Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan X-Trail 1.6 dCi All Mode 4x4i vs. Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 – Já na bráchu…

Martin Machala
Diskuze (202)
Není žádným velkým tajemstvím, že Nissan X-Trail a Renault Kadjar sdílejí stejný technický základ. Jak dopadne jejich srovnání?


Úvod, pořizovací náklady


Byly doby, kdy se Nissan X-Trail tvářil skoro až off-roadově a mezi SUV slečinkami vyčníval. V nejnovější generaci se však začlenil do davu, použil úspěšné schéma modelu qashqai a stal se v podstatě „jen“ jeho sedmimístnou verzí. Těžko toto racionální rozhodnutí Nissanu vyčítat, jenom holt už x-trail není třídní drsňák.

Renault vlastně také vsadil na jistotu, zvláštní experiment s korejským koleosem ve Francii opakovat nechtěli a připravili SUV podle svého aktuálního líbivého receptu. A jak jsem už napsal, v úzké spolupráci s Nissanem. Měl to být jednoznačný recept na úspěch, takový natažený a schopnější větší bratr velmi dobře prodávaného capturu. U nás se však kadjar ne a ne chytnout. Za letošek se francouzského SUV prodalo jen 483 kousků. Proti x-trailu je to však prodejní trhák, nissan si vybralo jen 198 zákazníků. Pro srovnání – VW Tiguan zaznamenal za prvních sedm měsíců letošního roku necelých tisíc registrací, Hyundai Tucson potom skoro devatenáct set a Nissan Qashqai téměř šestnáct set…

Video se připravuje ...

Jeden za osmnáct…

… a druhý za dvacet, v případě cenového srovnání SUV sourozenců rozhodně neplatí. Jakoby snad ani nebyli příbuzní, maximálně tak vzdálení bratranci. Zatímco Renault Kadjar se totiž se vznětovou šestnáctistovkou dCi o výkonu 96 kW a pohonem všech kol prodává od 634.900 Kč, na stejně motorizovaný Nissan X-Trail (rovněž se čtyřkolkou) potřebujete nejméně 777.900 Kč. Citelný rozdíl kompenzuje japonské SUV bohatší výbavou, ani kadjar však vyloženě netroškaří (viz tabulka). Našeho srovnání se pak zúčastnily absolutně nejdražší verze nabídky, Kadjar Bose a X-Trail Tekna. I zde si udržuje náskok renault, když je k dispozici od 749.900 Kč, nissan je dražší o 138.000 Kč.

Pořizovací nákladyNissan X-Trail 1.6 dCi
96 kW All Mode 4x4i
Renault Kadjar 1.6 dC
96 kW 4x4
ZÁKLADNÍ CENA (STUPEŇ VÝBAVY)777.900 Kč (Acenta)634.900 Kč (Zen)
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
LED světlomety [Kč]--
Mlhovky [Kč]SS
Litá kola [Kč]S (sedmnáctipalcová)S (sedmnáctipalcová)
Sledování mrtvého úhlu [Kč]--
Přední/zadní parkovací senzory [Kč]S/S12.000
Automatická klimatizace [Kč]SS
Tempomat [Kč]SS
Dešťový senzor [Kč]SS
Elektrické ovládání pátých dveří [Kč]40.000-
Kožené čalounění [Kč]--
Vyhřívané přední sedačky [Kč]S5000
Navigace [Kč]SS
Metalíza [Kč]15.00015.000
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]23.798/-22.701/4949
Přední/zadní nárazník [Kč]11.906/12.11911.316/9643
Přední blatník [Kč]57074474
Čelní sklo [Kč]21.1809692
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]2104 + 4362459 + 551
Hodinová sazba v servisu [Kč]726787
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]22.24214.827
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)3/3/125 (100.000 km)/3/12
Prodloužená záruka [Kč]18.500 (5 let/150.000 km)6590 (5 let/150.000 km)

Servisní náklady jsou pak o něco nižší znovu u Renaultu Kadjar, ten navíc přidává standardní pětiletou záruku.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮNissan X-TrailRenault Kadjar
Základní cena58
Standardní výbava a příplatky76
Servis78
Záruky78
Průměr6,507,50

Dojem, praktičnost


Designový styl nejnovějších renaultů nemusí být váš šálek, ale asi se shodneme, že líbivý určitě je. A také výrazný. Zvlášť v testované červené metalíze (znáte z plakátů) se kadjar pohledům rozhodně nevyhýbá, je to docela extrovert. Kdyby se vám ale červená „Flamme“ zalíbila, mějte prosím na paměti, že se jedná o speciální příplatkový lak. Ne jen obyčejnou metalízu za patnáct tisíc. Flamme přijde na sedmnáct! Je tu ale ještě jeden speciálnější odstín. Jmenuje se „Nacré“, jde o bílou barvu a je o dvě tisícovky dražší než Flamme. Naproti tomu litá devatenáctipalcová kola dostanete v základu. Tedy v testované a nejvyšší výbavě Bose. Že bych se bez nich obešel, rozvedu později.

Interiér je v porovnání s karosérií usedlejší a vlastně jednoduchých tvarů. Vadí mi to pramálo. Ještě nadšenější jsem z absence obřího tabletu, který známe z poslední generace méganu a nového talismanu. Kadjar se v oblasti dotykovosti omezuje na ještě rozumný sedmipalcový displej a funkce, které zde tak nějak čekáte. Tedy rádio, navigaci, výstup z palubního počítače, telefon… A regulace ventilace je pak svěřena klasickým ovladačům ve spodní části středového panelu. Hotová nirvána! On by možná Renault tento prostor nějakým tím displejem s televizní úhlopříčkou rád zaplácl, technické sdílení komponent se však v případě dvojice Kadjar/X-Trail týká i panelu ventilace. A já dodávám, že naštěstí.

Jiná typická „renaultovina“ však zůstala. Možná tušíte, tlačítko aktivace tempomatu/omezovače rychlosti, schované za řadicí pákou. Člověk si asi zvykne na všechno, já se ale během týdenního testování renaultů musím vždycky ptát, proč? Ovládání ostatních funkcí tempomatu se přitom odehrává už na volantu… A to se i zde mohl kadjar inspirovat sourozencem od Nissanu, který všechna tlačítka tempomatu sdružil hezky na jedno místo na pravé straně volantu.

Ještě jeden inspirační zdroj bych francouzským konstruktérům/designérům doporučil – odkládací prostory v Nissanu X-Trail. A když už budou koukat, že do kapsy ve dveřích lze umístit i větší než půllitrovou láhev, můžou se ještě podívat na použité plasty. Teď nemyslím výplně dveří, tady by se mohl pochlapit také X-Trail, ale spíš okolí dotykového displeje. Interiér nissanu působí celkově určitě hodnotnějším dojmem.

Zvenčí to už žádná hitparáda není, předek známý z qashqaie ještě ujde, zadek je však trochu neuměle přifouknutý. To se ale později bude nissanu hodit.

HODNOCENÍ DESIGNUNissan X-TrailRenault Kadjar
Vnější vzhled79
Vnitřní vzhled87
Zpracování87
Ergonomie87
Konektivita88
Průměr7,807,60

Rozdíly se najdou

Řeklo by se, stejný technický základ, společná platforma, to vypadá na prakticky totožné prostorové poměry. Se sourozenci od Nissanu a Renaultu je to ale o něco složitější.

Začíná to už delším rozvorem, x-trail přidává proti kadjaru necelých šest centimetrů. Nijak zvlášť zásadní bonus, na zadních sedačkách jsme přesto v nissanu naměřili o kousek víc místa (asi o tři centimetry). Měřitelný i známkovatelný rozdíl to je, na zadních sedačkách kadjaru jsem však neměl pocit, že bych proti x-trailu zásadně strádal.

Tísnil jsem se až tehdy, když jsem prostřední řadu sedaček posunul dopředu. Jinak bych se na místa číslo šest a sedm nevešel. Ano, určitě vám došlo, že řeč je o alternativně sedmimístném Nissanu X-Trail. Brácha Renault Kadjar toto rozšíření přepravní kapacity nenabízí a že by to byl zásadní nedostatek, to si nemyslím. Však se podívejte na video, jak je poslední řada „využitelná“. Relativně pohodlně se usadí jen drobné děti, počítat ovšem musíte s tím, že se pak i na prostřední sedačky vejde jen podobná věková kategorie. Jak vidno na videu, bez posunu druhé řady to opravdu nejde.

Další plusové prostorové body nasbíral x-trail nad hlavou, kde profituje z vyšší karoserie (proti kadjaru se nissan vytáhl o citelných deset centimetrů). V praxi tak jeho prosklená střecha vadí o něco méně než u francouzského SUV, ani zde jsem však s výškou 180 cm neměl problém. Panorama je přitom u nissanu pro vrcholnou výbavu Tekna standard, u Kadjaru Bose se připlácí osmnáct tisíc.

Náskok v praktičnosti si x-trail udržuje také v zavazadlovém prostoru, jehož základní objem podle Nissanu dosahuje 550 litrů, kadjar se musí spokojit s 472 litry. Jenže, 550 litrů platí pro pětimístnou verzi, u sedmimístného x-trailu musíte počítat s hodnotou jen 445 litrů. Asi by bylo spravedlivé při známkování vycházet z „pětimístných“ hodnot, pro testovanou specifikaci, tedy vznětovou šestnáctistovku s pohonem všech kol, je však sedm míst povinností… Nedá se svítit, kufrový souboj tak o kousek vyhrál kadjar!

Přední sedačky jsou rozměrově dostatečné v obou SUV, však se taky naše naměřené hodnoty skoro neliší. Posezení samotné však ano. Hledáte-li komfort, bude vám více vyhovovat otevřenější přístup x-trailu. Kadjar – asi aby jeho sedačky korespondovaly s atletičtějším postojem karoserie, nabídne o dost výraznější boční vedení. Vzadu jsem pak byl spokojenější v nissanu, hlavně díky delšímu sedáku.

HODNOCENÍ INTERIÉRUNissan X-TrailRenault Kadjar
Prostornost87
Přední sedačky88
Zadní sedačky98
Kufr67
Variabilita86
Průměr7,807,20

Motor, jízda


Podřazujeme!

Vznětová šestnáctistovka dCi s výkonem 96 kW nepatří k mým nejoblíbenějším motorům. Těžko v paměti pátrám po motoru s obdobně výraznou turbodírou. Pod sedmnácti sty byste mohli podlahu prošlápnout, vznětový čtyřválec však potřebné newtonmetry prostě neposkytne. Většinou jsem tak musel jezdit o převod níž, než jsem na daných místech zvyklý. A podřazovat daleko častěji.

Tato činnost byla snazší v x-trailu, nissan totiž používá vlastní šestistupňovou manuální převodovku. Udělali dobře, kluci japonští. Jejich převodovka pracuje daleko přesněji, i když rezervy by se našly i zde. Proti kadjaru však rozdíl znatelný na první podřazení. A že jich bude, to je vám určitě jasné.

Uživatelsky přívětivá tedy šestnáctistovka dCi opravdu není, přeskoky točivého momentu život dost otravují. Spotřebou paliva si vás ale vznětový čtyřválec nepochybně nakloní. V obou případech jsem jezdil pár deci nad šesti litry, a to dlouhodobě. Bez výraznějších výkyvů. Těžko říct, jak Renault vypočítal o půl litru nižší udávanou kombinaci, praxe je každopádně v podstatě shodná.

V dynamice se už drobné diference najdou, zde kadjar profituje z nižší hmotnosti (o necelých padesát kilo) a menších jízdních odporů (nižší o 103 mm). A nejde jen o výrobcem udávané zrychlení, i já jsem na letišti u Mnichova Hradiště naměřil kadjaru o něco lepší pružné zrychlení. Největší rozdíl jsem zapisoval při akceleraci z 80 na 120 km/h se zařazenou šestkou, tady byl renault rychlejší o necelou sekundu.

HODNOCENÍ MOTORUNissan X-TrailRenault Kadjar
Zrychlení78
Pružnost67
Spotřeba udávaná89
Spotřeba v testu88
Odhlučnění motoru88
Průměr7,408,00

Devatenáctky a stabilizace

Když jsem si v bezpečí letiště vyzkoušel ostřejší jízdu nejprve s Nissanem X-Trail, musel jsem znovu pátrat v paměti. Tentokrát po neřidičtějším autě. Těžko říct, proč je nastavení stabilizačního systému tak neuvěřitelně citlivé, ESP však nissanu nedovolí prakticky vůbec nic. Stačí jen trošku rychleji pootočit volantem a x-trailu tím naznačit, že se v oblouku pojede o něco svižněji, a ESP naprosto nekompromisně zasáhne. Karoserie se ani nestačí naklonit, jak bleskově stabilizace auto skoro zastaví. A to už je pak v zásadě jedno, že se řízení se zpětnou vazbou moc nezabývá.

Pátral jsem v paměti, nenacházel, stačilo však přesednout do Renaultu Kadjar a našel jsem! Neřidičtější auto existuje! Ve Francii si evidentně řekli, co kdyby, sichr je sichr, raději tu stabilizaci ještě víc utáhneme! Je to nejspíš vizionářka, protože s kadjarem škube snad už tehdy, když na ostřejší průjezd jen pomyslíte. A řízení je ještě počítačovější než u nissanu.

Dynamické měření na letištiNissan X-TrailRenault Kadjar
Pneumatiky225/55 R19225/45 R19
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5., 6. RS (80-120 km/h) [s]8,0/11,4, 15,47,6/10,9, 14,5
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h2500 min-12500 min-1
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]46,1/84,5/123,146,8/87,5/127,4
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m]41,541,6

Alespoň částečně bych kadjaru jeho topornost odpustil, kdyby nabídl komfortní svezení. Možná s menšími koly, s devatenáctipalcovým rozměrem však renault na nerovnostech poskakuje a bouchá. A znovu o něco víc než brácha. X-Trailu možná pomohl vyšší profil jeho devatenáctek (pro top specifikaci stejně jako u kadjaru standard), ani v nissanu však tlumení nerovností není zdaleka ideální. Opravdu velice doporučují zůstat u levnějších výbav a nejvýš sedmnáctek.

Systém pohonu všech kol je v obou případech totožný, v x-trailu i kadjaru jsem tak na středovém tunelu našel kolečko, jehož prostřednictvím jsem si mohl vybrat z dvoukolkového režimu, automatického (o rozdělení točivého momentu se stará elektronika) nebo newtonmetry uzamknout v poměru padesát na padesát.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍNissan X-TrailRenault Kadjar
Ovladatelnost64
Komfort odpružení65
Odhlučnění podvozku77
Řízení54
Řazení75
Brzdy88
Průměr6,505,50

Závěr


Stejný technický základ, nakonec se však oba bráchové ukázali jako dost odlišné charaktery. Zatímco Renault Kadjar se prezentuje skoro jako stylovka a spoléhá hlavně na svůj atraktivní zevnějšek, Nissan X-Trail se profiluje jako praktičtější ze sourozenců. Je prostornější, nabízí lépe vyřešené odkládací prostory, v pětimístné verzi pak boduje větším kufrem. Tento bonus se však testované specifikace netýká, vznětová šestnáctistovka v kombinaci s pohonem všech kol je vždy sedmimístná. O smysluplnosti míst šest a sedm něco málo vypovídá naše video, já bych si jednoznačně vybral víc litrů v kufru.

Vznětová šestnáctistovka v obou případech obtěžuje výrazným turboefektem, o něco dynamičtější je pak v kadjaru, reálná spotřeba se v renaultu i nissanu pohybuje lehce nad šesti litry.

Japonské SUV potěší přesnějším řazením, o něco lepší ovladatelností a o kousek komfortnějším naladěním. Podvozek však ani v jednom případě rozhodně nepatří k silným stránkám testovaných modelů.

Skoro bych až řekl, že si Renault Kadjar s Nissanem X-Trail vlastně ani nekonkurují, každý si zákazníky hledá po svém. A francouzské SUV k tomu přidává ještě výrazně nižší cenu.

SHRNUTÍ HODNOCENÍNissan X-Trail 1.6 dCi 96 kW All Mode 4x4iRenault Kadjar 1.6 dC 96 kW 4x4
POŘIZOVACÍ NÁKLADY6,507,50
DESIGN7,807,60
INTERIÉR7,807,60
MOTOR7,408,00
JÍZDNÍ VLASTNOSTI6,505,50
CELKOVÝ PRŮMĚR7,207,16

Nissan X-Trail

Nejlevnější verze modelu622.900 Kč (1.6 dCi/96 kW Visia)

Zá)

Základ s testovaným motorem777.900 Kč (1.6 dCi/96 kW All Mode 4x4-i Acenta)
Testovaný vůz bez příplatků887.900 Kč (1.6 dCi/96 kW All Mode 4x4-i Tekna)
Testovaný vůz s výbavou902.900 Kč (1.6 dCi/96 kW All Mode 4x4-i Tekna)

Plusy

  • Prostornější a praktičtější interiér
  • V pětimístné verzi větší kufr
  • Přesnější řazení
  • Kultivovanější podvozek

Minusy

  • Vyšší cena
  • Těžko použitelná třetí řada sedaček

Renault Kadjar

Nejlevnější verze modelu464.900 Kč (1.2 TCe/96 kW Life)

Zá)

Základ s testovaným motorem634.900 Kč (1.6 dCi/96 kW 4x4 Zen)
Testovaný vůz bez příplatků749.900 Kč (1.6 dCi/96 kW 4x4 Bose)
Testovaný vůz s výbavou794.900 Kč (1.6 dCi/96 kW 4x4 Bose)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Nižší cena
  • Pětiletá záruka
  • Kultivovaný motor, nízká spotřeba

Minusy

  • Rázy od podvozku
  • Nepřesné řazení, řízení bez zpětné vazby

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (202)
Model Nissan X-Trail 1.6 dCi Renault Kadjar 1.6 dCi
Cena základní sestavy 887 900 Kč 749 900 Kč
Cena testované sestavy 902 900 Kč 794 900 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4.8 / 5.3 5.4 / 4.4 / 4.8
Emise CO2: 139 126
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1982 472 / 1478
Objem nádrže (l): 60 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1580 / 470 1536 / 448
Rozměr pneu: 225/55 R19 225/45 R19
Nissan X-Trail 1.6 dCi
Renault Kadjar 1.6 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4640 4449
b) šířka (mm): 1820 1945
c) výška (mm): 1710 1607
d) rozvor (mm): 2705 2646
e) rozchod vpředu (mm): 1575 1556
f) rozchod vzadu (mm): 1575 1542
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 920 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980 900
k) šířka vpředu (mm): 1480 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520 530
délka sedáku vzadu (mm): 500 480
výška opěradla vpředu (mm): 640 640
výška opěradla vzadu (mm): 620 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
23. 8. 2016 13:55
Re: Nissan
Nebral jsem to absolutně. Jen pocitově koukáním na palubák, že by spotřeba mohla být dobrá, samozřejmě při umírněném způsobu jízdy. Je mi jasné, že v průměru tam oproti dvoulitrům nějaký extra bonus nebude a má to jen nevýhody, kdy je motor použitelný jen v úzkém spektru otáček. Tady jde navíc o těžší auta s 4x4, kdy se motor i více zapotí při větší zátěži. Ale motor je jen jedna věc ale i další věci mi přišli takové nedodělané. Přitom Nissan dělal auta, která se dobře řídila a příliš se nešetřilo na viditelných věcech.
22. 8. 2016 10:56
Re: Nissan
V té německé statistice jsou hodnoty spotřeby řady řidičů třeba i z ČR. Stačí se do ní podívat.

Espace dCi 118kw má o 0,4 litru vyšší spotřebu než Sharan 2.0 TDI 110 kW a to je Sharan těžší krabice a s větším aero. odporem.
[odkaz]
[odkaz]

Nikde netvrdím, že 1.6 má mnohem vyšší spotřebu v těžkém autě než dvoulitry, to sis vymyslel. Já tvrdím, že 1.6 Renaultu je ve srovnání s dvoulitry konkurence příkladem nepovedeného downsizingu, který snížení spotřeby nepřinesl, ale zato přinesl všechny nevýhody maloobjemového motoru (větší turbodíra, nižší dynamika).

Avatar - Emel
22. 8. 2016 09:02
Re: Nissan
Ten dvoulitr je silnější, jsou tam i verze 184k. Taky tam jsou verze s 4x4. A Sharan je větší krabice. Ale jinak nic proti, u Espacu je to hezký výsledek.
22. 8. 2016 06:35
Re: Nissan
U benzínu to dělá víc než litr. Spritmonitor pro mě není zdroj. Nejezdím v Německu.
22. 8. 2016 06:34
Re: Nissan
Nečekal jsem, že to pochopíš. Stejně tak asi nepochopíš, že argumentovat německou statistikou je nesmysl. V Německu je mnohem větší podíl rychlých jízd po dálnici než kdekoliv jinde, což víc nahrává dvoulitrům. Pokud by tam bylo víc města a okresek, tak jsou čísla jiná. Stejně tak asi nepochopíš, že starý Mégane je o dost těžší než nový Golf atd. Když jsem ti dal posledně porovnání Espace 1.6 dCi oproti Sharanu 2.0 TDI, tak jsi sem psal, že to nejde porovnávat (Sharan měl o 0,65 l větší spotřebu). Prostě to nezapadlo do tvé teorie. Dle tvé teorie by měla být spotřeba 1.6 dCi v težkém a velkém autě, jako je Espace, mnohem větší než ve dvoulitru.
[odkaz]
[odkaz]