reklama


Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi (81 kW) EDC – Efficacité de France

Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi (81 kW) EDC – Efficacité de France

 
 

Je dvouspojková převodovka francouzsky komfortní nebo německy spořivá? Nebo snad obojí dohromady?

Jak si rozumí známý čtyřválec 1,5 dCi (81 kW) s novou zbraní Renaultu - dvouspojkovým převodovým ústrojím EDC (Efficient Dual Clutch)?

Že nevíte, o jakou převodovku že se vlastně jedná? Jde o výrobek společnosti Getrag, známý například také z Fordů pod obchodním označením Powershift. Převodovka EDC vyráběná pro Renault v italském Bari je ovšem technicky odlišná – dvojitá spojka je na rozdíl od Powershiftu suchá a převodovka je dimenzována na nižší provozní zatížení.

Jedna suchá spojka se stará o řazení lichých převodových stupňů, druhá sudých a o řazení zpětného chodu. Veškerá činnost probíhá elektromechanicky pomocí dvou soustředných primárních hřídelů propojených se spojkou a dvojice sekundárních.

obrázek [600 x 255]  

Převodové stupně mají synchronizaci jako u přímo řazených skříní. Nad veškerou činností bdí elektronická řídicí jednotka. Parkovací brzda je v tomto případě standardně tradiční mechanická. Včetně dvouhmotového setrvačníku váží celá převodovka 82 kg.

Měření apetitu

V kombinovaném provozu je agregát 1,5 dCi 81 kW s EDC podle výrobce stejně úsporný jako verze se šestistupňovým manuálem (4,4 l/100 km), při městském cyklu je pak ale o něco žíznivější (5,3 vs. 5,1 l/100 km). Zajímavé je, že mimo město je verze s automatem naopak o desetinku lepší, z tabulek jsme vyčetli hodnotu 3,9 litru na 100 km.

obrázek [300 x 277] Byli jsme proto velmi zvědaví, jak si vůz povede při našem klasickém redakčním testu spotřeby, kdy necháváme po několik desítek kilometrů práci tempomatu a pouze udržujeme reálnou (tedy km/h dle GPS) rychlost.

Při stokilometrové rychlosti pracuje motor na šestý, nejvyšší stupeň velmi úsporné 2000 min-1 a spotřeba paliva se ustálí na hodnotě 4,5 litru na 100 km. Věříme, že dlouhodobý průměr by bylo možné v tomto režimu srazit snad i ke čtyřlitrové hranici.

Zrychlení na tuzemský dálniční limit s sebou sice přinese zkrácení jízdní doby, spotřeba však poskočí na rovných šest litrů nafty. Otáčky čtyřválce se v tu chvíli pohybují na hodnotě 2600 min-1.

Při městském provozu se spotřeba vyšplhala na 6,5 až 7 litrů paliva na 100 km jízdy.

Jízda

Za jízdy si s převodovkou motor příliš nerozumí. Poměrně dlouho převodovce trvá, než podřadí a sžívání s její logikou nám zabralo více času, než u konkurenčních DSG, či u Powershiftu.

Při klidné jízdě, pro kterou je ostatně verze s tímto agregátem určena, to nevadí, ale když je třeba rychle vyrazit vpřed, nebo když vás popadnou závodnické choutky, budete v chování EDC cítit mezery.

Zajímavé je měření zrychlení z 0 na 100 km/h, kde verze s automatem zaostává za bratříčkem s manuální šestistupňovou převodovkou o nezanedbatelných 1,6 sekundy, což jde ale zejména na vrub zpřevodování.

Agregát jako takový musíme pochválit. Samozřejmě nejde o žádného velkého siláka, nýbrž o dobře utlumený, kultivovaný a rozumně „papající“ motor, navíc bez propastné „turbodíry“.

obrázek [600 x 320]  

Potěšilo nás nastavení podvozku, které je znatelně komfortnější oproti verzi Grandtour GT. Vůz je plavnější, není tak stabilní v rychlých zatáčkách, ale když přijde řeč na filtrování nekvalitní silnice, jen těžko dnes budete na trhu hledat komfortněji naladěné kombi nižší střední třídy.

Ačkoliv většina automatických převodovek začne po uvolnění brzdového pedálu pomalu akcelerovat, EDC jakoby stále čeká na pokyn pravé nohy. To zřejmě snižuje spotřebu při popojíždění, člověka zvyklého na klasické automaty ale může při rozjezdu do kopce trochu vystrašit. Po uvolnění brzdy totiž Renault začne i v mírném stoupání couvat zpět, a vy musíte větší sepnutí spojky iniciovat plynovým pedálem.

Závěr

Celkově vzato nabízí Renault svým zákazníkům hodně zajímavou alternativu v podobně cenově dostupného a technicky vyspělého řešení. Relativně nízký, třicetitisícový příplatek za dvouspojkovou převodovku se zdá být dobrou nabídkou.

I přes drobné nedostatky si tak francouzská automobilka může gratulovat, marketingový dopad zástavby dvouspojkové převodovky jistě nebude zanedbatelný. My bychom ji ale raději viděli i v silnějších vznětových verzích, což není, vzhledem k limitu 250 Nm, v tuto chvíli pravděpodobné.

obrázek [600 x 308]  

Jake.auto.cz: Renault Megane (přehled testů a dalších článků)

 

První cena vozu309.900,- Kč (1,6 16V 74kW Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací414.900,- Kč (1,5 dCi 81 kW Expression)
Základní cena testovaného vozu479.900,- Kč (1,5 dCi 81 kW EDC Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků519.200,- Kč (1,5 dCi 81 kW EDC Dynamique)

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Komfortní podvozek
  • Nízká hrana zavazadelníku, v rovině s podlahou
  • Bohatá základní výbava
  • Vestavěná navigace za dobrou cenu
  • Vysoké užitečné zatížení

Mínusy

  • Sladění motoru s převodovkou
  • Popojíždění auta při rozjezdu do kopce
  • Řazení na volantu ani za příplatek
  • Omezený výhled šikmo vzad
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi

Cena v základní výbavě: 479 900 Kč Cena v testované výbavě: 519 200 Kč

Základní výbava:ABS + EBV a s asistenčním systémem brzd, elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránící hrudník-pánev) na předních sedadlech, karta Renault „Keyless Drive“, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant v kůži, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, palubní počítač, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, dvouzonová klimatizace s pylovým filtrem, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, dělená zadní sedadla 1/3 – 2/3, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, odkládací schránka spolujezdce, RadioSat Arkamys CD MP3 4x30 W, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, zadní parkovací senzory, el. sklopná vnější zrcátka

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+13.700,-Kč), poloautomatická ruční brzda (+4.000,- Kč), navigační systém Carminat (+15.500,-Kč), kola z lehkých slitin 17“ (+6.100,-)

Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze? Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze?

Ta aféra skutečně má parametry stát se předvolebním…

Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů

Bývalý nájemce pražského hlavního nádraží, italská…

Fincentrum nás poškozovalo, tvrdí Česká spořitelna. Firma o ničem neví Fincentrum nás poškozovalo, tvrdí Česká spořitelna. Firma o ničem neví

Česká spořitelna ukončuje spolupráci s poradenskou…

Real, Barcelona, Manchester. Fotbalová superkluby mají třikrát víc peněz než ostatní Real, Barcelona, Manchester. Fotbalová superkluby mají třikrát víc peněz než ostatní

Fotbal v Evropě vydělává nejvíce peněz v historii, kluby…

 
Technické údaje
Motor Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.9 / 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 491 / 1567
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1285 / 558
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4559
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1505
d) rozvor (mm): 2701
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 5
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 

Přidat názorDiskuse: Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi (81 kW)…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Dnes 08:00

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.




Blesk.cz

Chřipková epidemie v Praze zřejmě končí. Na jaře ale hrozí další

Chřipková epidemie v Praze zřejmě končí. Na jaře ale…

Počet nemocných s chřipkou a akutními respiračními onemocněními se v Praze v minulém týdnu nezměnil a nadále…

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií Galaxy Note 7. Zabrzdil novinku

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií…

Za případy vznícení chytrých telefonů Galaxy Note 7 jihokorejské společnosti Samsung Electronics stály problémy…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní obdivuhodný rekord

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Nejdůležitější volby roku budou 24. září v Německu, suverénně vede Merkelová

Nejdůležitější volby roku budou 24. září v Německu,…

Přestože na hlavu kancléřky Angely Merkelové se snáší tvrdá kritika za problémy způsobené migrací i radikalizaci…

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za studené války sovětští inženýři

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za…

Studená válka byla v oblasti vývoje vojenských vozů pro armádu Sovětského svazu časem velkých experimentů.…

 
 
reklama