Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG vs. VW Golf Variant 2.0 TDI DSG – Opravdu úplně stejní?

Jan Mička
Diskuze (219)
Octavia a Golf sice jsou ze stejného těsta, na silnici se však chovají docela jinak. A nedávno prošly oba kombíky faceliftem! Který se povedl víc?


Úvod, pořizovací náklady


Podíváte-li se na nejžhavější novinky nejen evropských automobilek, snadno přijdete na trend, kterým se ubírá trh. Crossovery, SUV, spousta hybridů a kdo ví čeho ještě… Přemluvit však typického českého chalupáře, aby přešel ze svého oblíbeného kombíku na oplastovanou krabici s vyšší světlou výškou, nebude jenom tak.

S kombíky je zkrátka nutné při výběru nového vozu počítat. Nejednou jsem se za poslední roky setkal s otázkou, který kombík nižší střední třídy je nejlepší, přičemž jedním z hlavních kritérií byla nízká cena. Částka okolo 400.000 korun a ideálně turbodiesel, na tuhle kombinaci ale rovnou zapomeňte. S příchodem Fiatu Tipo kombi, nového Renaultu Mégane Grandtour nebo Opelu Astra ST osazenstvo našeho trhu výrazně omládlo, nezapomínejme však na třetí generaci Škody Octavia a Volkswagen Golf sedmé generace, které „dopady“ stárnutí dohánějí aktuálními facelifty.

Video se připravuje ...

Poslední dva zmíněné vozy proti sobě dnes postavíme. Původně jsem si říkal, že se beztak budou na silnici chovat velmi podobně a ani z uživatelského hlediska na nich nebude moc co porovnávat, jenže jsem byl vedle jak ta jedle. Sáhli jsme po motoru 2.0 TDI o výkonu 110 kW, předním pohonu, automatické převodovce DSG a samozřejmě karoserii kombi, která, ať se to automobilkám líbí nebo ne, nabízí větší přepravní kapacitu než u leckteré crossovery. Bratrovražedný souboj začíná!

Za šest set, ale se slušnou výbavou

Octavia Combi začíná na částce 437.900 Kč, pod kapotou má ale litrový motor TSI s výkonem 85 kW. Golf je na tom dokonce ještě hůře - Variant stojí se stejným, ale o 4 kW slabším motorem, 441.900 Kč, a kdybyste chtěli i automatickou převodovku DSG, musíte sáhnout po druhé výbavě Comfortline a u prodejce necháte 547.900 Kč. To ostatně platí i pro octavii – DSG je k litrovému motoru až od výbavy Ambition (vůz stojí 548.900 Kč). To ale jenom tak na okraj, abychom si ujasnili, v jakých relacích se v případě našich vozů pohybujeme.

Omezení výbavy platí také u testovaných dvoulitrových turbodieselů. Octavia Combi se s tímto motorem pojí od výbavy Ambition a stojí 612.900 Kč (stejně jako 1.6 TDI/85 kW s automatem), a pokud chcete k motoru i převodovku DSG (náš případ), připočítejte si dalších 50.000 Kč. Výbava ale rozhodně není špatná. V základu máte 16palcová litá kola, sedm airbagů, malý kožený paket, elektrické ovládání předních a zadních oken, asistent rozjezdu do kopce, dálkové centrální zamykání, manuální klimatizaci, rádio s 6,5palcovým displejem, osmi reproduktory, USB a Apple CarPlay konektivitou, nebo praktický síťový program v zavazadelníku.

skoda vw octavia golf srovnavacitesty video nizsistredni redakcnivideo skoda vw octavia golf srovnavacitesty video nizsistredni redakcnivideo  

A jak je u Škody zvykem, nechybí ani spousta paketů. Kupříkladu v paketu Ambition Plus za 14.000 Kč dostanete tempomat, vyhřívaná přední sedadla, palubní počítač Maxi Dot a bluetooth handsfree, paket LED za 25.000 Kč zase obsahuje diodové přední světlomety, nejvyšší specifikaci diodových zadních svítilen, světelný a dešťový senzor a vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním.

Pokud u Volkswagenu Golf Variant vyloženě půjdete po dvoulitru se 110 kilowatty a převodovce DSG, možná vás překvapí základní cena 698.900 Kč. Avšak pozor, jde o výbavu Highline, tedy tu nejvyšší v základní nabídce (pak už zbývají pouze deriváty). Ve standardu je v podstatě totéž co u octavie, Volkswagen vám ale přidá například adaptivní tempomat s regulací odstupu do rychlosti 210 km/h, parkovací senzory vpředu a vzadu, automatickou klimatizaci nebo rádio s osmipalcovým displejem. Pokud na převodovce DSG trvat nebudete, dostanete se na nižší základní cenu než u dvoulitrové octavie s manuální převodovkou. Ceník vám dovolí sestoupit o linii níže a za vůz zaplatíte 585.900 Kč, tedy o 27.000 Kč méně než v případě Škody.

Při pohledu do tabulky cen vybraných dílů je to podobné jako na tenisovém zápase – jednou je míček na straně octavie, jindy na straně golfu, chleba se však začíná lámat u nákladů na 100.000 ujetých kilometrů. U Škody zaplatíte 6541 Kč, tedy o téměř deset tisíc méně než u Volkswagenu. Standardní balíček záruk (celková, lak, neprorezivění karoserie) mají oba vozy shodný (2,3 a 12 let), balíček Mobilita Plus, v rámci něhož dostanete na octavii záruku na 5 let, nebo 100.000 ujetých kilometrů, stojí třetinu toho, co u golfu na 4 roky a 80.000 ujetých kilometrů.

Pořizovací nákladyŠkoda Octavia Combi 2.0 TDI DSGVW Golf 2.0 TDI DSG
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavyAmbition - 662.900 KčHighline - 698.900 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Kolalitá 16"litá 16"
Hlavové airbagy [Kč]SS
Kolenní airbag [Kč]SS
Manuální klimatizace [Kč]S-
Automatická klimatizace [Kč]18.200S
Elektricky ovládaná zrcátka [Kč]SS
Vyhřívané přední sedačky [Kč]6500, nebo součástí Ambition Plus za 14.0008.300, sedadla ergoActive
Elektricky ovládaná přední/zadní okna [Kč]SS
Palubní počítač [Kč]SS
Tempomat [Kč]11.000, nebo součástí Ambition Plus za 14.000 KčS
MlhovkySS
Navigace [Kč]17.80022.500 Kč
Parkovací senzory vpředu i vzadu [Kč]17.400S
Plnohodnotná rezerva [Kč]1.600S - pouze dojezdové
Vyhřívání čelného skla54007700 - bezdrátově
Metalíza [Kč]17.40015.000
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]15.028/4.82227.131/10.177
Přední/zadní nárazník [Kč]9.703/9.3447.672/7.859
Přední blatník [Kč]5.1464.558
Čelní sklo [Kč]5.84112.082
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]3416+3752598
Tlumič přední/zadní3.383/3.7257.817/8.073
Hodinová sazba v servisu [Kč]750812
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]6.54116.098
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2/3/122/3/12
Prodloužená záruka5 let/100.000 km - 2000 Kč4 roky/80.000 km - 6100 Kč

POŘIZOVACÍ NÁKLADYŠkoda OctaviaVolkswagen Golf
Základní cena65
Standardní výbava a příplatky67
Servis87
Záruky87
Průměr7,006,50

Design, interiér


Dva různé přístupy k faceliftu

Škodovka šla v rámci modernizace svého stěžejního modelu mnohem dál než koncernový sourozenec z Wolfsburgu. Vůči čtyřoké přídi octavie, která je ve skutečnosti čtyřoká pouze opticky (světlomety jsou stále dva, rozděluje je plastový pás), jsem byl zprvu hodně skeptický, všechno se však zlomilo po lednové prezentaci vozu ve Vídni, kdy jsem auto viděl poprvé naživo. Skepse ustoupila. Vůz dělá přesně to, co od něj automobilka očekává – odlišuje se od modelů Rapid a Superb, kterým se první verze představená v roce 2012 dost podobala, a je od první chvíle perfektně rozpoznatelný.

Možná jste již zákaznické vozy zaregistrovali v běžném provozu, osobně jich dennodenně potkávám spousty. První impuls říkající „tohle je ta modernizovaná octavia“ nezpůsobí charakteristická maska chladiče, ale diody denního svícení, které mohou doplňovat plně diodová dálková a potkávací světla (standard od výbavy Style). Taktéž zezadu je vliv modernizace znát, byť ne tak jako v přední části. Nová grafika diodových svítilen je harmoničtější, nepůsobí tak ostře jako doposud a samozřejmě nezapomíná na charakteristický symbol v podobě písmene C. Decentní, ale účinné.

V souvislosti s faceliftem dorazila ještě jedna novinka, kterou také odhalíte hned na první pohled. Zadní náprava má širší rozchod kol, a dokonce i u naší verze s vlečenými rameny, kde je rozchod větší „pouze“ o dvacet milimetrů (verze s multilinkem jsou „širší“ o 30 mm), je to zatraceně znát. Kola už nejsou tak zastrčená a auto působí robustnějším a vyváženějším dojmem.

skoda vw octavia golf srovnavacitesty video nizsistredni redakcnivideo skoda vw octavia golf srovnavacitesty video nizsistredni redakcnivideo  

Naopak u golfu musíte být s trochou nadsázky odborníkem přes kompakty, abyste poznali klíčové změny spojené s poslední modernizací. Patří to však k jádru „hry“ – vůz se po vzhledové stránce výrazněji odlišoval mezi třetí a čtvrtou a také čtvrtou a pátou generací, zbytek se v rámci své doby podobá jako vejce vejci. Tvar světlometů se změnil pouze minimálně, nyní působí o chlup ostřeji a spíše na vás zapůsobí rozložitější grafika, která příď opticky rozšiřuje. Také zde se nově objevuje plně diodová technika, avšak na rozdíl od octavie můžete vybrat mezi statickým (28.800 Kč) a dynamickým provedením (36.900 Kč). Zezadu novinku poznáte podle pozměněné grafiky svítilen a chromovaných prvků připomínajících koncovky výfuku. Pokud by záleželo pouze na mně, klidně bych se bez nich obešel.

Lesklý design je v módě, má však svoje mouchy

Interiéry kompaktních vozů koncernu Volkswagen nikdy nebyly přehnaně nápadité, nechtěly na první pohled šokovat, ale zato už dlouhá léta nabízejí špičkovou ergonomii. Octavia s golfem dostaly nový infotainment s 9,2palcovým displejem (pojí se s vrcholnou navigací), a přestože jde obecně o „technický“ pokrok, z určitého hlediska je to krok zpátky. „Zapomnělo“ se totiž na hardwarová tlačítka a uživatelskou přívětivost s nimi spojenou. Možná vám to připadá jako prkotina, když ale chcete za jízdy ovládat hlasitost rádia a z jakéhokoliv důvodu nepoužijete ovládání na volantu, jste odkázáni na softwarová tlačítka, do kterých se za jízdy trefuje docela obtížně.

V dnešní době tolik důležitá konektivita přináší funkce, o jakých se nám dosud v mainstremových vozech nesnilo. Připojení k internetu pomocí vysokorychlostní sítě 4G LTE už nabízí například Opel Astra, a ani ona nezapomíná na široké možnosti propojení s mobilními telefony, mapy Google s dopravními informacemi v reálném čase ale v mainstremovém kompaktu vidím poprvé. Nezapomnělo se ani na bezpečnost - systém e-call, který bude v nových vozech povinný od dubna 2018. Octavia a golf jej mají se značným předstihem.

skoda vw octavia golf srovnavacitesty video nizsistredni redakcnivideo skoda vw octavia golf srovnavacitesty video nizsistredni redakcnivideo  

Prostředí koncernového infotainmentu je jiné než doposud, přičemž asi hlavní změnou je novinka v podobě domovské obrazovky. Ta na hlavní ploše zobrazuje navigaci a v postranních boxech například informace o jízdě nebo rádio. Golf šel ještě dál a nabízí i ovládání gesty, avšak zatím hlavně pro volbu rozhlasových stanic. Zajímavá funkce, pokud ale za jízdy gestikulujete stejně jako já, nebudete ji mít moc rádi. Případy, kdy jsem si během týdne vyhrazeného pro testování „omylem“ přeladil oblíbenou stanici, bych snad nespočítal!

Velký displej přístrojové desky kompaktů hezky pročistil a v obou případech se postaral o harmoničtější napojení na zbytek středových konzolí. Zatímco Volkswagen vsadil na lesklé černé plasty už dávno, Škoda Octavia se jim ve větší míře oddala až nyní, a to včetně provedení ovladačů klimatizace. Mám rád takový styl, platí však o něm naprosto totéž, co o displeji infotainmentu - každá šmouha, smítko nebo usazený prach vás budou dost vytáčet. Jedna rada: pořiďte si hadřík na leštění brýlí. Budete ho potřebovat…

Kdyby k nám do testu nepřijel výbavou napumpovaný Golf Highline, ale jedna z běžnějších verzí, dala by se technika v interiérech našich dnešních vozů směle srovnávat, kombík z Wolfsburgu však má nad mladoboleslavskou sestrou lehce navrch. V rámci faceliftu dostal digitální přístrojový štít (od výbavy Comfortline za 16.400 Kč), který už v rámci značky nabízejí modely Passat a Tiguan. Systém v podstatě umí totéž co Virtual cockpit od Audi, ovládání je však trochu složitější. Chcete si například zvětšit mapu navigace na celou plochu? To musíte do menu palubního počítače, zatímco ve světě čtyř kruhů stačí na volantu stisknout jednoúčelové tlačítko s nápisem View. Úplně jsem si nezvyknul ani na ovládání menu palubního počítače, chtělo to prostě více času.

HODNOCENÍ DESIGNUŠkoda OctaviaVolkswagen Golf
Vnější vzhled88
Vnitřní vzhled77
Zpracování99
Ergonomie109
Konektivita88
Průměr8,408,20

Více prostoru vzadu má…

…Škoda Octavia, a hned vám řeknu proč. Ve srovnání s golfem těží z delšího rozvoru náprav (2686 mm vs. 2620 mm), a asi není potřeba připomínat, že v kompaktním segmentu se počítá každý milimetr. Vzadu před koleny mám v golfu o něco méně místa než v octavii, ani tak si ale nemůžu stěžovat na dostatečnou rezervu. Stejné je to i s prostorem vzadu nad hlavou. Měřím 190 centimetrů, a přestože byly oba vozy vybaveny panoramatickými střešními okny, mezi hlavou a stropem mi stále zbýval dostatečný prostor i po napřímení zad.

Vpředu má zase trochu navrch Volkswagen Golf, a sice v prostoru do šířky. Za jeho volantem sedíte o něco níže než v octavii, což může být důsledek manuálně nastavitelných sedadel (škodovka měla elektrické nastavení, které zabírá více místa), v sedadlech s výraznějším bočním vedením zad a stehen se navíc cítíte jako přikovaní. Octavia hraje více na komfort, chce působit vzdušněji a pohodlněji, v ostrých zatáčkách jsem však měl co dělat, aby mi kvůli širokému sedáku zůstal zadek stále na stejném místě. A to jsme měli verzi s čalouněním kombinujícím kůži a Alcantaru, která by měla být přirozeným „fixátorem“.

Srovnání rozměrů zavazadlových prostorůŠkoda Octavia CombiVolkswagen Golf Variant
Objem zavazadelníku min/max [l]610/1740605/1620
Výška nákladové hrany [mm]660650
Šířka kufru v nejužším místě [mm]10201000
Délka kufru [mm]10601050
Délka po sklopená zadní opěradla [mm]17301670
Výška pod plato [mm]580580
Výška pod otevřeným zadním víkem [mm]19401900

Kombíky si lidé kupují hlavně kvůli velkému zavazadelníku, přičemž v tomto „odvětví“ nemá koncernové duo konkurenci. Octavia v základním uspořádání nabídne 610 litrů a po sklopení zadních opěradel (jde to i páčkami přímo z kufru) máte 1740 litrů, vstupním otvorem projde snad i lednička a nákladová hrana je příjemně nízká (610 mm). Golf se svými 605 a 1620 litry nezůstává příliš pozadu, a dokonce i ložná hrana je vyšší pouze o zanedbatelný jeden centimetr. Proč tedy octavia získává bod navíc? Za praktický detail v podobě vyjímatelné diodové lampičky, se kterou si například v případě defektu posvítíte na opravované kolo (je magnetická) a možnost volby elektricky ovládaného zadního víka. Je to zvláštní, ale Golf Variant tento prvek nenabízí.

HODNOCENÍ INTERIÉRUŠkoda OctaviaVolkswagen Golf
Prostornost109
Přední sedačky89
Zadní sedačky77
Kufr109
Variabilita88
Průměr8,608,40

Motor, jízdní vlastnosti


Je sedm více než šest?

Dvoulitr TDI je v obou vozech naladěn na 110 kilowattů v rozmezí 3500 až 4000 otáček za minutu, točivý moment 340 N.m působí už v 1750 otáčkách. Pokud požadujete ještě více síly, je tady samozřejmě možnost sáhnout po verzi se 135 kilowatty, ta se ale u pojí výhradně s převodovkou DSG a pohonem všech kol. A základní ceny jsou ostatně také někde jinde – 719.900 Kč v případě octavie (Ambition), golf se dokonce dostává lehce přes 800.000 korun (Alltrack).

Zásadní rozdíl je v převodovkách. Zatímco Škoda Octavia stále sází na šestistupňovou skříň DQ 250, golf dostal v rámci modernizace bytelnější sedmistupňové ústrojí DQ 381, které využívá například i nejsilnější verze Seatu Ateca. O téměř neznatelném průběhu řazení v běžném režimu a schopnosti auto hezky sportovně „nakopnout“ při dynamické jízdě jsme toho napsali už mraky, dnes si ale jednu výtku neodpustím.

skoda vw octavia golf srovnavacitesty video nizsistredni redakcnivideo skoda vw octavia golf srovnavacitesty video nizsistredni redakcnivideo  

Jde o kultivovanost při rozjezdech. Šestikvalt octavie je nastaven více na komfort, čemuž odpovídají sice lehce rozvážnější, ale zato velmi plynulé reakce při prvním pohybu auta například na křižovatkách. Golf se sedmikvalem jako by chtěl být všude první a vyráží ostřeji, ale je u něj nutné citlivěji zacházet s plynem, jinak s prvním pohybem cukne. Není to tak dávno, co jsem se svezl s verzí před modernizací (i ta měla DQ 250) a komfort rozjezdů byl srovnatelný s octavií.

Při pružném zrychlení překvapila schopnost převodovek hezky „udržet“ kvalt. Ani navzdory razantnějšímu sešlápnutí pedálu plynu kolikrát nedocházelo k podřazení, skříně v maximální možné míře využívají sílu motoru v nižších otáčkách a k větší aktivitě se nechávají vyprovokovat až při agresivnějším zacházení. V obou vozech jsem nejednou nabyl dojmu, že nemůžou mít pouze 110 kilowattů, protože pocitově jely jako silnější dieselové deriváty RS a GTD. Větší rozdíly odhalilo až tradiční měření pružnosti. Octavia byla na čtyřku při zrychlení z 60 na 100 km/h o více než sekundu pomalejší než golf, ten ale zase ztratil dvě desetiny v druhém testu z 80 na 120 km/h (pátý stupeň). Zpoza volantu ale rozdíl nepoznáte.

Dynamické měření na letištiŠkoda OctaviaVolkswagen Golf
PneumatikyDunlop SportMaxx 225/45 R17 - letníContinental ContiWinter Contact 225/45 R17 - zimní
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-100 km/h) [s]4,6/6,03,1/6,2
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h22001900
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]48,4/86,8/125,448,2/85,6/123,8

Motor 2.0 TDI patří k tomu nejlepšímu, co můžete v kompaktním segmentu pořídit. Je kultivovaný, v octavii a golfu jde ale ve vyšších otáčkách o něco více slyšet než například v kodiaqu a tiguanu, které jej snad mají obehnaný další protihlukovou přepážkou. Většinou nejde o nic rušivého, když ale po kompaktech požadujete větší dynamiku, prostě vás trochu překvapí mírná „hrubost“ běhu. Patří k charakteru tohoto motoru a také době vzniku každého z našich dnešních aut. Ve zmíněných odvozených SUV totiž naopak není slyšet skoro vůbec a je jemný jako našlehaná smetana.

Oba výrobci slibují kombinovanou spotřebu 4,5 l/100 km a v tomto ohledu s nimi můžu celkem souhlasit. Vozy jsem zkoušel na stejné silnici a dosáhl odběru 5,1 (octavia) a 5,2 l/100 km (golf). Rozdíly jsou minimální navzdory tomu, že kombík z Wolfsburgu váží více než octavia. Běžný denní průměr sestavený převážně z dálničního a městského provozu málokdy překročil šestilitrovou hranici, a dostat se dlouhodobě nad sedm litrů je i při ostřejší jízdě problém. Dlužno dodat, že v kompaktních modelech koncernu VW si tento motor stále vystačí bez vstřikování močoviny.

HODNOCENÍ MOTORUŠkoda OctaviaVolkswagen Golf
Zrychlení87
Pružnost67
Spotřeba udávaná99
Spotřeba v testu88
Odhlučnění motoru89
Průměr7,808,00

Torzka vs. multilink

Rozdíl v hmotnostech má z části na svědomí technika zadní nápravy. Dokonce i golf s motorem 1.4 TSI/92 kW může mít víceprvek, zatímco škodovka si musí ještě i ve verzích se 110 kilowatty vystačit s vlečenými rameny. „Torzka“ byla v době uvedení třetí generace octavie terčem kritiky, vůz byl na nerovnostech nervózní a zezadu byly občas cítit silné rázy, podvozek ale v průběhu let prošel řadou úprav, které jej dokázaly umravnit. Platí to tak i dnes, kdy si dokonce můžeme připlatit za adaptivní odpružení (v nabídce od poloviny loňského roku, pro Style za 25.400 Kč)?

Bohužel ne automaticky. Když jsem loni v červnu jezdil poprvé se Škodou Octavia s adaptivním podvozkem (dostala jej v rámci péče pro modelový rok 2017) a vlečenými rameny, nastalo lehké zklamání. Auto bylo možná až zbytečně moc komfortní, a když jste pak vyrazili na klasickou trojkovou okresku, vzadu si docela „podupávalo“. V našem dnešním případě je potřeba vzít v úvahu také prosklenou střechu, která přidává další kilogramy, naladění a odhlučnění podvozku se však v rámci faceliftu prakticky nezměnilo.

Adaptivní podvozek má tu výhodu, že si jej můžete přitvrdit, právě tužší nastavení by však z mého pohledu mělo být tou výchozí „komfortní“ hodnotou. Auto je jednoduše pořád moc měkké. Tužší tlumiče dokážou lépe zachytit kolo „vystřelené“ vzhůru po přejezdu nerovnosti a nedochází ke zmíněnému podupávání, které má na svědomí náraz neodtlumeného kola.

skoda vw octavia golf srovnavacitesty video nizsistredni redakcnivideo skoda vw octavia golf srovnavacitesty video nizsistredni redakcnivideo  

Pomůže sportovní podvozek (stojí 3300 Kč), který je už od základu tužší. Své by zcela jistě udělaly i hydro silentbloky, které má pouze liftback kvůli větším sklonům ke kroucení karoserie (dostala je i nová generace Hondy Civic 5D). Rozhodně však nelze paušalizovat, že by byl kombík na nerovnostech hlučnější než „krátká“ verze. Jenom jsme prostě v testu narazili na ne zcela dokonalou konfiguraci.

Golf je na tom s celkovým odhlučněním kabiny o něco lépe než octavia, dokonce i aerodynamický svist okolo předních sloupů a zrcátek je menší, a přestože si umí od zadní nápravy také občas „dupnout“, je jízda s ním konzistentnější. I v jeho případě jsme měli k dispozici adaptivní tlumiče (stojí 25.600 Kč), které ani v nejměkčím režimu karoserii nedovolí větší houpání karoserie, to ale neznamená, že je jízda méně komfortní. Ve srovnání s octavií nejsou tolik znát rozdíly mezi jednotlivými režimy podvozku, ani zde jsem si však z přednastavených módů auta (Sport, Comfort, Normal) nevybral. Nejvíce mi vyhovovala kombinace tužšího podvozku, „komfortního“ motoru a sportovního řízení.

Přínos víceprvkové zadní nápravy vidím zejména v menší hlučnosti a téměř laxním postoji vůči špatnému povrchu silnice v zatáčkách. Tam, kde může být octavia nervozní, golf jednoduše udržuje zvolenou stopu a vy máte větší jistotu v jeho budoucích krocích. Nevýhodou bylo jeho zimní obutí, které v teplotách okolo 10 stupňů neodvádělo tak dobrou práci a vůz měl tendence dříve přecházet k nedotáčivosti než škodovka na letních „pirellkách“. Poznámky o řízení platí pro oba vozy zároveň – na poměry třídy je přesné (i okolo středové polohy), rychlé, a dokonce i výchozí odpor posilovače lze označit za optimální. Líbila by se mi výraznější zpětná vazba, která ale ve větší míře bohužel chybí také ostřejším derivátům RS a GTI.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍŠkoda OctaviaVolkswagen Golf
Ovladatelnost89
Komfort odpružení79
Odhlučnění podvozku89
Řízení99
Řazení109
Brzdy99
Průměr8,509,00

Závěr


Původně jsem se domníval, že dnes nebude moc co porovnávat, skutečnost ale nakonec byla jiná. Zcela zjevné rozdíly najdeme v oblasti prostornosti vzadu a sedadel obecně. Vyšším cestujícím bude lépe ve škodovce, sportovněji založeným řidičům se zase lépe žije ve volkswagenu, protože jsou s ním jednoduše více semknutí. Pětilitrový rozdíl v základních objemech zavazadelníku je naprosto zanedbatelný a co se ale kvality a ztvárnění kabiny a týče, je to lidově řečeno na jedno brdo. Stejné materiály, jenom jinak „uplácané“, stejné standardy výroby… Nic jiného nám ani vyjít nemohlo.

Vznětový dvoulitr je z hlediska síly a spotřeby paliva jasnou volbou pro ty, kteří často podnikají dlouhé přesuny, chtějí mít dostatečnou výkonovou rezervu při předjíždění a vyhovuje jim spotřeba okolo pěti litrů nafty na sto kilometrů. V uvedených ohledech se chování čtyřválcové jednotky v našich vozech neliší, s odhlučněním a pružností je to ale jinak. Vetší akustickou pohodu si užijete v golfu, který je navíc pružnější na nižší převodové stupně. Komfortnější rozjezdy však má octavia - na křižovatkách vás tolik „nevycuká“ a není nutné u ní zacházet s pedálem plynu tak citlivě.

skoda vw octavia golf srovnavacitesty video nizsistredni redakcnivideo skoda vw octavia golf srovnavacitesty video nizsistredni redakcnivideo  

Nehledě na nedávný facelift octavie, jehož součástí bylo i rozšíření rozchodu zadních kol, se z hlediska jízdních vlastností prakticky nic nezměnilo. S adaptivními tlumiči je na kvalitním, nanejvýš lehce zvlněném povrchu, komfortní jako vlajková loď superb, na klasické zalátané okresce a příčných spárách je jí to ale spíše na škodu. Příliš měkké tlumiče si často neporadí s utlumením zadních kol a kdesi z kufru se pak ozývají tupé rány doprovázené mírnou nervozitou. Zcela jistě pomůže příplatkový sportovní podvozek, pokud ale chcete opravdovou jistotu, sáhněte po verzi RS. Klidně dieselové, je to úplně jedno. „Er-eso“ má totiž suverénně nejlepší podvozek ze všech prodávaných octávií!

I Volkswagen Golf s víceprvkovou zadní nápravou a adaptivními tlumiči má mírné rezervy, jeho výhodou je však tužší výchozí nastavení, s nímž si dále můžete pohrát v konfiguraci jízdních režimů. Příčné spáry mu občas také umějí zamotat hlavu, nestydí se na nich dupnout, akustický komfort a ovladatelnost tím ale tolik netrpí. Ve stejnou dobu jsem si shodou okolností vyzkoušel i verzi GTD (vůz ze středečního testu), která je v oblasti tlumení ještě o úroveň výše. Platí u ní totéž co u Octavie RS – podvozkově jde o nejlepší dieselovou verzi, jakou můžete chtít.

SHRNUTÍ HODNOCENÍŠkoda OctaviaVolkswagen Golf
POŘIZOVACÍ NÁKLADY7,006,50
DESIGN8,408,20
INTERIÉR8,608,40
MOTOR7,808,00
JÍZDNÍ VLASTNOSTI8,509,00
CELKOVÝ PRŮMĚR8,068,02

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG

Nejlevnější verze modelu437.900 Kč (1.0 TSI Active /85 kW)
Základ s testovaným motorem612.600 Kč (2.0 TDI Ambition/110 kW)
Testovaný vůz bez příplatků712.900 Kč (2.0 TDI DSG Style /110 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.029.100 Kč (2.0 TDI DSG Style /110 kW)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Příjemná spotřeba paliva
  • Jemně řadící automatická převodovka

Minusy

  • Hlučnější motor ve vysokých otáčkách
  • Tupé rány od zadní nápravy na ostrých nerovnostech
  • Příliš široké přední sedáky

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI DSG

Nejlevnější verze modelu441.900 Kč (1.0 TSI Trendline /81 kW)
Základ s testovaným motorem558.900 Kč (2.0 TDI Comfortline/110 kW)
Testovaný vůz bez příplatků698.900 Kč (2.0 TDI DSG Highline /110 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.046.800 Kč (2.0 TDI DSG Highline /110 kW)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Odhlučnění a utlumení podvozku
  • Nestárnoucí design

Minusy

  • Občasné cukání převodovky při rozjezdech
  • Vyšší základní cena
  • Spojení motoru 2.0 TDI a převodovky DSG jenom u nejvyšší výbavy

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Jan Mička
Diskuze (219)
Model Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI DSG
Cena základní sestavy 712 900 Kč 698 900 Kč
Cena testované sestavy 1 029 100 Kč 1 046 800 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 3000 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 213 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 4.1 / 4.5 5.3 / 4.1 / 4.5
Emise CO2: 118 118
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740 605 / 1620
Objem nádrže (l): 50 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1374 / 570 1458 / 532
Rozměr pneu: 225/45 R17 225/45 R17
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667 4567
b) šířka (mm): 1814 1799
c) výška (mm): 1465 1481
d) rozvor (mm): 2686 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1543 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1534 1504
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980 975
k) šířka vpředu (mm): 1470 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470 1455
délka sedáku vpředu (mm): 490 500
délka sedáku vzadu (mm): 440 470
výška opěradla vpředu (mm): 630 630
výška opěradla vzadu (mm): 650 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Avatar - trelax
22. 5. 2017 14:41
Re: GOLF JE GOLF
Naprostý souhlas. Před třemi lety jsem si šel do salonu pro novou oktávku kombi. Naštěstí to byl prodejce koncernu, takže jsem se hned vedle pro jistotu posadil i do golfu variant highline. A bylo rozhodnuto - jak se říká na první dobrou.

Oktávka i v požadované vyšší konfiguraci v interiéru opravdu chudá příbuzná. Všude samý šedý plast. Golf v polokůži na ergonomických sedačkách (příplatek 8 tisíc) vypadal i voněl úplně jinak. 1.4 TSI 103 kW, multilink, bixenony s led, panorama na střeše a spousta příjemných blbůstek (vyhřívaný volant, vyhřívané přední sklo, couvací kamera, bezdrátové nabíjení mobilu...). To vše se slevou, bonusem na IČO a čtyřletou zárukou za za 544 tisíc z ceníkových 692.

Octavia kombi s torzkou vzadu a tehdy ještě s nemožností objednat výbavu, bez které si dneska už své auto neumím představit (vyhřívaný volant - parkuju venku) vyšla o 60 tisíc dráž.

Exteriérová robustnost je opravdu silnou zbraní oktávie. Golf by mohl mít méně zkosený předek od předního skla ke světlometům, který mu dodává subtilnější vzhled. Jinak mi jeho dizajnový minimalizmus vyhovuje a zadek se mi vyloženě líbí. Vše jde doladit drobnostmi tak, aby ani exteriér golfu nedělal v rámci mainstreamu bezkonkurečně vymazlenému interiéru (highline) ostudu.

Tím vším nepopírám, že moje další auto bude třeba octavia combi. Ale pravděpodobně pouze verze RS, kde kvalita zpracování a materiálů v interiéru snese srovnání s vysokým standardem uvnitř golfu.

[odkaz]
Avatar - Londonbridge
10. 4. 2017 12:25
Re: GOLF JE GOLF
Golf netreba obhajovat je to Golf a ostatny sa stale snazia a musia dotahovat . Samozrejme ten naskok uz ma mensi ale stale ho ma a mat bude. nechcem pouzivat vyraz ako Golf klasse atd. Golf je velmi prijemne auto a na rozdiel od Skody ma aj imidz ktory mu slusi a patri...Jasny vitaz testu je Golf a netreba si klamat a vymislat nezmyselne bodiky...
10. 4. 2017 00:59
Proč do testu nedali i Leona ST?
Když už chtěli dělat porovnávat modernizované koncernové kombíky, nechápu, proč do testu nezařadili taky nedávno modernizovaný Leon ST?! :-O :-O :-O 8-s
Avatar - Emel
9. 4. 2017 21:17
Re: Omlouvání chyb
Kde? ČR, Evropa, svět?

U nás je Subaru cca. kolem 1000 aut za rok, z toho Levorg 150. Volvo je na 2k, německé prémiovky kolem 6-8t, Honda jako nejslabší z japonců 2260.
Avatar - Emel
9. 4. 2017 21:05
Re: výsměch?
Mohl bych ti zkusit napsat, proč je na jednu prodanou Corollu v Evropě 15 Octavií... ale nějak mám pocit, že chceš spíš pochválit za to, jak jste na to vyzráli... tak jo, všem jste vytřeli zrak :-)