Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Verso 1.6 D-4D – Bavorská šestnáctka

Ondřej Chamilla
Diskuze (40)
Dokáže naftová šestnáctistovka z dílen BMW zatraktivnit již ne zrovna nejmladší MPV Toyota Verso?

Mít pod kapotou turbodiesel je specifikum zejména evropského zákazníka. Ten již před delší dobou s nadšením vyměnil kultivovaný běh benzinových motorů za nízkou spotřebu i vysoký točivý moment, a to zejména u větších a rodinných vozů. A jak se technologie naftových motorů zdokonalovala, šlo tomuto rozhodnutí jen máloco vytknout. Ostatně tyto preference vypozorovaly i automobilky a lačnost Evropanů po dieselech začaly s vervou ukojovat.

Představitelé značky prozkoumali třídu kam Verso zapadá a zjistili, že více než polovinu trhu tvoří naftové šestnáctistovky, takže ji také potřebují. V rámci nové spolupráce s BMW se tak přímo nabízelo použít turbodiesel, který známe například z Mini Cooper D Countryman. Byla to dobrá volba?

Starý známý

Popisovat vzhled Versa by bylo nošením dříví do lesa. Minulý rok sice proběhla modernizace, ta se však designově zaměřila zejména na přední část, která výrazně prokoukla. Ta zadní a ostatně i celý tvar auta vypadá téměř stejně, jako u dnes již desetileté Corolly Verso. Bohužel stále se drží i typicky japonské čiré zadní svítilny, které se ke konzervativnímu zaměření auta hodí asi stejně jako raperské oblečení na golf.

toyota testy mpv toyota testy mpv  

V interiéru najdete další typicky japonskou věc – nápisy na tlačítkách mají každý jiný font. Jinak jde ale o příjemné místo k pobytu. Řidiče potěší zejména natočené přístroje a řadicí páka blízko volantu. Cestující vzadu budou mít radost z trojice totožných posuvných sedadel i dostatku prostoru ve všech směrech. My jsme měli k testu pouze pětimístnou verzi, šesté a sedmé místo ale bude vzhledem k rozměrům vozu vhodné pouze pro malé děti. Novinkou je informační systém Toyota Touch 2, který je intuitivní, příjemně rychlý a nabízí i možnost Google Street View či wifi připojení. Záleží pouze na tom, kterou ze tří verzí systému si pořídíte - my měli tu prostřední s navigací.

Ve voze nechyběla ani parkovací kamera, osobně ale upřednostňuji její spárování s parkovacími čidly, což Toyota v tomto případě neumožňuje. Hodnocení praktické stránky vozu je rovněž omílání již jednou řečeného, pro úplnost však dodejme, že druhá řada sedadel se dá jednoduše sklopit do roviny. Zavazadlový prostor o objemu 484 litrů má podlahu ve stejné výšce jako nakládací hranu, působí ovšem plytce. Pod podlážkou ale najdete ještě objemné úložné prostory.

Motor a převodovka – Německo-japonské souznění

Co nás však zajímá nejvíce? Jestli nový motor Versu sedl. Odpovědí je jednoznačné ano. Po nastartování se šestnáctistovka uklidní na volnoběhu, kdy je typické klepání utlumeno na spíše jemné tikání. Motor se pak v celém spektru otáček chová příjemně tiše a při konstantních rychlostech slyšíte maximálně vzdálené hučení – rozhodně nic, co by otravovalo.

Při jízdě oceníte i naladění agregátu, který neprotestuje ani v pásmu otáček mírně nad volnoběhem a poměrně nadšeně zatahuje již od nějakých 1200 otáček za minutu. Ostatně celý motor působí silněji a živěji, než by napovídalo dlouhých 12,7 s potřebných ke zrychlení z klidu na 100 km/h a maximální rychlost 180 km/h. Nemusíte se tedy bát, že by se s naloženým autem špatně předjíždělo. Naladění motoru holt umožňuje využít většinu z 82 kW a 270 N.m v příjemně širokém spektru otáček.

toyota testy mpv toyota testy mpv  

Přitom zpřevodování se dá nazvat jako dlouhé. Verso sice při 130 km/h na šestku točí relativně běžných 2300 otáček za minutu, nižší převodové stupně však musíte řadit až nezvykle pozdě. V městském provozu se tak budete pohybovat v dosti nízkých otáčkách, pokud neholdujete univerzální dvojce. Těžko říct, o kolik by ještě dynamika auta mohla být lepší s vhodnějšími převody, i tak to však vůbec není zlé, jenom nízké otáčky občas omezují při potřebě svižněji akcelerovat. Samotné řazení šestistupňové manuální převodovky, která údajně pochází od Toyoty, je velmi přesné a bez vůlí, byť občas lehce zadrhávající. Z dílen japonského výrobce je i systém stop-start, ten však řidiče nepotěší, protože motor startuje pomalu a s citelnými vibracemi.

Nepoddajná jistota

Jízdní vlastnosti jsou ve třídě rodinných MPV druhořadou záležitostí, můžete říci. Nicméně Verso zatáčí lépe než většina konkurentů. Tato Toyota totiž působí pevně a jistě, takže se nemusíte bát ani trochu svižnějšího tempa. Kupříkladu francouzští sokové jsou rozevlátější a více se naklánějí. Daní za tohle chování je méně poddajný podvozek, který působí až trochu prkenně, a to i na menších šestnáctipalcových kolech. Navíc při přejezdu nerovností začnou rezonovat některé díly v interiéru, což dojem tvrdého vozu ještě umocní. Nejde však o žádnou hrůzu, odpružení nikdy nepůsobí vyloženě nepříjemně. Stáří automobilu pak pocítíte na odhlučnění, kdy občas slyšíte ty hlasitější z rozhovorů na ulici a téměř vždy odvalování kol.

Slabinou jízdy jsou také necitlivé brzdy. Přece nechcete, aby hlavy vašich ratolestí létaly zbytečně vpřed. Bohužel brzdit citlivě je docela problém. Vzhledem k nákladům na palivo to ale dost možná zvládnete překousnout. V městském provozu si Verso vzalo lehce pod sedm litrů na sto kilometrů, naopak při klidné jízdě mimo město nebyl problém stlačit odběr paliva až ke čtyřlitrové hranici. Ani při vyšších rychlostech na dálnici se nic zásadního ze sedmilitrové spotřeby nezměnilo, předpisových 130 km/h pak znamená 5,7 l na 100 km. Celkový průměr v testu 5,9 litru je všeříkající hodnota.

toyota testy mpv toyota testy mpv  

Závěr

Nový motor Toyotě Verso sedl a pomohl zatraktivnit tohle pět let staré MPV. Je kultivovaný, úsporný a překvapivě svižný. Zbytek vozu naplňuje očekávání o rozumném rodinném voze, byť jízda by mohla být o kousíček pohodlnější a zpřevodování vhodnější. Přesto motor od BMW přinesl velkoprostorové Toyotě tolik potřebný elán a mohl by přimět zákazníky více kupovat přehlížené Verso s dieselem.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 479.900 Kč (Power 1.6 D-4D/82 kW)
Základ s testovaným motorem 504.900 Kč (Active 1.6 D-4D/82 kW)
Testovaný vůz s výbavou 573.580 Kč (Active 1.4 D-4D/82 kW)

Plusy

  • Kultivovaný a dynamický motor
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba ve všech jízdních režimech
  • Rovná ložná plocha při sklopení zadních sedadel
  • Výhodné balíčky výbavy, dobře sestavená nabídka motorů

Minusy

  • Odhlučnění kabiny od okolí a kol
  • Necitlivé brzdy
  • Dlouhé zpřevodování zejména nižších stupňů
  • Tužší podvozek
  • Menší odkládací prostory

Foto: David Rajdl

Ondřej Chamilla
Diskuze (40)
Toyota Verso 1.6 D-4D
Cena základní sestavy 504 900 Kč
Výbava základní sestavy Litá 16” kola, elektricky ovládaná okna, palubní počítač, posuvná sedadla druhé řady, parkovací kamera, multimediální systém Toyota Touch 2, manuální klimatizace, autorádio, bluetooth, USB, sedm airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání atd. Kč
Cena testované sestavy 573 580 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+15.000,-), povinná výbava (+ 1.680,-), Super paket (+ 27.000,-), navigační systém (+17 000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 3.9 / 4.5
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 484 / 1009
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1635 / 625
Rozměr pneu: 205/60 R 16
Toyota Verso 1.6 D-4D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4460
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2780
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - pallas
27. 1. 2017 02:46
Re: Motor
Práveže motor N47 od BMW je doslova špatný. Praskanie bloku motora, problémy s rozvodmi.
6. 5. 2014 18:56
Re: neviem co od toho vsetci cakate
To by som netvrdil, tri detské sedačky vedľa seba sú oriešok v drvivej väčšine áut. Preto sa mi hodilo auto s odsuvnými zadnými dverami - nemajú lakťové opierky zasahujúce do interiéru a nechávajú tak dostatočný priestor aj pre masívnejšie detské autosedačky. Predtým do Scénica vošli iba podmienečne...
6. 5. 2014 18:50
Re: to co má dělat dělá dobře
Jedno francúzske auto si mal a všetky sú poruchové...Jak úžasná dedukcia. O súčasných Renaultoch vieš evidentne menej jak môj 9-ročný syn...
6. 5. 2014 18:46
Re: to co má dělat dělá dobře
Poznám aj lepšie. Pre MPV sa hodí mäkší podvozok, minimálne však tichší a nazvať toto 7-miestnym autom je prehnané. Plus spotreba - pod 6 litrov je fajn, ale za toľko jazdí aj moje Kangoo bez nejakého zvláštneho šetrenia. A to je z pohľadu aerodynamiky voči tomuto jak otvorená skriňa...
Povestná kvalita Toyoty je tiež fajn, ale našťastie ostatní doťahujú. ;-)
Avatar - WinDiesel
3. 5. 2014 20:43
Re: Nie je to tak davno,
To tedy určitě nedí ale dost dramaticky se mýlí ............. Ověřte si zdroje, pánové !!!!