Test Auto.cz

Toyota Verso 1.6 D-4D – Bavorská šestnáctka

30.4. 2014
Verdikt
 

Dokáže naftová šestnáctistovka z dílen BMW zatraktivnit již ne zrovna nejmladší MPV Toyota Verso?

Mít pod kapotou turbodiesel je specifikum zejména evropského zákazníka. Ten již před delší dobou s nadšením vyměnil kultivovaný běh benzinových motorů za nízkou spotřebu i vysoký točivý moment, a to zejména u větších a rodinných vozů. A jak se technologie naftových motorů zdokonalovala, šlo tomuto rozhodnutí jen máloco vytknout. Ostatně tyto preference vypozorovaly i automobilky a lačnost Evropanů po dieselech začaly s vervou ukojovat.

Představitelé značky prozkoumali třídu kam Verso zapadá a zjistili, že více než polovinu trhu tvoří naftové šestnáctistovky, takže ji také potřebují. V rámci nové spolupráce s BMW se tak přímo nabízelo použít turbodiesel, který známe například z Mini Cooper D Countryman. Byla to dobrá volba?

Starý známý

Popisovat vzhled Versa by bylo nošením dříví do lesa. Minulý rok sice proběhla modernizace, ta se však designově zaměřila zejména na přední část, která výrazně prokoukla. Ta zadní a ostatně i celý tvar auta vypadá téměř stejně, jako u dnes již desetileté Corolly Verso. Bohužel stále se drží i typicky japonské čiré zadní svítilny, které se ke konzervativnímu zaměření auta hodí asi stejně jako raperské oblečení na golf.

obrázek [600 x 296]  

V interiéru najdete další typicky japonskou věc – nápisy na tlačítkách mají každý jiný font. Jinak jde ale o příjemné místo k pobytu. Řidiče potěší zejména natočené přístroje a řadicí páka blízko volantu. Cestující vzadu budou mít radost z trojice totožných posuvných sedadel i dostatku prostoru ve všech směrech. My jsme měli k testu pouze pětimístnou verzi, šesté a sedmé místo ale bude vzhledem k rozměrům vozu vhodné pouze pro malé děti. Novinkou je informační systém Toyota Touch 2, který je intuitivní, příjemně rychlý a nabízí i možnost Google Street View či wifi připojení. Záleží pouze na tom, kterou ze tří verzí systému si pořídíte - my měli tu prostřední s navigací.

Ve voze nechyběla ani parkovací kamera, osobně ale upřednostňuji její spárování s parkovacími čidly, což Toyota v tomto případě neumožňuje. Hodnocení praktické stránky vozu je rovněž omílání již jednou řečeného, pro úplnost však dodejme, že druhá řada sedadel se dá jednoduše sklopit do roviny. Zavazadlový prostor o objemu 484 litrů má podlahu ve stejné výšce jako nakládací hranu, působí ovšem plytce. Pod podlážkou ale najdete ještě objemné úložné prostory.

Motor a převodovka – Německo-japonské souznění

Co nás však zajímá nejvíce? Jestli nový motor Versu sedl. Odpovědí je jednoznačné ano. Po nastartování se šestnáctistovka uklidní na volnoběhu, kdy je typické klepání utlumeno na spíše jemné tikání. Motor se pak v celém spektru otáček chová příjemně tiše a při konstantních rychlostech slyšíte maximálně vzdálené hučení – rozhodně nic, co by otravovalo.

Při jízdě oceníte i naladění agregátu, který neprotestuje ani v pásmu otáček mírně nad volnoběhem a poměrně nadšeně zatahuje již od nějakých 1200 otáček za minutu. Ostatně celý motor působí silněji a živěji, než by napovídalo dlouhých 12,7 s potřebných ke zrychlení z klidu na 100 km/h a maximální rychlost 180 km/h. Nemusíte se tedy bát, že by se s naloženým autem špatně předjíždělo. Naladění motoru holt umožňuje využít většinu z 82 kW a 270 N.m v příjemně širokém spektru otáček.

obrázek [600 x 403]  

Přitom zpřevodování se dá nazvat jako dlouhé. Verso sice při 130 km/h na šestku točí relativně běžných 2300 otáček za minutu, nižší převodové stupně však musíte řadit až nezvykle pozdě. V městském provozu se tak budete pohybovat v dosti nízkých otáčkách, pokud neholdujete univerzální dvojce. Těžko říct, o kolik by ještě dynamika auta mohla být lepší s vhodnějšími převody, i tak to však vůbec není zlé, jenom nízké otáčky občas omezují při potřebě svižněji akcelerovat. Samotné řazení šestistupňové manuální převodovky, která údajně pochází od Toyoty, je velmi přesné a bez vůlí, byť občas lehce zadrhávající. Z dílen japonského výrobce je i systém stop-start, ten však řidiče nepotěší, protože motor startuje pomalu a s citelnými vibracemi.

Nepoddajná jistota

Jízdní vlastnosti jsou ve třídě rodinných MPV druhořadou záležitostí, můžete říci. Nicméně Verso zatáčí lépe než většina konkurentů. Tato Toyota totiž působí pevně a jistě, takže se nemusíte bát ani trochu svižnějšího tempa. Kupříkladu francouzští sokové jsou rozevlátější a více se naklánějí. Daní za tohle chování je méně poddajný podvozek, který působí až trochu prkenně, a to i na menších šestnáctipalcových kolech. Navíc při přejezdu nerovností začnou rezonovat některé díly v interiéru, což dojem tvrdého vozu ještě umocní. Nejde však o žádnou hrůzu, odpružení nikdy nepůsobí vyloženě nepříjemně. Stáří automobilu pak pocítíte na odhlučnění, kdy občas slyšíte ty hlasitější z rozhovorů na ulici a téměř vždy odvalování kol.

Test: Toyota Verso 1,8 Valvematic – SkoroTouran

Slabinou jízdy jsou také necitlivé brzdy. Přece nechcete, aby hlavy vašich ratolestí létaly zbytečně vpřed. Bohužel brzdit citlivě je docela problém. Vzhledem k nákladům na palivo to ale dost možná zvládnete překousnout. V městském provozu si Verso vzalo lehce pod sedm litrů na sto kilometrů, naopak při klidné jízdě mimo město nebyl problém stlačit odběr paliva až ke čtyřlitrové hranici. Ani při vyšších rychlostech na dálnici se nic zásadního ze sedmilitrové spotřeby nezměnilo, předpisových 130 km/h pak znamená 5,7 l na 100 km. Celkový průměr v testu 5,9 litru je všeříkající hodnota.

obrázek [600 x 288]  

Závěr

Nový motor Toyotě Verso sedl a pomohl zatraktivnit tohle pět let staré MPV. Je kultivovaný, úsporný a překvapivě svižný. Zbytek vozu naplňuje očekávání o rozumném rodinném voze, byť jízda by mohla být o kousíček pohodlnější a zpřevodování vhodnější. Přesto motor od BMW přinesl velkoprostorové Toyotě tolik potřebný elán a mohl by přimět zákazníky více kupovat přehlížené Verso s dieselem.

Video

Nejlevnější verze modelu479.900 Kč (Power 1.6 D-4D/82 kW)
Základ s testovaným motorem504.900 Kč (Active 1.6 D-4D/82 kW)
Testovaný vůz s výbavou573.580 Kč (Active 1.4 D-4D/82 kW)

Plusy

  • Kultivovaný a dynamický motor
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba ve všech jízdních režimech
  • Rovná ložná plocha při sklopení zadních sedadel
  • Výhodné balíčky výbavy, dobře sestavená nabídka motorů

Minusy

  • Odhlučnění kabiny od okolí a kol
  • Necitlivé brzdy
  • Dlouhé zpřevodování zejména nižších stupňů
  • Tužší podvozek
  • Menší odkládací prostory
Foto: David Rajdl
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Verso 1.6 D-4D

Cena v základní výbavě: 504 900 Kč Cena v testované výbavě: 573 580 Kč

Základní výbava:Litá 16” kola, elektricky ovládaná okna, palubní počítač, posuvná sedadla druhé řady, parkovací kamera, multimediální systém Toyota Touch 2, manuální klimatizace, autorádio, bluetooth, USB, sedm airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+15.000,-), povinná výbava (+ 1.680,-), Super paket (+ 27.000,-), navigační systém (+17 000,-).

Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce

Írán zavedl sankce proti 15 americkým společnostem za…

Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem

Korejská lidově demokratická republika nepatří mezi…

 
Technické údaje
Motor Toyota Verso 1.6 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 3.9 / 4.5
Emise CO2:119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 484 / 1009
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1635 / 625
Rozměr pneu:205/60 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4460
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2780
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Toyota Verso 1.6 D-4D – Bavorská šestnáctka







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér

Radikální změny nejsou potřeba, řekli si u Toyoty a Verso…

Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč

Nový dieselový základ má objem 1,6 litru a výkon 82 kW.

 



 
Finiš Valašské rallye 2017 - Kopecký byl suverénní

Finiš Valašské rallye 2017 - Kopecký byl suverénní

Dnes 18:49

Tovární jezdec Škoda Motorsport Jan Kopecký vyhrál 36. ročník Valašské rallye, úvodní podnik mistrovství České republiky v automobilových soutěžích.




Blesk.cz

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

Ridi s milenkou Hunčárovou na horách: Telefon nevzal ani synovi!

Ridi s milenkou Hunčárovou na horách: Telefon nevzal…

Krásy italských hor i nové partnerky, tanečnice Lucie Hunčárové (31), omámily zamilovaného kuchaře Emanuela…

 

iSport.cz

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si minimálně půl roku nezahraje

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si…

Kapitán irských fotbalistů a obránce Evertonu Seamus Coleman si po hrůzné dvojnásobné zlomenině nohy nejméně půl…

Velmoc zase v koncích! Nizozemci nasadili 17letý talent, ten zavinil góly

Velmoc zase v koncích! Nizozemci nasadili 17letý…

Kocovina pokračuje! Fotbalisté Nizozemska v kvalifikaci MS 2018 klopýtají a vážně hrozí, že nezvládnou postoupit…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…