TEST Volkswagen Golf GTE – Hot hybrid z Wolfsburgu
Design, interiér
Nabídka sportovních variant Volkswagenu Golf se dále rozšiřuje. Zákazníci už mohou vybírat ze tří typů pohonů, benzinové verze Golf GTI a Golf R a naftovou variantu Golf GTD nově doplňuje plug-in hybrid Golf GTE. Vedle pořádné síly chce novinka nabídnout i nízkou spotřebu paliva.
Plug-in hybridy byly donedávna primárně ekologickými vozy, hypersporty Ferrari LaFerrari, McLaren P1 a Porsche 918 Spyder však ukázaly, že elektřina se nemusí využívat jen ke snížení spotřeby paliva, ale také ke zvýšení výkonu daného vozu. Právě touto cestou se vydal také Golf GTE. Ten kombinaci elektromotoru a spalovacího agregátu sice využívá hlavně pro snížení provozních nákladů, zároveň ale díky ní chce nabídnout i zajímavé jízdní schopnosti.
Elektromotor sice pomáhá kompenzovat hluchá místa spalovacího motoru – v nízkých otáčkách nabízí vysoký točivý moment, zároveň jsou ale těžké baterie v případě sportovního auta problém – kazí dynamiku i jízdní vlastnosti. Spárovat obě pohonné jednotky tak, aby byly dobře sladěné, je navíc hodně náročné, zvlášť s ohledem na to, že Volkswagen vlastně nemá s plug-in hybridy žádné zkušenosti – Golf GTE je spolu s Passatem GTE první takový sériový vůz značky. To všechno znamená, že jsme byli velice napjati, jak si Volkswagen s laděním Golfu GTE poradil a zda se mu tento hybridní hot hatch povedl.
Kombinace GTI a e-Golfu
Vzhled Golfu GTE jasně dokazuje nepřeberné množství zásob dílů koncernu VW Group, známé díly automobilka zkombinovala do nové podoby. Vodorovná modrá linka spojující přes masku chladiče hlavní světlomety je jasný odkaz na Golf GTI, stejně tak vodorovné lišty v předním nárazníku. Diody denního svícení v nárazníku tvořící svým tvarem písmeno C zase pochází z elektromobilu e-Golf. Vzadu je jen decentní spoiler a chromovaná dvojitá koncovka výfuku. A to je vše, tady se důsledně hraje na nenápadný styl bez zbytečných designových výstřelků, až by si GTE jeden snadno spletl s konvenčním Golfem.
To uvnitř je sportovní ladění zřetelnější. Přední sedadla dostala výrazné tvarování, aby řidiče se spolujezdcem podržela i v těch nejostřejších obloucích. Kostkovaný vzor pak opět připomíná Golf GTI, jen sportovní červenou nahradila „elektrická“ modrá. Ze slavného hot hatche pochází i dole zploštělý volant, který se prostě náramně drží.
Další změnu odhalí pohled do kapličky s přístrojů. Velký otáčkoměr se scvrknul a nahradil ukazatel teploty motoru. Místo velkého ciferníku uzurpoval ukazatel jízdního výkonu. Pokud se jeho ručička dostane do zeleného pásma, znamená to, že auto rekuperuje brzdnou energii a tímto způsobem dobíjí baterie. Modré pásmo znamená klidnou jízdu bez potřeby velké síly. Bílé pásmo doplněné o nápis boost pak značí situaci, kdy elektromotor i benzinový čtyřválec spolu spolupracují pro co největší sílu.
Také další ukazatele dokazují hybridní pohonný systém. Na displeji mezi budíky je umístěn ukazatel stavu nabití baterií. V multimediálním systému je pak možné sledovat aktuální přenos síly mezi jednotkami. Jinak je to ale normální Golf se svým dobře obestavěným vnitřním prostorem nebo slušnou kvalitou zpracování.
Sedmičkový Golf byl již vyvíjen s ohledem na zástavbu elektromotoru a baterií, díky čemuž se udávaný objem zavazadelníku plug-in hybridu ve srovnání s konvenčním hatchbackem nezměnil. Tato hodnota nadále činí 380 litrů. Pod podlahou nicméně chybí prostor pro rezervní kolo, které zabraly prostorově náročné baterie. Posádka navíc musí počítat s tím, že do kufru musí uložit nabíjecí kabely, které část místa také zaberou.
Zásuvka od nabíječky se ukrývá pod logem Volkswagenu v přídi auta. Je zamykatelná, a tak se majitelé nemusí bát, že by si ji nějaký nenechavec během nabíjení přivlastnil. Dobíjení trvá tři hodiny a 45 minut, při použití speciálního wall boxu se tato doba zkrátí na dvě hodiny, 15 minut.
Motor, jízdní vlastnosti
Dvě srdce
O pohon Golfu GTE se starají dvě jednotky. Spalovací motor zastupuje přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.4 TSI se 110 kW, který doplňuje elektromotor se 75 kW integrovaný do převodovky. Pokud spolu obě jednotky spolupracují, dávají 150 kW. Tato síla znamená, že se GTE v nabídce umisťuje mezi GTD (poháněné 2.0 TDI se 135 kW) a GTI (2.0 TSI/162 kW). Agregáty spolupracují se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. Ta však na rozdíl od konvenční verze není dvouspojková, ale hned tříspojková. Třetí spojka připojuje spalovací motor k elektromotoru a zároveň zbytku převodového ústrojí.
Po nastartování se automaticky sepne elektrický režim, spalovací agregát se sám spustí až při vybití lithium-iontových baterií nebo kickdownu. Kapacita akumulátoru 8,7 kWh má vystačit až na ujetí 50 kilometrů, to je ale pouze teorie, v reálných podmínkách se ale dojezd v elektrickém režimu pohybuje spíše kolem 30 kilometrů.
Jak už jsme u aut s elektropohonem zvyklí, GTE v elektrickém módu nabízí slušný odpich a tichou jízdu. Tichý pohon ale zároveň znamená, že si posádka všímá ruchů, které v Golfu se spalovacím motorem obvykle nezaznamená – ať už hluk od podvozku nebo ruchy z ulice. Pomocí volicí páky si pak řidič může nastavit sílu rekuperace brzdné energie – režim B už znamená výrazné zpomalování při sundání nohy z plynu.
Hybridní režim je možné ručně sepnout i tlačítkem na středové konzoli. Zvuk čtyřválce je kvalitně odhlučněn, a tak si jeho sepnutí posádka obvykle nevšimne. Záleží ale na stavu nabití baterií nebo jízdních podmínkách, v některých případech totiž auto po připojení spalovacího motoru nepříjemně cukne. Také práce DSG není v některých případech (hlavně při snaze jet svižněji) právě hladká, změnu převodu občas doprovodí cukání. Tady má Volkswagen ještě co vylepšovat.
Krůček po krůčku jsme se konečně dostali k módu GTE, který je velkým lákadlem auta. Po jeho sepnutí řízení ztuhne, od výfuku se ozve burácivější (avšak uměle působící) tón a vůz rychleji reaguje na pokyn plynovým pedálem. Stačí na plyn lehce šlápnout a oba motory začnou spolupracovat pro co maximální sílu. V takovém případě se řidič dočká zajímavých schopností, které však úrovně ostrých hot hatchů nedosahují. GTE je o zhruba 250 kg těžší než GTI (samotné baterie přidávají 120 kg), což je spolu s nižším výkonem přece jen znát.
Hra s benzinem a elektřinou
Udávaná kombinovaná spotřeba Golfu GTE činí 1,5 litru paliva na 100 kilometrů, jak ale na základě zkušeností z praxe víme, normovaná čísla mají obzvlášť v případě plug-in hybridů velice malou výpovědní hodnotu. Platí to i pro GTE.
Při krátkých projížďkách městem GTE skutečně dosahuje až zázračné spotřeby, ale to jen v případě, že jsou baterie nabité. V takovém případě je spotřeba při průjezdu městem klidně nulová, akumulátor vystačí na již zmíněných 30 kilometrů. Jakmile ale šťáva v bateriích dojde, ihned se projeví jejich váha a silný benzinový čtyřválec pod kapotou – GTE ve městě rázem žádá klidně 10 litrů na 100 km.
Jen na elektřinu je možné jet také na dálnici. V elektrickém režimu auto jede nejvýše 130 km/h, při snaze o překonání této hranice se auto přepne do hybridního módu. Při takovém tempu ale energie z baterek mizí závratnou rychlostí, a tak je na dálnici lepší použít kombinaci obou jednotek. Ani v takovém případě však GTE není žádný spořílek – vezme si osm litrů na 100 kilometrů. Golf R s poctivým přeplňovaným dvoulitrem na tom na dálnici není výrazně hůře…
Během týdenního testování jsme zjistili, že při snaze o nižší spotřebu je nutné si hrát s jednotlivými nabízenými módy. Při popojíždění ve městě je ideální elektrický režim, protože se neustálým zpomalováním rekuperuje brzdná energie. Jakmile je ale provoz plynulý, rázem se vyplatí „hybrid.“ Do něho je ale nutné manuálně přepnout, a tak je škoda, že přepínací tlačítko není přímo na volantu, ale na středové konzoli, kde se hůře hledá.
Na výslednou průměrnou spotřebu sedmi litrů benzinu můžeme hledět dvěma pohledy. Na poměry hot hatchů je to rozhodně slušné číslo, s ohledem na snahu o úspornost to ale už tak veselé není. Rozhodně jsme od Golfu GTE čekali lepší číslo. Průměr spotřeby elektrické energie činil jen 7,2 kWh, to ale dokazuje, že auto jezdilo hlavně na benzin.
Jízda bohužel ukazuje, že Golf GTE je spíše jen rychlý hatchback než vyložený hot hatch. Řidič se za volantem nebaví, auto jede jen rychle a nechytne za srdce. Řízení navíc není moc komunikativní, což je u sportovně laděného auta rozhodně na škodu.
V zatáčkách se navíc ukazuje těžkopádnost způsobená vyšší hmotností. Golf GTI nebo Golf R jsou v obloucích jasně obratnější. Naladění podvozku je spíše tvrdší, použitá 18palcová kola jsou pak při jízdě slyšet.
Závěr
Závěr
Volkswagen Golf je etalon nižší střední třídy, komplexní auto, které po letech vývoje nemá výrazných slabin. V případě verze GTE se automobilka snažila zkombinovat ekologický pohon se sportovním laděním, výsledek ale ukazuje, že Volkswagen má v oblasti plug-in hybridů ještě na čem pracovat.
Na Golf GTE můžeme nahlížet dvěma různými pohledy, přičemž ani v jednom nijak zvlášť nenadchne. Jestliže auto budeme považovat za hot hatch, tak jak jej Volkswagen prezentuje, zjistíme, že na konkurenci ztrácí. Jestliže má dostatek šťávy v bateriích, nabídne auto slušnou dynamiku. Jakmile ale dojdou, je rázem jen o trochu rychlejším hatchbackem – zkrátka je znát, že si čtrnáctistovka se 110 kW musí poradit s nadváhou v podobě 120kilogramových baterií. Váha navíc je znát i v zatáčkách, GTE není příliš obratným autem.
Když pak budeme GTE brát jako úsporné auto, zjistíme, že jeho spotřeba paliva není právě nízká, a to ani v případě hybridního režimu. Opravdu nízké spotřeby lze dosáhnout jen v případě neustálého dobíjení baterií a předvídání, jaký mód zrovna sepnout. Je otázkou, zda tento neustálý výběr budou majitelé chtít podstupovat, zvlášť s ohledem na to, že ta úsporná ve výsledku není taková, jakou bychom si představovali.
Sladění elektromotoru se zážehovou čtrnáctistovkou navíc tak hladké, jak bychom od Volkswagenu čekali, hlavně převodovka často nepříjemně cuká. Přidejme k tomu ještě milionovou cenu a je jasné, že Golf GTE bude mít svoji pozici na trhu opravdu těžkou.
Nejlevnější verze modelu | 372.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline) |
Základ s testovaným motorem | 1.009.900 Kč (1.4 TSI Plug-in Hybrid/ 110 kW GTE) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.009.900 Kč (1.4 TSI Plug-in Hybrid/ 110 kW GTE) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.209.300 Kč (1.4 TSI Plug-in Hybrid/ 110 kW GTE) |
Plusy
- Dynamika při sepnutí obou motorů
- Využití vnitřního prostoru
- Perfektní odhlučnění motoru
- Skvělé sedačky
Minusy
- Vysoká pořizovací cena
- Občasné cukání převodovky
- Nepříliš výrazná úspora v reálných podmínkách
- Pouze 40litrová nádrž
Foto: David Rajdl