Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toto měl být sporťák od Dacie! S pohonem zadních kol!

David Bureš
Diskuze (5)
Prototyp známý jako Dacia MD87 využívá techniku sériového dvoudveřového modelu Dacia 1410 Sport. Používal se i na závodních tratích.

Rumunskou automobilku Dacia si dnes spojujeme s levnými automobily, starší generace si vzpomene i na licenční renaulty. Jenže na sklonku osmdesátých let však znaky Dacia použilo něco, co byste od tohoto výrobce absolutně nečekali. Jednalo se o prototyp Dacia MD87.

Automobil postavený v roce 1987 týmem konstruktéra Nicolae Cosmescuho byl sporťákem s pohonem zadních kol, tedy něčím, co do té doby u Dacie nevzniklo. Proti tehdejší produkci se výrazně lišil i samotný vzhled auta, který byl výrazný a agresivní. Pravda, původní varianta moc krásy nepobrala, z některých úhlů vypadala notně neforemně, to se ale časem změnilo.

Vznikla totiž i „modernizovaná“ verze Dacia MD87 Evo 2, která se liší především řešením přídě. Auto nově použilo výklopné světlomety, zadní sklo místo žaluzií a decentní spoiler na zádi, výsledkem čehož bylo líbivější dílko, které v mnohém připomíná tehdejší první generaci Toyoty MR2. Na rumunských silnicích ve své době působilo jako zjevení, které mezi ostatními daciemi nebo ary notně vyčnívalo.

Na poměry značky byla radikální i samotná koncepce automobilu. Prototyp sice technicky vycházel z dvoudveřového modelu 1410 Sport, jenže místo předokolky byl použit pohon zadních kol, jak je pro sportovní vozy typické. Stejně tak se za záda posádky přesunul motor, podle všeho zážehová čtrnáctistovka o výkonu 48 kW a točivém momentu 100 N.m, zatímco pod přední kapotou zůstal jen chladič a rezervní kola.

Dvoumístný sporťák pojmenovaný podle příbuzných hlavního konstruktéra (syna Dragose a manželky Monicy) a roku vzniku (1987) byl postaven hlavně pro potřeby rallye, do kterého bylo skutečně několik postavených kousků nasazeno. Nejen při závodech se ukázalo, že na MD87 je potřeba provést mnoho změn, a to hlavně kvůli špatné ovladatelnosti. Právě to byl ostatně hlavní důvod vzniku již zmíněné vylepšené varianty Evo 2. Ta vedle přepracovaných tvarů dostala třeba tužší odpružení nebo větší sání vzduchu.

Výraznějších úspěchů ale ani tak na závodních tratích nedosáhl, a tak skončil zapomenutý. Dnes tak Dacii MD87 znají jen nejvěrnější fanoušci, kteří ani pořádně neví, kolik jejích exemplářů vzniklo. Pár jich bylo, kolik přesně ale nikdo neví. Hezká možná nebyla, jako ukázka toho, že i za éry socialismu mohl v Rumunsku vzniknout sporťák, ale za připomenutí rozhodně stojí.

David Bureš
Diskuze (5)
Avatar - netcar.xx
5. 4. 2017 14:37
Ony vsechny ty socialisticke
radoby sportaky byly a vypadaly na dve veci - na h@vn@ a na nic
Avatar - 3_diamanty
5. 4. 2017 10:02
Re: stastie
ale ved nevyzera zle ;-)
Avatar - Ozzman
5. 4. 2017 08:59
Re: stastie
Better than Hyundai.... >:-[]
5. 4. 2017 08:22
stastie
Niekedy je smutne, ze projekty sa nezrealizuju, ale v tomto pripade je to rozhodne stastie...
Avatar - Stejsn
5. 4. 2017 08:02
A velebnosti
jdu blejt!