Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Stinger 2.0 T-GDI & 2.2 CRDi – Ve stínu šestiválce

Ondřej Lilling
Diskuze (78)
Pozornost se sice upírá na vrcholný šestiválec, ale Kia nabízí ještě dvě motorizace. Pokud zrovna netoužíte po stádu čítajícím skoro čtyři sta koní, neměly by vám uniknout.

Test šestiválcového stingeru jste si mohli přečíst minulý týden, do ruky se nám ale postupně dostaly všechny motorizace. Prodejům v Česku zatím drtivým způsobem vládne právě vrcholné provedení, zbývající dvě verze si ale pár řádků rozhodně zaslouží, neboť se určitě nejedná o šestiválcový odvar politý naftovou omáčkou. Protože je značná část vlastností buď zcela totožná, nebo velmi podobná, dovolím si zkrátit úvodní slova, zmíním jen to zásadní a skočím rovnou na to, čím se lidové stingery liší od vrcholné verze.

Jak už jsem se přiznal minule, Stinger se mi líbí a nic na tom nemění ani skromnější motor pod kapotou. Design je totiž jako přes kopírák, bystré oko odhalí diesel podle pouhých dvou koncovek výfuku umístěných na pravé straně, čtyřválcový dvoulitr se čtyřmi koncovkami se zdařile maskuje jako šestiválec. S definitivní jistotou tak motorizaci poznáte až při pohledu ze strany.

Šestiválec má devatenáctky se specifickým designem, za kterými se ukrývají brzdy Brembo s červeně lakovanými třmeny, a na ty si skromnější motorizace musí nechat zajít chuť. I tady se najdou drobné rozdíly, u vznětové verze jsou kotouče o pár milimetrů menší než u dvoulitrového benzíňáku a zadní kotouče nemá diesel ani ventilované. Tady se s nějakým velkým sportováním asi příliš nepočítá.

Teď už tedy také víte, že modrý kousek v galerii poháněla nafta, zatímco ten žlutý má zážehový dvoulitr. Ta kanárkově žlutá mimochodem naživo vypadá naprosto fantasticky a pohledy kolemjdoucích to jen potvrzují. Je to mimochodem jediná barva bez příplatku, introvertům bych ji ale příliš nedoporučoval.

Všechno při starém

Ani pohled do interiéru na první pohled neprozradí žádné odlišnosti. Je tady stejný hliník na palubní desce, stejná kůže a, světe div se, stejná je i kompletní výbava na palubě, včetně elektricky nastavitelného a vyhřívaného volantu, ventilovaných sedadel nebo audiosystému Harman/Kardon. Ani se slabší motorizací si nebudete připadat ochuzeni, jedinou obětí jsou nastavitelné bočnice řidičova sedadla, a bez toho žít asi dokážete.

Za zmínku rozhodně stojí široká bezpečnostní a asistenční výbava ve standardu. Zkratek je tolik, že se vám z toho zamotá hlava, no schválně - VSM, ESC, FCW, SCC nebo třeba LKA. V překladu to znamená, že se Stinger dokáže udržovat v jízdním pruhu i od aut před vámi, umí vás varovat před blížící se srážkou a rozpoznává i chodce. Nepostrádá hlídání mrtvého úhlu ani užitečného asistenta, který vás upozorní při vyjíždění z kolmého místa, když se ze strany blíží auto.

kia srovnavacitesty strednitrida kia srovnavacitesty strednitrida  

Jsou to fajn věci, bez kterých se sice obejdete, ale když je máte, je s nimi jízda o něco pohodlnější a o dost méně stresující. Všechny pokročilé systémy fungovaly na jedničku, paradoxně mi nevyhovovala poněkud banální funkce automatických stěračů - často stíraly buď málo, nebo naopak hodně, takže jsem neustále měnil nastavení cyklovače. Vyhovující nastavení jsem ale nenašel, přitom u jiných aut stačí dát Auto a o víc se nestarat.

Pohled pod kapoty obou aut prozradí kromě podélně uloženého motoru ještě jednu zásadní věc. A totiž, že motor je uložený hodně vzadu a před ním je skutečně spousta místa. Asi nemusím zmiňovat, že jistá německá značka si přesně na tom historicky velmi zakládá, protože to má zásadní vliv na rozložení hmotnosti a tedy i jízdní vlastnosti. A jezdí tedy i plebejské stingery stejně dobře jako šestiválec?

Tichá dvoulitrová síla

Stejný čtyřválcový dvoulitr sice burácí i pod kapotou ostrého hatchbacku Hyundai i30 N, ale ve stingeru se chová jako jeho lepší dvojče, které třídí odpad a v neděli chodí pravidelně do kostela. Do interiéru se nepřenáší nejen vibrace, ale ani zvuk, čtyřem koncovkám výfuku navzdory. Nezlepší se to ani ve sportovním režimu, spíše naopak. Do akce se totiž zapojí reproduktory, které napříč otáčkoměrem jen nepěkně vrčí. V době, kdy i kombíky jako Golf R dokážou zuřivě funět a práskat do výfuku mi přijde vážně škoda, že se sportovní Kia držela se svým zvukem tak moc při zemi.

Jinak mu ale nemám moc co vytknout, má slušný zátah už od nízkých otáček, rád se vytáčí a jeho výkon pěkně graduje. Jak by ne, točivý moment 353 Nm je k dispozici od 1400 do 4000 otáček a výkon 188 kW (255 koní) se nachází v 6200 otáčkách. Není divu, že je s ním Stinger příjemně rychlý, stovku pokoří za rovných šest sekund a umí jet až 240 km/h. Kombinovaný je tradičně s osmistupňovou automatickou převodovkou, ale přišlo mi, že spojení není tak dokonalé jako u šestiválce. Tu a tam auto škublo, hlavně v nízkých rychlostech. V pohybu už si motor s převodovkou rozuměl lépe, přesto bych řekl, že vrcholná verze fungovala ještě o špetku dokonaleji.

kia srovnavacitesty strednitrida kia srovnavacitesty strednitrida  

Kromě ceny existuje ještě minimálně jedna věc, kvůli které si dvoulitr zaslouží vaši pozornost, pokud skutečně rádi řídíte. Mám teď na mysli pohon výhradně zadních kol a přítomnost samosvorného diferenciálu mezi nimi. Stinger tím dost zásadně změnil svůj charakter z nesmírně efektivní střely v hravou (a občas docela záludnou) hračku. Hlavně na mokru je potřeba mít reflexy na pozoru, nástup točivého momentu se kvůli přeplňovanému motoru špatně odhaduje a než se nadějete, už se auto sune ze zatáčky dveřmi napřed. Pochopitelně jen pokud svůj záměr stvrdíte zvolením nejsportovnějšího režimu Sport+ a cíleně se o to snažíte intenzivním tlakem pravé nohy na plynový pedál. Pak vám Stinger velmi ochotně dovolí nějaký ten drift, jakmile však pustíte plyn, auto vás zase srovná.

Druhou silnou stránkou dvoulitrového turbobenzínu je také hmotnost. Je to s přehledem nejlehčí motorizace v nabídce, má 1,6 tuny, takže je o šedesát kilo lehčí než naftová verze s pohonem zadních kol, zhruba 130 kilogramů dělá rozdíl u naftové čtyřkolky a o bezmála dvě stě kilogramů je lehčí než šestiválcové provedení. Ze všech tří verzí se právě tahle nejochotněji vrhá do zatáček. Řízení sice není tak rychlé jako v případě šestiválce s variabilním převodovým poměrem, ale čtyřválec je agilní přirozeně, svojí nízkou hmotností. A díky pohonu té správné nápravy je s ním také největší zábava, samozřejmě pořád v mezích třídy - není to Subaru BRZ, ale pohodlné GT, které jen tak mimochodem umí jezdit bokem.

Z hlediska spotřeby stojí zážehový čtyřválec někde na půli cesty mezi naftovou verzí a šestiválcem, můj dlouhodobý průměr činil nějakých 11 litrů, snaha o úspornější jízdu znamenala zhruba 8 litrů na sto, rychlé svezení přibližně dvojnásobek. Vzhledem k výkonu a rozměrům bych řekl, že jde o adekvátní hodnoty.

Volba rozumu

Tím jsem se pomalu propracoval k naftovému dvoulitru, nebo abych byl úplně přesný, čtyřválcové dva-dvojce. Povědomý vám může být z ostatních modelů značky, pohání třeba Sorento. Čtyřválec disponuje 450 N.m v rozsahu od 1750 do 2750 ot./min. a výkonem 147 kW, neboli rovných 200 koní. Na volnoběh má velmi hladký chod a do interiéru nepřenáší prakticky žádné vibrace, za což mimochodem vděčí i aktivnímu silentbloku motoru. Zvenku svůj naftový původ sice nezapře, ale za hlučný bych motor rozhodně neoznačil, odhlučnění je na velmi dobré úrovni.

Možná šlo jen o přehnaná očekávání, ale čistě pocitově mě dynamika motoru příliš neoslnila. Měl jsem přitom to štěstí, že diesel jsem měl jako první, takže to nebylo tak, že bych z šestiválce najednou přesedl do dieselu s polovičním výkonem a čekal zázraky, přesto bych řekl, že třeba koncernový dvoulitr dovede zatáhnout citelněji. Podle tabulek má každopádně Kia pokořit stokilometrovou rychlost za 7,6 sekundy a rozjet se na 230 km/h, což jsou pořád velmi slušná čísla.

Tato motorizace je také jediná, kde si můžete vybrat mezi zadokolkou a čtyřkolkou. Tu jsme měli i my, využívá lamelovou mezinápravovou spojku a standardně rozděluje výkon v poměru 30/70 ve prospěch zadní nápravy. Na suchu i na mokru jen efektivně přenáší výkon na kola, ale hádám, že na sněhu by s ní ale mohla být zábava srovnatelná s benzínovými motorizacemi.

kia srovnavacitesty strednitrida kia srovnavacitesty strednitrida  

Podvozek mi přišel o něco komfortněji naladěný, i ve srovnání s dvoulitrem, auta jsem ale neměl ve stejný čas na stejné silnici. Přirozená ochota zatáčet je však stingeru očividně vlastní bez ohledu na to, jaká pohonná jednotka s ním hýbe, takže dokáže udržet vysoké tempo i když nedisponuje přemírou výkonu. A spotřeba? Upřímně jsem čekal o trochu lepší hodnoty, při troše snahy se mi dařilo jezdit i za 7l/100 km, dlouhodobý průměr se ovšem pohyboval okolo deseti litrů, svižná jízda pak představovala spotřebu okolo třinácti litrů na sto.

Verdikt..?

Žádný překvapivý závěr dnes nečekejte. Šestiválcové GT je právě svým motorem mílovými kroky před ostatními motorizacemi - a to jak charakterem, tak hlavně dynamikou. Oba dvoulitry, jak zážehový, tak vznětový, hrají druhé housle. To ale rozhodně neznamená, že by byly špatné. Je to až na pár malicherností pořád ten samý Stinger, který výtečně jezdí, má skvělý interiér a je špičkově vybavený. Jen bez toho šťavnatého motoru…

Pokud tedy z nějakého důvodu nechcete šestiválec, třeba protože nevyužijete jeho dynamický potenciál, je výběr velmi jednoduchý. Zážehová zadokolka vás dokáže pobavit, je velmi rychlá, ale řekne si o adekvátní příděl paliva. Nafta je volbou rozumu, není tak rychlá a podvozek je naladěný o trochu komfortněji, ale zase se odvděčí poměrně slušnou ekonomikou provozu.

kia srovnavacitesty strednitrida kia srovnavacitesty strednitrida  

Kia Stinger 2.0 T-GDI
Nejlevnější verze modelu 1.099.980Kč (2.0 T-GDI/188 kW GT-Line 4x2)
Základ s testovaným motorem 1.099.980Kč (2.0 T-GDI/188 kW GT-Line 4x2)
Testovaný vůz bez příplatků 1.099.980Kč (2.0 T-GDI/188 kW GT-Line 4x2)
Kia Stinger 2.2 CRDi
Nejlevnější verze modelu 1.099.980Kč (2.0 T-GDI/188 kW GT-Line 4x2)
Základ s testovaným motorem 1.149.980 Kč (2.2 CRDi/147 kW GT-Line 4x2)
Testovaný vůz bez příplatků 1.199.980 Kč (2.2 CRDi/147 kW GT-Line 4x4)

Foto: Ondřej Lilling

Ondřej Lilling
Diskuze (78)
Model Kia Stinger 2.0 T-GDI Kia Stinger 2.2 CRDi
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1988 2199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 188 / 6200 147 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 353 / 1400 - 4000 450 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.4 / 7.9 7.9 / 5.6 / 6.4
Emise CO2: 181 169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 406 / 1114 406 / 1114
Objem nádrže (l): 60 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1642 / 427 1774 / 542
Rozměr pneu: 225/45 R18 225/45 R18
Kia Stinger 2.0 T-GDI
Kia Stinger 2.2 CRDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4830 4830
b) šířka (mm): 1870 1870
c) výška (mm): 1400 1400
d) rozvor (mm): 2905 2905
e) rozchod vpředu (mm): 1596 1596
f) rozchod vzadu (mm): 1619 1619
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1150 940 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 820 590 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900 900
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 870 870
k) šířka vpředu (mm): 1450 1450
l) šířka vzadu (mm): 1400 1400
délka sedáku vpředu (mm): 520 560
délka sedáku vzadu (mm): 500 500
výška opěradla vpředu (mm): 630 630
výška opěradla vzadu (mm): 670 670
místo vzadu pod předním sedadlem: A Ano
18. 12. 2017 07:21
Re: Kia
Kia....no Kiu kupuje urcita kategoria ludi z ktorou ma negat.skusenost.... >:D :no: ano za Stingerom sa otoci kopec ludi...a pozrie sa aky matador tam sedi... >:D >:D >:D
Avatar - Barry Lyndon
17. 12. 2017 16:46
Re: tak fajn, Lyndone
Uvedená auta jsou buď prémie a nebo alespoň nemají 50 tuzingových pikačovin (i když nějaké se i na nich samozřejmě také najdou). Uvedená KIA (bez ohledu na použitou techniku a výbavu!!!) prostě vypadá jako levné auto. A pokud něco vypadá levně a navíc se to jmenuje KIA, tak se to prostě za takové peníze prodávat nedá.

Další věc je cenové srovnání - je třeba vycházet z reálných prodejních cen. Nevím jaké slevy dává KIA, ale třeba u Opelu jsou zpravidla megaobří (25% apod).

Těch 500tis byla samozřejmě nadsázka v tom smyslu, že takový by musel být cenový bonus oproti konkurenci, aby to i člověka s alespoň elementárním vkusem přimělo do něčeho takového usednout. Design exteriéru je totiž naprosto nepochopitelný (zvlášť v kontrastu s interiérem, který se zdá být OK).
17. 12. 2017 13:05
Re: Kia
Přesně tak. KIA udělala za poslední roky pořádný kus práce. Já jsem si před 5 lety koupil Optimu a dodnes jsem s ní maximálně spokojený. Teď jsem si objednal Stingera 2,2 TDCi. Už se na něho těším, i když musím vydržet do konce dubna. Objednací lhůta je totiž půl roku.
Stinger je potřeba vidět na vlastní oči, protože na fotkách to zdaleka není tak krásné auto, jako ve skutečnosti. A zkuste si ho vyzkoušet. Já jsem v něm už jel. Opravdu to stojí za to. Včetně skutečnosti, že se za Stingerem každý otočí. Za bmw, audi, arteonem nebo mercedesem se dnes už nikdo neotáčí. Je jich všude plno. Stingera jen tak na ulici nepotkáte.
17. 12. 2017 12:50
Re: Dobré auto so zabitou cenou
Arteon je ve stejné výbavě, jakou má Stinger, o zhruba 170 tisíc Kč dražší, než Stinger. Alespoň tady u nás v Česku.
17. 12. 2017 12:48
Re: tak fajn, Lyndone
Podle konfigurací a se započtením akčních slev vycházejí ceny konkurenčních aut ve stejné motorizaci a výbavě takto:
1.169.980,- KIA Stiger GT-line 2,2 CRDi (147 kW)
1.183.900,- Opel Insignia 2.0 CDTi (125 kW)
1.333.700,- VW Arteon 2.0 TDi (140 kW)
1.455.300,- Audi A5 Sportback 2.0 TDi (140 kW)
1.465.338,- BMW 4 Grand Turismo 2.0 TDi (140 kW)
Zkus najít auto ve stejné výbavě, jako má Stinger, za cenu o 200 až 500 tisíc levnější. Leda tak tři roky starou ojetinu.