, každý z výdechů klade při manipulaci citelný odpor a máte pocit, že byste na nich utáhli kamion. Přístrojová deska je v podstatě kolmá a nijak výrazně nezasahuje do prostoru pro posádku, navíc je osázena charakteristickými kruhovými budíky a spoustou tlačítek.

Je tady ale něco, co mi u auta za čtvrt milionu eur v základu příliš nesedí – volič jízdních režimů. Vždycky jsem měl dojem, že když si někdo kupuje auto za takové peníze, chce, aby bylo dokonalé už v samotné své podstatě. Módy Sport, Custom a Comfort pak přece postrádají smysl. Trh si tohle bohužel žádá, na druhou stranu ale Britové nezapomněli přidat režim, ve kterém je podle nich Mulsanne skutečně dokonalý. Je označen písmenem B, a jakmile jej jednou zapnete, zůstane aktivovaný, dokud neučiníte jinak.

To samé pak platí pro displej multimediálního systému. V automobilu za takovou cenu se bez moderního hudebního přehrávače a navigace neobejdete, jenže použitá grafika až příliš připomíná mnohem levnější auta koncernu VW Group. Totéž platí o obrovském palubním počítači, který se nápadně podobá tomu z Volkswagenu Touareg. A když pak na vás navigace promluví, zjistíte, že je to stejný hlas jako ve Fabii nebo Golfu… Typický majitel Bentley si to asi neuvědomí, protože se Škodovkou jel patrně málokdy, obeznámenému člověku ale tento nepatrný detail může pokazit dojem z kabiny.

Pojďme se ale ze světa řidiče přesunout do světa bezbřehého luxusu těch vyvolených vzadu. Rozvor 3.266 milimetrů a až absurdně dlouhé zadní dveře stojí za dokonalým přístupem k dvojici měkoučkých a samozřejmě elektricky polohovatelných sedadel. Tedy pokud parkujete na dostatečně volném prostoru, protože obří dveře potřebují k otevření prostor malého heliportu. A na jejich zavření se zase bude hodit sluha, protože natáhnout se k nim je přece pro majitele nedůstojné.

Bentley Mulsanne Grand Limousine by Mulliner: Jezevčík s titulem


Zprvu to vypadalo, že si tady jenom příjemně posedíte, pak ale začnete objevovat „hračky“, které základní cenu vozu 249.740 eur (zhruba 6,5 milionu korun bez daně) začnou nezastavitelně navyšovat. Řeč je například o dvojici tabletů vyjíždějících z opěradel předních sedadel za 8.500 eur, digitálním tuneru a televizi za 1.275 eur nebo prošívání sedadel za 1.915 eur.

Vysoké ceny vybraných příplatků jsou z pohledu běžného smrtelníka neúnosné a násobně přesahující jeho měsíční plat, je ale potřeba vzít v potaz fakt, že ve světě vozů, jako je Mulsanne, nehrají peníze roli. Potřebujete se ptát na cenu toho či onoho prvku? V tom případě na pořízení takového auta prostě nemáte... Už z toho pohledu pak nepřekvapí cena nádherného prvku v podobě chladničky mezi zadními opěradly. Pojme dvě lahve šampaňského, tři křišťálové sklenky a dvířka se vysouvají elektricky. Cena? 8.230 eur, tedy v přepočtu něco kolem 215.000 Kč. I proto jsme se sklenkami manipuloval hooodně opatrně, aby se jim nic nestalo.

obrázek [600 x 404]  

V Bentley si dali dokonce záležet i s takovými detaily, jako jsou nerezové popelníčky (jeden váží asi půl kila, až tak je poctivý), mechanismus vyklápění stolků nebo uchycení zmíněných skleniček mezi krajními zadními sedadly. Neříkám, že by německé vozy byly méně luxusní, z mého pohledu jsou však více systematické, digitální a strojové, zatímco v Mulsannu stále cítíte dotek zkušené lidské ruky. A teď si vezměte, že ještě existuje zmíněná prodloužená verze označená Extended Wheelbase, která je na tom po stránce luxusu a komfortu ještě o notný kus lépe!

Poctivě čalouněn je mimochodem také zavazadelník, lepší kobereček má doma jen málokdo. Udávaný objem činí 443 litrů, což by byla průměrná hodnota i u sedanu střední třídy, jenže kdo by v tomhle autě řešil velikost kufru, když si jeho majitel může dovolit větší zavazadla poslat do cílové destinace zvlášť… A takové golfové hole nebo tašky z nákupů v Pařížské se sem vejdou s dostatečnou rezervou. A navíc je pod podlahou stále prostor na dojezdové rezervní kolo.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Bentley Mulsanne

Cena v základní výbavě: 7 856 820 Kč Cena v testované výbavě: 9 780 914 Kč

Výbava testovaného vozu:Mulliner Driving Specification - 21” kola, sportovní podvozek, sportovní řízení, speciální prošívání, hliníkové pedály (+13.925 eur), Premier Specification - dva deštníky, speciální víčko nádrže, okřídlené “B” na přídi (+3.955 eur), Comfort Specification - masážní a ventilované sedačky vpředu a vzadu, komfortní opěrky hlavy (+4.150 eur), LED by Mulliner (+1.200 eur), panoramatické okno (+2.580 eur), koberečky Deep Pile Winton (+1.085 eur), výklopná make-up zrcátka (+1.370 eur), vestavěná lednice s křišťálovými sklenkami (+8.230 eur), adaptivní tempomat (+2920 eur), multimediální systém se dvěma tablety pro zadní sedadla (+8.500 eur), GPS sledovací systém (+1.605 eur), digitální tuner pro TV a rádio (+1.275 eur), obšití sedadel (+1.915 eur) a další.

Spoluzakladatelé Instagramu Systrom a Krieger opouští vedení společnosti Spoluzakladatelé Instagramu Systrom a Krieger opouští vedení společnosti

Spoluzakladatelé sociální sítě na sdílení fotek Instagram…

Řidičů Uberu přibylo v USA tolik, že jim výdělky klesly o polovinu Řidičů Uberu přibylo v USA tolik, že jim výdělky klesly o polovinu

Popularita přepravní služby Uber v USA vedla k tak…

Zápisník Nguyen Thuong Ly: Prezidentův kanál Zápisník Nguyen Thuong Ly: Prezidentův kanál

Prezident Miloš Zeman chce po Evropské komisi, aby…

 
Technické údaje
Motor Bentley Mulsanne
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 6752
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 377 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 1020 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 296
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 23.4 / 10.1 / 15
Emise CO2:342
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 443 / -
Objem nádrže (l):96
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2685 / 515
Rozměr pneu:265/40 R21
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5575
b) šířka (mm): 1926
c) výška (mm): 1521
d) rozvor (mm): 3266
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1651
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Bentley Mulsanne – Zkrátka jiný svět







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru

BMW řady 3 se v nové generaci G20 připomíná. Od…

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu,…

 






 
Tohle jsou nejprodávanější modely v Evropě za srpen 2018. Dacia má hned dva zástupce v top 10!

Tohle jsou nejprodávanější modely v Evropě za srpen 2018. Dacia má hned dva zástupce v top 10!

Dnes 08:00

Měsíc silně ovlivněný novými emisními normami promíchal pořadím modelů. Qashqai tak byl třetím nejlepším modelem, Duster sedmým.




Blesk.cz

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte si domácí oříškové máslo!

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte…

Vlašské a lískové ořechy patří od nepaměti k nejčastějším potravinám na našem jídelníčku. Ořechy v sobě mají…

Miroslav Koubek (64) doplatil na velkorysost vůči kamarádovi! Exekutoři mu sebrali auto! Co na to Ombudsman Blesku?

Miroslav Koubek (64) doplatil na velkorysost vůči…

Životní cestu dvou Miroslavů – Koubka (64) a Vaitha (48), dobrých kamarádů, přeťal loni v listopadu zásah…

 

iSport.cz

Trávník: Nejlepší zápas? Stanciu měl 2+2, musím se ještě zlepšit

Trávník: Nejlepší zápas? Stanciu měl 2+2, musím se…

Život v období kouzelných branek si užívá Michal Trávník. Geniální trefou z přímého kopu zaskočil v Rennes…

Vrba: Výstraha před Spartou? Pro mě ne. Hráče z gólů obviňovat budu

Vrba: Výstraha před Spartou? Pro mě ne. Hráče z gólů…

V Jablonci museli spolknout hořkou pilulku. Vysoká porážka 0:3 s výborně hrajícím severočeským celkem je pro…

 

Reflex.cz

Nejkrvavější válečný střet v dějinách USA? Opomíjená másko-argonská bitva před koncem první světové války

Nejkrvavější válečný střet v dějinách USA? Opomíjená…

První světová válka už se chýlila ke konci, přesto ještě přišla bitva, která zůstala nejkrvavější v dějinách…

Do kostarických národních parků za největšími predátory Ameriky

Do kostarických národních parků za největšími…

Víte, které zvíře je největším predátorem amerického kontinentu? Puma americká – silná, hbitá šelma schopná…