Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mini Cooper D Paceman ALL4 AT – Šetřit se musí umět

Jan Mička
Diskuze (25)
Automobily Mini vždycky platily za synonymum hravosti, nápaditosti a radosti z jízdy. Nejstylovější crossover Paceman ve spojení s turbodieselem a automatem však není to pravé ořechové.

Český trh v posledních letech zaplavuje obrovská vlna malých crossoverů, které více než na terén pomýšlejí na ladný pohyb po městech, luxusních bulvárech a také po dálnicích. Zpravidla neuděláte chybu, pokud se například v případě vozů Peugeot 2008, Fiat 500X nebo Opel Mokka rozhodnete pro vznětový agregát. Najdou se však i výjimky, které se vymykají zavedeným zvyklostem – třeba Mini Countryman, které jsme otestovali v polovině dubna, nebo třídveřový Mini Paceman s kódovým označením R61.

S Pacemanem se neschováš

Paceman nelze označit za pravověrné britské Mini, protože výrobu zajišťuje rakouská společnost Magna Steyr a historie vozu netrvá ani tři roky. Produkční verze se představila v roce 2012 na pařížském autosalonu, nedlouho poté jsme zveřejnili první ceny, přičemž o pouhý rok a půl později již přišel první facelift. Ten se zaměřil na kosmetickou stránku a u verze Cooper S na zvýšení výkonu o 5 kW (přeplňovaná zážehová šestnáctistovka má nyní 140 kW), to je ale všechno.

Pravdou v každém případě zůstává, že se společně s Fiatem 500X jedná o jeden z nejroztomilejších městských crossoverů, které lze na českém trhu aktuálně pořídit. Asi nepřekvapí, že se jedná o třídveřovou variantu modelu Countryman, prodloužení bočních dveří, posunutí prostředního sloupku karoserie více dozadu a nižší linie střechy však nikoho nezanechají chladným. Síla je přitom hlavně v precizních detailech a skvělém barevném sladění – černé orámování světel najdete vpředu i vzadu, linie předních sloupků je díky úzkým panelům v předních blatnících opticky protažena až po jejich lemy, a zadní okno jako kdyby splývalo s bočními. Nikde nic nechybí, ani nepřekáží.

mini testy crossover mini testy crossover  

Uspořádání přístrojové desky s centrálně umístěným rychloměrem sice odpovídá Countrymanu, všechno ostatní je ale úplně jinak. Kabina je čtyřmístná, každý ze zadních cestujících má k dispozici poměrně pohodlné sedadlo, a nechybí ani držáky na kelímky, do kterých můžete s trochou snahy ukotvit i PET lahev o objemu 1,5 litru. Něco ale přece jenom postrádáme – zadní okna se nedají otevřít a kratinké loketní opěrky jsou spíše estetickým, než řádně funkčním doplňkem.

Ani přes kompaktní vnější rozměry se však nedá říci, že bychom si na prostor uvnitř nějak stěžovali. Jistě, Fiat 500X působí vzdušnějším dojmem, kabina vás však příjemně pohltí a po zatlačení do sedadel si čas od času můžete připadat jako v plážové buggy. Menší prosklená plocha navíc není výraznou překážkou při manévrování – z Pacemanu perfektně vidíte, kdo se na něj zrovna dívá.

Turbodiesel a automat je nešťastná kombinace

Když si kupujete Mini, nemůžete moc řešit spotřebu. Stačí se totiž pouze podívat do ceníků a hned víte, že za skutečně stylovou verzi zkrátka pořádně zaplatíte. U modelu Paceman tomu není jinak, přičemž jeho nejlevnější provedení s přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou o výkonu 90 kW vychází na nemalých 605.800 Kč. Adekvátně vybavená verze se základním turbodieselem 1,6 l/82 kW je o 44.200 korun dražší, zároveň se ale vytratí takřka veškerá radost z jízdy.

Záměrně píšeme takřka, protože na samotném čtyřválcovém turbodieselu o objemu 1598 cm3, výkonu 82 kW ve 4000 otáčkách za minutu a točivém momentu 270 N.m v rozmezí 1750 až 2250 min-1 není nic až tak zvláštního (najdete jej například i pod kapotou Toyoty Verso). Je kultivovaný, byť vzhledem k jeho zvukovému projevu okamžitě poznáte, s kým máte tu čest, příjemně táhne od nízkých otáček, nechybí mu ani potřebná pružnost a klidnějším povahám stačí. Jeho potenciál ale podrývá automatická šestistupňová převodovka Steptronic za příplatek 39.000 Kč.

Jistě, kombinace vznětového motoru a automatu bude patrně vyhovovat nejvíce dámám, které vozu díky jeho roztomilému zevnějšku ledacos odpustí, my bychom však ihned měnili za precizní šestistupňový manuál. Skříň totiž neoplývá rychlými reakcemi, řídicí elektronika čas od času pošle motor až na hranici volnoběhu, a jindy zase drží otáčky zbytečně vysoko. Situace se nelepší ani v případě manuálního ovládání páčkami pod volantem – rychlost řazení se nemění, a pokud se mu nebudete dostatečně věnovat, systém se opět vrátí do automatického režimu.

mini testy crossover mini testy crossover  

To by až tak nevadilo při popojíždění ve městě, kdy se snaží být převodovka díky prokluzu měniče momentu co nejjemnější, pro sportovní styl jízdy se ale zkrátka nehodí. Je to škoda, protože podvozek naopak sportovní je. Na tužší nastavení tlumičů jsme u vozů Mini zvyklí a jinak bychom to ani nechtěli, úplně nejlepší ale je, jak si výrobce poradil s větší hmotností na přední nápravě a stabilitou v zatáčkách. Ono totiž Mini Paceman se základním turbodieselem, automatickou převodovkou a pohonem všech kol ALL4 váží 1.405 kilogramů, a ty se do oblouku neposkládají jen tak.

Za pohon všech si musíte připlatit 46.800 korun, princip konstrukce s elektromagnetickou mezinápravovou spojkou a výchozím rozdělením točivého momentu v poměru 50:50 jako by z oka vypadl systému xDrive automobilky BMW. Stejně jako u vozů z Mnichova je v případě potřeby upřednostněna zadní náprava, jejíž kola umí na vozovku přenést až 100 % hnacích sil. Díky tomu nelze ani na okamžik uvažovat o „přirozeně nedotáčivém“ chování nebo slovním spojení „těžké na čumák“.

Tento vůz svoje neduhy žehlí hlavně v zatáčkách, ve kterých nám tak trochu připomínal loni testovaný Cooper S nové generace. Větší hmotnost a vyšší těžiště je sice znát, karoserie se však skoro nenaklání a celý proces působí, jako by se Paceman v jednu chvíli otočil kolem svislé osy. Nebo chcete-li, jako by neměl ani poloviční rozvor. Efektivní využití potenciálu podvozku si kvůli automatické převodovce žádá trochu koncentrace, pokud se ale v apexu podaří udržet motor v optimálních otáčkách okolo 3000 min-1, budete na výjezdu dřív, než řeknete švec.

Zatáčet Paceman umí fantasticky, s ohledem na reálnou spotřebu nám však trochu uniká smysl vznětového agregátu. Třecí ztráty automatické převodovky se totiž ve srovnání s manuální skříní postaraly o papírový průměr 5,9 l na 100 km a realita není ani o kapku lepší. Spíše naopak – i lehkonohý mimoměstský cyklus znamenal minimálně o dvě deci vyšší výsledek, ve městě počítejte spíše se sedmi a půl litry, a na dálnici, kde motor při rychlosti 130 km/h točí 2500 otáček za minutu, ukazoval palubní počítač rovných sedm litrů. Podobných hodnot umí s trochou snahy dosáhnout i zážehová verze Cooper S ALL4 se šestnáctistovkou o výkonu 140 kW, u které navíc nemusíte řešit výkonový deficit při předjíždění.

mini testy crossover mini testy crossover  

Šetřete na správných místech

Sami jistě uznáte, že Mini Paceman, ostatně jako zbytek produkce britské automobilky, není pro každého. Už jenom představa, že bychom měli zaplatit okolo 900.000 korun za zkoušený exemplář, je docela šílená, částečně ji však vyvažují skvělé vlastnosti v zatáčkách. Skutečně ale Mini potřebuje turbodiesel?

Ještě na začátku redakčního testu bychom řekli, že vznětový motor do Mini nepatří, problém však není ani tak na jeho straně, jako spíše u šestistupňové automatické převodovky. Za rychlost a přesnost její práce bychom ruku do ohně nedali a nezapomínejme také na spotřebu, kterou by zvládla i přeplňovaná zážehová šestnáctistovka o skoro dvakrát větším výkonu. Šetřit se zkrátka musí umět, přičemž zkoušená konfigurace není úplně nejlepším řešením…

mini testy crossover mini testy crossover  

Nejlevnější verze modelu 605.800 Kč (Cooper/90 kW)
Základ s testovaným motorem 650.000 Kč (Cooper D/82 kW)
Testovaný vůz s výbavou 909.090 Kč (Cooper D ALL4 AT/82 kW)

Plusy

  • Extravagantní vnější design
  • Dostatek prostoru na předních sedadlech
  • Skvělé chování v zatáčkách
  • Navzdory menší prosklené ploše dobrý výhled do stran

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Sladění motoru s automatickou převodovkou
  • Nelze otevřít zadní okna

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (25)
Mini Cooper D Paceman ALL4 AT
Cena základní sestavy 650 000 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 16“ kola, látkové čalounění sedadel, plastová rukojeť ruční brzdy a hlavice řadicí páky, filtr pevných částic, halogenové světlomety, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, výškově nastavitelná přední sedadla, klimatizace s mikrofiltrem, autorádio Mini CD s šesti reproduktory a přípojkou AUX, elektrické ovládání bočních oken vpředu a další. Kč
Cena testované sestavy 909 090 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+13.338 Kč), Mini Wired – hlasové ovládání, autorádio Visual Boost, Mini Connected, navigace (+53.404 Kč), dojezdová pneumatika Runflat (5.070 Kč), Chili paket John Cooper Works – kožený volant, velurové koberce, odkládací paket, tlačítko Sport, automatická klimatizace, dešťový senzor, světelný paket, exteriér Piano Black, diodové mlhovky, prahové lišty JCW, sportovní podvozek, černé pruhy na kapotě, dynamická kontrola trakce a další (+101.478 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 178
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5 / 5.9
Emise CO2: 155
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1080
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1405 / 395
Rozměr pneu: 205/55 R 17
Mini Cooper D Paceman ALL4 AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4109
b) šířka (mm): 1786
c) výška (mm): 1518
d) rozvor (mm): 2596
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1566
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Merrill
11. 5. 2015 16:12
tahle motorizace je opravdu omyl
..měl jsem možnost mít auto půjčené na několik dní a slova v testu mohu jen potvrdit. Nekultivovaný chod motoru společně s tupou převodovkou jsou achillovou patou celého auta. Zvukový projev motoru bych pochopil v dodávce, ale u sportovně laděného vozu to je vyloženě bizarní záležitost. Naneštěstí je hnusný zvuk dieselu slyšet i v interiéru, hlavně v režimu sport.. Z dalších výtek bych uvedl například chybějící podavače pásů (u auta s dlouhými bočními dveřmi je to nutnost), dále malá zrcátka a špatný výhled na semaforech, ale to je daň za pěkný design. Naopak super bylo dílenské zpracování a tuhý podvozek bez rázů nebo pazvuků.
Avatar - Bully_
6. 5. 2015 20:19
Re: Xdrive
Zrovna u Porsche (obecne, ale plati to i u ostatnich podobnych vozu) bych o nejake typicke pretacivosti moc nemluvil. To ma diky koncepci vsechno vzadu naopak obrovskou trakci. Pretoci se az kdyz se to prezene, jenom jednou a komplet >:D
Vylozene pretaciva predokolka (sama o sobe) pochopitelne nebude zadna, ale s nekterymi z nich neni problem tu slusnou pretacivost rizenim vyvolat a jezdit tak, ze ji budes i vyuzivat (obecne napr. starsi ostre Hondy, dneska pomerne hodne predokolek- HH- se samosvorem).
S trochou snahy se ale da snadnymi upravami podvozku, geometrie a volbou pneu ta nedotacivost vyvolat na predokolce takova, ze ji s zadnou seriovou zadokolkou nedosahnes. Pretacivost sama o sobe (tvoje jmenovane "ultimativni GT3 RS" urcite nebude ultimativni proto, ze je vyrazne pretacive- i kdyby 100x bylo) ale neni zadnou vyhrou, auto se ma chovat predevsim predvidatelne a co nejvic neutralne a nedo/pretacivost muzes vyvolat zamerne za urcitych okolnosti snad uplne u vsech aut. Rozdil bude ve snadnosti, kterou toho dosahnes a hlavne v tom, aby bylo tohle chovani korigovatelne, cim vic, tim lip. A aby to k necemu vubec bylo, ustreleni zadku neni proste hned nejakou znamkou sportovnosti auta.
6. 5. 2015 19:24
Re: Xdrive
Tak ono je obecně známo, že dnešní zadokolky jsou většinou nastaveny pro "bezpečnou nedotáčivost". S výjimkou ultimativních strojů jako GT3 RS. Ty už jsou skutečně přetáčivé.
A o skutečně "slušně přetáčivé" předokolce jsem neslyšel.
Avatar - Bully_
6. 5. 2015 19:04
Xdrive
Jenom poznamka ke zminenemu Xdrivu u BMW- jak se presvedcil nejeden majitel s timhle systemem- pri jizde na hrane je auto naopak docela zoufale nedotacive. A nevim, jestli to tak melo vyznit, ale samotny pohon zadnich kol vubec jeste nepredurcuje jizdni vlastnosti v zatackach ve smyslu nedo/pretacivosti nebo neutrality. Existuji zadokolky, co jdou po tecne ven ze zatacky a predokolky, co muzou byt naopak slusne pretacive.
Avatar - pumpkin
6. 5. 2015 18:28
Mini končí?
Vie mi niekto potvrdiť jpp informáciu, že BMW sa pre slabý dopyt rozhodlo ukončiť predaj Mini na slovenskom trhu?