Test Auto.cz

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS AllGrip – Krása není všechno

5.2. 2014
Verdikt
 

Nové Suzuki SX4 v soutěži o nejhezčí crossover nevyhraje, jinak ale vyspělo ve všech ohledech.

První generace Suzuki SX4 dostala líbivý kabát studia Italdesign Giugiaro. Nový model, který se jmenuje SX4 S-Cross, si už Japonci navrhli vlastními silami a vsadili na účelnost místo krásy. Mimochodem, i přes společný název se v případě S-Crossu nejedná o nástupce, ale rozšíření nabídky o stupínek výše. Oba crossovery se totiž prodávají souběžně.

Nový model je o nemalých 15 cm delší a má o 10 cm delší rozvor. Přestože vypadá mohutněji, tak se celková výška snížila o 3 cm, část z toho jde na vrub menší světlé výšce, která měří ve všech verzích shodně 170 mm (dříve 175 nebo 190 mm). Novinka je také o 45 kg lehčí a české rodiny potěší razantní zvětšení zavazadlového prostoru: z 270 na 430 litrů.

Nové motory zastupuje vylepšená zážehová šestnáctistovka o výkonu 88 kW, která již nyní splňuje přísnou emisní normu Euro 6. Ta byla předmětem prvního testu, tentokrát se podíváme na stejně výkonný motor 1.6 DDiS, původem od Fiatu. Turbodiesel nabízí možnost výběru mezi verzemi 4x2 a 4x4 a de facto nahrazuje SX4 2.0 DDiS/99 kW. Po příchodu SX4 S-Cross se totiž původní model vyrábí již jenom s benzinovými agregáty.

obrázek [600 x 402]  

Kdo chce zvolit kombinaci naftového motoru a pohonu všech kol, ten je odkázán na nejvyšší výbavu Elegance. Právě ona ale nabízí ze všech verzí nejlepší poměr ceny a výbavy – u turbodieselu s pohonem předních kol činí rozdíl proti nižší výbavě Premium jen 20.000 Kč. Přitom Elegance přidává parkovací čidla vzadu i vpředu, vyhřívání předních sedadel, bluetooth nebo xenonové světlomety s diodami denního svícení. Jak ukazuje následující tabulka, takto specifikovaný S-Cross je také výhodný ve srovnání s nejbližšími konkurenty.

Suzuki SX4 S-Cross - srovnání výbavy a cen s konkurencí
ModelSuzuki S-CrossŠkoda YetiCitroën C4 AirCrossOpel Mokka
VýbavaStyleElegance PlusExclusiveCosmo
Motor1.6 DDiS/88 kW2.0 TDI/81 kW1.6 HDi/84 kW1.7 CDTI/96 kW
Základní cena [Kč]529.900,-542.900,-614.900,-547.900,-
Pohon 4x450.000,-50.000,-S50.000,-
Airbag7x7x7x6x
Bezklíčový vstupSSS-
BluetoothS7.100,-SS
Klimatizace dvouzónováSSjednozónováS
Litá kolaR16R17R18R18
Metalický lak15.000,-13.900,-14.600,-14.400,-
MlhovkySSSS
Parkovací senzory P+ZSSSS
TempomatSSSS
Vyhřívání předních sedadelSS6.900,-8.300,-
Xenonové světlometySSS32.900,-
Cena při shodné výbavě [Kč]594.900,-613.900,-636.400,-653.500,-

Ovšem nejen cena a výbava, ale také samotný motor je silným důvodem, proč uvažovat o koupi turbodieselového S-Crossu. Šestnáctistovka nezapře svůj italský původ, projevuje se hrubým zvukem a na dnešní poměry má při studeném startu nezvykle nevyrovnaný běh. Jenže hlavní výhody vznětového principu jsou síla v nízkých otáčkách a nízká spotřeba, což S-Cross splňuje: dosahuje 320 N.m při 1750 min-1, což dokáže vyrovnat jedině konkurenční agregát 1.6 dCi, a s kombinovanou spotřebou 4,4 l na 100 km (se start-stopem) by měl být vůbec nejúspornějším 4x4 na trhu. Překonává i Volkswagen Golf 1.6 TDI nebo Fiat Panda s pohonem všech kol.

Motor se vyznačuje kultivovaným nástupem v nízkých otáčkách. Žádná turbodíra se nekoná, newtonmetry přibývají hezky plynule. Na druhou stranu v opravdu nízkých otáčkách se žádné velké síly nedočkáte, za což může zčásti také těžké zpřevodování. V rychlostech do 15 km/h je vždy žádoucí používat jedničku, pro městskou padesátku je vhodná stále ještě trojka, jenže to motor točí lehce na 1500 min-1.

SX4 S-Cross má zkrátka jinak poskládanou převodovku než je dnes v podobných vozech zvykem. Přeskoky jsou vyrovnané a šestka je opravdovým rychloběhem – ke slovu se dostane až okolo osmdesátky a při dálničních 130 km/h udrží otáčky na 2250 min-1. Díky tomu se může v provedení 4x4 na dálnici pochlubit mimořádně příznivou šestilitrovou spotřebou, ve městě je spotřeba jen o pár decilitrů vyšší. Ke smůle dieselové verze ovšem není benzinový S-Cross o tolik žíznivější, aby se uhájil sedmdesátitisícový rozdíl v ceně.

Jenže je tu ještě dynamika. Turbodiesel je mnohem živější, než by nasvědčovalo udávaných 12 sekund pro sprint z nuly na stovku. Téměř čtvercový agregát totiž vytáčení příliš nehoví a za třemi tisíci otáček jeho tah začíná postupně uvadat. O to živější je ovšem ve středním pásmu – dokonce natolik, že v pružném zrychlení poráží všechny konkurenty, relativně těžkému zpřevodování navzdory. Dieselový motor je tedy volbou pro ty, kdo chtějí za volantem S-Crossu trávit více času, zejména na cestách mimo město.

Šestistupňová převodovka má tužší chod páky v kulise řazení, a tak vyžaduje větší ovládací sílu. Navíc Suzuki ctí stejnou koncepci jako například u Kizashi, když se zpátečka řadí doprava dozadu (vedle šestky), podobně jako u Subaru. Řazení proto vyžaduje chvíli sžívání.

obrázek [600 x 378]  

Podvozek je tužší než u benzinové verze, díky tomu – ale i nízké hmotnosti – má dieselový S-Cross jisté jízdní vlastnosti. Standardní šestnáctipalcová kola jsou ale přiměřenou velikostí pro zachování komfortu, k pohodlí posádky přispívá také kvalitní naladění tlumičů a pružin. S-Cross je přitom dalším ze zástupů aut, která spoléhají na jednoduché zadní zavěšení s torzní příčkou. To platí i pro verze s pohonem všech kol, což je krajně neobvyklé řešení.

obrázek [600 x 350]  

Samotný systém 4x4 je nejnovější evolucí elektromagnetické spojky. Zařízení AllGrip přišlo o možnost čistě „předokolkového“ režimu, pro jízdu na „všechna čtyři“ ovšem nabízí hned tři nastavení. Vedle automatického je to sportovní, které zostří reakce na pedál plynu a v zatáčkách dříve připojuje zadní nápravu. Pro jízdu na nezpevněném povrchu pak slouží režimSnow, ke kterému lze přidat uzamknutí poměru rozdělení sil mezi nápravy. Trakce je ve všech případech bezchybná, režim Sport dodává neutralitu a umožňuje projíždět zatáčky rychlým tempem pod plynem, zatímco Snow na zasněžené silnici dovolí lehké (a žádoucí) prokluzy všech kol.

Interiér pohodlně uveze čtyři dospělé osoby, přičemž komfort sezení je nadprůměrný i v zadní řadě, kde se dočkáte poctivé podpory stehen. Osoby vyššího vzrůstu však budou mít vzadu problém s místem nad hlavou, což ovšem nijak neodporuje rodinnému charakteru S-Crossu.

obrázek [600 x 372]  

Strohý design palubní desky je oživen světle šedým dekorem. Po stránce funkční výbavy nechybí S-Crossu nic, co by se dalo od auta této kategorie očekávat. Nejvyšší výbava má mimo jiné světelný a dešťový senzor, elektricky sklopná zrcátka nebo bezklíčové odemykání. Japonci se ovšem nevyvarovali některých zbytečných chyb: elektrické stahování oken má automatický dojezd jenom u řidiče, palubní počítač se ovládá kolíčkem na přístrojovém štítu a grafika displeje autorádia je zajímavou připomínkou devadesátých let…

Závěr

Do stále ostřejší konkurence mezi crossovery vstoupilo Suzuki SX4 S-Cross ve velmi dobré formě. Ve srovnání s konkurencí se nenechá v ničem zahanbit – má mimořádně úsporné motory, sofistikovaný pohon všech kol, prostorný interiér a velký zavazadlový prostor. Nepříliš zajímavý design a pár drobných nedostatků funkční výbavy přesvědčivě přebíjí vynikající poměr ceny a výbavy u vyšších specifikací. Nejdiskutabilnějším prvkem se tak stává samotný turbodiesel, jakkoliv jsou jeho kvality vysoce nadprůměrné. Jenže i přes nízkou spotřebu je jeho volba těžko odůvodnitelná ekonomicky, když rozdíl v pořizovací ceně činí 70.000 Kč. Benzinový čtyřválec je zkrátka také úsporný, a tak při výběru bude záležet na jiných faktorech než nákladech na palivo.

obrázek [600 x 312]  

Nejlevnější verze modelu359.900 Kč (1.6 VVT/88 kW Start)
Základ s testovaným motorem479.900 Kč (1.6 DDiS/88 kW Comfort)
Testovaný vůz s výbavou594.900 Kč (1.6 DDiS/88 kW AllGrip Elegance)

Plusy

  • Příznivé ceny, bohatá výbava
  • Jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba
  • Propracovaný systém 4x4

Minusy

  • Drobné přehmaty v interiéru
  • Tuhý chod řadicí páky
  • Kombinace dieselu a 4x4 jen v nejvyšší výbavě
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS AllGrip

Cena v základní výbavě: 479 900 Kč Cena v testované výbavě: 594 900 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, stabilizační systém, úchyty dětských sedaček Isofix, elektrická okna, autorádio s MP3, tempomat s omezovačem, přípojka USB, dvojitá podlážka v zavazadelníku, výškově i podélně stavitelný volant, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, asistent rozjezdu do kopce, bezklíčové startování, automatická klimatizace, kožený potah volantu, středová loketní opěrka, litá 16“ kola, diody denního svícení, bluetooth, vyhřívání předních sedadel, automatické xenonové světlomety, dešťové čidlo, zatmavená zadní okna atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+15.000,-).

Musk: Uplynulý rok byl nejtěžším a nejbolestivějším rokem mé kariéry Musk: Uplynulý rok byl nejtěžším a nejbolestivějším rokem mé kariéry

Zmírnit extrémní pracovní nasazení Elona Muska se již…

Čínské aerolinky se stávají novým mostem na Východ, těží přitom z mohutných dotací Čínské aerolinky se stávají novým mostem na Východ, těží přitom z mohutných dotací

Během pouhých čtyř let se může čínská letecká doprava…

Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350 Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350

Jihoindický stát Kérala se potýká s katastrofálními…

 
Technické údaje
Motor Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS AllGrip
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4 / 4.6
Emise CO2:120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1269
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1380 / 490
Rozměr pneu:205/60 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1575
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS AllGrip –…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 



Suzuki S-Cross 2017: Jízdní dojmy s drsňákem Suzuki S-Cross 2017: Jízdní dojmy s drsňákem

Omlazený S-Cross přichází s tváří drsňáka. Zaslouží si…

Modernizované Suzuki S-Cross má český ceník. Kolik stojí nové turbomotory? Modernizované Suzuki S-Cross má český ceník. Kolik stojí nové turbomotory?

Nabídka motorů modernizovaného s-crossu zahrnuje výhradně…

 



 
Vehma Torrero mohlo být superluxusní SUV: Co mělo společné s Nissanem GT-R?

Vehma Torrero mohlo být superluxusní SUV: Co mělo společné s Nissanem GT-R?

Včera

Vehma International coby součást skupiny Magna na sebe v roce 1988 upozornila konceptem superluxusního SUV Torrero.




Blesk.cz

Módní téma týdne Františky: Ošidné hry na ledovou královnu

Módní téma týdne Františky: Ošidné hry na ledovou královnu

Na hogo fogo parties nejsou jen slavní, jež povinnou atraktivnost akce víceméně jistí. Většinu hostů naopak…

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

 

iSport.cz

Defenzivu Alavésu prolomil až Messi, Barcelona vyhrála 3:0

Defenzivu Alavésu prolomil až Messi, Barcelona vyhrála 3:0

Lionel Messi nasměroval v prvním kole španělské ligy fotbalisty Barcelony k vítězství 3:0 nad Alavésem.…

SESTŘIH: Slavia - Jablonec 0:2. První ztráta, Škoda nedal penaltu

SESTŘIH: Slavia - Jablonec 0:2. První ztráta, Škoda…

Fotbalisté Slavie poprvé v sezoně Fortuna ligy ztratili, a hned z toho byla porážka s Jabloncem 0:2. Sešívaní po…

 

Reflex.cz

Putinova účast na svatbě rakouské ministryně zahraničí byla označena za „provokaci evropských rozměrů“

Putinova účast na svatbě rakouské ministryně…

Ruský prezident Vladimir Putin si v sobotu odpoledne zatančil s rakouskou ministryní zahraničí Karin Kneisslovou…

Největší džihád je spravedlivé slovo nespravedlivému vládci. Co je džihád a proč ho islám nechápe jen jako násilí

Největší džihád je spravedlivé slovo nespravedlivému…

Džihád – arabské slovo, jež ve spojení s islámem vyvolává v mnoha lidech hrůzu a odpor. Kritici islámu používají…