TEST Nissan X-Trail 1.6 dCi All Mode 4x4i vs. Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 – Já na bráchu…
Úvod, pořizovací náklady
Byly doby, kdy se Nissan X-Trail tvářil skoro až off-roadově a mezi SUV slečinkami vyčníval. V nejnovější generaci se však začlenil do davu, použil úspěšné schéma modelu qashqai a stal se v podstatě „jen“ jeho sedmimístnou verzí. Těžko toto racionální rozhodnutí Nissanu vyčítat, jenom holt už x-trail není třídní drsňák.
Renault vlastně také vsadil na jistotu, zvláštní experiment s korejským koleosem ve Francii opakovat nechtěli a připravili SUV podle svého aktuálního líbivého receptu. A jak jsem už napsal, v úzké spolupráci s Nissanem. Měl to být jednoznačný recept na úspěch, takový natažený a schopnější větší bratr velmi dobře prodávaného capturu. U nás se však kadjar ne a ne chytnout. Za letošek se francouzského SUV prodalo jen 483 kousků. Proti x-trailu je to však prodejní trhák, nissan si vybralo jen 198 zákazníků. Pro srovnání – VW Tiguan zaznamenal za prvních sedm měsíců letošního roku necelých tisíc registrací, Hyundai Tucson potom skoro devatenáct set a Nissan Qashqai téměř šestnáct set…
Jeden za osmnáct…
… a druhý za dvacet, v případě cenového srovnání SUV sourozenců rozhodně neplatí. Jakoby snad ani nebyli příbuzní, maximálně tak vzdálení bratranci. Zatímco Renault Kadjar se totiž se vznětovou šestnáctistovkou dCi o výkonu 96 kW a pohonem všech kol prodává od 634.900 Kč, na stejně motorizovaný Nissan X-Trail (rovněž se čtyřkolkou) potřebujete nejméně 777.900 Kč. Citelný rozdíl kompenzuje japonské SUV bohatší výbavou, ani kadjar však vyloženě netroškaří (viz tabulka). Našeho srovnání se pak zúčastnily absolutně nejdražší verze nabídky, Kadjar Bose a X-Trail Tekna. I zde si udržuje náskok renault, když je k dispozici od 749.900 Kč, nissan je dražší o 138.000 Kč.
Pořizovací náklady | Nissan X-Trail 1.6 dCi 96 kW All Mode 4x4i | Renault Kadjar 1.6 dC 96 kW 4x4 |
ZÁKLADNÍ CENA (STUPEŇ VÝBAVY) | 777.900 Kč (Acenta) | 634.900 Kč (Zen) |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
LED světlomety [Kč] | - | - |
Mlhovky [Kč] | S | S |
Litá kola [Kč] | S (sedmnáctipalcová) | S (sedmnáctipalcová) |
Sledování mrtvého úhlu [Kč] | - | - |
Přední/zadní parkovací senzory [Kč] | S/S | 12.000 |
Automatická klimatizace [Kč] | S | S |
Tempomat [Kč] | S | S |
Dešťový senzor [Kč] | S | S |
Elektrické ovládání pátých dveří [Kč] | 40.000 | - |
Kožené čalounění [Kč] | - | - |
Vyhřívané přední sedačky [Kč] | S | 5000 |
Navigace [Kč] | S | S |
Metalíza [Kč] | 15.000 | 15.000 |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 23.798/- | 22.701/4949 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 11.906/12.119 | 11.316/9643 |
Přední blatník [Kč] | 5707 | 4474 |
Čelní sklo [Kč] | 21.180 | 9692 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 2104 + 436 | 2459 + 551 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 726 | 787 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 22.242 | 14.827 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 3/3/12 | 5 (100.000 km)/3/12 |
Prodloužená záruka [Kč] | 18.500 (5 let/150.000 km) | 6590 (5 let/150.000 km) |
Servisní náklady jsou pak o něco nižší znovu u Renaultu Kadjar, ten navíc přidává standardní pětiletou záruku.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Nissan X-Trail | Renault Kadjar |
Základní cena | 5 | 8 |
Standardní výbava a příplatky | 7 | 6 |
Servis | 7 | 8 |
Záruky | 7 | 8 |
Průměr | 6,50 | 7,50 |
Dojem, praktičnost
Designový styl nejnovějších renaultů nemusí být váš šálek, ale asi se shodneme, že líbivý určitě je. A také výrazný. Zvlášť v testované červené metalíze (znáte z plakátů) se kadjar pohledům rozhodně nevyhýbá, je to docela extrovert. Kdyby se vám ale červená „Flamme“ zalíbila, mějte prosím na paměti, že se jedná o speciální příplatkový lak. Ne jen obyčejnou metalízu za patnáct tisíc. Flamme přijde na sedmnáct! Je tu ale ještě jeden speciálnější odstín. Jmenuje se „Nacré“, jde o bílou barvu a je o dvě tisícovky dražší než Flamme. Naproti tomu litá devatenáctipalcová kola dostanete v základu. Tedy v testované a nejvyšší výbavě Bose. Že bych se bez nich obešel, rozvedu později.
Interiér je v porovnání s karosérií usedlejší a vlastně jednoduchých tvarů. Vadí mi to pramálo. Ještě nadšenější jsem z absence obřího tabletu, který známe z poslední generace méganu a nového talismanu. Kadjar se v oblasti dotykovosti omezuje na ještě rozumný sedmipalcový displej a funkce, které zde tak nějak čekáte. Tedy rádio, navigaci, výstup z palubního počítače, telefon… A regulace ventilace je pak svěřena klasickým ovladačům ve spodní části středového panelu. Hotová nirvána! On by možná Renault tento prostor nějakým tím displejem s televizní úhlopříčkou rád zaplácl, technické sdílení komponent se však v případě dvojice Kadjar/X-Trail týká i panelu ventilace. A já dodávám, že naštěstí.
Jiná typická „renaultovina“ však zůstala. Možná tušíte, tlačítko aktivace tempomatu/omezovače rychlosti, schované za řadicí pákou. Člověk si asi zvykne na všechno, já se ale během týdenního testování renaultů musím vždycky ptát, proč? Ovládání ostatních funkcí tempomatu se přitom odehrává už na volantu… A to se i zde mohl kadjar inspirovat sourozencem od Nissanu, který všechna tlačítka tempomatu sdružil hezky na jedno místo na pravé straně volantu.
Ještě jeden inspirační zdroj bych francouzským konstruktérům/designérům doporučil – odkládací prostory v Nissanu X-Trail. A když už budou koukat, že do kapsy ve dveřích lze umístit i větší než půllitrovou láhev, můžou se ještě podívat na použité plasty. Teď nemyslím výplně dveří, tady by se mohl pochlapit také X-Trail, ale spíš okolí dotykového displeje. Interiér nissanu působí celkově určitě hodnotnějším dojmem.
Zvenčí to už žádná hitparáda není, předek známý z qashqaie ještě ujde, zadek je však trochu neuměle přifouknutý. To se ale později bude nissanu hodit.
HODNOCENÍ DESIGNU | Nissan X-Trail | Renault Kadjar |
Vnější vzhled | 7 | 9 |
Vnitřní vzhled | 8 | 7 |
Zpracování | 8 | 7 |
Ergonomie | 8 | 7 |
Konektivita | 8 | 8 |
Průměr | 7,80 | 7,60 |
Rozdíly se najdou
Řeklo by se, stejný technický základ, společná platforma, to vypadá na prakticky totožné prostorové poměry. Se sourozenci od Nissanu a Renaultu je to ale o něco složitější.
Začíná to už delším rozvorem, x-trail přidává proti kadjaru necelých šest centimetrů. Nijak zvlášť zásadní bonus, na zadních sedačkách jsme přesto v nissanu naměřili o kousek víc místa (asi o tři centimetry). Měřitelný i známkovatelný rozdíl to je, na zadních sedačkách kadjaru jsem však neměl pocit, že bych proti x-trailu zásadně strádal.
Tísnil jsem se až tehdy, když jsem prostřední řadu sedaček posunul dopředu. Jinak bych se na místa číslo šest a sedm nevešel. Ano, určitě vám došlo, že řeč je o alternativně sedmimístném Nissanu X-Trail. Brácha Renault Kadjar toto rozšíření přepravní kapacity nenabízí a že by to byl zásadní nedostatek, to si nemyslím. Však se podívejte na video, jak je poslední řada „využitelná“. Relativně pohodlně se usadí jen drobné děti, počítat ovšem musíte s tím, že se pak i na prostřední sedačky vejde jen podobná věková kategorie. Jak vidno na videu, bez posunu druhé řady to opravdu nejde.
Další plusové prostorové body nasbíral x-trail nad hlavou, kde profituje z vyšší karoserie (proti kadjaru se nissan vytáhl o citelných deset centimetrů). V praxi tak jeho prosklená střecha vadí o něco méně než u francouzského SUV, ani zde jsem však s výškou 180 cm neměl problém. Panorama je přitom u nissanu pro vrcholnou výbavu Tekna standard, u Kadjaru Bose se připlácí osmnáct tisíc.
Náskok v praktičnosti si x-trail udržuje také v zavazadlovém prostoru, jehož základní objem podle Nissanu dosahuje 550 litrů, kadjar se musí spokojit s 472 litry. Jenže, 550 litrů platí pro pětimístnou verzi, u sedmimístného x-trailu musíte počítat s hodnotou jen 445 litrů. Asi by bylo spravedlivé při známkování vycházet z „pětimístných“ hodnot, pro testovanou specifikaci, tedy vznětovou šestnáctistovku s pohonem všech kol, je však sedm míst povinností… Nedá se svítit, kufrový souboj tak o kousek vyhrál kadjar!
Přední sedačky jsou rozměrově dostatečné v obou SUV, však se taky naše naměřené hodnoty skoro neliší. Posezení samotné však ano. Hledáte-li komfort, bude vám více vyhovovat otevřenější přístup x-trailu. Kadjar – asi aby jeho sedačky korespondovaly s atletičtějším postojem karoserie, nabídne o dost výraznější boční vedení. Vzadu jsem pak byl spokojenější v nissanu, hlavně díky delšímu sedáku.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Nissan X-Trail | Renault Kadjar |
Prostornost | 8 | 7 |
Přední sedačky | 8 | 8 |
Zadní sedačky | 9 | 8 |
Kufr | 6 | 7 |
Variabilita | 8 | 6 |
Průměr | 7,80 | 7,20 |
Motor, jízda
Podřazujeme!
Vznětová šestnáctistovka dCi s výkonem 96 kW nepatří k mým nejoblíbenějším motorům. Těžko v paměti pátrám po motoru s obdobně výraznou turbodírou. Pod sedmnácti sty byste mohli podlahu prošlápnout, vznětový čtyřválec však potřebné newtonmetry prostě neposkytne. Většinou jsem tak musel jezdit o převod níž, než jsem na daných místech zvyklý. A podřazovat daleko častěji.
Tato činnost byla snazší v x-trailu, nissan totiž používá vlastní šestistupňovou manuální převodovku. Udělali dobře, kluci japonští. Jejich převodovka pracuje daleko přesněji, i když rezervy by se našly i zde. Proti kadjaru však rozdíl znatelný na první podřazení. A že jich bude, to je vám určitě jasné.
Uživatelsky přívětivá tedy šestnáctistovka dCi opravdu není, přeskoky točivého momentu život dost otravují. Spotřebou paliva si vás ale vznětový čtyřválec nepochybně nakloní. V obou případech jsem jezdil pár deci nad šesti litry, a to dlouhodobě. Bez výraznějších výkyvů. Těžko říct, jak Renault vypočítal o půl litru nižší udávanou kombinaci, praxe je každopádně v podstatě shodná.
V dynamice se už drobné diference najdou, zde kadjar profituje z nižší hmotnosti (o necelých padesát kilo) a menších jízdních odporů (nižší o 103 mm). A nejde jen o výrobcem udávané zrychlení, i já jsem na letišti u Mnichova Hradiště naměřil kadjaru o něco lepší pružné zrychlení. Největší rozdíl jsem zapisoval při akceleraci z 80 na 120 km/h se zařazenou šestkou, tady byl renault rychlejší o necelou sekundu.
HODNOCENÍ MOTORU | Nissan X-Trail | Renault Kadjar |
Zrychlení | 7 | 8 |
Pružnost | 6 | 7 |
Spotřeba udávaná | 8 | 9 |
Spotřeba v testu | 8 | 8 |
Odhlučnění motoru | 8 | 8 |
Průměr | 7,40 | 8,00 |
Devatenáctky a stabilizace
Když jsem si v bezpečí letiště vyzkoušel ostřejší jízdu nejprve s Nissanem X-Trail, musel jsem znovu pátrat v paměti. Tentokrát po neřidičtějším autě. Těžko říct, proč je nastavení stabilizačního systému tak neuvěřitelně citlivé, ESP však nissanu nedovolí prakticky vůbec nic. Stačí jen trošku rychleji pootočit volantem a x-trailu tím naznačit, že se v oblouku pojede o něco svižněji, a ESP naprosto nekompromisně zasáhne. Karoserie se ani nestačí naklonit, jak bleskově stabilizace auto skoro zastaví. A to už je pak v zásadě jedno, že se řízení se zpětnou vazbou moc nezabývá.
Pátral jsem v paměti, nenacházel, stačilo však přesednout do Renaultu Kadjar a našel jsem! Neřidičtější auto existuje! Ve Francii si evidentně řekli, co kdyby, sichr je sichr, raději tu stabilizaci ještě víc utáhneme! Je to nejspíš vizionářka, protože s kadjarem škube snad už tehdy, když na ostřejší průjezd jen pomyslíte. A řízení je ještě počítačovější než u nissanu.
Dynamické měření na letišti | Nissan X-Trail | Renault Kadjar |
Pneumatiky | 225/55 R19 | 225/45 R19 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5., 6. RS (80-120 km/h) [s] | 8,0/11,4, 15,4 | 7,6/10,9, 14,5 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 2500 min-1 | 2500 min-1 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 46,1/84,5/123,1 | 46,8/87,5/127,4 |
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m] | 41,5 | 41,6 |
Alespoň částečně bych kadjaru jeho topornost odpustil, kdyby nabídl komfortní svezení. Možná s menšími koly, s devatenáctipalcovým rozměrem však renault na nerovnostech poskakuje a bouchá. A znovu o něco víc než brácha. X-Trailu možná pomohl vyšší profil jeho devatenáctek (pro top specifikaci stejně jako u kadjaru standard), ani v nissanu však tlumení nerovností není zdaleka ideální. Opravdu velice doporučují zůstat u levnějších výbav a nejvýš sedmnáctek.
Systém pohonu všech kol je v obou případech totožný, v x-trailu i kadjaru jsem tak na středovém tunelu našel kolečko, jehož prostřednictvím jsem si mohl vybrat z dvoukolkového režimu, automatického (o rozdělení točivého momentu se stará elektronika) nebo newtonmetry uzamknout v poměru padesát na padesát.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Nissan X-Trail | Renault Kadjar |
Ovladatelnost | 6 | 4 |
Komfort odpružení | 6 | 5 |
Odhlučnění podvozku | 7 | 7 |
Řízení | 5 | 4 |
Řazení | 7 | 5 |
Brzdy | 8 | 8 |
Průměr | 6,50 | 5,50 |
Závěr
Stejný technický základ, nakonec se však oba bráchové ukázali jako dost odlišné charaktery. Zatímco Renault Kadjar se prezentuje skoro jako stylovka a spoléhá hlavně na svůj atraktivní zevnějšek, Nissan X-Trail se profiluje jako praktičtější ze sourozenců. Je prostornější, nabízí lépe vyřešené odkládací prostory, v pětimístné verzi pak boduje větším kufrem. Tento bonus se však testované specifikace netýká, vznětová šestnáctistovka v kombinaci s pohonem všech kol je vždy sedmimístná. O smysluplnosti míst šest a sedm něco málo vypovídá naše video, já bych si jednoznačně vybral víc litrů v kufru.
Vznětová šestnáctistovka v obou případech obtěžuje výrazným turboefektem, o něco dynamičtější je pak v kadjaru, reálná spotřeba se v renaultu i nissanu pohybuje lehce nad šesti litry.
Japonské SUV potěší přesnějším řazením, o něco lepší ovladatelností a o kousek komfortnějším naladěním. Podvozek však ani v jednom případě rozhodně nepatří k silným stránkám testovaných modelů.
Skoro bych až řekl, že si Renault Kadjar s Nissanem X-Trail vlastně ani nekonkurují, každý si zákazníky hledá po svém. A francouzské SUV k tomu přidává ještě výrazně nižší cenu.
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Nissan X-Trail 1.6 dCi 96 kW All Mode 4x4i | Renault Kadjar 1.6 dC 96 kW 4x4 |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 6,50 | 7,50 |
DESIGN | 7,80 | 7,60 |
INTERIÉR | 7,80 | 7,60 |
MOTOR | 7,40 | 8,00 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 6,50 | 5,50 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,20 | 7,16 |
Nissan X-Trail
Nejlevnější verze modelu | 622.900 Kč (1.6 dCi/96 kW Visia)
Zá) |
Základ s testovaným motorem | 777.900 Kč (1.6 dCi/96 kW All Mode 4x4-i Acenta) |
Testovaný vůz bez příplatků | 887.900 Kč (1.6 dCi/96 kW All Mode 4x4-i Tekna) |
Testovaný vůz s výbavou | 902.900 Kč (1.6 dCi/96 kW All Mode 4x4-i Tekna) |
Plusy
- Prostornější a praktičtější interiér
- V pětimístné verzi větší kufr
- Přesnější řazení
- Kultivovanější podvozek
Minusy
- Vyšší cena
- Těžko použitelná třetí řada sedaček
Renault Kadjar
Nejlevnější verze modelu | 464.900 Kč (1.2 TCe/96 kW Life)
Zá) |
Základ s testovaným motorem | 634.900 Kč (1.6 dCi/96 kW 4x4 Zen) |
Testovaný vůz bez příplatků | 749.900 Kč (1.6 dCi/96 kW 4x4 Bose) |
Testovaný vůz s výbavou | 794.900 Kč (1.6 dCi/96 kW 4x4 Bose) |
Plusy
- Atraktivní design
- Nižší cena
- Pětiletá záruka
- Kultivovaný motor, nízká spotřeba
Minusy
- Rázy od podvozku
- Nepřesné řazení, řízení bez zpětné vazby
Foto: Petr Homolka