TEST Volvo S80 T6 AWD – Severní vítr
Severská značka s čínskými vlastníky zatím vzorně plní sliby: tlak na kvalitu a bezpečnost zůstává a přeskupování modelových řad probíhá podle plánu. Vrcholné modely s „nízkou střechou“, tedy S80 a V70 nedávno prodělaly lehké vnější a výbavové úpravy, což jsme prakticky ověřili na sedanu s přeplňovaným zážehovým šestiválcem.
I nefanda značky zaznamená nová zpětná zrcátka se zabudovanými diodami a přepracované světlomety – jejich pozměněný tvar odkazuje na nižší řadu S60. Kombinace hran a křivek osmdesátky je stále působivá a jediným možná kontroverzním specifikem je optický klam: auto vypadá o trochu menší, než ve skutečnosti je.
volvo testy vyssistredni V interiéru zaujme nový volant a tlačítky na něm ovládaný informační systém Sensus, převzatý také z šedesátkové řady. Do propadliště dějin pak zmizel masivní výsuvný displej a v aktuálním provedení je nahrazen skvělou sedmipalcovou barevnou obrazovkou umístěnou na palubní desce těsně pod „horizontem“. Oči se tak od silnice odpoutávají na kratší dobu, což při využití pro přehrávač, TV monitor, parkovací kameru a navigaci lze jen ocenit.
Do vozu také dorazila stále se rozšiřující nenápadná novinka: přehrávání hudby z mobilu či jiného zařízení přes Bluetooth připojení. Sedačky jsou stále velice měkké, vstupní otvor velice nízký a místo pro cestující vzadu v kolenou poměrně omezené. Ale kdo by to řešil.
Stejně jako u XC70 a V70 je standardem systém City Safety, který aktivním monitoringem prostoru před vozem a zásahem brzd pomáhá zpomalit či zcela zastavit vůz bez účasti řidiče. V praxi jsme měli možnost vyzkoušet jeho účinnost několikrát, kdy v počínajících kolonách nejen že správně reagoval na prudce brzdící auta před námi, ale sílu reakce i přiměřeně dávkoval a neohrožoval tak auta za námi.
Do příplatkové výbavy pak patří systém Pedestrian Detection s funkcí Full Auto Brake. Tato nadstavba City Safety sleduje pohyb chodců okolo vozovky a je tak schopna reagovat rychleji, pokud některý z nich náhle vstoupí autu do cesty. Teoreticky skvělý systém jsme otestovali jen jednou, kdy při rychlosti cca 30 km/h systém sice se zaúpěním brzd auto před autorem tohoto textu zastavil, ale nebylo možno určit, zda autorem reakce byl právě zmíněný systém na ochranu chodců, nebo původní standardní City Safety.
Absenci osmiválce už snad všichni oplakali a více slz skutečně netřeba: Šest válců v řadě, dopovaných dvěma turby prakticky nezná pauzy – okamžitá odezva motoru je standardem pro jakékoli otáčky a celek doplňuje výborné sladění se šestistupňovým automatem. Točivý moment, který od posledního provedení vzrostl o 10 % na 440 Nm hýbe i s relativně těžkým vozem velice sympaticky a připojení zadní nápravy je v okamžiku adhezní nouze opravdu okamžité. Charakteru auta přitom nesvědčí jen defenzivní jízda: kombinace vyspělé mezinápravové spojky Haldex a rozumné nedotáčivosti dovolí projet lecjakou zatáčku se suverenitou hodnou vozu s mezinápravovým diferenciálem.
Sedmdesátilitrová zásoba paliva v nádrži je u velké limuzíny s přeplňovaným šestiválcem, automatickou převodovkou a pohonem všech kol jen relativní údaj. Potěšíme ty rozumné – jízda „na spotřebu“ znamená odběr pouhých 8,7 l/100 km, ovšem s rychlostním průměrem cca 100 km/h. Ustálená jízda na dálničním limitu si vyžádá spotřebu okolo 11 l/100km, přičemž na šestku točí motor 3000 min-1. V těchto režimech si lze užívat i bezpříplatkové ticho. Pokud se ale řidič rozhodne jít po krku benzinkám, omezovači i pokutám, vyšplhá se údaj o spotřebě až nad sedmnáctilitrovou hranici.
Řidič bez výrazných sportovních ambicí, s touhou po nekonfekčnosti, bezpečnosti a pohodlí nemůže v dané třídě volit lépe.
První cena vozu | 870.000,- (Volvo S80 D2 DRIVe, 84 kW, KINETIC) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.220.000,- (Volvo S80 T6 AWD, 224 kW, KINETIC) |
Základní cena testovaného vozu | 1.366.000,- (Volvo S80 T6 AWD, 224kW, SUMMUM) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.425.900,- (Volvo S80 T6 AWD, 224 kW, SUMMUM) |
Plusy
- Výkonný a kultivovaný motor
- Komfortní a jistý podvozek
- Nekonfekční a neurážející design
- Bezpečnostní systémy
- Kvalitně zpracovaný interiér
- Čeština v palubních systémech
Minusy
- Menší výška dveří
- Menší zavazadlový prostor
- Náklony v zatáčkách