Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi (81 kW) EDC – Efficacité de France

Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi (81 kW) EDC – Efficacité de France

 
 

Je dvouspojková převodovka francouzsky komfortní nebo německy spořivá? Nebo snad obojí dohromady?

Jak si rozumí známý čtyřválec 1,5 dCi (81 kW) s novou zbraní Renaultu - dvouspojkovým převodovým ústrojím EDC (Efficient Dual Clutch)?

Že nevíte, o jakou převodovku že se vlastně jedná? Jde o výrobek společnosti Getrag, známý například také z Fordů pod obchodním označením Powershift. Převodovka EDC vyráběná pro Renault v italském Bari je ovšem technicky odlišná – dvojitá spojka je na rozdíl od Powershiftu suchá a převodovka je dimenzována na nižší provozní zatížení.

Jedna suchá spojka se stará o řazení lichých převodových stupňů, druhá sudých a o řazení zpětného chodu. Veškerá činnost probíhá elektromechanicky pomocí dvou soustředných primárních hřídelů propojených se spojkou a dvojice sekundárních.

obrázek [600 x 255]  

Převodové stupně mají synchronizaci jako u přímo řazených skříní. Nad veškerou činností bdí elektronická řídicí jednotka. Parkovací brzda je v tomto případě standardně tradiční mechanická. Včetně dvouhmotového setrvačníku váží celá převodovka 82 kg.

Měření apetitu

V kombinovaném provozu je agregát 1,5 dCi 81 kW s EDC podle výrobce stejně úsporný jako verze se šestistupňovým manuálem (4,4 l/100 km), při městském cyklu je pak ale o něco žíznivější (5,3 vs. 5,1 l/100 km). Zajímavé je, že mimo město je verze s automatem naopak o desetinku lepší, z tabulek jsme vyčetli hodnotu 3,9 litru na 100 km.

obrázek [300 x 277] Byli jsme proto velmi zvědaví, jak si vůz povede při našem klasickém redakčním testu spotřeby, kdy necháváme po několik desítek kilometrů práci tempomatu a pouze udržujeme reálnou (tedy km/h dle GPS) rychlost.

Při stokilometrové rychlosti pracuje motor na šestý, nejvyšší stupeň velmi úsporné 2000 min-1 a spotřeba paliva se ustálí na hodnotě 4,5 litru na 100 km. Věříme, že dlouhodobý průměr by bylo možné v tomto režimu srazit snad i ke čtyřlitrové hranici.

Zrychlení na tuzemský dálniční limit s sebou sice přinese zkrácení jízdní doby, spotřeba však poskočí na rovných šest litrů nafty. Otáčky čtyřválce se v tu chvíli pohybují na hodnotě 2600 min-1.

Při městském provozu se spotřeba vyšplhala na 6,5 až 7 litrů paliva na 100 km jízdy.

Jízda

Za jízdy si s převodovkou motor příliš nerozumí. Poměrně dlouho převodovce trvá, než podřadí a sžívání s její logikou nám zabralo více času, než u konkurenčních DSG, či u Powershiftu.

Při klidné jízdě, pro kterou je ostatně verze s tímto agregátem určena, to nevadí, ale když je třeba rychle vyrazit vpřed, nebo když vás popadnou závodnické choutky, budete v chování EDC cítit mezery.

Zajímavé je měření zrychlení z 0 na 100 km/h, kde verze s automatem zaostává za bratříčkem s manuální šestistupňovou převodovkou o nezanedbatelných 1,6 sekundy, což jde ale zejména na vrub zpřevodování.

Agregát jako takový musíme pochválit. Samozřejmě nejde o žádného velkého siláka, nýbrž o dobře utlumený, kultivovaný a rozumně „papající“ motor, navíc bez propastné „turbodíry“.

obrázek [600 x 320]  

Potěšilo nás nastavení podvozku, které je znatelně komfortnější oproti verzi Grandtour GT. Vůz je plavnější, není tak stabilní v rychlých zatáčkách, ale když přijde řeč na filtrování nekvalitní silnice, jen těžko dnes budete na trhu hledat komfortněji naladěné kombi nižší střední třídy.

Ačkoliv většina automatických převodovek začne po uvolnění brzdového pedálu pomalu akcelerovat, EDC jakoby stále čeká na pokyn pravé nohy. To zřejmě snižuje spotřebu při popojíždění, člověka zvyklého na klasické automaty ale může při rozjezdu do kopce trochu vystrašit. Po uvolnění brzdy totiž Renault začne i v mírném stoupání couvat zpět, a vy musíte větší sepnutí spojky iniciovat plynovým pedálem.

Závěr

Celkově vzato nabízí Renault svým zákazníkům hodně zajímavou alternativu v podobně cenově dostupného a technicky vyspělého řešení. Relativně nízký, třicetitisícový příplatek za dvouspojkovou převodovku se zdá být dobrou nabídkou.

I přes drobné nedostatky si tak francouzská automobilka může gratulovat, marketingový dopad zástavby dvouspojkové převodovky jistě nebude zanedbatelný. My bychom ji ale raději viděli i v silnějších vznětových verzích, což není, vzhledem k limitu 250 Nm, v tuto chvíli pravděpodobné.

obrázek [600 x 308]  

Jake.auto.cz: Renault Megane (přehled testů a dalších článků)

 

První cena vozu309.900,- Kč (1,6 16V 74kW Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací414.900,- Kč (1,5 dCi 81 kW Expression)
Základní cena testovaného vozu479.900,- Kč (1,5 dCi 81 kW EDC Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků519.200,- Kč (1,5 dCi 81 kW EDC Dynamique)

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Komfortní podvozek
  • Nízká hrana zavazadelníku, v rovině s podlahou
  • Bohatá základní výbava
  • Vestavěná navigace za dobrou cenu
  • Vysoké užitečné zatížení

Mínusy

  • Sladění motoru s převodovkou
  • Popojíždění auta při rozjezdu do kopce
  • Řazení na volantu ani za příplatek
  • Omezený výhled šikmo vzad
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi

Cena v základní výbavě: 479 900 Kč Cena v testované výbavě: 519 200 Kč

Základní výbava:ABS + EBV a s asistenčním systémem brzd, elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránící hrudník-pánev) na předních sedadlech, karta Renault „Keyless Drive“, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant v kůži, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, palubní počítač, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, dvouzonová klimatizace s pylovým filtrem, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, dělená zadní sedadla 1/3 – 2/3, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, odkládací schránka spolujezdce, RadioSat Arkamys CD MP3 4x30 W, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, zadní parkovací senzory, el. sklopná vnější zrcátka

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+13.700,-Kč), poloautomatická ruční brzda (+4.000,- Kč), navigační systém Carminat (+15.500,-Kč), kola z lehkých slitin 17“ (+6.100,-)

Začne stát konečně stavět? Více než schodek mě zajímají veřejné investice, míní analytik Začne stát konečně stavět? Více než schodek mě zajímají veřejné investice, míní analytik

Oslovení ekonomové vnímají návrh státního rozpočtu pro…

Češi na hokejové mistrovství prosázeli více než miliardu Češi na hokejové mistrovství prosázeli více než miliardu

Sázky na letošní hokejový šampionát v Paříži a Kolíně nad…

Turisté z Asie zavalili Prahu, letos jich zatím přijelo o čtvrtinu více než loni Turisté z Asie zavalili Prahu, letos jich zatím přijelo o čtvrtinu více než loni

Turistů z Asie v Praze stále přibývá, v letošním 1.…

Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku

Rusko a Turecko dnes podepsaly společné prohlášení o…

 
Technické údaje
Motor Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.9 / 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 491 / 1567
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1285 / 558
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4559
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1505
d) rozvor (mm): 2701
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 5
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 

Přidat názorDiskuse: Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi (81 kW)…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 




Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se po sestřelení ruského bombardéru

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se…

Turecko s Ruskem podepsaly v pondělí prohlášení o vzájemném zrušení obchodních sankcí. Ty Rusko původně přijalo…

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může ztratit jih Čech

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může…

ČSSD má před sněmovními volbami problém. Jihočeši se bouří proti zásahu vedení strany do kandidátky a trvají na…

 

iSport.cz

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je vzhůru, o pauze vytuhnu

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je…

Hokejová sezona se po nedělním finále mistrovství světa nachýlila k úplnému konci a kdo ještě v ročníku 2016/17…

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři. Zdržel se 10 sekund

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři.…

José Mourinho je prostě svéráz. Trenér Manchesteru United to znovu potvrdil po posledním ligovém utkání proti…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…