Test: Nissan Primastar Combi - Primabusík

Test: Nissan Primastar Combi - Primabusík

 
 
21.8. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Oprávnění skupiny B dovoluje řidiči vézt kromě sebe osm cestujících. Testovaný primastar šel až na doraz.

Téměř 5,2 metru dlouhé vozidlo není žádný drobeček, protože devítimístné automobily lze získat v kategorii do 4,8 m. Zkoušený nissan se nacházel v delším provedení L2 a za třemi řadami sedadel tedy nabídl velký zavazadlový prostor. Ten se nám velmi hodil, protože primastar posloužil sedmi cestujícím nejen jako přepravník lidí, ale také tří bicyklů. Nakládka se díky velmi nízké hraně zavazadelníku stala komfortní.

Skromně vybavený

Nissan nás přivítal poněkud spartánsky, neboť na místě šoféra jsme si nemohli nastavit polohu volantu, Postrádali jsme také dnes již téměř nezbytnou klimatizaci. Ostatní prvky zajišťující pohodlí posádky však nechyběly, a to například dálkově ovládané centrální zamykání či elektricky stavitelná přední okna.

Cestující na druhé řadě sedadel měli k dispozici posuvná okna, což bylo vzhledem k posuvnému charakteru dveří pro vstup ke dvěma zadním řadám sedadel pochopitelné.

Pěkný přístup

Trojice prostředních a zadních cestujících nastupovala do primastaru pravými bočními dveřmi. Pro zajímavost jsme zkoušeli, za jak dlouhou dobu je schopno v klidu nastoupit šest pasažérů dozadu. Potřebný čas se zastavil na hodnotě 1,1 min. To určitě nevadí, když vozidlo typu testovaného primastaru slouží jako shuttle u letiště či hotelu, ale musí být vhodné počasí. Za deště by se obsluhující řidič uběhal, kdyby každého jednotlivého cestujícího provázel s deštníkem od hotelu či vstupní haly letiště k autu. Určitě bychom přivítali možnost levých bočních posuvných dveří, ale ty nejsou k dispozici ani za příplatek.

Nejvíce času spolykalo nastupování na třetí řadu sedadel, přestože díky sklopitelné části opěradla uprostřed vozu se nám vcházelo pohodlně.

Dost místa pro běžná zavazadla

Díky delšímu ze dvou možných provedení primastar nabídl 2,2 m3 prostoru, do kterého se s trochou namáhavého skládání vejdou běžná zavazadla například hotelových hostů. V případě převozu osob, z nichž některá by byla upoutána na invalidním vozíčku či s sebou měla objemnější sportovní bagáž, Primastar L2 těžko obstojí jako devítimístné vozidlo. Kvůli nedělené zadní lavici lze přepravu cestujících skokově omezit až na šest.

První může být poslední

Dospělí cestující zcela vpředu neměli kromě řidiče dost místa v příčném směru. Mezi sedadlem šoféra a dvoumístnou lavicí vpravo musí být volný prostor, který tak ubírá centimetry šířky dvoumístné lavice. Toto oddělení je nutné i tehdy, kdy se řadicí páka nenachází na podlaze, ale výstupku středové konzoly. V tomto pochvalném případě, jenž se týkal i testovaného primastaru, stačí mezi sedadlem řidiče a lavicí vpravo jen tenká mezera. Tím se docílí osamostatnění sedadla řidiče a možnosti jeho všestranného nastavení. Dva urostlí cestující vpředu si však příliš pohodlí neužijí, takže běžně jezdí vedle řidiče jen jeden člověk a vozidlo se tak stává pohodlným pro osm pasažérů.

Sedíme

Za předními sedadly se nacházela třímístná lavice. Sedák i opěradlo všech míst kromě řidiče jsou velmi ploché a jejich výplně patří ke tvrdším. Z hlediska životnosti sedadel to tvoří výhodu, pro cestující na kratší vzdálenosti však ne. Očekávání, že se příjemně zaboříme do měkkých sedáků, se nám nesplnilo.

Primastar Combi nenabízel sklonově seřiditelná opěradla, pochválit však můžeme kvalitní opěrky hlav. Devítimístné kombi tedy z pohledu pohodlí cestujících patří k těm spartánštějším, ale schopnost převézt devět pasažérů a k tomu přidat 2,2 m3 nákladu pod dolní okraj bočních oken je fantastická. Navíc se nemusíte obávat, že například třetí lavice svým posunutím k té druhé ubírá místo před koleny.

Odkládací prostory téměř všude

Přestože základ Primastaru Combi tvoří furgon, na nedostatek odkládacích míst po vzoru rodinných osobních automobilů jsme si nemohli stěžovat. Ke standardu panel po celé šířce přístrojové desky, který před řidičem kryje přístrojový štít, ale vpravo od něj nabízí skvělé úložné místo. Před spolujezdcem se nacházela uzavíratelná schránka, ve výplních obou dveří jsme našli rozměrné kapsy s možností vložení 1,5litrové PET láhve.

Výběr motoru

Ze trojice turbodieselů jsme zvolili ten prostřední. Dvoulitrový čtyřválec poskytoval výkon 84 kW, lze ale obdržet také slabší provedení 66 kW. To jsme však hned vyloučili, a to nejen kvůli nedostatečnému výkonu pro více než dvoutunové vozidlo.

Agregát si spokojeně broukal až do polovičního obsazení. Jakmile jsme vozidlo naložili sedmi cestujícími a zavazadly o hmotnosti přibližně 150 kg, rázem zvládl dvoulitr jen klidnější styl jízdy. To samozřejmě platilo pro ekonomické cestování důsledně využívající otáčky na maximum točivého momentu. Jakmile jsme je nechali vystoupat na hranici 3000 za min, dynamika nissanu se zlepšila. Spotřebu jsme měřili jen při ekonomické jízdě s plným využitím točivého momentu motoru. Výsledných 8,2 l/100 km nás zahřálo.

HODNOCENÍ
PlusyDevět míst
 Úsporný motor
 Velký zavazadlový prostor
MinusyMéně pohodlná sedadla
 Dvojmístná lavice vpředu spíše nouzová
Výsledná známka2+
Primastar v delším provedení nás nadchl schopností přepravit devět cestujících s velkým množstvím zavazadel. Dvoulitrový turbodiesel je však na zcela naložené vozidlo poněkud slabý.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 dCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1995
Vrtání x zdvih (mm) 84 x 94
Recirkulace výfukových plynů EGR
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 84/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 290/1600
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,2/7,4/8,4
Emise CO2 (g/km) 214
Délka/šířka/výška (mm) 5182/1904/1954
Rozvor (mm) 3498
Přední převis (mm) 833
Pohotovostní hmotnost (kg) 1954
Celková hmotnost (kg) 3040
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 2000
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 2,2
D/Š/V náklad. prostoru (mm) 1144/1678/1369
Šířka mezi podběhy (mm) 1234
Výška otevření zadních dveří (mm) 1306
Šířka otevření posuvných dveří (mm) 1285
Výška otevření posuvných dveří (mm) 1285
Nejvyšší rychlost (km/h) 160
Objem nádrže paliva (l) 90
Cena (Kč s DPH) 566 870 (v rámci akční slevy)

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou vlakových nehod ve Studénce

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou…

V roce 2008 zažilo nehodu vlaku ve Studénce několik stovek lidí. Málokdo z nich ale o sedm let později seděl…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…