Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 640d xDrive Gran Turismo – Proč chtít 6 GT? A nechtít pětku…

Martin Machala
Diskuze (114)
BMW nejenže vyplňuje mezery, ono přímo vymýšlí nové segmenty. U modelu 6 GT jsem nejvíc přemýšlel, proč mu dát přednost před vynikající pětkou.


Design, interiér


Schválně si rozklikněte na stránkách českého BMW nabídku nových vozů. Otevře se stránka, na níž můžete zaškrtnout něco z následujícího – sedan (to ještě znám), touring, cabrio (chápu), pak už ale následují oříšky - Gran Turismo (tuším, nepředstavuje si však BMW pod tímto termínem trošku něco jiného, než je vžitá představa?), pak je tu Sports Activity Coupé (???), Sports Activity Vehicle (to bude mnichovská interpretace SUV), Tourer (takhle říkají kluci bavoráčtí MPV) a třešnička Gran Coupé.

Je toho zkrátka nějak hodně, aby BMW za chvilku nedošly čísílka a písmenka… Raději se zaměřím na šestku s doplňkovým označením GT, což má znamenat Gran Turismo. Ovšem, jak jsem naznačil výše, rozhodně nejde o nizoučké kupé pro čtyři s dlouhatánskou kapotou (pod ní nejlépe dvanáctiválec), ale BMW si tento termín vyložilo jako cosi divně zvýšeného, bachratého, s náznakem praktičnosti kombíku… Co to blbnu, to jsem se v těch číslech zamotal, ta bachratost platila pro předchůdce, tehdy šlo ještě o 5 GT. Ale spojovat tohle zvláštní automobilové stvoření s něčím tak vznešeným, jako je gran turismo, to už chtělo hodně marketingového umu.

Nicméně, něco z předchůdce zůstalo i šestce. O něco zvýšená stavba (proti aktuální pětce kombi je 6 GT vyšší o 40 mm) a taky praktičnost zavánějící kombíkem. V zadní části si už tedy nemůžete vybrat, jestli otevřete jenom maličký průlez do kufru, nebo celou výklopnou stěnu, 6 GT je už jen liftbackem. Tedy takovým GT liftbackem. Už se do toho zase zamotávám…

Mnohem víc než přesná kategorizace mě zajímalo, jestli 6 GT dává vedle pětkového kombíku smysl. Ten jsem si zařadil na svůj osobní „wish list“, tohle auto tedy opravdu velmi můžu. Tedy – donutí mě 6 GT o mé srdcové volbě zapochybovat?

Úplně špatně nevypadá…

… ale že bych řekl, že přede mnou stojí gran turismo, to tedy zase ne. Asi bych ani neřekl, že předchůdce byl vyloženě ošklivý, pětku GT potkávám díky sousedce prakticky každý den. Možná jsem si zvykl, ale viděl jsem už větší obludky. Nová šestka GT určitě o něco elegantnější je, ve srovnání s krásným pětkovým kombíkem ale její stále těžkopádnější linie přece jenom pokulhávají. Vyšší stavbu karoserie se ani nijak zvlášť nesnaží zastřít, záď je pořád odulejší. A jak už jsem napsal, výklopná je pouze celá stěna, samostatně otevíratelný průlez do druhé generace nepřežil. Bude někomu chybět?

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

A když už ty páté dveře otevřeme, čeká na nás velice slušných 610 litrů základního objemu, což je o čtyřicet litrů víc než u pětkového kombíku (a o 110 litrů víc v porovnání s předchůdcem). Vidíte, třeba bude mít šest GT nakonec opravdu i nějaký ten objektivní smysl.

A pokračujeme dál! Díky víc než třímetrovému rozvoru (3070 mm vs. 2975 mm u pětkového kombíku) se na zadních sedačkách má kolena cítí svobodněji, hlava již nejvýš srovnatelně. Šestka je sice vyšší o 40 mm, střecha se však velice rychle svažuje, výraznějšího nadbytku se tak proti zmíněné pětce nedočkáte. Na předních místech už ovšem ano, tady je atmosféra daleko vzdušnější, skoro velkoprostorová. Bez přehánění, zatímco v pětce si už roky připadáte stejně a popravdě poněkud stísněně (zvlášť v porovnání s mainstreamovou střední třídou, která nám bobtná, však víte…), na předních sedačkách je 640d GT opravdu štědrá.

Model6 GT5 sedan5 kombi5 GT (2009-2017)
Délka (mm)5091493649425004
Šířka (mm)1902186818681901
Výška (mm)1538147914981559
Rozvor (mm)3070297529753070
Objem zav. prostoru min/max (l)610/1800530/-570/1700500/1750

Přístrojovou desku dobře známe z pětky (potažmo sedmičky) a nelze ji znovu než vynášet do nebes. Za všechno. Zpracování, materiály a dokonalou přehlednost a vstřícnost palubního systému i pro ty, kteří vzpomínají na tlačítkové telefony. Bavorácký iDrive je stále nepřekonaný a když vidím, jaké novoty pro nás připravuje Mercedes (opravdu multi multimediální systém nového áčka) a Volkswagen (možnosti televizní obrazovky nového touaregu se mi marně snažila při pekingské premiéře vysvětlit jedna učená hosteska), myslím, že palubní systém BMW nepřekonaný taky zůstane.

Když už se nacházíme v té designové kapitole, ještě zmíním bezrámová okna. A pak, že to není gran turismo! Ještě tu máme pár aerodynamických funkčních prvků – třeba za ledvinkami se skrývají aktivní klapky, nad 120 km/h se v zadní části auta vysune křídlo (zpět se vrátí v rychlostech pod osmdesátkou). Koeficient aerodynamického odporu se tak podařilo snížit z 0,29 na 0,25.

Motor, jízdní vlastnosti


Motor

Chvíli po sobě se nám kromě modelu 640d xDrive v redakci objevila taky verze 630d xDrive. Silnější verze poskytne díky dvojitému přeplňování 235 kW, jednoturbová „třicítka“ nabídne 195 kW. Jak už je patrno z údajů o zrychlení na stovku (5,3 vs. 6,0 s), drtivý rozdíl v dynamice to úplně nebude. Verze 630d xDrive je za všech okolností naprosto optimální a víc než dostačující, nevidím důvod, proč připlácet sto tisíc za silnější čtyřicítku. Možná by někdo mohl zaznamenat v německých dálničních rychlostech o něco větší ochotu čtyřicítky k další akceleraci, to už však musí být velmi vnímavý jedinec.

Přepočteno na točivý moment přinese druhé turbo navíc 60 N.m, možná jsem čekal ještě o něco větší odskok. Plynulost zátahu z nejnižších otáček je v technických údajích 640d vyjádřena maximem nastupujícím už v 1750, čímž 630d a jeho maximum 620 N.m překonává o 250 otáček… Ale znovu, rozdíl je prakticky nezaznamenatelný.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

Nejvíc se tak obě vznětové verze lišily ve spotřebě paliva. Nic extrémního to nebylo, 630d xDrive však dokázala podávat stabilně o tři čtyři deci nižší výkony. Se čtyřicítkou jsem týdenní soužití zakončil s průměrem 8,5 litru, třicítka napsala na displej palubního počítače 8,1. Udávaná kombinace je v obou případech 5,5 litru, tak nízko jsem se tedy nedostal, pod osm to ale jde v pohodě. Stačí jenom míň Prahy.

Ještě v jedné disciplíně se obě verze prakticky shodnou – kultivovaný běh a odhlučnění. Nedávno jsem se svezl s X6 M50d, která jezdí ještě se starší verzí řadového šestiválce vybaveného trojicí turbodmychadel, a to byl tedy rachot. Hlavně po nastartování a akceleraci z nejnižších otáček se z motorového prostoru ozývaly až neuvěřitelné zvuky. O to víc překvapí 640d xDrive a 630d xDrive, svorně jen tlumeně hučící a posádku nikterak neobtěžující. Skoro bych řekl, že jde o příjemné hluboké tóny, hezky dokreslující mohutný zátah.

Znovu jsem žasnul taky nad osmistupňovým automatem od ZF. Už to vypadá trochu jako klišé, píšeme to prakticky v každém testu BMW, jak si mnichovští dokázali poradit s naladěním softwaru, řazení je ale tak dokonale vyhlazené, že to za speciální pochvalu znovu vždy stojí. A nejde jenom o samotnou změnu převodu, těžko postřehnutelnou, úžasné je i to, že převodovka nikdy zdlouhavě nepřemýšlí a vy prostě vždycky jenom šlápnete na plyn. A přijde okamžitý, ničím nerušený zátah. Žádné zběsilé podřazovaní nebo váhání s podtočeným motorem, vždycky jen optimálně zvolený převod. Není to sice úplně spravedlivé srovnání, ale když jsem po osmistupňovém blahu přesedl do Peugeotu 5008 2.0 BlueHDi 133 kW EAT6, měl jsem pocit, že místo klasického měniče najednou spolupracuju s robotem. Jak říkám, trošku nefér srovnání, přece jenom je to úplně jiná kategorie, hlavně cenová. Ale zkrátka, jindy chválený šestistupňový automat působí vedle bavorského osmikvaltu najednou zoufale nerozhodně a zpomaleně.

BMW 6 GT – technická data nabízených motorů
Model630i640i640i xDrive630d630d xDrive640d xDrive
Pohon4x24x24x44x24x44x4
Zdvihový objem [cm3]199829982998299329932993
Válce/ventily4/46/46/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min] 190/5000-6500250/5500-6500250/5500-6500 195/4000195/4000235/4000
Točivý moment [N.m/min]400/1550-4400450/1380-5200 450/1380-5200620/2000-2500 620/2000-2500680/1750-2250
Převodovka8A8A8A8A8A8A
Max. rychlost [km/h]250250250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,35,45,36,165,3
Komb. spotřeba [l/100 km]6,277,74,95,55,5
Základní cena [Kč]1.673.1001.823.9001.895.4001.796.6001.868.1001.969.500

Vzduch, zatáčky a občas nějaká ta rána

Standardně se šestka GT dodává se vzduchovým odpružením pouze na zadní nápravě (a samočinným vyrovnáváním světlé výšky), za zhruba padesátitisícový příplatek můžete mít adaptivní podvozek se vzduchem i na přední nápravě (včetně nastavitelných tlumičů), položka Executive Drive za 105.690 Kč přinese kromě výše zmíněného také aktivní stabilizátory (to byl případ verze 630d xDrive). Obě GT pak disponovaly aktivním řízením s natáčením kol zadní nápravy a právě tenhle stále rozšířenější jízdní doplněk dokázal už celkem tradiční divy. Hlavně v pomalých zatáčkách (v nízkých rychlostech se zadní kola natáčejí proti těm předním) je šestka GT neskutečně mrštná a tohoto chování se drží vlastně v každém oblouku. Pokaždé a znovu vás překvapí, jak neskutečně agilně se umí k průjezdu postavit. Mezigeneračně tedy ubrala nějakých 150 kilo, podle schopností v oblouku byste však tipovali, že to musí být mnohem víc. Teoreticky mohlo, na rozdíl od sedmičky však BMW nepoužilo na konstrukci skeletu hořčík, proti předchůdci se však více rozšířil hliník a vysokopevnostní ocel.

Nečekanou agilitu bychom měli, aktivní stabilizátory třicítky se možná postaraly ještě o víc klidu a menší náklony, znovu však nejde o výrazný rozdíl. Věřím, že absence natáčecí zadní nápravy by se na jízdním projevu podepsala víc než přítomnost aktivních stabilizátorů.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

A stejně tak si troufám říct, že se na komfortu docela citelně podepsala dvacetipalcová kola. Pořídit si cokoliv menšího znamená v případě šestky GT velice zdůraznit stále lehce rozměrnější pozadí (však se podívejte do galerie, řekli byste, že tohle jsou dvacítky?), občasnému drcnutí na nerovnostech se pak ale nevyhnete. Stále je skoro až zarážející, jak dobře dokázalo BMW zkombinovat vzduch, runflaty a obří kola, nějaká ta rána se však přece jenom ozve. Alespoň ty devatenáctky zkuste…

Závěr


Závěr

Zůstal bych u pětky kombi, přiznávám. Je to však spíš osobní preference, BMW 640d xDrive GT totiž ukázalo, že to není jenom další uměle marketingový crossover. Dobře, označení gran turismo je stále zavádějící, v porovnání se zmíněnou praktičtější pětkou však přináší i některé objektivně silnější vlastnosti – třeba větší kufr, vzdušnější kabinu na předních místech nebo plavnější jízdní vlastnosti. Jasně, jak jsem už napsal, jako gran turismo tenhle stále zavalitější „asiliftback“ úplně nevypadá, na dlouhou cestu bych se s ním však vydal rád. A úplně by mi stačila verze 630d xDrive, silnější čtyřicítka nepřináší citelný dynamický odskok, navíc o trochu víc žere.

Je to pořád možná trochu zvláštní kříženec, a i přes elegantnější linie stále vzdálený představám o štíhlých BMW, zvlášť s natáčecí zadní nápravou však jako BMW jezdí a když si odmyslíme rány na nejkrutějších nerovnostech (za velkého přispění obrovských dvacítek), je šestka GT úžasně komfortní. Ještě na tu cenu mrkneme, jak velký odskok od několikrát zmíněné pětky kombi tam je. Takže, 530d xDrive přijde minimálně na 1.718.600 Kč, stejná verze 6 GT pak stojí 1.868.100 Kč (na 640d xDrive GT potřebujete ještě o 101.400 Kč víc). Takže, asi každý podle svého vkusu!

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

Nejlevnější verze modelu1.673.100 Kč (630i/190 kW Gran Turismo)
Základ s testovaným motorem1.969.500 Kč (640d/235 kW xDrive Gran Turismo)
Testovaný vůz bez příplatků1.969.500 Kč (640d/235 kW xDrive Gran Turismo)
Testovaný vůz s výbavou2.566.542 Kč (640d/235 kW xDrive Gran Turismo)

Plusy

  • Agilní jízdní vlastnosti, velmi slušný jízdní komfort
  • Velmi kultivovaný a silný motor, velmi slušná spotřeba
  • Hlavně na předních sedačkách vzdušnější interiér
  • Velmi přehledná a perfektně zpracovaná přístrojovka

Minusy

  • S dvacetipalcovými koly občasné rázy na nerovnostech
  • Stále těžkopádnější design

Foto: Ondřej Lilling, Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (114)
BMW 640d xDrive Gran Turismo
Cena základní sestavy 1 969 500 Kč
Výbava základní sestavy Osmnáctipalcová litá kola, kožené čalounění, přední a zadní parkovací senzory, adaptivní tempomat, LED mlhovky, dešťový senzor, automatická klimatizace, elektrické ovládání pátých dveří, navigace, palubní počítač. Kč
Cena testované sestavy 2 566 542 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+26.546 Kč), aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy (+33.878 Kč), adaptivní vzduchové odpružení na obou nápravách (+52.832 Kč), samodovírání dveří (+17.342 Kč), protisluneční ochrana oken (+12.194 Kč), ventilované přední sedačky (+21.944 Kč), dálkově ovládané parkování (+13.546 Kč), digitální příjem rádia (+11.388 Kč), HiFi systém (+13.286 Kč), čalounění stropu v barvě antracitu (+10.296 Kč), dvacetipalcová litá kola (+31.174 Kč), paket Business Class (+62.244 Kč), elektricky nastavitelné přední sedačky (+29.744 Kč), paket ConnectedDrive Plus (+14.846 Kč), paket Innovation (+63.518 Kč), paket Safety (+63.518 Kč), Driving Assistant Plus (+52.234 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 235 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 680 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.9 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1800
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1955 / 625
BMW 640d xDrive Gran Turismo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5091
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1538
d) rozvor (mm): 3070
e) rozchod vpředu (mm): 1615
f) rozchod vzadu (mm): 1649
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
Avatar - Hammunasakra
12. 4. 2018 08:37
Re: Prečo nie? Lebo mám v poriadku oči...
Souhlas = 4 dveřový kupé je pěkně de bilní pojmenování = spojení toho horšího z kupé a ze sedanu zrovnatak >:-[]

Což ale nic nemění na tom že BMW 6GC je sakra dobrý auto ;-)
11. 4. 2018 17:40
Re: Teorie tygra
Nie ze by som nesuhlasil, spotrebu riesi kazdy nezavisle od ceny auta ak ma s nim vacsi najazd, ale vyznamnym faktorom bude aj prepad ceny. U 650 bude vyrazne vyssi ako u 640d.

Ono spotreba a celkovo prevadzkove naklady sa riesia aj u sukromnych lodi a lietadiel, ktore su o rad (skor dva rady) drahsie, tak je logicke, ze ich ludia budu riesit aj u auta :-)
11. 4. 2018 16:45
Re: Spotreba
Ekologie, korporatni CO2 limity - velice jednoducha odpoved
Avatar - Aoyagi
11. 4. 2018 10:04
Re: Teorie tygra
500 km? To mají leda tak nějaká auta s náprstkovou nádrží.

A i s dojezdem 500 km by to byla jedna zastávka na +-4 minuty každé +-4 hodiny. Čímž se opět dostáváme k nepochopitelnosti vašeho uvažování.
Avatar - white label
10. 4. 2018 23:45
Re: Teorie tygra
K tomu, k čemu ti tvé případné vyjádření nedává smysl ses klidně vyjádřit mohl. A naopak, to k čemu ses vyjádřil, je mimo hlavně z důvodu o kterém sám píšeš.
K názoru na samotný design jakéhokoli vozu samozřejmě nejsou nutné potřebné finance k jeho zakoupení a provozu, stejně jako míra vkusu není obecně o výši konta.
Ani samotní designéři nemusí mít reálně prostředky na auto, které sami designují, a přesto může být výsledek dokonalý.
A názor, že někdo, kdo má na pořízení vozu 2,5 milionu Kč přece neřeší jeho provozní náklady (samozřejmě včetně spotřeby paliva) může mít především právě onen "plebejec".
Podívej se na evropské prodeje prémiových aut (zejména v této cenové relaci) za posledních deset, patnáct let, v poměrně velmi výrazné většině se jedná o dieselové motorizace... a jestli si myslíš, že hlavním motivem byl dojezd na jednu nádrž, tak se pouze opět mýlíš.

Jinak viz i webpaja 16:21 :yes: