Test: Nissan Primastar Combi - Primabusík

Test: Nissan Primastar Combi - Primabusík

 
 
21.8. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Oprávnění skupiny B dovoluje řidiči vézt kromě sebe osm cestujících. Testovaný primastar šel až na doraz.

Téměř 5,2 metru dlouhé vozidlo není žádný drobeček, protože devítimístné automobily lze získat v kategorii do 4,8 m. Zkoušený nissan se nacházel v delším provedení L2 a za třemi řadami sedadel tedy nabídl velký zavazadlový prostor. Ten se nám velmi hodil, protože primastar posloužil sedmi cestujícím nejen jako přepravník lidí, ale také tří bicyklů. Nakládka se díky velmi nízké hraně zavazadelníku stala komfortní.

Skromně vybavený

Nissan nás přivítal poněkud spartánsky, neboť na místě šoféra jsme si nemohli nastavit polohu volantu, Postrádali jsme také dnes již téměř nezbytnou klimatizaci. Ostatní prvky zajišťující pohodlí posádky však nechyběly, a to například dálkově ovládané centrální zamykání či elektricky stavitelná přední okna.

Cestující na druhé řadě sedadel měli k dispozici posuvná okna, což bylo vzhledem k posuvnému charakteru dveří pro vstup ke dvěma zadním řadám sedadel pochopitelné.

Pěkný přístup

Trojice prostředních a zadních cestujících nastupovala do primastaru pravými bočními dveřmi. Pro zajímavost jsme zkoušeli, za jak dlouhou dobu je schopno v klidu nastoupit šest pasažérů dozadu. Potřebný čas se zastavil na hodnotě 1,1 min. To určitě nevadí, když vozidlo typu testovaného primastaru slouží jako shuttle u letiště či hotelu, ale musí být vhodné počasí. Za deště by se obsluhující řidič uběhal, kdyby každého jednotlivého cestujícího provázel s deštníkem od hotelu či vstupní haly letiště k autu. Určitě bychom přivítali možnost levých bočních posuvných dveří, ale ty nejsou k dispozici ani za příplatek.

Nejvíce času spolykalo nastupování na třetí řadu sedadel, přestože díky sklopitelné části opěradla uprostřed vozu se nám vcházelo pohodlně.

Dost místa pro běžná zavazadla

Díky delšímu ze dvou možných provedení primastar nabídl 2,2 m3 prostoru, do kterého se s trochou namáhavého skládání vejdou běžná zavazadla například hotelových hostů. V případě převozu osob, z nichž některá by byla upoutána na invalidním vozíčku či s sebou měla objemnější sportovní bagáž, Primastar L2 těžko obstojí jako devítimístné vozidlo. Kvůli nedělené zadní lavici lze přepravu cestujících skokově omezit až na šest.

První může být poslední

Dospělí cestující zcela vpředu neměli kromě řidiče dost místa v příčném směru. Mezi sedadlem šoféra a dvoumístnou lavicí vpravo musí být volný prostor, který tak ubírá centimetry šířky dvoumístné lavice. Toto oddělení je nutné i tehdy, kdy se řadicí páka nenachází na podlaze, ale výstupku středové konzoly. V tomto pochvalném případě, jenž se týkal i testovaného primastaru, stačí mezi sedadlem řidiče a lavicí vpravo jen tenká mezera. Tím se docílí osamostatnění sedadla řidiče a možnosti jeho všestranného nastavení. Dva urostlí cestující vpředu si však příliš pohodlí neužijí, takže běžně jezdí vedle řidiče jen jeden člověk a vozidlo se tak stává pohodlným pro osm pasažérů.

Sedíme

Za předními sedadly se nacházela třímístná lavice. Sedák i opěradlo všech míst kromě řidiče jsou velmi ploché a jejich výplně patří ke tvrdším. Z hlediska životnosti sedadel to tvoří výhodu, pro cestující na kratší vzdálenosti však ne. Očekávání, že se příjemně zaboříme do měkkých sedáků, se nám nesplnilo.

Primastar Combi nenabízel sklonově seřiditelná opěradla, pochválit však můžeme kvalitní opěrky hlav. Devítimístné kombi tedy z pohledu pohodlí cestujících patří k těm spartánštějším, ale schopnost převézt devět pasažérů a k tomu přidat 2,2 m3 nákladu pod dolní okraj bočních oken je fantastická. Navíc se nemusíte obávat, že například třetí lavice svým posunutím k té druhé ubírá místo před koleny.

Odkládací prostory téměř všude

Přestože základ Primastaru Combi tvoří furgon, na nedostatek odkládacích míst po vzoru rodinných osobních automobilů jsme si nemohli stěžovat. Ke standardu panel po celé šířce přístrojové desky, který před řidičem kryje přístrojový štít, ale vpravo od něj nabízí skvělé úložné místo. Před spolujezdcem se nacházela uzavíratelná schránka, ve výplních obou dveří jsme našli rozměrné kapsy s možností vložení 1,5litrové PET láhve.

Výběr motoru

Ze trojice turbodieselů jsme zvolili ten prostřední. Dvoulitrový čtyřválec poskytoval výkon 84 kW, lze ale obdržet také slabší provedení 66 kW. To jsme však hned vyloučili, a to nejen kvůli nedostatečnému výkonu pro více než dvoutunové vozidlo.

Agregát si spokojeně broukal až do polovičního obsazení. Jakmile jsme vozidlo naložili sedmi cestujícími a zavazadly o hmotnosti přibližně 150 kg, rázem zvládl dvoulitr jen klidnější styl jízdy. To samozřejmě platilo pro ekonomické cestování důsledně využívající otáčky na maximum točivého momentu. Jakmile jsme je nechali vystoupat na hranici 3000 za min, dynamika nissanu se zlepšila. Spotřebu jsme měřili jen při ekonomické jízdě s plným využitím točivého momentu motoru. Výsledných 8,2 l/100 km nás zahřálo.

HODNOCENÍ
PlusyDevět míst
 Úsporný motor
 Velký zavazadlový prostor
MinusyMéně pohodlná sedadla
 Dvojmístná lavice vpředu spíše nouzová
Výsledná známka2+
Primastar v delším provedení nás nadchl schopností přepravit devět cestujících s velkým množstvím zavazadel. Dvoulitrový turbodiesel je však na zcela naložené vozidlo poněkud slabý.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 dCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1995
Vrtání x zdvih (mm) 84 x 94
Recirkulace výfukových plynů EGR
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 84/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 290/1600
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,2/7,4/8,4
Emise CO2 (g/km) 214
Délka/šířka/výška (mm) 5182/1904/1954
Rozvor (mm) 3498
Přední převis (mm) 833
Pohotovostní hmotnost (kg) 1954
Celková hmotnost (kg) 3040
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 2000
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 2,2
D/Š/V náklad. prostoru (mm) 1144/1678/1369
Šířka mezi podběhy (mm) 1234
Výška otevření zadních dveří (mm) 1306
Šířka otevření posuvných dveří (mm) 1285
Výška otevření posuvných dveří (mm) 1285
Nejvyšší rychlost (km/h) 160
Objem nádrže paliva (l) 90
Cena (Kč s DPH) 566 870 (v rámci akční slevy)

Spolupracujeme s TipCars.com
Policie: Výroky Okamury a Roznera o táboře v Letech nejsou trestným činem Policie: Výroky Okamury a Roznera o táboře v Letech nejsou trestným činem

Výroky poslanců SPD Tomia Okamury a Miloslava Roznera o…

Slovenská policie prohledává domy podnikatele Kočnera Slovenská policie prohledává domy podnikatele Kočnera

Slovenská policie od rána provádí domovní prohlídky v…

Praha mě nakopla, ale nelituji téměř ničeho, říká Stuchlík Praha mě nakopla, ale nelituji téměř ničeho, říká Stuchlík

Tvář, kterou jste mohli potkat na mnoha místech Prahy.…

Koalici v Praze 10 vytvoří sdružení Vlasta, Piráti a ODS Koalici v Praze 10 vytvoří sdružení Vlasta, Piráti a ODS

Koalici v Praze 10 vytvoří koalice Vlasta (KDU-ČSL, STAN,…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
Opel Insignia už koupíte s novým benzinovým motorem 1.6 Turbo. Máme kompletní technická data

Opel Insignia už koupíte s novým benzinovým motorem 1.6 Turbo. Máme kompletní data

Dnes 08:52

Silný dvoulitr nahrazuje zážehová šestnáctistovka. Co umí?




Blesk.cz

Liknavost úředníků stopnul až Ombudsman Blesku! Zničený náhrobek paní Vlastě (63) firma opraví

Liknavost úředníků stopnul až Ombudsman Blesku!…

Vlasta Hoffmannová (63) doplatila na kácení stromů na přerovském hřbitově. Jeden z kmenů spadl na její hrob a…

Zuboženou Andělku vyhodili na ulici. Fenku zachraňují v útulku

Zuboženou Andělku vyhodili na ulici. Fenku…

DĚČÍN – Srdce se svírá při pohledu na zhruba osmiletou kříženku pudla, o kterou se teď starají v děčínském…

 

iSport.cz

ONLINE: Kdy bude mít další zápas v UFC? Ptejte se MMA bojovnice Lucie Pudilové

ONLINE: Kdy bude mít další zápas v UFC? Ptejte se…

Do největší světové MMA organizace vlétla jako uragán. Jediná Češka v UFC Lucie Pudilová má za sebou dvě výhry a…

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza Vlasta je drsná!

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza…

Kopce zalité sluncem, zdánlivá pohoda a klid. Koně za miliony ve stájích hlídá rohatá koza Vlasta. „Radši jsem…

 

Reflex.cz

Bílý krteček aneb Jak by vypadaly pohádky, kdyby vznikaly v dnešní korektní době

Bílý krteček aneb Jak by vypadaly pohádky, kdyby…

Všichni je známe. Spousta z nás na nich vyrůstala. Ve své době na nich nebylo nic špatného. Dnes je však jiná…

Bitva u Lipska: Nejkrvavější střet napoleonských válek. Napoleon tam dostal na frak a musel na Elbu

Bitva u Lipska: Nejkrvavější střet napoleonských…

Došlo k ní ve dnech 16.–19. října 1813. Před 105 lety vznikl na počest této významné události monumentální…