Test Auto.cz

Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL Kombi – Kosočtverec hvězdou?

10.6. 2015
Verdikt
 

Kompaktní dodávka od Mercedes-Benzu nově nabízí sedm míst. Je to její jediné plus?

Koncern Daimler postupně rozšiřuje spolupráci s aliancí Renault-Nissan. Prvním výsledkem tohoto spojení byl v roce 2012 Mercedes-Benz Citan alias převlečený Renault Kangoo. Dodávka s logem trojcípé hvězdy v letošním roce přijela v nové verzi – s extra prodlouženou karoserií se sedmimístnou kabinou.

Citan je kompaktní dodávka, dostupná i v osobní verzi pojmenované Kombi. Zatímco užitkové provedení (model Kawa) se nabízí ve třech délkách, Citan Kombi lze pořídit pouze ve dvou delších provedeních – L s rozvorem dlouhým 2.697 mm a testovaném XL s rozvorem 3.081 milimetrů.

V době uvedení na trh chtěl Mercedes-Benz pomocí Citanu získat v Evropě pětiprocentní podíl ve třídě kompaktních užitkových vozidel, v Česku ale automobil zatím takových čísel zdaleka nedosahuje. Statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) registrují v prvních pěti měsících letošního roku jenom sedm prodaných Citanů v kategorii užitkových vozů a 27 prodaných osobních Citanů ve třídě MPV. Sesterský Renault Kangoo je na tom v obou segmentech výrazně lépe, na svém kontě má letos zatím 49 registrovaných dodávek a 62 osobní exemplářů.

obrázek [600 x 294]  

Dodávka s maskou céčka

Karoserie Citanu sází především na obliny, příď s oválnou maskou chladiče a na ní navazujícími světlomety odkazuje na další osobní Mercedes-Benzy, nejvíce na podobně velkou třídu C. Profil s bohatým prosklením dává najevo technickou spřízněnost s Renaultem Kangoo. Záď se ve srovnání s bratrským modelem liší koncovými svítilnami – u Citanu mají jinou grafiku a jsou umístěny níže než u Renaultu.

Uvnitř najdeme ve srovnání s Kangoo výraznější změny. Kaplička s přístroji s velkým rychloměrem, volant (až na logo) nebo „letecké“ madlo ruční brzdy jsou sice shodné, středový panel nebo opravdu masivní hlavice řadicí páky jsou však svébytné. Celkové řešení palubní desky je ryze účelové bez větších okras.

Psali jsme: Mercedes-Benz Citan XXL je větší než třída C

Citan dává tvrdými a lacině působícími plasty jasně najevo, že je užitkovým vozidlem. Jiné dodávky dokážou nabídnout bytelnější a hodnotněji působící zpracování. Na poměry užitkových vozů se sedí nízko, řidič však bude těžko hledat ideální pozici – volant je jenom výškově nastavitelný. Mezery v ergonomii pokračují u autorádia, které má doslova titěrná tlačítka, do kterých se při jízdě hůře trefuje.

Tempomat se “po mercedovsku” ovládá páčkou vlevo od volantu, ta je ale nešikovně umístěna jenom kousek nad ovládáním směrových světel, a tak si řidič obě páčky hlavně ze začátku plete. Vpravo pod volantem páčka mimochodem zcela chybí – stírače se spínají levou páčkou.

Praktický pracant

Co se týče odkládacích prostor, je tu zastoupena u dodávek již tradiční polička u vrchu čelního skla. Další tři odkládací schránky na drobnosti jsou vtipně umístěny nad předními sedadly. Uzavíratelná schránka před spolujezdcem překvapí malým objemem, navíc se za ní musí připlácet 997 korun.

Mercedes-Benz Citan XXL: Větší než třída C

Dozadu se nastupuje posuvnými dveřmi, se kterými je nutné pořádně „praštit“, aby se skutečně zavřely – jedná se zkrátka o vůz pro svalnaté dělníky a ne pro jemné slečinky. Na zadních sedadlech je dostatek místa všemi směry, vadí však nízké opěradlo. Velkým prostorem udivuje třetí řada – sedák je sice uložen nízko, jinak se ale jedná o plnohodnotná místa a ne nouzové řešení pro malé děti. Také přístup sem není z nejhorších.

obrázek [600 x 402]  

Sedmimístné uspořádání každopádně znamená, že v této konfiguraci je zavazadelník doslova titěrný. Na délku měří jenom 430 mm, na šířku má 1.050 mm a pod plato je vysoký 560 milimetrů. Dvojici zadních sedaček můžete snadno vyjmout z auta, v takovém případě se zavazadelník prodlouží na 1.290 mm. Druhou řadu sedadel lze pouze sklopit, nikoli vyjmout, i tak vznikne takřka rovná plocha – sedáky se totiž sklápějí k podlaze. V takovém případě délka nákladního prostoru rázem činí 2.370 mm. Citan XL Kombi je díky tomu typickým zástupcem osobních dodávek, které přes týden můžou být těžkými pracanty a o víkendu milými rodinnými společníky.

Mercedes-Benz Citan XL Kombi – srovnání s konkurencí
ModelMercedes-Benz Citan XL KombiFiat Doblo Panorama XLFord Grand Tourneo ConnectOpel Combo Tour L2H1
Motor111 CDI1.6 MultiJet1.5 TDCi1.6 CDTI
Zdvihový objem [cm3]1461159814991598
Válce/ventily4/24/44/44/4
Největší výkon [kW/min]81/400077/400074/375077/4000
Točivý moment [N.m/min]240/1750-2750290/1500250/2000-2500290/1500
Převodovka6M6M5M6M
Max. rychlost [km/h]170164?164
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,313,4?13,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,75,54,45,5
Objem zavazadelníku [l]300-35001050-4000322-26201050-4200
Základní cena [Kč]542.685444.900610.518506.990

Francouzské srdce

Pod kapotou testovaného exempláře pracoval turbodiesel s označením 111 CDI. Za tímto názvem se skrývá známá patnáctistovka od Renaultu, která v této vrcholné verzi dává 81 kW a 270 N.m. V recenzovaném autě motor ještě nesplňoval přísnější Euro 6, modernizovanou verzi splňující přísnější emisní normu začíná Mercedes-Benz prodávat tento měsíc. Výhodou je použití NOX katalyzátoru, díky němuž není potřeba vstřikování močoviny.

Psali jsme: Mercedes-Benz Citan – Motory Euro 6 a více výbavy

Testovaná patnáctistovka je jednou ze dvou nabízených motorů pro Citan XL, druhou možností je její slabší verze 109 CDI s 66 kW. Síla zkoušeného agregátu plně dostačuje, čemuž napomáhá kratší zpřevodování – Citan je ostatně laděn jako dodávka do města. Kratší převody se vyjeví především na dálnici, kde motor točí vysokých 2750 otáček. Turbodiesel je slušně odhlučněn, má však ryzí vznětový charakter – síla je dostupná jenom v omezeném spektru otáček.

obrázek [600 x 374]  

Dlouhodobá spotřeba se zastavila přesně na hranici sedmi litrů nafty na 100 kilometrů, což je na poměry dodávek uspokojivé číslo. Při jízdě na dálnici je třeba počítat s bezmála osmilitrovou spotřebou.

Jistý jako osobák

Citan potěší jízdními vlastnosti, je si jistý za všech podmínek a není náchylný na boční vítr, až by se dalo říci, že se při jízdě chová jako osobní automobil. Také tlumení nerovností je na poměry dodávek s tuhou zadní nápravou velice slušné – konkurenční Fiat Doblo s pověstným víceprvkovým zadním zavěšením je však na tom stále o chlup lépe. Na nerovném povrchu je pak znát citelný hluk od kol.

obrázek [600 x 359]  

Při jízdě s Citanem však omezovaly výrazné slepé úhly. Automobil má silné sloupky A a malá zpětná zrcátka, v nichž se snadno ztratí auto jedoucí v pomalejším pruhu. Obraz vnitřního zpětného zrcátka je zase omezen zadními dvoukřídlými dveřmi. V tomto ohledu je řešení zvolit místo dvoukřídlých dveří výklopné. Zatímco motor si s dálnicí poradí snadno, vyšší karoserie znamená citelný aerodynamický hluk.

Stuttgartská cenovka

Citan svojí vyšší cenovkou dokazuje, že „luxusní“ ceny najdeme také u užitkových Mercedes-Benzů. Testovaný model s prodlouženou karoserií a turbodieselem 111 CDI stojí 571.725 korun včetně DPH, což je o bezmála 69.000 korun více než kratší varianta Citan L. Užitkový model Kawa s extra dlouhou karoserií a testovaným motorem přijde na 526.955 korun.

obrázek [600 x 402]  

Za udávanou cenu přitom zákazník nedostane nijak dobře vybavený vůz. Připlatit si musí i za autorádio, vyhřívaná vnější zrcátka, manuální klimatizaci nebo třeba uzavíratelnou schránku před spolujezdcem. Výsledná cena testovaného exempláře tak přesáhla hranici 700.000 korun. Citan v tomto ohledu na konkurenci ztrácí jak cenovkou, tak základní výbavou.

Závěr

Mercedes-Benz pomocí Citanu rozšířil portfolio užitkových vozů, které nyní sahá od kompaktní dodávky po velký van. Díky tomu už majitelé flotil čítajících několik užitkových vozidel této značky nemusejí při zájmu o kompaktní model chodit ke konkurenci a řešit hledání jiného servisu. Navíc se takoví vlastníci jistě dočkají nějaké té slevy díky velkoodběru.

Právě pro takové zákazníky dává testovaný Citan XL Kombi smysl. Zájemce vůz dokáže potěšit silným turbodieselem 111 CDI, jistou jízdou nebo prostornou kabinou, do které se skutečně pohodlně usadí sedm osob. Nevýhodou stuttgartského Kangoo je nastavená cena – za základní sumu testovaného motoru a karoserie 472.500 Kč bez DPH klient dostane holátko, jehož výbava příliš neuspokojí. Vadily též mezery v ergonomii nebo aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech.

obrázek [600 x 402]  

Nejlevnější verze modelu420.475 Kč (108 CDI/55 kW K Kawa)
Základ s testovaným motorem482.790 Kč (111 CDI/81 kW L Kawa)
Testovaný vůz s výbavou725.951 Kč (111 CDI/81 kW XL Kombi)

Plusy

  • Silný motor
  • Prostor na zadních sedadlech
  • Jisté jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vysoká pořizovací cena
  • Jen výškově nastavitelný volant
  • Titěrná tlačítka ovládání autorádia
  • Levné plasty v kabině
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL Kombi

Cena v základní výbavě: 482 790 Kč Cena v testované výbavě: 725 951 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, plechová 15“ kola, zadní dvoukřídlé dveře, příprava na autorádio, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, sedmimístné provedení, elektrické ovládání bočních oken vpředu, palubní počítač.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+13.242,-), paket Lakování – nárazníky, kryt zadních svítilen a zpětná zrcátka v barvě karoserie (+8.912), elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka (+5.422,-), zadní parkovací čidla (+9.565,-), litá 15“ kola (+17.511,-), kožený volant (+3.209,-), autorádio s přehrávačem CD (+9.223,-), loketní opěrka s úložným prostorem (+3.209,-), uzavřená schránka před spolujezdcem (+997,-), samočinná klimatizace (+39.757,-), vyhřívaná přední sedadla (+9.565,-), světelný a dešťový senzor (+4.799,-), tempomat (+8.599,-), kryt zavazadlového prostoru (+3.209,-), úložná schránka v nadhlavním prostoru se třemi přihrádkami (+3.396,-), ukazatel vnější teploty (+997,-).

Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek

Ačkoliv o licenci k provozování hazardních her v Česku…

Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií

Největší polské rafinérské společnosti PKN Orlen stoupl…

Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL Kombi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 4.5 / 4.7
Emise CO2:123
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 3500
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1635 / 538
Rozměr pneu:195/65 R 15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4705
b) šířka (mm): 1829
c) výška (mm): 1839
d) rozvor (mm): 3081
e) rozchod vpředu (mm): 1521
f) rozchod vzadu (mm): 1533
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1160
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1140
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL Kombi –…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny

Pět sedadel a 2,4 m3 na zavazadla či náklad je pro…

Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky

Německé Kangoo hlásí změnu pro verzi Citan 112 s…

 



 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je představí Viewegh, Kosatík i Soukupová

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je…

Všichni nedočkaví vášniví čtenáři dnes mají pré! Velký knižní čtvrtek na pulty knihkupectví přinese hned 16…

Matěj Stropnický exkluzivně Blesku potvrdil: Ano, jsem na kluky!

Matěj Stropnický exkluzivně Blesku potvrdil: Ano,…

Když herec Daniel Krejčík (23) exkluzivně Blesku řekl, že je milenec Matěje Stropnického (34), mladý politik,…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský přírodní klenot těžba ropy a plynu v pustinu?

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský…

Kazachstán chce být do roku 2050 jedním ze třiceti nejbohatších států světa. K tomu mu má dopomoci těžba ropy a…