Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus NX 300h 4x4 E-Four – Styl v hlavní roli

Stanislav Kolman
Diskuze (135)
Menší z dvojice u nás nabízených SUV Lexusu prošlo v loňském roce omlazovací procedurou. Připomeňte si, jak funguje nepřehlédnutelný hybridní stroj na českých silnicích.


Design, interiér


Podíváme-li se na současné portfolio automobilky Lexus, všimneme si působivé rozmanitosti, ze které si musí vybrat snad každý. Ať už jde o kompaktní CT, nádherné kupé LC či crossovery NX a RX. Test většího z dvojice jste si u nás mohli přečíst v březnu, tentokrát přišla řada na kompaktnějšího sourozence.

Model NX je v tuzemské nabídce k dispozici od roku 2014, v roce minulém prošel omlazovací procedurou, která přinesla drobné kosmetické retuše či větší displej infotainmentu. Všechno ostatní zůstalo při starém včetně hybridního pohonného ústrojí kombinující zážehovou 2,5litrovou jednotku s jedním (předokolka) či dvěma (čtyřkolka) elektromotory.

Jedné věci se facelift nedotkl, ono to totiž vůbec nebylo třeba. Myslím tím futuristický design automobilu a vytříbené zpracování interiéru. S Lexusem NX tak dostáváte atraktivní vůz, který je doslova magnetem zvídavých pohledů a zároveň poslouží i větší rodině. Navíc s prověřeným hybridním pohonem, jenž se má odvděčit slušnou spotřebou paliva. Opravdu to tak funguje i v praxi?

Vesmírná loď opět v akci

Už pár týdnů zpět jsem si při testu většího RX pochvaloval vzhled auta, který se v případě NX naštěstí výrazně neliší. I tady hraje prim příď s robustní maskou, ostré linky kolem dokola a decentně se svažující záď. Opět bych si postěžoval snad jen na střídmější barevné provedení, to vše je ale o preferencích zákazníka. Když bude chtít, může si vůz kromě „50 odstínů šedi“ nakonfigurovat třeba ve výrazné červené či modré. Ať už zvolí jakoukoliv barvu, připlatí si za ni ve všech výbavách 30.000 Kč.

Celkově se mi pro své kompaktní rozměry líbí NX ještě o chlub více než RX, přičemž omlazovací procedura vzhledu auta rozhodně neuškodila. Lexusu se opět podařilo připravit design, který namísto sériového auta připomíná spíše koncept. Snad jen z bočního pohledu nejsou krátké převisy vůči relativně vyšší stavbě dvakrát působivé, stejně tak bych si na autě dokázal představit i líbivější osmnáctipalcová kola (v našem případě mají rozměr 225/60 R18)

Výbavové linie jsou odstupňovány následovně: Elegance, Comfort, Prestiege, F Sport a konečně Luxury. V těch vyšších už se sice cenovkou dostáváte nad milion a půl, ale takřka všechnu výbavu již máte v ceně. Kromě zmiňovaného metalického laku už si lze připlatit pouze za skleněné střešní okno (30.000 Kč), případně okno panoramatické (16.500 Kč).

V němém úžasu zůstane člověk z interiéru. Stačilo prvotní usednutí do auta v redakčních garážích a bylo mi jasné, že v tomto kokpitu se budu cítit zatraceně dobře. Zavřete za sebou dveře a okamžitě jste odizolováni od všech vnějších starostí. Ihned se s autem sžíváte, jako by to snad ani nebylo SUV, ale kokpit vysněného sporťáku. Dvoubarevný interiér v kontrastním provedení dostal příjemné měkčené „obklady“, ale funguje i po ergonomické stránce. Na budíky v kapličce je přes standardně velký volant dobře vidět a 10,3palcová obrazovka infotainmentu je umístěna tak, aby řidič při jízdě nemusel topit svůj pohled hluboko na palubku.

U displeje ještě chvilku zůstaňme, neboť opět dostal vcelku netradiční ovládání. Tentokrát nejde o maličký ovladač z modelu RX, ale věc připomínající touchpad notebooku (marketingově ji Lexus značí Remote Touch Interface), která disponuje haptickou zpětnou vazbu. Čekejte, že seznámení se s tímto typem ovládání nějaký čas zabere, zároveň zapomeňte na to, že byste si třeba trasu navigace nastavovali za jízdy. Je to zkrátka příliš složité. Teplota či vyhřívání však naštěstí zůstávají oddělenou kapitolou, které poslouží ovladače na středu palubní desky. K zobrazení podrobností slouží menší displeje, mezi nimiž trůní elegantní analogové hodiny.

V autě se sedí vcelku vysoko, avšak díky vyšší karoserii tu nebudou utiskování ani cestující s pár centimetry navíc. Záď vozu se taky svažuje hlavně na oko, takže i ve druhé řadě mám sám za sebou dostatečnou rezervu nejen já, ale i figurant měřící přes 190 centimetrů. Zadní řada stále ještě připomíná školní lavici, ale trpět tu nebudete ani na delších trasách. To vpředu se sedí jako v bavlnce, sedáky jsou příjemně měkké a dostatečně široké, opěradla navíc mají dostačující boční vedení. Nejslabším místem je tu snad jen masivní středová konzola, která brání pohodlnému rozvalení se. Tedy pokud při pravidelném cestování nechcete mít z kolene jednu velkou modřinu.

suv lexus testy suv lexus testy  

Trochu jsem se obával, že Lexus nebude myslet na praktickou stránku a světlé čalounění aplikuje i v zavazadelníku, ostatně by nebyl první. V Japonsku ale ví, jak snadné je kufr zaneřádit, tudíž zůstal v černém provedení. Objem 555 litrů postačí i výletní rodině, při sklopení zadní lavice (60:40) pak dostanete rovných 1600 l. Potěšující je dvojité dno, takže cenné drobnosti můžete uschovat pod podlážku. Hybrid s baterkami si tu ovšem někde potřeboval ukrojit svou porci místa, tudíž můžete zapomenout na rezervní kolo, napříč všemi výbavami dostanete jen sadu na opravu pneumatiky.

Motor, jízdní vlastnosti


Jen a pouze hybrid

Zatímco model RX lze kromě hybridního ústrojí pořídit jen se spalovacím motorem, NX je ve všech případech elektrifikované. Jak jsem nastínil v úvodu, auto lze mít coby předokolku v kombinaci s jedním elektromotorem, případně čtyřkolku s elektromotory dvěma.

suv lexus testy suv lexus testy  

Tak jako tak kooperuje s 2,5litrovým atmosférickým čtyřválcem pracujícím v Atkinsonově cyklu, jenž dodává výkon 114 kW a 210 N.m točivého momentu. Ten pohání přední nápravu společně s elektromotorem o výkonu 105 kW a točivým momentem 270 N.m. Na zadní nápravě pak nalezneme elektrický agregát s 50 kW a 139 N.m, který zároveň obstarává i lepší trakci. Ústrojí tak disponuje maximálním výkonem 145 kW v 5700 otáčkách a kooperuje s převodovkou e-CVT s jedním stálým převodovým poměrem.

Ani menšímu sourozenci z dvojice SUV Lexusu nechybí možnost čistě elektrické jízdy, kterou zvládá i při rychlostech nad 50 km/h. Jenže hybrid bez možnosti externího dobíjení není na takovou jízdu určen primárně, tudíž to přináší i minusy. Na deklarovanou rychlost se dostanete jen pozvolnou akcelerací, kterou si můžete dovolit prakticky jen v nulovém provozu, kde tím „neobtěžujete“ ostatní účastníky. Tak možnosti využiju alespoň při ranních odjezdech z domova, říkám si. To by se ale do procesu nesměl z ničeho nic připojit spalovací motor.

Lexus NX 200t: Jízdní dojmy z Francie

Konstatoval jsem to u RX a chvilku předtím při testu Aurisu. Hybridu je potřeba se přizpůsobit a NX není výjimkou. Ani v nejostřejším režimu (k dispozici jsou Eco, Normal a Sport) nejde o žádného atleta. Sportovní jízda mu nesvědčí, nakonec to stejně skončí jen pro variátory typickou monotónní akustikou pohonné jednotky a ležérní akcelerací, z níž nebudete mít radost ani vy, ani auto. Neznamená to ale, že by se vůz neuměl z místa odpíchnout svižně. Takovou akceleraci v přímém směru zvládá vzhledem k hmotnosti 1,8 tuny slušně, zase ale musíte počítat s prodlevou při zašlápnutí plynového pedálu.

Sportovně ne, tiše ano!

Po pár desítkách kilometrů zjistíte, že mnohem lepší je s autem spolupracovat, což následně oceníte v několika faktorech. Tím prvním je skvělé odhlučnění kabiny. Netrápíte-li pohonné ústrojí ve vysokých otáčkách, motor si v útrobách jen tak příjemně ševelí a na palubě o něm takřka nevíte. Odizolovat interiér od vnějších vlivů se Lexusu podařilo parádně, takže vás ani při dálničních rychlostech netrápí aerodynamický svist či jiné rušivé elementy.

Podvozek má tužší charakter, avšak zvládá tlumit nerovnosti bez rázů do kabiny. Zcela vyžehlit je ovšem nedokáže, takže o nich někde pod zadkem víte. Osmnáctky nejsou vyloženě nekomfortní, ale kdybych měl možnost, asi bych volil ještě o palec menší obutí, které je však v ceníku nabízeno jen s nižšími výbavovými stupni. I když jde o kompaktní SUV, chová se na silnicích jako pořádný kus auta, rozhodně vám na rozbité cestě nebude poskakovat a jistě drží zvolenou stopu.

Stačí si stejný úsek projet několikrát za sebou. Nejprve v klidném tempu, posléze sportovnější jízdou. NX to sice dokáže, s drobným náklonem karoserie se poskládá do zatáčky přesně dle pokynů, vzhledem k výše popisované charakteristice pohonné jednotky ale brzy zjistíte, že vám ostřejší tempo vlastně ani nedělá radost. Na požitku z jízdy nepřidá ani minimální zpětná vazba v řízení. Auto zkrátka udělá to, co po něm řidič žádá, nic víc po něm ale nechtějte. Alespoň částečnou útěchou by mohlo být řazení páčkami pod volantem, ani to vás však vzhledem k charakteristice e-CVT nikterak neoslní.

suv lexus testy suv lexus testy  

A konečně je tu spotřeba. Lexus se v technických parametrech chlubí kombinovanou hodnotou lehce nad pěti litry, to má ovšem k realitě daleko. Apetit dokazuje, že hybrid se uplatní zejména v hustém městském provozu, kde si vyžádá méně než osm litrů na sto kilometrů. Poklidné okreskové putování lze zvládat klidně za sedm, naopak s rostoucím tempem či svižnější jízdou spotřeba rychle poroste. A když se od ekonomického smýšlení oprostíte, může na vás palubní počítač po dálniční jízdě klidně „vyplivnout“ i jedenáct litrů.

Závěr


Závěr

Ceník modelu se jen těsně nevejde pod jeden milion korun. Hybrid s pohonem předních kol v úvodní výbavě Elegance startuje na 1.050.000 Kč, už tady nechybí asistent pro rozjezd do kopce, LED denní svícení, sedmnáctipalcová kola, kožený volant či dvouzónová klimatizace. Testovaný exemplář bychom ale hledali na opačné straně ceníku, našlapaná výbava Prestiege Safety přijde na 1.450.000 Kč, zase ale máte jistotu, že už za nic dalšího netřeba připlácet.

Lexus NX má jednu ohromnou výhodu - na silnici jej nepřehlédnete. Těžko hledat někoho, komu by se výrazný a futuristický design automobilu nelíbil, ve světě krabicovitých SUV je to určitě vítané a vydařené zpestření. Interiér zase potěší kvalitním zpracováním, měkkými materiály a pořádnou porcí vnitřního prostoru. Po jízdní stránce uspokojí spíše při každodenním městském popojíždění při občasném zavítání na okresky či dálnice. Pokud jsou dlouhé cesty vaším denním chlebem, může být NX taktéž zdatným parťákem, ale na slibovaný ekonomický provoz zapomeňte. Pokud si však od SUV slibujete nějakou tu sportovní chvilku a dávku řidičského odreagování, doporučujeme se raději poohlédnout jinde.

suv lexus testy suv lexus testy  

Nejlevnější verze modelu1.050.000 Kč (NX 300h 2WD/145 kW Elegance)
Základ s testovaným motorem1.190.000 Kč (NX 300h 4x4 E-Four/145 kW Elegance)
Testovaný vůz bez příplatků1.420.000 Kč (NX 300h 4x4 E-Four/145 kW Prestiege Safety)
Testovaný vůz s výbavou1.450.000 Kč (NX 300h 4x4 E-Four/145 kW Prestiege Safety)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Prostorný interiér
  • Odhlučnění kabiny
  • Převážně pohodlná jízda

Minusy

  • Vyšší základní cenovka
  • Nepříliš živý motor
  • Nezáživné řízení

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (135)
Lexus NX 300h 4x4 E-Four
Cena základní sestavy 1 710 000 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola, osm airbagů, zadní parkovací kamera, adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v jízdním pruhu, rozpoznávání dopravních značek, sledování slepého úhlu, adaptivní odpružení AVS, LED světlomety s funkcí svícení do zatáček, LED mlhovky, sekvenční LED diody směrovek, kožené čalounění, dvouzónová automatická klimatizace, elektrické nastavování volantu, 10,3“ obrazovka infotainmentu, prémiový audiosystém s 10 reproduktory atd. Kč
Cena testované sestavy 1 740 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+30.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2494
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 145 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 4200 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.1
Emise CO2: 117
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 555 / 1600
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1785 / 510
Rozměr pneu: 225/60 R18
Lexus NX 300h 4x4 E-Four
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4630
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1645
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
15. 5. 2018 09:56
Re: Spotreba
No vidíš, pretože teba spotreba nezaujíma, ale my, čo si kupujeme nudné autá na prepravu a máme radosť z toho, že sa s tým relatívne bezpečne dá obehnúť kamión na spotrebu a prevádzkové nákladu hľadíme o trochu viac. Preto keď kupujem auto na 200 000km a vychádza mi z toho, že s hybridom (s rovnakými dynamickými parametrami) proti benzínu ušetrím 3 000 eur + auto ešte za viac predám teda celková úspora 4 000-5 000 eur + mám istotu, že okrem baterkym ktorá bude celý čas v záruke sa mi na hybride od Toyoty nemá prakticky čo pokaziť - tak je to proste výhodná kúpa :D. Je to jednoduchá matematika.
14. 5. 2018 21:32
Re: Spotreba
šak si pořád můžeš koupit atmosférickou Toyotu a nic takového neřešíš... ale ty přece nemůžeš jenom počítat s tím, kdy se ti investice vrátí ale taky s tím, kdy to reálně začne šetřit - a to bude po čtyřech letech od pořízení auta:)
Subaru prodává atmosférické motory a lineartronic nebo jak se to jmenuje... Toyota prodává atmosférické benzínové motory... ale to, jak sis vybral svůj hybrid mi připomíná jako bys říkal: hledal jsem zrzavou, která má jedno prso menší, na jedno ucho neslyší a je trochu líná - protože to je pro mě to nejlepší a je mi úplně jedno co si kdo říká - takovou jsem přesně hledal:)
14. 5. 2018 21:29
Re: Spotreba
Ta 330i měla výkon upravený na 305 hp, manuální převodovku, postrádala variabilní řízení a vážila 1500 kg - takže její řízení byl skutečný zážitek a jezdila furt bokem. Teď mám 440i convertible a ani se 405 hp není tak zábavná...a má automat. Doba byla holt taková a třikrát tolik co mě stálo to auto mám v motorkách...které jsou pro mě určující.
Takže já si dokážu připlatit za víc výkonu nebo víc zábavy, ale je pro mě těžko pochopitelné, proč bych si měl připlácet za nižší spotřebu:)
14. 5. 2018 21:20
Re: Spotreba
Mne by pri kúpe hybridného auta nešlo o návratnosť (tie doby už pominuli keď bol hybrid len pre ušetrenie na spotrebe a na pomalú jazdu). Tu ide o pohodlie, pokoj a spoľahlivosť. A tie akože tvoje "cenové rozdiely" o koľko stojí hybrid viac... Cena hybridu nie je až tak veľmi rozdielna od diesla s automatom.
A keď už teda silou-mocou o tej návratnosti, tak si môžeš byť istý, že to bude skôr než počítaš. Čo myslíš, koľko bude stáť benzín o 5-6 rokov? A do dlhodobého porovnania by bolo treba zahrnúť aj to, o koľko zaplatíš viac na údržbe "moderného" turbomotora s priamym vstrekovaním a dvojhmotou a aký je pokles trhovej ceny auta v čase.
14. 5. 2018 21:03
Re: Spotreba
Ja urobím 20 - 25 tisic rocne. Byvam v Bratislave, na sidlisku, denne chodenie do prace po meste, sem tam vecer von, cez vikendy obcas vylety do okolia (v rozmedzi 50 - 150 km), v lete niekolko ciest na Liptov a do Tatier, plus nejaka dovolenka do zahranicia.
No a teraz nech su mudri odbornici, ze diesel na dialnicu a maly benzin do mesta. U mna je to mix vsetkeho. A ja dve auta nechcem (staci zivit svoje a manzelkine). Elektroauto by ma velmi casto obmedzovalo.
Odhliadnuc od obmedzení v praktickej prevádzke, elektroauto má jeden závažný problém (na ktorý málokto myslí). Keď príde čas na výmenu akumulátora, tak je situácia taká, že jeho cena môže byť vyššia, než trhová cena auta (takže majiteľ si môže kúpiť na 10 ročné auto nový akumulátor povedzme za 12 tisíc euro, aby to auto za 10 tisíc predal). A to sa oplatí? Na hybrid stojí nový akumulátor 4-5 krát menej.