TEST Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi – Vítěz tendru?
Hyundai to s Evropany docela umí. Nejenom, že se dokázal zbavit nelichotivé nálepky „levného a nekvalitního“ výrobce, on se už napevno usadil v první patnáctce žebříčku prodeje aut na starém kontinentu.
Automobilce se daří nabízet zákazníkům produkty, které oni sami chtějí. Jedním z mála přešlapů byl model Genesis Coupe, jehož se za čtyři roky prodaly pouhé tři tisíce exemplářů. Naopak kupříkladu SUV Santa Fe jednoznačně zabodovalo, když předchozí dvě generace mají na kontě přes dva a půl milionu prodaných kusů, z toho asi 350 000 v Evropě. Naváže ve stejném stylu i generace třetí?
Rozměry a motor
Při zachování rozvoru předchozí generace, tedy 2700 mm, navrhli konstruktéři automobil, který je o tři centimetry delší a o zhruba čtyři centimetry nižší. Proporce, v minulosti ne vždy silná stránka automobilů z Koreje, jsou tentokrát zvládnuty dobře. Hyundai naštěstí přehodnotil svůj designový jazyk plný kudrlinek a záhybů a Santa Fe si nehraje na čtyřicetikilovou tanečnici ve větru, nýbrž už na první pohled působí dojmem fortelného pořízka.
Pokud čtete Auto.cz pravidelně, jistě vám neušel test bratrského modelu Grand Santa Fe. Ten je oproti Santa Fe o 225 mm delší a o více než metrák těžší. Většinu prvků obě verze sdílejí, takže se zaměříme jenom na rozdíly. Například zavazadelník je (logicky) o něco menší než v případě sedmimístného Grandu. Za pátými dveřmi, které se otevírají poměrně nízko a i průměrně vzrostlý muž si musí dávat pozor na hlavu, se ukrývá prostor o objemu 585 litrů. To je slušná hodnota, nezapomínejme však, že počítáme i se zhruba padesáti litry pod podlážkou.
Pokud jsme u testu Grandu tvrdili, že 2,2litrový turbodiesel o výkonu 145 kW je pro dvoutunové SUV adekvátním pohonem, zde to platí o to více. Zrychlení z klidu na 100 km/h za deset sekund není u velkého SUV s automatem rozhodně špatné a dokládá pohodové dynamické vlastnosti vozu. Za studena proniká zvuk motoru do kabiny více než by bylo milé, po zahřátí se však čtyřválec uklidní.
Nabízenou výbavou si Santa Fe v mnohém nezadá s luxusními značkami. Své o tom vědí například ve státním podniku Lesy ČR, jehož manažeři se již velmi těší na vyhřívaná zadní sedadla, devatenáctipalcová litá kola, kolenní airbag, zadní parkovací kameru či třeba asistenta pro sjíždění ze svahu; asi kdyby to tam s nimi začalo jít z kopce. Za vnitřní prostor a celkovou vzdušnost kabiny (podpořenou obrovským panoramatickým oknem) se Santa Fe rozhodně nemusí stydět.
Jízda
Jednoduše konstruovaný podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a vlečenými rameny připojenými k příčnému nosníku vzadu nemá ambice konkurovat svojí schopností popírat fyzikální zákony některým soupeřům, rozhodně však svým výkonem nezklamal. Oproti Grand Santa Fe je znát úbytek hmotnosti i o 100 mm kratší rozvor: automobil je agilnější, lépe zatáčí a lepší je také na poli dynamických vlastností.
Devatenáctipalcová kola se moc nekamarádí s dlažebními kostkami či propadlými kanály, se zvyšující se rychlostí si však dojem zlepšuje. Nezapomeňte si přepnout posilovač do sportovního (podle nás jediného použitelného) režimu, abyste alespoň tušili, co se děje s předními koly v zatáčce.
Spotřeba se při běžném používání pohybuje kolem osmi litrů. Zatímco Grand je výhradně odkázán na pomoc šestistupňového automatu, u Santa Fe si můžete vybrat verzi s manuální šestistupňovou skříní. Ušetříte nejen odhadem další půllitr nafty na každých sto kilometrů, ale hlavně rovných padesát tisíc korun. Nevýhodou je nemožnost volby vyšší výbavy Premium.
Pohon všech kol zvyšuje spotřebu méně, než byste čekali. On to totiž není permanentní pohon všech kol: řešení od firmy Magna připojí zadní nápravu v situaci, kdy přední kola opravdu prokluzují, a v rychlosti 40 km/h je zase odpojí. V drtivé většině případů tak máte čistou předokolku, vyjet zasněženou cestou k chatě ale tohle SUV zvládne bez větší námahy.
Závěr
Zdá se, že kouzlo Santa Fe časem zmizelo: třetí reinkarnaci se nedaří navázat na skvělé výsledky předchozích dvou generací, kdy prodeje mezi léty 2002 a 2007 neklesly pod 30.000 exemplářů ročně. Je to však logické, Santa Fe se posunulo výše a jeho roli „masového“ SUV nyní plní model ix35.
Santa Fe s cenou startuje sebevědomě vysoko, pod 900.000 korun tento vůz nepořídíte. To je škoda, při uvedení na trh začínala verze s benzinovým čtyřválcem na zajímavých 700 tisících, dnes už v ceníku najdeme pouze vrcholnou variantu v bohaté výbavě.
Automobilce Hyundai se v řadě ohledů se podařilo evropskou mainstreamovou konkurenci dohnat či dokonce předehnat, bohužel cena SUV Santa Fe tomu bezezbytku odpovídá. Odpověď na otázku z úvodu testu je proto více než jasná - tohle auto už Evropu určitě válcovat nebude...
Nejlevnější verze modelu | 913.990 Kč (2.2 CRDi/145 kW Style 4x4) |
Základ s testovaným motorem | 913.990 Kč (2.2 CRDi/145 kW Style 4x4) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.149.890 Kč (2.2 CRDi/145 kW Premium 4x4) |
Plusy
- Ve všech směrech prostorný interiér
- Komfortní pohonné ústrojí, nízká spotřeba
- Velké panoramatické střešní okno
- Bohatá základní výbava
Minusy
- Komfort tlumení na rozbité vozovce
- Mimo režim Sport přehnaně lehké řízení
- Dílenské nedostatky v interiéru
- Příliš vysoká základní cena
Foto: Petr Homolka