TEST Opel Astra ST 1.6 Bi-CDTI (118 kW) – Má se Octavia bát?
Design, interiér
Pátek je na Auto.cz v posledních měsících ve znamení srovnávacích testů, tentokrát ale uděláme jednu výjimku. Právě dnes končí embargo na test nového Opelu Astra Sports Tourer, a tak jsme se rozhodli naše týdenní zkušenosti s autem bezprostředně zprostředkovat. Auto totiž míří do segmentu, který čeští zákazníci mají obzvlášť v oblibě.
Nová Astra Sports Tourer je kompaktním kombi, což je statisticky nejprodávanější osobní automobil na českém trhu. Nižší střední třída je dle SDA dlouhodobě nejoblíbenější kategorií, kombi zase nejoblíbenější karoserií. Českou oblibu dokazuje u Astry fakt, že zatímco z celoevropského hlediska se kombi podílí na prodejích modelu 35 %, na českém trhu je to zhruba polovina.
Pro Opel je navíc tato kategorie již tradiční, vždyť kompaktní kombíky nabízí už od roku 1963. Během více než padesáti let ve třídě vystřídal deset různých zástupců, od původního Kadettu Caravan po nejnovější Astru Sports Tourer.
Dlouholeté zkušenosti se Opelu rozhodně hodí, protože nejnovější Astru ST čeká tuhý boj. Na německém trhu se bude muset postavit tradičnímu konkurentovi v podobě Volkswagenu Golf Variant, na českém jej čeká především souboj s mladoboleslavskou Škodou Octavií Combi. Bude na soupeře stačit?
Evoluce tvarů
Jestliže Volkswagenu Golf je dlouhodobě vyčítáno, že je každá jeho nová generace opticky stejná jako ta předchozí, Opel se takové kritiky nebál a rozhodl se kráčet podobným směrem. Nevěříte? Postavte novou Astru ST (generace K) vedle té minulé (generace J) a zjistíte, že designově to je jen o evoluci detailů. Nejpatrnější je to vpředu, kde si jsou Astry hodně podobné. Také zadní partie jsou vlastně jen vyladěním známých tvarů, o to víc se ale designéři vyřádili na C sloupcích, které ozvláštnili linkou protaženou od bočního prosklení. Jedná se o nepochybně zajímavý detail odkazující na stylového Adama, k jinak nudné zádi nám ale příliš nesedí.
Stejně tak vnější rozměry se příliš nezměnily. Nová Astra ST je s délkou 4.702 mm o bezvýznamné čtyři milimetry delší než předchůdce, ostatní míry se dokonce zmenšily. Novinka je o pět milimetrů užší a o významných 25 mm nižší než minulá generace, rozvor se mezigeneračně zkrátil o 23 mm na výsledných 2.662 mm, což je stejná hodnota jako u pětidveřového hatchbacku.
Opel Astra ST – rozměrové srovnání s předchůdcem | ||
Model | Astra ST (K) | Astra ST (J) |
Výroba | 2016- | 2010-2016 |
Délka [mm] | 4702 | 4698 |
Šířka [mm] | 1809 | 1814 |
Výška [mm] | 1510 | 1535 |
Rozvor [mm] | 2662 | 2685 |
Objem zav. prostoru [l] | 540/1630 | 500/1550 |
To uvnitř najdeme rozhodně více změn. Ten tam je nevzhledný středový panel přeplněný tlačítky, místo něhož se zde objevuje dotyková obrazovka multimediálního systému IntelliLink s úhlopříčkou 8 palců, která umožnila počet tlačítek významně redukovat. I díky tomu se zde našel prostor pro „něco,“ co na první pohled sice vypadá jako madlo schránky, ve skutečnosti ale jde o držák. Připevnit sem lze třeba držák na chytrý telefon nebo třeba jako v našem případě speciální osvěžovač vzduchu. Jen škoda, že se za toto madlo nevešla odkládací schránka.
Zbývající tlačítka jsou ale někdy maličká, navíc jedno tlačítko jsme tu postrádali – přímý vstup do navigace. Pro zadávání trasy nebo prohlédnutí mapy je totiž nutné jít do menu multimediálního systému. Ještěže je jeho ovládání nadmíru přehledné a jeho reakce naprosto hbité. Takhle si fungování takových systémů představujeme.
Astra se dále chlubí výtečným zpracováním i vhodným výběrem materiálů. Hodně nás potěšilo přehledné a intuitivní ovládání, hned po nástupu dovnitř jsme okamžitě věděli, kde co najdeme, což při našem pravidelném obměňování aut není zrovna běžné. Hodně nás nadchly sedačky. Nutno ale podotknout, že se jednalo o ty příplatkové, tzv. ergonomické s certifikátem AGR za 15.000 korun, které navíc byly doplněny o ventilování a v případě sedadla řidiče také o masážní funkci (dohromady za 45.000 Kč). Nastavitelná délka sedáku, široké možnosti nastavení nebo ideální boční vedení u nás každopádně zabodovaly, stejně tak snadné nalezení ideální pozice za volantem, čemuž pomáhá i velký rozsah nastavení volantu.
Minulá Astra ST nebyla zrovna přeborníkem ve velikosti kabiny, o hůře obestavěném prostoru kolovaly legendy, čemuž mezigenerační zmenšení vnějších rozměrů moc nepomohlo. Z přeměření interiéru vyplynulo, že je nad zadními sedadly o 30 mm méně místa než v předchůdci, v oblasti loktů se interiér vzadu rozšířil o 20 mm. Kolem a kolem, místa v Astře ST není habaděj, dospělí se ale dozadu bez problémů vejdou.
Opel Astra ST – rozměrové srovnání s předchůdcem | ||
Model | Astra ST (K) | Astra ST (J) |
Výroba | 2016- | 2010-2016 |
podélný prostor vpředu min/max [mm] | 880/1110 | 830/1100 |
podélný prostor vzadu min/max [mm] | 580/820 | 580/840 |
výška nad sedadlem - vpředu [mm] | 980 | 1010 |
výška nad sedadlem - vzadu [mm] | 980 | 1010 |
šířka vpředu [mm] | 1460 | 1500 |
šířka vzadu [mm] | 1450 | 1430 |
Menší, ale perfektně využitelný kufr
Hlavní předností kombíků je proti hatchbackům velký kufr, což byla oblast, v níž předchozí Astra Sports Tourer zrovna nezářila. To se nezměnilo ani v novince, udávaný objem činí v segmentu průměrných 540 litrů, což je navíc hodnota včetně prostoru pod podlahou. Číslo je sice o 40 litrů vyšší než u předchůdce, zároveň je to ale o nemalých 70 litrů méně než u Škody Octavia Combi. Ovšem pozor, zavazadelník Sports Tourer má přísně pravidelný tvar, je to vlastně takový jeden velký kvádr (s šířkou 104 cm, délkou 101 cm a výškou 44 cm), a tak je využitelný do posledního místečka.
Zadní sedačky se snadno sklopí stlačením tlačítka na boku kufru, v takovém případě objem zavazadlového prostoru vzroste na 1.630 litrů, což je o 80 litrů více než v minulé generaci. Standardem jsou sedadla dělená v poměru 60:40, za praktičtější sedačky s možností sklopení v poměru 40:20:40 se připlácí 6.000 korun. Dnes už samozřejmostí jsou praktické prvky usnadňující upevnění zavazadel, které se v případě Opelu ukrývají pod označením FlexOrganizer. Tato sada zahrnující mimo jiné boční kolejnice a dělicí sítě přijde na 3.500 korun. Naopak pro Opel typický držák na kola v zadním nárazníků FlexFix nové Astře chybí.
Nakládací hrana je spíše vyšší, leží v 62 centimetrech nad vozovkou. Astra ale potěší vysoko otevíraným víkem zavazadelníku. To v našem případě bylo elektricky ovládané, přičemž výška zvednutí se dá nastavit ovladačem na dveřích řidiče. Dveře nabízejí dvě polohy – standardní a nižší pro omezené prostory, v nichž by se vysoko otevírané dveře mohly poškodit. Naopak měkká roletka kryjící zavazadelník nás příliš neoslovila, svým laciným zpracováním se k jinak kvalitnímu autu nehodí.
Motor, jízdní vlastnosti
Pěkně silná šestnáctistovka
Pod kapotou testované Astry ST pracovala naftová šestnáctistovka s dvojitým přeplňováním o výkonu 118 kW a točivém momentu 350 N.m, která nahradila dosavadní 2.0 CDTI se 121 kW a 350 N.m. Použití jednotky s dvěma turbodmychadly za sebou je nasnadě, důvodem je snaha o snížení normované spotřeby a emisí. Tento vrcholný biturbodiesel jistě nebude první volbou českých zákazníků (tou by spíš mohlo být slabší 1.6 CDTI/81 kW), v nabídce nové generace Astry se ale jedná o novinku, a tak její vyzkoušení rozhodně mělo smysl. A co víc, jedná se o opravdu povedený motor.
Vznětový čtyřválec 1.6 CDTI Bi-Turbo s menším turbem s variabilní geometrií lopatek a větším s pevnými lopatkami nás nadchnul v mnoha ohledech. Opel nové turbodiesely doplňuje přívlastkem šeptající, což s ohledem na jejich kultivovanost a skvělé odhlučnění není pouhá marketingová vějička. O práci motoru posádka vůbec neví, a když už šestnáctistovka dá svůj hlas najevo, jeden by nehádal, že baští naftu.
Díky dvojici turbodmychadel má navíc motor dostatek síly v širokém spektru otáček, byť turboefektu se zcela nevyhnul. Opel sice tvrdí, že maximum točivého momentu je dostupné v pásmu 1.500 až 2.250 otáček, kolem hranice 2000 otáček se ale řidič dočká silnějšího zátahu. Nad hranici 4000 otáček pak už nemá smysl motor moc vytáčet, protože mu začnou docházet síly. Naopak nízkých otáček se jednotka nebojí, klidně je možné ji nechat vrnět kolem 1500 otáček, aniž by nějak protestovala. Delší převodování tomu tak nějak nahrává, ve městě totiž na čtyřku Astra točí jen 1400 otáček.
Opel Astra ST – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Opel Astra ST | Ford Focus kombi | Škoda Octavia Combi | VW Golf Variant |
Motor | 1.6 CDTI Bi-Turbo | 2.0 TDCi | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1997 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 118/4000 | 110/3750 | 110/3500-4000 | 110/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 350/1500-2250 | 370/2000-3250 | 340/1750-3000 | 340/1750-3000 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 220 | 210 | 218 | 218 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,9 | 9,0 | 8,5 | 8,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,1 | 4,0 | 4,0 | 4,3 |
Základní cena [Kč] | 554.900 | 568.990 | 598.900 | 579.900 |
Testované bi-turbo je dostupné výhradně se šestistupňovým manuálem, automat se nedodává. Právě k převodovce však máme lehké výhrady. Jednotlivé dráhy jsou spíše delšího ražení, navíc pětka šla zařadit ztuha. To bychom mohli považovat za specifickou chybu testovaného kousku, ovšem jen v případě, že bychom si stejné chyby nevšimli také u dalších Opelů s touto novou převodovkou… Navíc hlavice řadicí páky nemá zrovna optimální tvar a poněkud klouže v ruce. Jinak má ale převodovka přesné dráhy a spojka hladce zabírá.
Mimo svoji sílu a kultivovanost šestnáctistovka potěší i nízkým apetitem. Prakticky za všech okolností jsme hravě jezdili do šesti litrů. Dálniční přesun znamenal 5,5 litru, při výletnickém tempu na okresce se dalo snadno dostat hluboko pod hranici pěti litrů. Naopak k šesti litrům jsme se přiblížili jen při jízdě zaplněnou Prahou nebo při ostrém tempu. Za to Opelu tleskáme. Proto ani tolik nevadí, že palivová nádrž Astry ST má jen 48 litrů.
Povedený podvozek
U nové generace se Opel zaměřil na radikální dietu Astry, která ve srovnání s minulou generací shodila v závislosti na výbavě až 190 kilogramů. Ušetřit se podařilo díky kompaktnějším rozměrům a také celkově lehčí konstrukci – karoserie je o 80 kg lehčí, podvozek o dalších 50 kg. Snížení hmotnosti je znát, protože navzdory houpavějšímu charakteru je Astra v zatáčkách vcelku mrštným autem. To ale neznamená, že by se řidič za volantem nějak bavil. Řízení je lehčí, navíc od kol proudí k jezdci jen minimum informací. Líbila se nám však citlivě pracující kontrola stabilizace.
Podvozek Astry ST je stejně jako v případě hatchbacku vpředu tvořen vzpěrami McPherson a vzadu vlečenými rameny propojenými s torzně pružnou příčkou s Wattovým přímovodem, což je řešení nabízející podobný charakter jako víceprvkové zavěšení, avšak bez jeho nevýhod – vyšší hmotnosti nebo prostorových nároků. Podvozek je naladěn přesně podle zaměření vozu cíleného jako rodinný přepravník. Hlavní doménou vozu je totiž komfort, jakmile řidič zvýší tempo, začne se karoserie více naklánět. Na běžných silnicích je utlumení nerovností příkladné, na rozbitých silnicích se ale přece jen na své limity občas narazí. Odhlučnění podvozku je však příkladné, od 17palcových kol se neozývají žádné hlučné rány, jen utlumený dusot.
Bohatá výbava
Zájemci o Astru kombi si ve srovnání s hatchbackem musí navíc připravit 25.000 korun. S testovaným motorem 1.6 CDTI Bi-Turbo (118 kW) tak Astra Sports Tourer v základu přijde na 554.900 korun. To sice není málo, je to ale způsobeno silným agregátem pod kapotou, konkurence se srovnatelnými jednotkami je navíc ještě dražší. Z cenového porovnání pak vyplývá, že je Astra ST vlastně atraktivní volbou. Vždyť třeba Škoda Octavia Combi s 2.0 TDI (110 kW) v základu přijde na bezmála 600.000 korun.
Už za tuto cenu je navíc Astra bohatě vybavena, nechybí tempomat, kožený volant, varování před opuštěním jízdního pruhu nebo rozpoznávání dopravních značek. Klimatizace je ale jen manuální.
Astra nabízí spoustu prvků za příplatek. O výtečných ergonomických sedadlech byla již řeč, Opel dále zdůrazňuje adaptivní Matrix diodové světlomety, které jsou v kompaktní třídě unikátem. Světla za 35.000 korun podle automobilky neoslňují protijedoucí řidiče, protože na základě údajů z kamery Opel Eye vybrané segmenty světlometů zhasnou tak, aby jim nesvítily do očí. V praxi se ale ukázalo, že systém obdobně jako ty od konkurence chybuje. Diody sice „dohlédnou“ daleko a i v noci nabízí světlo podobné tomu dennímu, protijedoucí řidiči nás ale ve většině případů problikávali, že je oslňujeme. Proto jsme raději automatiku vypnuli a dálková světla raději sepínali ručně.
Výhrady jsme měli i k dalším pomocníkům. V podzemních garážích nás iritovaly parkovací senzory, které na nás varovně pípaly už v době, kdy překážka byla ještě daleko od auta. Zadní parkovací kamera pak měla nízké rozlišení, konkurenční systémy nabízejí lepší obraz.
Závěr
Závěr
Opel je v segmentu kompaktních kombíků zastoupen již více než pět desetiletí, a proto s ohledem na jeho bohaté zkušenosti není tak velkým překvapením, že se mu nová Astra Sports Tourer povedla. Velice oceňujeme silný, kultivovaný a úsporný motor 1.6 CDTI Bi-Turbo (118 kW) nebo naladění podvozku. Drobným chybám se ale auto nevyhnulo, na mysli máme ne zcela hladce fungující manuální převodovku nebo chyby bezpečnostních pomocníků - parkovací čidla Astry ST jsou příliš citlivá, adaptivní diodové světlomety Matrix zase často chybují. Jako celek ale nová Astra Sports Tourer zaujme. I s ohledem na atraktivní cenovku bude pro ostatní kompaktní kombíky vážným soupeřem.
Nejlevnější verze modelu | 344.900 Kč (1.4/74 kW Selection) |
Základ s testovaným motorem | 554.900 Kč (1.6 CDTI Bi-Turbo/118 kW Dynamic) |
Testovaný vůz bez příplatků | 564.900 Kč (1.6 CDTI Bi-Turbo/118 kW Innovation) |
Testovaný vůz s výbavou | 755.400 Kč (1.6 CDTI Bi-Turbo/118 kW Innovation) |
Plusy
- Nadmíru úsporný a silný motor
- Dobře využitelný zavazadelník
- Naladění podvozku
- Atraktivní cena
Minusy
- Velice citlivá parkovací čidla
- Malá palivová nádrž
- Tvar hlavice řadicí páky
Foto: Petr Homolka