Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi (81 kW) EDC – Efficacité de France

Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi (81 kW) EDC – Efficacité de France

 
 

Je dvouspojková převodovka francouzsky komfortní nebo německy spořivá? Nebo snad obojí dohromady?

Jak si rozumí známý čtyřválec 1,5 dCi (81 kW) s novou zbraní Renaultu - dvouspojkovým převodovým ústrojím EDC (Efficient Dual Clutch)?

Že nevíte, o jakou převodovku že se vlastně jedná? Jde o výrobek společnosti Getrag, známý například také z Fordů pod obchodním označením Powershift. Převodovka EDC vyráběná pro Renault v italském Bari je ovšem technicky odlišná – dvojitá spojka je na rozdíl od Powershiftu suchá a převodovka je dimenzována na nižší provozní zatížení.

Jedna suchá spojka se stará o řazení lichých převodových stupňů, druhá sudých a o řazení zpětného chodu. Veškerá činnost probíhá elektromechanicky pomocí dvou soustředných primárních hřídelů propojených se spojkou a dvojice sekundárních.

obrázek [600 x 255]  

Převodové stupně mají synchronizaci jako u přímo řazených skříní. Nad veškerou činností bdí elektronická řídicí jednotka. Parkovací brzda je v tomto případě standardně tradiční mechanická. Včetně dvouhmotového setrvačníku váží celá převodovka 82 kg.

Měření apetitu

V kombinovaném provozu je agregát 1,5 dCi 81 kW s EDC podle výrobce stejně úsporný jako verze se šestistupňovým manuálem (4,4 l/100 km), při městském cyklu je pak ale o něco žíznivější (5,3 vs. 5,1 l/100 km). Zajímavé je, že mimo město je verze s automatem naopak o desetinku lepší, z tabulek jsme vyčetli hodnotu 3,9 litru na 100 km.

obrázek [300 x 277] Byli jsme proto velmi zvědaví, jak si vůz povede při našem klasickém redakčním testu spotřeby, kdy necháváme po několik desítek kilometrů práci tempomatu a pouze udržujeme reálnou (tedy km/h dle GPS) rychlost.

Při stokilometrové rychlosti pracuje motor na šestý, nejvyšší stupeň velmi úsporné 2000 min-1 a spotřeba paliva se ustálí na hodnotě 4,5 litru na 100 km. Věříme, že dlouhodobý průměr by bylo možné v tomto režimu srazit snad i ke čtyřlitrové hranici.

Zrychlení na tuzemský dálniční limit s sebou sice přinese zkrácení jízdní doby, spotřeba však poskočí na rovných šest litrů nafty. Otáčky čtyřválce se v tu chvíli pohybují na hodnotě 2600 min-1.

Při městském provozu se spotřeba vyšplhala na 6,5 až 7 litrů paliva na 100 km jízdy.

Jízda

Za jízdy si s převodovkou motor příliš nerozumí. Poměrně dlouho převodovce trvá, než podřadí a sžívání s její logikou nám zabralo více času, než u konkurenčních DSG, či u Powershiftu.

Při klidné jízdě, pro kterou je ostatně verze s tímto agregátem určena, to nevadí, ale když je třeba rychle vyrazit vpřed, nebo když vás popadnou závodnické choutky, budete v chování EDC cítit mezery.

Zajímavé je měření zrychlení z 0 na 100 km/h, kde verze s automatem zaostává za bratříčkem s manuální šestistupňovou převodovkou o nezanedbatelných 1,6 sekundy, což jde ale zejména na vrub zpřevodování.

Agregát jako takový musíme pochválit. Samozřejmě nejde o žádného velkého siláka, nýbrž o dobře utlumený, kultivovaný a rozumně „papající“ motor, navíc bez propastné „turbodíry“.

obrázek [600 x 320]  

Potěšilo nás nastavení podvozku, které je znatelně komfortnější oproti verzi Grandtour GT. Vůz je plavnější, není tak stabilní v rychlých zatáčkách, ale když přijde řeč na filtrování nekvalitní silnice, jen těžko dnes budete na trhu hledat komfortněji naladěné kombi nižší střední třídy.

Ačkoliv většina automatických převodovek začne po uvolnění brzdového pedálu pomalu akcelerovat, EDC jakoby stále čeká na pokyn pravé nohy. To zřejmě snižuje spotřebu při popojíždění, člověka zvyklého na klasické automaty ale může při rozjezdu do kopce trochu vystrašit. Po uvolnění brzdy totiž Renault začne i v mírném stoupání couvat zpět, a vy musíte větší sepnutí spojky iniciovat plynovým pedálem.

Závěr

Celkově vzato nabízí Renault svým zákazníkům hodně zajímavou alternativu v podobně cenově dostupného a technicky vyspělého řešení. Relativně nízký, třicetitisícový příplatek za dvouspojkovou převodovku se zdá být dobrou nabídkou.

I přes drobné nedostatky si tak francouzská automobilka může gratulovat, marketingový dopad zástavby dvouspojkové převodovky jistě nebude zanedbatelný. My bychom ji ale raději viděli i v silnějších vznětových verzích, což není, vzhledem k limitu 250 Nm, v tuto chvíli pravděpodobné.

obrázek [600 x 308]  

Jake.auto.cz: Renault Megane (přehled testů a dalších článků)

 

První cena vozu309.900,- Kč (1,6 16V 74kW Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací414.900,- Kč (1,5 dCi 81 kW Expression)
Základní cena testovaného vozu479.900,- Kč (1,5 dCi 81 kW EDC Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků519.200,- Kč (1,5 dCi 81 kW EDC Dynamique)

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Komfortní podvozek
  • Nízká hrana zavazadelníku, v rovině s podlahou
  • Bohatá základní výbava
  • Vestavěná navigace za dobrou cenu
  • Vysoké užitečné zatížení

Mínusy

  • Sladění motoru s převodovkou
  • Popojíždění auta při rozjezdu do kopce
  • Řazení na volantu ani za příplatek
  • Omezený výhled šikmo vzad
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi

Cena v základní výbavě: 479 900 Kč Cena v testované výbavě: 519 200 Kč

Základní výbava:ABS + EBV a s asistenčním systémem brzd, elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránící hrudník-pánev) na předních sedadlech, karta Renault „Keyless Drive“, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant v kůži, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, palubní počítač, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, dvouzonová klimatizace s pylovým filtrem, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, dělená zadní sedadla 1/3 – 2/3, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, odkládací schránka spolujezdce, RadioSat Arkamys CD MP3 4x30 W, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, zadní parkovací senzory, el. sklopná vnější zrcátka

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+13.700,-Kč), poloautomatická ruční brzda (+4.000,- Kč), navigační systém Carminat (+15.500,-Kč), kola z lehkých slitin 17“ (+6.100,-)

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

Fischer: Za mizerné platy může Zeman, Babiše bych premiérem nejmenoval Fischer: Za mizerné platy může Zeman, Babiše bych premiérem nejmenoval

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál…

 
Technické údaje
Motor Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.9 / 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 491 / 1567
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1285 / 558
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4559
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1505
d) rozvor (mm): 2701
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 5
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 

Přidat názorDiskuse: Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi (81 kW)…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Dnes 18:50

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Výsledek je vítězstvím českého fotbalu, řekl Malík. Překvapila ho síla mandátu

Výsledek je vítězstvím českého fotbalu, řekl Malík.…

Martin Malík označil zvolení novým předsedou Fotbalové asociace ČR za vítězství pro celý český fotbal, ne za…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…