TEST Mercedes-Benz E 250 CDI kupé – Německé Ferrari
Mercedes-Benz se snaží působit mladistvě, a tak klasicky pojatý design třídy E musel ustoupit modernějšímu ztvárnění. Nakonec nic jiného ani německé automobilce nezbývalo – jakkoliv kvalitní je původní design současné generace, na klíčovém domácím trhu značka přišla v prodejích o náskok před BMW a Audi.
Prodejně nejdůležitější model se proto ve všech čtyřech karosářských verzích proměnil podle moderně střiženého A nebo CLA. Nová příď vyznává organický design, ostře řezané obliny dávají zapomenout na geometrické tvary původního modelu. Nové diodové světlomety nechávají i nadále vzpomenout na tradiční čtyřoké řešení, AMG nárazník se vyzbrojil velkými nasávacími otvory a efektním chromovaným lízátkem. Maska chladiče má už jenom jedinou příčnou lištu, jako modely CLA, SLK nebo SLS.
mercedesbenz testy vyssistredni
Proměnou prošel také interiér, i když úpravy zde nejsou tak radikální. Volič automatické převodovky se přestěhoval na sloupek volantu už před dvěma lety, tentokrát třída E dostala nový tvar páček pod volantem a přístrojový štít z třídy C. Místo tradičních pěti tubusů má jen tři – palivoměr a teploměr se sloučily v jednom, analogové hodiny se přestěhovaly mezi centrální výdechy klimatizace. Dále je tu nový volant a více hliníkového dekoru.
Novinkou mezi motory jsou dvoulitrové benzinové čtyřválce, které nahrazují dosavadní osmnáctistovky E 200 a E 250, a také přeplňovaný benzinový šestiválec E 400 (3,0 l/245 kW). Testovaný vůz ale pohání prostřední z trojice dieselových motorů – dvoustupňově přeplňovaný čtyřválec E 250 CDI o výkonu 150 kW.
Má jen čtyři válce – no a?
Ačkoliv se do prémiového kupé klasickou optikou „víc hodí“ benzinový motor, čtyřválcový turbodiesel má rozhodně také co nabídnout – 500 N.m, akcelerace na stovku za méně než osm sekund a 4,8 l na 100 km jsou slibné parametry. Dlouhozdvihový čtyřválec má sice poměrně hrubý zvuk, ale také úderný tah. Pokud se dokážete přenést přes nelibozvučný, avšak dobře utlumený, akustický projev agregátu a samotný fakt, že E 250 CDI pohání turbodiesel, pak je právě tato specifikace zřejmě nejlepší volbou v poměru ceny a výkonu. Vždyť lákavé šestiválce ženou cenu za hranici 1,3 milionu korun a cenovka bonvivánského osmiválce E 500 (1.736.350 Kč) je na hony vzdálena relativně dostupnému E 250 CDI (1.149.500 Kč).
Za tu trochu shovívavosti se vám naftové biturbo odvděčí nejen relativně výhodnou cenou, ale také slušnou dynamikou – s automatem umí jet 247 km/h a sprint na stovku trvá slušných 7,3 sekundy. Přitom si v průměru řekne o 6,5 litru na 100 km. Svůj vliv na tom má i převodovka 7G-Tronic Plus, kterou čtyřválcové motory v kupé třídy E dostaly už před dvěma roky. Automat je efektivní a zároveň má velký rozsah převodů, při 130 km/h motor na sedmičku točí jen 2100 min -1. Rychlost řazení automatické převodovky se nevyrovná konkurenční osmistupňové skříni v BMW, nicméně třída E se beztak orientuje více na komfort. I když volba AMG paketu toto tvrzení poněkud relativizuje…
mercedesbenz testy vyssistredni
Kombinace nízkoprofilových pneumatik a sportovního podvozku, který je standardní součástí AMG paketu, totiž éčkové kupé docela přitvrdí. Výsledkem je nečekaná přilnavost a obratnost, čitelné jízdní vlastnosti a neutrální chování. Na kvalitním i rozbitém povrchu nechybí svezení s dvoudveřovou třídou E náboj zábavy. Jenže kupé třídy C je ještě agilnější a zábavnější, AMG paket tedy popírá kus DNA tohoto modelu.
Mimochodem, s třídou C má toto kupé společnou i platformu. Proti sedanu je rozvor o 114 mm kratší, celková délka je dokonce menší o 176 mm. Ve spojení s nižší stavbou karoserie to prospívá agilitě, navíc se může E kupé spolehnout na kvalitní základ v podobě šasi odcházející třídy C – dodnes jednoho z nejlepších podvozků na trhu. Daní za to je úbytek pěti centimetrů šířky interiéru, méně je i místa na zadních sedadlech. Ve srovnání s důsledně tříprostorovým sedanem třídy E to nemůže překvapit, kupé má kromě menší platformy také nižší a rychleji klesající střechu. Pro občasnou jízdu ve čtyřech to ovšem nevadí.
Unikátní a zároveň tradiční vlastností je absence středního sloupku karoserie. Boky proto tvoří jen souvislý střešní oblouk, po stažení oken vznikne efektní otevřený prostor. Na to můžete u konkurence zapomenout, z evropské produkce dostanete to samé jen ve větším a podstatně dražším Mercedes-Benzu CL, případně u značek Bentley a Rolls-Royce. Konstruktéři se přitom u éčka opravdu vytáhli, karoserie se nekroutí, bezrámová okna nehlučí a součinitel aerodynamického odporu cx = 0,25 je mezi dvoudveřovými auty rekordem.
Závěr
Stále platí to, co poslední čtyři roky – toto kupé si bere to nejlepší z tříd C i E a k tomu přidává pár specifických vlastností. S šesti- nebo osmiválcovými motory těžko hledá konkurenci, testovaný čtyřválec zase kontruje dostupnější cenou, stále bohatou výbavou, rozumnou dynamikou a nízkou spotřebou. Jenže se musí o přízeň poprat i se soupeřem z vlastní stáje: levnější kupé třídy C se liší hlavně designem a sportovnějším jízdním projevem…
mercedesbenz testy vyssistredni
Nejlevnější verze modelu | 1.050.280 Kč (E 200/135 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.149.500 Kč (E 250 CDI/150 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.560.619 Kč (E 250 CDI Sport AMG/150 kW aut.) |
Plusy
- Přiměřeně silný motor, nízká spotřeba
- Ovladatelnost, čitelné jízdní vlastnosti
- Efektní bezrámová okna bez bočních sloupků
Minusy
- Nízká prestiž a hrubý zvuk dieselového čtyřválce
- Technicky shodný a dražší než kupé třídy C
- Méně prostoru pro hlavu na zadních sedadlech
Foto: Petr Homolka