Test Auto.cz

Škoda Rapid GreenLine – Vstříc úsporám

28.3. 2014
Verdikt
 

Škoda Rapid přidala k šesti běžným verzím jednu speciální, úspornou variantu GreenLine, kterou pohání turbodiesel 1.6 TDI o výkonu 66 kW.

Rapid GreenLine je svébytnou specifikací, která je oproti stejně výkonnému 1.6 TDI v akční výbavě Fresh Ambition dražší o dva tisíce korun. To ale není jediný rozdíl, standardní konfiguraci GreenLine schází litá kola (+13.700 Kč) a kožený volant (+5.300 Kč), naopak má navíc systém start-stop (pro ostatní verze Rapidu +8.100 Kč). Jednoduchým výpočtem je zřejmé, že při dnešních akčních nabídkách se koupě GreenLinu ekonomicky nevyplatí, nicméně většina poznatků z tohoto testu je přenosná i na běžnou 1.6 TDI/66 kW. Platí to i pro spotřebu, protože GreenLine je proti normálnímu TDI se start-stopem úspornější jenom při normovaném měření městského provozu.

Nový modelový rok přináší do Rapidu několik drobných změn. Tou pro praktický život nejdůležitější je možnost elektrického stahování zadních oken z místa řidiče. Škoda rychle vyřešila svůj kontroverzní přešlap, nicméně zůstává i nadále věrna levnějšímu řešení – funkcí automatického dojezdu je vybaveno jenom řidičovo okno. Od uvedení Rapidu Spaceback také může být interiér ve verzích Ambition, Elegance a GreenLine vyzdoben dekorem palubní desky, v testovaném voze nicméně zůstalo původní provedení.

TEST Škoda Rapid 1.2 MPI – Není se čemu smát

Oproti první sérii Rapidu zmizel u motoru TDI plastový kryt motoru, který tvoří část zvukové izolace. Na akustice v kabině to ale není příliš znát - šestnáctistovka TDI má sice drsnější zvukový projev, do interiéru ale její klapání proniká v omezené (a dlouhodobě snesitelné) míře. Ačkoliv tento motor debutoval již před pěti lety v aktuálním Polu, jeho charakteristika je i nadále lepší než u většiny konkurentů – téměř nezná turboefekt, rád se nechá vytočit a maximum točivého momentu nastupuje záhy, má hodnotu 230 N.m při 1500 min-1. Díky nízké provozní hmotnosti, konkrétně 1265 kg, tento motor nebrzdí v rozletu ani pětistupňová manuální převodovka se spíše delšími převody (při 130 km/h posílá motor do 2400 min-1).

obrázek [600 x 368]  

Staromilský pětikvalt potěší přesnou kulisou řazení, relativně velké přeskoky ale vyžadují trochu citu pro volbu správného převodu – pokud se chcete udržet v oblasti nízkých otáček a nejezdit například po městě na trojku se zbytečně vytočeným motorem. Odměnou za obezřetnou práci s řadicí pákou je nízká spotřeba: na dálnici při 130 km/h pouhých 4,8 l na 100 km, mimo město bez problémů i méně než čtyři litry a ve městě mezi pěti a šesti. Ujet na jedno natankování přes 1000 kilometrů je u úsporného Rapidu realitou.

Nevýhodou GreenLinu, která u standardní nabídky 1.6 TDI odpadá, jsou omezené možnosti příplatkové výbavy. Vedle start-stopu, pneumatik s nižším valivým odporem a částečně zakrytými nasávacími otvory na přídi je to jedna z cest, jak pečlivě gram po gramu stlačit homologační emise CO2. Aby se provozní hmotnost plně vybaveného vozu udržela v rozmezí, kde Rapid splňuje hodnotu 99 g/km, musí se zájemce o GreenLine obejít bez automatické klimatizace, zadní loketní opěrky, šestnáctipalcových kol, navigace nebo multifunkčního volantu. Tedy alespoň formálně, protože poslední tři položky lze doobjednat pro již vyrobený vůz z nabídky originálního příslušenství. Naštěstí Čech může svobodně a bez hrozby uhlíkové penalizace zvolit běžné TDI, které u nás se svými 114 g/km nikoho nepobuřuje, a tím se vyhnout podobným komplikacím, které obcházejí pseudoekologické předpisy EU.

TEST Seat Toledo 1.6 TDI – El guapo checo

Liftbacku Rapid i nadále zůstává ještě jeden nedostatek, který se podařilo u karosářské verze Spaceback téměř zcela eliminovat – rázy od zadní nápravy. Dunivé zvuky prostupují kabinou a znepříjemňují jízdu na rozbité silnici. Na dlažebních kostkách se navíc u turbodieselové verze s tužším předním zavěšením přidává i klepání od předních kol. Po mechanické stránce je přitom Rapid klidný a tyto zvukové vibrace nedoplňuje žádné natřásání posádky, kterým naopak umí jízdu znepříjemnit někteří konkurenti.

obrázek [600 x 310]  

Hlučnější podvozek je daní za celkově jednodušší konstrukci, nicméně Rapid je nadprůměrně směrově stabilní a nabízí mimořádně kvalitní jízdní vlastnosti v zatáčkách. Nesmíme přitom zapomínat na to, že podvozek je naladěný na vysoké užitečné zatížení – konkrétně 535 kg (jednotlivé motory se v tomto mezi sebou neliší).

Přes určité nedostatky můžeme Rapid doporučit, byť z hlediska ceny a konfigurovatelnosti uděláte lépe, pokud před GreenLinem dáte přednost běžnému TDI. Na spojení štědrého prostoru v podélném směru a 550litrového zavazadelníku totiž nemá konkurence odpověď.

Video

Nejlevnější verze modelu269.900 Kč (1.2 MPI / 55 kW Fresh Active)
Základ s testovaným motorem379.900 Kč (1.6 TDI / 66 kW Fresh GreenLine)
Testovaný vůz s výbavou408.500 Kč (1.6 TDI / 66 kW Fresh GreenLine)

Plusy

  • Nízká spotřeba ve všech jízdních režimech
  • Objemný a snadno přístupný zavazadelník
  • Prostor na zadních sedadlech (pro kolena i hlavu)
  • Velký objem palivové nádrže, jízdní dosah

Minusy

  • Hluk od zadní nápravy na nerovnostech
  • Pětistupňová převodovka vyžaduje cit při volbě převodů
  • Otevírání palivové nádrže klíčkem
  • Vyšší cena a omezená konfigurovatelnost GreenLine
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Rapid GreenLine

Cena v základní výbavě: 379 900 Kč Cena v testované výbavě: 408 500 Kč

Základní výbava:Klimatizace, autorádio, mlhovky, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, ESC, šest airbagů, paket Green tec (start-stop, pneumatiky s nízkým valivým odporem), palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená a sklopná zadní sedadla, palubní počítač, patnáctipalcová kola, zatmavená zadní okna atd.

Výbava testovaného vozu:Litá 15” kola (+13.700,-), elektrické ovládání oken vzadu (+5.100,-), třetí hlavová opěrka vzadu (+1.000,-), kožený volant (+5.300,-), zadní spoiler v barvě vozu (+1.900,-), náhradní kolo a zvedák (+1.600,-).

Flixbus expanduje na východ, bude jezdit na Ukrajinu Flixbus expanduje na východ, bude jezdit na Ukrajinu

Německý autobusový dopravce Flixbus rozšíří od 27.…

Polovinu Strnadovy opravny letadel ovládnou slovenští miliardáři Polovinu Strnadovy opravny letadel ovládnou slovenští miliardáři

Poloviční podíl v opravně letadel Job Air Technic, která…

Komentář Bohumila Doležala: Polská justice a české trafiky Komentář Bohumila Doležala: Polská justice a české trafiky

V okurkové sezoně se před Obvodním soudem pro Prahu 1…

Zrušení Obamacare Trumpovi neprošlo. Proti byli i někteří republikáni Zrušení Obamacare Trumpovi neprošlo. Proti byli i někteří republikáni

Republikáni v americkém Senátu prozatím zrušení zdravotní…

 
Technické údaje
Motor Škoda Rapid GreenLine
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.5 / 3.4 / 3.8
Emise CO2:99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1490
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1265 / 535
Rozměr pneu:185/60 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4483
b) šířka (mm): 1706
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2602
e) rozchod vpředu (mm): 1462
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid GreenLine – Vstříc úsporám







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 






 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

 

iSport.cz

Závadové na postup nestačil ani rekord, Baumrtová je na MS v semifinále

Závadové na postup nestačil ani rekord, Baumrtová je…

Simona Baumrtová postoupila na plaveckém mistrovství světa do semifinále také na nejkratší znakařské trati.…

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo, vzkázal brankář

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo,…

Zatím žert? Nebo brzy už realita? Legendární útočník Jaromír Jágr po konci na Floridě sice ještě touží…

 

Reflex.cz

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které jej přežily, žijí v chudobě na okraji společnosti

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které…

Nedaleko průmyslového města Tuzla, které se nachází v severovýchodní části Bosny a Hercegoviny, se nachází osada…

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…