Test Auto.cz

Škoda Rapid GreenLine – Vstříc úsporám

28.3. 2014
Verdikt
 

Škoda Rapid přidala k šesti běžným verzím jednu speciální, úspornou variantu GreenLine, kterou pohání turbodiesel 1.6 TDI o výkonu 66 kW.

Rapid GreenLine je svébytnou specifikací, která je oproti stejně výkonnému 1.6 TDI v akční výbavě Fresh Ambition dražší o dva tisíce korun. To ale není jediný rozdíl, standardní konfiguraci GreenLine schází litá kola (+13.700 Kč) a kožený volant (+5.300 Kč), naopak má navíc systém start-stop (pro ostatní verze Rapidu +8.100 Kč). Jednoduchým výpočtem je zřejmé, že při dnešních akčních nabídkách se koupě GreenLinu ekonomicky nevyplatí, nicméně většina poznatků z tohoto testu je přenosná i na běžnou 1.6 TDI/66 kW. Platí to i pro spotřebu, protože GreenLine je proti normálnímu TDI se start-stopem úspornější jenom při normovaném měření městského provozu.

Nový modelový rok přináší do Rapidu několik drobných změn. Tou pro praktický život nejdůležitější je možnost elektrického stahování zadních oken z místa řidiče. Škoda rychle vyřešila svůj kontroverzní přešlap, nicméně zůstává i nadále věrna levnějšímu řešení – funkcí automatického dojezdu je vybaveno jenom řidičovo okno. Od uvedení Rapidu Spaceback také může být interiér ve verzích Ambition, Elegance a GreenLine vyzdoben dekorem palubní desky, v testovaném voze nicméně zůstalo původní provedení.

TEST Škoda Rapid 1.2 MPI – Není se čemu smát

Oproti první sérii Rapidu zmizel u motoru TDI plastový kryt motoru, který tvoří část zvukové izolace. Na akustice v kabině to ale není příliš znát - šestnáctistovka TDI má sice drsnější zvukový projev, do interiéru ale její klapání proniká v omezené (a dlouhodobě snesitelné) míře. Ačkoliv tento motor debutoval již před pěti lety v aktuálním Polu, jeho charakteristika je i nadále lepší než u většiny konkurentů – téměř nezná turboefekt, rád se nechá vytočit a maximum točivého momentu nastupuje záhy, má hodnotu 230 N.m při 1500 min-1. Díky nízké provozní hmotnosti, konkrétně 1265 kg, tento motor nebrzdí v rozletu ani pětistupňová manuální převodovka se spíše delšími převody (při 130 km/h posílá motor do 2400 min-1).

obrázek [600 x 368]  

Staromilský pětikvalt potěší přesnou kulisou řazení, relativně velké přeskoky ale vyžadují trochu citu pro volbu správného převodu – pokud se chcete udržet v oblasti nízkých otáček a nejezdit například po městě na trojku se zbytečně vytočeným motorem. Odměnou za obezřetnou práci s řadicí pákou je nízká spotřeba: na dálnici při 130 km/h pouhých 4,8 l na 100 km, mimo město bez problémů i méně než čtyři litry a ve městě mezi pěti a šesti. Ujet na jedno natankování přes 1000 kilometrů je u úsporného Rapidu realitou.

Nevýhodou GreenLinu, která u standardní nabídky 1.6 TDI odpadá, jsou omezené možnosti příplatkové výbavy. Vedle start-stopu, pneumatik s nižším valivým odporem a částečně zakrytými nasávacími otvory na přídi je to jedna z cest, jak pečlivě gram po gramu stlačit homologační emise CO2. Aby se provozní hmotnost plně vybaveného vozu udržela v rozmezí, kde Rapid splňuje hodnotu 99 g/km, musí se zájemce o GreenLine obejít bez automatické klimatizace, zadní loketní opěrky, šestnáctipalcových kol, navigace nebo multifunkčního volantu. Tedy alespoň formálně, protože poslední tři položky lze doobjednat pro již vyrobený vůz z nabídky originálního příslušenství. Naštěstí Čech může svobodně a bez hrozby uhlíkové penalizace zvolit běžné TDI, které u nás se svými 114 g/km nikoho nepobuřuje, a tím se vyhnout podobným komplikacím, které obcházejí pseudoekologické předpisy EU.

TEST Seat Toledo 1.6 TDI – El guapo checo

Liftbacku Rapid i nadále zůstává ještě jeden nedostatek, který se podařilo u karosářské verze Spaceback téměř zcela eliminovat – rázy od zadní nápravy. Dunivé zvuky prostupují kabinou a znepříjemňují jízdu na rozbité silnici. Na dlažebních kostkách se navíc u turbodieselové verze s tužším předním zavěšením přidává i klepání od předních kol. Po mechanické stránce je přitom Rapid klidný a tyto zvukové vibrace nedoplňuje žádné natřásání posádky, kterým naopak umí jízdu znepříjemnit někteří konkurenti.

obrázek [600 x 310]  

Hlučnější podvozek je daní za celkově jednodušší konstrukci, nicméně Rapid je nadprůměrně směrově stabilní a nabízí mimořádně kvalitní jízdní vlastnosti v zatáčkách. Nesmíme přitom zapomínat na to, že podvozek je naladěný na vysoké užitečné zatížení – konkrétně 535 kg (jednotlivé motory se v tomto mezi sebou neliší).

Přes určité nedostatky můžeme Rapid doporučit, byť z hlediska ceny a konfigurovatelnosti uděláte lépe, pokud před GreenLinem dáte přednost běžnému TDI. Na spojení štědrého prostoru v podélném směru a 550litrového zavazadelníku totiž nemá konkurence odpověď.

Video

Nejlevnější verze modelu269.900 Kč (1.2 MPI / 55 kW Fresh Active)
Základ s testovaným motorem379.900 Kč (1.6 TDI / 66 kW Fresh GreenLine)
Testovaný vůz s výbavou408.500 Kč (1.6 TDI / 66 kW Fresh GreenLine)

Plusy

  • Nízká spotřeba ve všech jízdních režimech
  • Objemný a snadno přístupný zavazadelník
  • Prostor na zadních sedadlech (pro kolena i hlavu)
  • Velký objem palivové nádrže, jízdní dosah

Minusy

  • Hluk od zadní nápravy na nerovnostech
  • Pětistupňová převodovka vyžaduje cit při volbě převodů
  • Otevírání palivové nádrže klíčkem
  • Vyšší cena a omezená konfigurovatelnost GreenLine
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Rapid GreenLine

Cena v základní výbavě: 379 900 Kč Cena v testované výbavě: 408 500 Kč

Základní výbava:Klimatizace, autorádio, mlhovky, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, ESC, šest airbagů, paket Green tec (start-stop, pneumatiky s nízkým valivým odporem), palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená a sklopná zadní sedadla, palubní počítač, patnáctipalcová kola, zatmavená zadní okna atd.

Výbava testovaného vozu:Litá 15” kola (+13.700,-), elektrické ovládání oken vzadu (+5.100,-), třetí hlavová opěrka vzadu (+1.000,-), kožený volant (+5.300,-), zadní spoiler v barvě vozu (+1.900,-), náhradní kolo a zvedák (+1.600,-).

Zisk Goldman Sachs klesl, překonal však očekávání Zisk Goldman Sachs klesl, překonal však očekávání

Americké investiční bance Goldman Sachs ve třetím…

Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše?

Možná vám přijde, že vašich posledních pár dnů nestálo za…

Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana

Polsko podporovalo a podporuje snahy Turecka o vstup do…

 
Technické údaje
Motor Škoda Rapid GreenLine
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.5 / 3.4 / 3.8
Emise CO2:99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1490
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1265 / 535
Rozměr pneu:185/60 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4483
b) šířka (mm): 1706
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2602
e) rozchod vpředu (mm): 1462
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid GreenLine – Vstříc úsporám







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 






 
Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz, je jím výkonné hybridní kupé

Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz. Výkonné hybridní kupé!

Dnes 13:59

Dnes představuje nová samostatná značka svůj první model. Jmenuje se Polestar 1 a švédské kořeny nezapře.




Blesk.cz

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro: Ukázkově kyselý obličej!

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro:…

Její kolegyně se vozí luxusními auty s řidičem, Katie Holmes (38) se nebojí a klidně se vmísí mezi „obyčejné“…

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé úvodní stránky

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé…

Zakladatelé Googlu Sergey Brin a Larry Page odpočátku tvrdí, že úvodní stránka jejich vyhledávače má být…

 

iSport.cz

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho apartmán kousek od Mourinha

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho…

Má se jako v bavlnce. Trenér Manchestru City Pep Guardiola si ročně vydělá 15 milionů liber (43,5 mil. Kč) a na…

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně platí už čtvrtou pokutu

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně…

A je to tady znovu! Plzeň dostala od disciplinární komise hokejové extraligy pokutu 10 tisíc korun za chování…

 

Reflex.cz

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…