Test Auto.cz

Toyota Verso 1.6 D-4D – Bavorská šestnáctka

30.4. 2014
Verdikt
 

Dokáže naftová šestnáctistovka z dílen BMW zatraktivnit již ne zrovna nejmladší MPV Toyota Verso?

Mít pod kapotou turbodiesel je specifikum zejména evropského zákazníka. Ten již před delší dobou s nadšením vyměnil kultivovaný běh benzinových motorů za nízkou spotřebu i vysoký točivý moment, a to zejména u větších a rodinných vozů. A jak se technologie naftových motorů zdokonalovala, šlo tomuto rozhodnutí jen máloco vytknout. Ostatně tyto preference vypozorovaly i automobilky a lačnost Evropanů po dieselech začaly s vervou ukojovat.

Představitelé značky prozkoumali třídu kam Verso zapadá a zjistili, že více než polovinu trhu tvoří naftové šestnáctistovky, takže ji také potřebují. V rámci nové spolupráce s BMW se tak přímo nabízelo použít turbodiesel, který známe například z Mini Cooper D Countryman. Byla to dobrá volba?

Starý známý

Popisovat vzhled Versa by bylo nošením dříví do lesa. Minulý rok sice proběhla modernizace, ta se však designově zaměřila zejména na přední část, která výrazně prokoukla. Ta zadní a ostatně i celý tvar auta vypadá téměř stejně, jako u dnes již desetileté Corolly Verso. Bohužel stále se drží i typicky japonské čiré zadní svítilny, které se ke konzervativnímu zaměření auta hodí asi stejně jako raperské oblečení na golf.

obrázek [600 x 296]  

V interiéru najdete další typicky japonskou věc – nápisy na tlačítkách mají každý jiný font. Jinak jde ale o příjemné místo k pobytu. Řidiče potěší zejména natočené přístroje a řadicí páka blízko volantu. Cestující vzadu budou mít radost z trojice totožných posuvných sedadel i dostatku prostoru ve všech směrech. My jsme měli k testu pouze pětimístnou verzi, šesté a sedmé místo ale bude vzhledem k rozměrům vozu vhodné pouze pro malé děti. Novinkou je informační systém Toyota Touch 2, který je intuitivní, příjemně rychlý a nabízí i možnost Google Street View či wifi připojení. Záleží pouze na tom, kterou ze tří verzí systému si pořídíte - my měli tu prostřední s navigací.

Ve voze nechyběla ani parkovací kamera, osobně ale upřednostňuji její spárování s parkovacími čidly, což Toyota v tomto případě neumožňuje. Hodnocení praktické stránky vozu je rovněž omílání již jednou řečeného, pro úplnost však dodejme, že druhá řada sedadel se dá jednoduše sklopit do roviny. Zavazadlový prostor o objemu 484 litrů má podlahu ve stejné výšce jako nakládací hranu, působí ovšem plytce. Pod podlážkou ale najdete ještě objemné úložné prostory.

Motor a převodovka – Německo-japonské souznění

Co nás však zajímá nejvíce? Jestli nový motor Versu sedl. Odpovědí je jednoznačné ano. Po nastartování se šestnáctistovka uklidní na volnoběhu, kdy je typické klepání utlumeno na spíše jemné tikání. Motor se pak v celém spektru otáček chová příjemně tiše a při konstantních rychlostech slyšíte maximálně vzdálené hučení – rozhodně nic, co by otravovalo.

Při jízdě oceníte i naladění agregátu, který neprotestuje ani v pásmu otáček mírně nad volnoběhem a poměrně nadšeně zatahuje již od nějakých 1200 otáček za minutu. Ostatně celý motor působí silněji a živěji, než by napovídalo dlouhých 12,7 s potřebných ke zrychlení z klidu na 100 km/h a maximální rychlost 180 km/h. Nemusíte se tedy bát, že by se s naloženým autem špatně předjíždělo. Naladění motoru holt umožňuje využít většinu z 82 kW a 270 N.m v příjemně širokém spektru otáček.

obrázek [600 x 403]  

Přitom zpřevodování se dá nazvat jako dlouhé. Verso sice při 130 km/h na šestku točí relativně běžných 2300 otáček za minutu, nižší převodové stupně však musíte řadit až nezvykle pozdě. V městském provozu se tak budete pohybovat v dosti nízkých otáčkách, pokud neholdujete univerzální dvojce. Těžko říct, o kolik by ještě dynamika auta mohla být lepší s vhodnějšími převody, i tak to však vůbec není zlé, jenom nízké otáčky občas omezují při potřebě svižněji akcelerovat. Samotné řazení šestistupňové manuální převodovky, která údajně pochází od Toyoty, je velmi přesné a bez vůlí, byť občas lehce zadrhávající. Z dílen japonského výrobce je i systém stop-start, ten však řidiče nepotěší, protože motor startuje pomalu a s citelnými vibracemi.

Nepoddajná jistota

Jízdní vlastnosti jsou ve třídě rodinných MPV druhořadou záležitostí, můžete říci. Nicméně Verso zatáčí lépe než většina konkurentů. Tato Toyota totiž působí pevně a jistě, takže se nemusíte bát ani trochu svižnějšího tempa. Kupříkladu francouzští sokové jsou rozevlátější a více se naklánějí. Daní za tohle chování je méně poddajný podvozek, který působí až trochu prkenně, a to i na menších šestnáctipalcových kolech. Navíc při přejezdu nerovností začnou rezonovat některé díly v interiéru, což dojem tvrdého vozu ještě umocní. Nejde však o žádnou hrůzu, odpružení nikdy nepůsobí vyloženě nepříjemně. Stáří automobilu pak pocítíte na odhlučnění, kdy občas slyšíte ty hlasitější z rozhovorů na ulici a téměř vždy odvalování kol.

Test: Toyota Verso 1,8 Valvematic – SkoroTouran

Slabinou jízdy jsou také necitlivé brzdy. Přece nechcete, aby hlavy vašich ratolestí létaly zbytečně vpřed. Bohužel brzdit citlivě je docela problém. Vzhledem k nákladům na palivo to ale dost možná zvládnete překousnout. V městském provozu si Verso vzalo lehce pod sedm litrů na sto kilometrů, naopak při klidné jízdě mimo město nebyl problém stlačit odběr paliva až ke čtyřlitrové hranici. Ani při vyšších rychlostech na dálnici se nic zásadního ze sedmilitrové spotřeby nezměnilo, předpisových 130 km/h pak znamená 5,7 l na 100 km. Celkový průměr v testu 5,9 litru je všeříkající hodnota.

obrázek [600 x 288]  

Závěr

Nový motor Toyotě Verso sedl a pomohl zatraktivnit tohle pět let staré MPV. Je kultivovaný, úsporný a překvapivě svižný. Zbytek vozu naplňuje očekávání o rozumném rodinném voze, byť jízda by mohla být o kousíček pohodlnější a zpřevodování vhodnější. Přesto motor od BMW přinesl velkoprostorové Toyotě tolik potřebný elán a mohl by přimět zákazníky více kupovat přehlížené Verso s dieselem.

Video

Nejlevnější verze modelu479.900 Kč (Power 1.6 D-4D/82 kW)
Základ s testovaným motorem504.900 Kč (Active 1.6 D-4D/82 kW)
Testovaný vůz s výbavou573.580 Kč (Active 1.4 D-4D/82 kW)

Plusy

  • Kultivovaný a dynamický motor
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba ve všech jízdních režimech
  • Rovná ložná plocha při sklopení zadních sedadel
  • Výhodné balíčky výbavy, dobře sestavená nabídka motorů

Minusy

  • Odhlučnění kabiny od okolí a kol
  • Necitlivé brzdy
  • Dlouhé zpřevodování zejména nižších stupňů
  • Tužší podvozek
  • Menší odkládací prostory
Foto: David Rajdl
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Verso 1.6 D-4D

Cena v základní výbavě: 504 900 Kč Cena v testované výbavě: 573 580 Kč

Základní výbava:Litá 16” kola, elektricky ovládaná okna, palubní počítač, posuvná sedadla druhé řady, parkovací kamera, multimediální systém Toyota Touch 2, manuální klimatizace, autorádio, bluetooth, USB, sedm airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+15.000,-), povinná výbava (+ 1.680,-), Super paket (+ 27.000,-), navigační systém (+17 000,-).

OLAF neměl právo Čapí hnízdo vyšetřovat, tvrdí jeho vlastník OLAF neměl právo Čapí hnízdo vyšetřovat, tvrdí jeho vlastník

Společnost Imoba, která vlastní farmu Čapí hnízdo,…

Kdo nepracuje, dostává nižší dávky v hmotné nouzi Kdo nepracuje, dostává nižší dávky v hmotné nouzi

Chudým se snížily dávky. Kvůli novému opatření už přišlo…

ONLINE: Babišova vláda důvěru nezískala, pro hlasovali jen poslanci ANO ONLINE: Babišova vláda důvěru nezískala, pro hlasovali jen poslanci ANO

Poslanecká sněmovna v dnešním hlasováním nevyslovila…

 

Štítky Toyota Testy MPV

Technické údaje
Motor Toyota Verso 1.6 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 3.9 / 4.5
Emise CO2:119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 484 / 1009
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1635 / 625
Rozměr pneu:205/60 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4460
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2780
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Toyota Verso 1.6 D-4D – Bavorská šestnáctka







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér

Radikální změny nejsou potřeba, řekli si u Toyoty a Verso…

Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč

Nový dieselový základ má objem 1,6 litru a výkon 82 kW.

 



 
Škoda představuje nové SUV. Kamiq vypadá jako špatná čínská kopie, není se co divit

Škoda představuje nové SUV. Kamiq vypadá jako špatná čínská kopie, není se co divit

Dnes 14:40

Zatímco my si na nejmenší SUV v nabídce Škodovky musíme ještě počkat, jeho čínskou podobu už tamní zdroje znají.




Blesk.cz

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si mezi krami, než grónské ledovce roztají

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si…

Teplota vody i vzduchu je kolem nuly. Většina účastníků zájezdu je oblečena v péřových bundách, jiní už se ale…

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

V pětatřiceti debut na olympiádě. Nejedu tam pro maskoty, říká Koukal

V pětatřiceti debut na olympiádě. Nejedu tam pro…

Má něco za sebou. Petr Koukal je mistr světa, celkem byl na pěti šampionátech. Ale olympiáda? To bude…

 

Reflex.cz

Studená válka, jak ji neznáte: Sovětský svaz platil za Pepsi torpédoborci a ponorkami

Studená válka, jak ji neznáte: Sovětský svaz platil…

Pod pojmem studená válka si většina lidí představí svět na pokraji jaderné katastrofy, kterou na poslední chvíli…

4 největší dezinformace u voleb: Drahoš a StB, Zemanův automatický postup a jak je to doopravdy

4 největší dezinformace u voleb: Drahoš a StB,…

Neodmyslitelnou součástí voleb všude ve světě se staly dezinformace a zavádějící informace, které mají poškodit…