Test Auto.cz

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS AllGrip – Krása není všechno

5.2. 2014
Verdikt
 

Nové Suzuki SX4 v soutěži o nejhezčí crossover nevyhraje, jinak ale vyspělo ve všech ohledech.

První generace Suzuki SX4 dostala líbivý kabát studia Italdesign Giugiaro. Nový model, který se jmenuje SX4 S-Cross, si už Japonci navrhli vlastními silami a vsadili na účelnost místo krásy. Mimochodem, i přes společný název se v případě S-Crossu nejedná o nástupce, ale rozšíření nabídky o stupínek výše. Oba crossovery se totiž prodávají souběžně.

Nový model je o nemalých 15 cm delší a má o 10 cm delší rozvor. Přestože vypadá mohutněji, tak se celková výška snížila o 3 cm, část z toho jde na vrub menší světlé výšce, která měří ve všech verzích shodně 170 mm (dříve 175 nebo 190 mm). Novinka je také o 45 kg lehčí a české rodiny potěší razantní zvětšení zavazadlového prostoru: z 270 na 430 litrů.

Nové motory zastupuje vylepšená zážehová šestnáctistovka o výkonu 88 kW, která již nyní splňuje přísnou emisní normu Euro 6. Ta byla předmětem prvního testu, tentokrát se podíváme na stejně výkonný motor 1.6 DDiS, původem od Fiatu. Turbodiesel nabízí možnost výběru mezi verzemi 4x2 a 4x4 a de facto nahrazuje SX4 2.0 DDiS/99 kW. Po příchodu SX4 S-Cross se totiž původní model vyrábí již jenom s benzinovými agregáty.

obrázek [600 x 402]  

Kdo chce zvolit kombinaci naftového motoru a pohonu všech kol, ten je odkázán na nejvyšší výbavu Elegance. Právě ona ale nabízí ze všech verzí nejlepší poměr ceny a výbavy – u turbodieselu s pohonem předních kol činí rozdíl proti nižší výbavě Premium jen 20.000 Kč. Přitom Elegance přidává parkovací čidla vzadu i vpředu, vyhřívání předních sedadel, bluetooth nebo xenonové světlomety s diodami denního svícení. Jak ukazuje následující tabulka, takto specifikovaný S-Cross je také výhodný ve srovnání s nejbližšími konkurenty.

Suzuki SX4 S-Cross - srovnání výbavy a cen s konkurencí
ModelSuzuki S-CrossŠkoda YetiCitroën C4 AirCrossOpel Mokka
VýbavaStyleElegance PlusExclusiveCosmo
Motor1.6 DDiS/88 kW2.0 TDI/81 kW1.6 HDi/84 kW1.7 CDTI/96 kW
Základní cena [Kč]529.900,-542.900,-614.900,-547.900,-
Pohon 4x450.000,-50.000,-S50.000,-
Airbag7x7x7x6x
Bezklíčový vstupSSS-
BluetoothS7.100,-SS
Klimatizace dvouzónováSSjednozónováS
Litá kolaR16R17R18R18
Metalický lak15.000,-13.900,-14.600,-14.400,-
MlhovkySSSS
Parkovací senzory P+ZSSSS
TempomatSSSS
Vyhřívání předních sedadelSS6.900,-8.300,-
Xenonové světlometySSS32.900,-
Cena při shodné výbavě [Kč]594.900,-613.900,-636.400,-653.500,-

Ovšem nejen cena a výbava, ale také samotný motor je silným důvodem, proč uvažovat o koupi turbodieselového S-Crossu. Šestnáctistovka nezapře svůj italský původ, projevuje se hrubým zvukem a na dnešní poměry má při studeném startu nezvykle nevyrovnaný běh. Jenže hlavní výhody vznětového principu jsou síla v nízkých otáčkách a nízká spotřeba, což S-Cross splňuje: dosahuje 320 N.m při 1750 min-1, což dokáže vyrovnat jedině konkurenční agregát 1.6 dCi, a s kombinovanou spotřebou 4,4 l na 100 km (se start-stopem) by měl být vůbec nejúspornějším 4x4 na trhu. Překonává i Volkswagen Golf 1.6 TDI nebo Fiat Panda s pohonem všech kol.

Motor se vyznačuje kultivovaným nástupem v nízkých otáčkách. Žádná turbodíra se nekoná, newtonmetry přibývají hezky plynule. Na druhou stranu v opravdu nízkých otáčkách se žádné velké síly nedočkáte, za což může zčásti také těžké zpřevodování. V rychlostech do 15 km/h je vždy žádoucí používat jedničku, pro městskou padesátku je vhodná stále ještě trojka, jenže to motor točí lehce na 1500 min-1.

SX4 S-Cross má zkrátka jinak poskládanou převodovku než je dnes v podobných vozech zvykem. Přeskoky jsou vyrovnané a šestka je opravdovým rychloběhem – ke slovu se dostane až okolo osmdesátky a při dálničních 130 km/h udrží otáčky na 2250 min-1. Díky tomu se může v provedení 4x4 na dálnici pochlubit mimořádně příznivou šestilitrovou spotřebou, ve městě je spotřeba jen o pár decilitrů vyšší. Ke smůle dieselové verze ovšem není benzinový S-Cross o tolik žíznivější, aby se uhájil sedmdesátitisícový rozdíl v ceně.

Jenže je tu ještě dynamika. Turbodiesel je mnohem živější, než by nasvědčovalo udávaných 12 sekund pro sprint z nuly na stovku. Téměř čtvercový agregát totiž vytáčení příliš nehoví a za třemi tisíci otáček jeho tah začíná postupně uvadat. O to živější je ovšem ve středním pásmu – dokonce natolik, že v pružném zrychlení poráží všechny konkurenty, relativně těžkému zpřevodování navzdory. Dieselový motor je tedy volbou pro ty, kdo chtějí za volantem S-Crossu trávit více času, zejména na cestách mimo město.

Šestistupňová převodovka má tužší chod páky v kulise řazení, a tak vyžaduje větší ovládací sílu. Navíc Suzuki ctí stejnou koncepci jako například u Kizashi, když se zpátečka řadí doprava dozadu (vedle šestky), podobně jako u Subaru. Řazení proto vyžaduje chvíli sžívání.

obrázek [600 x 378]  

Podvozek je tužší než u benzinové verze, díky tomu – ale i nízké hmotnosti – má dieselový S-Cross jisté jízdní vlastnosti. Standardní šestnáctipalcová kola jsou ale přiměřenou velikostí pro zachování komfortu, k pohodlí posádky přispívá také kvalitní naladění tlumičů a pružin. S-Cross je přitom dalším ze zástupů aut, která spoléhají na jednoduché zadní zavěšení s torzní příčkou. To platí i pro verze s pohonem všech kol, což je krajně neobvyklé řešení.

obrázek [600 x 350]  

Samotný systém 4x4 je nejnovější evolucí elektromagnetické spojky. Zařízení AllGrip přišlo o možnost čistě „předokolkového“ režimu, pro jízdu na „všechna čtyři“ ovšem nabízí hned tři nastavení. Vedle automatického je to sportovní, které zostří reakce na pedál plynu a v zatáčkách dříve připojuje zadní nápravu. Pro jízdu na nezpevněném povrchu pak slouží režimSnow, ke kterému lze přidat uzamknutí poměru rozdělení sil mezi nápravy. Trakce je ve všech případech bezchybná, režim Sport dodává neutralitu a umožňuje projíždět zatáčky rychlým tempem pod plynem, zatímco Snow na zasněžené silnici dovolí lehké (a žádoucí) prokluzy všech kol.

Interiér pohodlně uveze čtyři dospělé osoby, přičemž komfort sezení je nadprůměrný i v zadní řadě, kde se dočkáte poctivé podpory stehen. Osoby vyššího vzrůstu však budou mít vzadu problém s místem nad hlavou, což ovšem nijak neodporuje rodinnému charakteru S-Crossu.

obrázek [600 x 372]  

Strohý design palubní desky je oživen světle šedým dekorem. Po stránce funkční výbavy nechybí S-Crossu nic, co by se dalo od auta této kategorie očekávat. Nejvyšší výbava má mimo jiné světelný a dešťový senzor, elektricky sklopná zrcátka nebo bezklíčové odemykání. Japonci se ovšem nevyvarovali některých zbytečných chyb: elektrické stahování oken má automatický dojezd jenom u řidiče, palubní počítač se ovládá kolíčkem na přístrojovém štítu a grafika displeje autorádia je zajímavou připomínkou devadesátých let…

Závěr

Do stále ostřejší konkurence mezi crossovery vstoupilo Suzuki SX4 S-Cross ve velmi dobré formě. Ve srovnání s konkurencí se nenechá v ničem zahanbit – má mimořádně úsporné motory, sofistikovaný pohon všech kol, prostorný interiér a velký zavazadlový prostor. Nepříliš zajímavý design a pár drobných nedostatků funkční výbavy přesvědčivě přebíjí vynikající poměr ceny a výbavy u vyšších specifikací. Nejdiskutabilnějším prvkem se tak stává samotný turbodiesel, jakkoliv jsou jeho kvality vysoce nadprůměrné. Jenže i přes nízkou spotřebu je jeho volba těžko odůvodnitelná ekonomicky, když rozdíl v pořizovací ceně činí 70.000 Kč. Benzinový čtyřválec je zkrátka také úsporný, a tak při výběru bude záležet na jiných faktorech než nákladech na palivo.

obrázek [600 x 312]  

Nejlevnější verze modelu359.900 Kč (1.6 VVT/88 kW Start)
Základ s testovaným motorem479.900 Kč (1.6 DDiS/88 kW Comfort)
Testovaný vůz s výbavou594.900 Kč (1.6 DDiS/88 kW AllGrip Elegance)

Plusy

  • Příznivé ceny, bohatá výbava
  • Jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba
  • Propracovaný systém 4x4

Minusy

  • Drobné přehmaty v interiéru
  • Tuhý chod řadicí páky
  • Kombinace dieselu a 4x4 jen v nejvyšší výbavě
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS AllGrip

Cena v základní výbavě: 479 900 Kč Cena v testované výbavě: 594 900 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, stabilizační systém, úchyty dětských sedaček Isofix, elektrická okna, autorádio s MP3, tempomat s omezovačem, přípojka USB, dvojitá podlážka v zavazadelníku, výškově i podélně stavitelný volant, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, asistent rozjezdu do kopce, bezklíčové startování, automatická klimatizace, kožený potah volantu, středová loketní opěrka, litá 16“ kola, diody denního svícení, bluetooth, vyhřívání předních sedadel, automatické xenonové světlomety, dešťové čidlo, zatmavená zadní okna atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+15.000,-).

Česko se může stát evropským centrem vývoje umělé inteligence Česko se může stát evropským centrem vývoje umělé inteligence

Sídlo nového centra excellence pro vývoj umělé…

Glosa Jana Vávry: Bitcoin a zkouška otrlosti Glosa Jana Vávry: Bitcoin a zkouška otrlosti

Po měsících klidu přišla bouře a hodnota kryptoměn spadla…

Na oslavy 17. listopadu přišlo v Praze 132 tisíc lidí, tvrdí organizátoři Festivalu svobody Na oslavy 17. listopadu přišlo v Praze 132 tisíc lidí, tvrdí organizátoři Festivalu svobody

Festivalu svobody na Národní třídě, Václavském náměstí či…

 
Technické údaje
Motor Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS AllGrip
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4 / 4.6
Emise CO2:120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1269
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1380 / 490
Rozměr pneu:205/60 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1575
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS AllGrip –…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 



Suzuki S-Cross 2017: Jízdní dojmy s drsňákem Suzuki S-Cross 2017: Jízdní dojmy s drsňákem

Omlazený S-Cross přichází s tváří drsňáka. Zaslouží si…

Modernizované Suzuki S-Cross má český ceník. Kolik stojí nové turbomotory? Modernizované Suzuki S-Cross má český ceník. Kolik stojí nové turbomotory?

Nabídka motorů modernizovaného s-crossu zahrnuje výhradně…

 



 
Opel Astra 1.6 Turbo – Sportovec v utajení

TEST: Opel Astra 1.6 Turbo – Sportovec v utajení

Dnes 12:51

Ne vždy musí být nejvýkonnější pohonná jednotka cestou k adrenalinovým zážitkům. Opel Astra dokazuje, že to jde i jinak.




Blesk.cz

Vánoce a Ježíšek vás můžou dostat do basy: Vydírání dětí, týrání kapra, obecné ohrožení zapáleným stromečkem

Vánoce a Ježíšek vás můžou dostat do basy: Vydírání…

Až desítky let v »base« může místo dárků nadělit Ježíšek. Nevěříte? Stačilo by striktně trvat na dodržování…

Protopíte každou zimu „majlant“? 10 tipů, jak rychle ušetřit za teplo!

Protopíte každou zimu „majlant“? 10 tipů, jak rychle…

Zhruba dvě třetiny nákladů za energie platíme za teplo. Často ale za topení utrácíme víc, než je nutné. Ušetřit…

 

iSport.cz

Satoranský vedl vzpouru náhradníků a zaválel. LeBron dal 51 bodů

Satoranský vedl vzpouru náhradníků a zaválel. LeBron…

Rezervní sestava basketbalistů Washington Wizards předvedla v zápase s Portlandem hrdinný boj o nečekaný…

Čáslava a kokain? Testy nevypadají dobře. Prý nebyl v Pardubicích jediný

Čáslava a kokain? Testy nevypadají dobře. Prý nebyl…

Když v půlce června zastavila silniční kontrola Petra Čáslavu a podrobila ho testu na návykové látky, byl na…

 

Reflex.cz

Jaroš: Babiš je hraniční psychopat, ukázala se hnusná pravda, jdu do politiky a musíme ho porazit

Jaroš: Babiš je hraniční psychopat, ukázala se…

Jsme ve fázi největší tmy, rozednění je ale blízko. Marketér Martin Jaroš, který roky působí v Kataru, vidí…

100 let nezávislosti Polska: Náš soused se proměnil víc, než kterákoli jiná země Evropy

100 let nezávislosti Polska: Náš soused se proměnil…

Polské slovo wiedźmin zná jen málo Čechů. V překladu je to zaklínač a v angličtině witcher. Jedna slavná…