Toyota Avensis: První jízdní dojmy

Toyota Avensis: První jízdní dojmy

 
 

Klasik střední třídy má v sobě evropštější geny – a prospívá mu to. Novinku, která přivítá první české zákazníky počátkem února, jsme za prosincových plískanic testovali v okolí Milána.

První praktický dojem z exteriéru je jednoznačně pozitivní – Toyota Avensis prodělala evoluci srovnatelnou snad jen s proměnou vectry v insignii. Toyota má, jistě i zásluhou evropské části konstruktérského týmu, tvary o poznání uměřenější a bližší mainstreamu typu Ford Mondeo nebo Mazda6. Což není ani povzdech ani lichotka: na starém kontinentě prodá automobilka 100 tisíc aut ročně a alespoň částečné přizpůsobení místnímu vkusu je pro ni podstatné.

Zatímco rozvor se oproti minulé generaci nezměnil, vůz narostl o pět centimetrů do délky i šířky. Ještě zajímavější ja laborování s výškou: zatímco u předchozí generace bylo kombi o 45 mm vyšší než sedan, nyní se dostalo zpět na jeho úroveň. Díky optickému zeštíhlení a nárůstu počtu hran působí auto oproti dříve baroknějším tvarům přece jen nápadněji – a není to pouze zásluha sedmnáctipalcových kol. Největším překvapením je kombi, které i díky zmíněnému snížení získalo na přitažlivosti a i české zastoupení počítá s tím, že si tuto karoserii zvolí tři ze čtyř zájemců o Avensis. Pro zajímavost – celá Evropa bude mít poměr kombi a sedanů zhruba vyrovnaný, opakem ČR je pak Rusko s pouhými 8% kombíků. S liftbackem se v nabídce už nepočítá.

Toyota Avensis na Auto.CZ
PŘEDSTAVUJEME Toyota Avensis - Proti Accordu a Mazdě6 (12/2008)
Toyota Avensis: Ceny v Německu začínají od 22.700 Euro (asi 570 tisíc Kč) (11/2008)
Toyota Avensis: Výroba nové generace se rozjíždí v Británii (11/2008)
Paříž živě: Toyota Avensis – První dojmy (10/2008)

Interiér je opět ve znamení střizlivosti, nejvýraznějším prvkem jsou přístroje s nadstandardně jasným podsvícením – má to ale háček, pohříchu čím dál obvyklejší: reostat tlumení jasu přístrojů není propojen ani s displejem klimatizace, ani s multifunkčním centrálním displejem s navigací. Je to sice subjektivní, ale se zobrazováním jsme měli u Toyoty asi největší problém: kromě obtížné regulovatelnosti překvapila přítomnost tří druhů (technicky) i stylů(grafika, barvy) podsvětlení všech displejů ve voze. A abychom dostáli hnidopiší pověsti, jasně oranžově zářící (neregulovatelnou a nevypnutelnou) kontrolku toho, že pravý přední airbag je funkční, bychom milerádi vyměnili za červený symbol jeho vypnutí.

Napohled pohodlné sedačky disponují i bočním vedením a ani při delší jízdě neunavují, nejen dlouháni by ale určitě o cenili delší sedáky. Materiály v kabině jsou příjemné na pohled i dotek, schránka před spolujezdcem i ostatní odkládací prostory jsou dostatečně dimenzované a využitelné. Nečekaným výletem do luxusní třídy je elektrické seřizování polohy volantu.

Interiér musíme pochválit za dostatek místa, oznámené posunutí A-sloupku dopředu a C-sloupku dozadu se podepisuje objektivně na místu pro hlavu, subjektivně pak v pocitu větší volnosti. U kombi se střecha směrem vzad poměrně výrazně svažuje, takže výhled zadním oknem není tak dobrý jako u předchozí stěhovací generace. Zavazadelník je u obou karosářských verzí přístupný bez problémů a sklopená zadní opěradla vytvářejí ideální rovinu. Zábavný je pohled na čísla: zatímco sedan si mezigeneračně nevýznamně pohoršil o 11 litrů na základní hodnotu 520 litrů, kombi povyrostlo z dřívějších 510 litrů (!) na 543 l.

V případě 4765 mm dlouhého, přitom efektně se svažujícího kombíku si zase musí řidič zvyknout na horší výhled zadním oknem. Vše ale vynahrazuje kufr: Kombík si polepšil na 543 l v základu a hlavně na 1609 l po sklopení sedaček, čímž smazal hlavní handicap současné generace s pouhými 1320 litry.

Toyota Avensis - Zážehové motorizace
Motor1,6 Valvematic1,8 Valvematic2.0 Valvematic
Zdvihový objem [cm3]159817981986
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]97/6400108/6400112/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]160/4400180/4000196/4000
Max. rychlost [km/h]200200205
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,49,4 (10,4)9,0 (10,0)
Komb. spotřeba [l/100 km]6,56,5 (6,7)6,9 (7,0)
Pohotovostní hmotnost [kg]13651370 (1405)1400 (1435)

Pozn. Údaje v závorkách platí pro samočinnou převodovku Multidrive S.

K zážehovému svezení jsme zvolili prostřední nabízený motor 1.8 Valvematic s výkonem 108 kW. Není to špatná volba: agregát spadá do nižší sazby povinného ručení a má jen o 4 kW méně než dvoulitr. Také v praxi se motoru nedá vytknout zcela nic – velmi svižnou jízdu se střídáním městského, dálničního a horského provozu zvládá za příjemného ticha se spotřebou 7,3 l/100 km. Sladění se šestistupňovou převodovkou je orientováno především na ekonomicky myslící řidiče, snaha o velkou dynamiku se dříve či později protne se zvýšeným hlukem či spotřebou – naopak subjektivní efekt pro řidiče nebude tak výrazný.

I přepracované nápravy (vpředu McPherson, vzadu dvojité lichoběžníky) mají zásluhu na tom, že Avensis méně houpe a více jede. Karoserie znatelně ztuhla, brzdy jsou potěšitelně velmi ostré a jízda je tak v rámci možností i zábavná. Zatímco předchozí generace měla blíže k naladění současného Citroenu C5, současný model se může směle postavit již zmiňované mazdě nebo fordu.

Toyota Avensis - Vznětové motorizace
Motor2.0 D-4D2.2 D-4D2.2 D-4D
Zdvihový objem [cm3]199822312231
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]93/3600110/3600130/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]310/1800-2400340/2000-2800400/2000-2800
Max. rychlost [km/h]200210220
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,78,98,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,15,55,9
Pohotovostní hmotnost [kg]149015151515

Krátké svezení s turbodieselem 2.2 D-4D (110 kW) potvrzuje tušené – stejně jako evropští výrobci se i Toyota vrhla na podporu naftových motorizací ze všech stran, a to doslova: Zatímco v tiskových materiálech jsme nevěřícně četli o detailech typu speciálních tlumicích koberečků a rohoží, skutečnost v autě byla ještě lepší. Stává se z toho už pomalu fráze, ale bez pohledu na otáčkoměr opravdu nelze zevnitř poznat, jaké palivo sedláme. Zvenčí je to pochopitelně jiná, o trochu hlučnější káva – i zde ale snese Avensis porovnání s jakoukoli relevantní konkurencí. Zátah od spodních otáček je víceméně plynulý, motor ale nad třítisícovou hranicí pomalu ztrácí motivaci a začíná jen chlastat.

Na zcela stejné trase jsme se šestistupňovým automatem a podobné průměrné rychlosti dosáhli spotřeby 6,7 l/100 km, což je hodnota sice pochopitelná, ale ve srovnání se zážehovým agregátem vybízí k ostražitosti při pohledu do ceníku. Ten český zatím k dispozici není, oficiální česká premiéra je naplánována na 19. ledna. Toyota by ráda na zdejším trhu prodala 480 aut, což je z pohledu poloviny prosince realistické číslo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Češi si nechali vnutit, že je bezpečnost problém, říká mediální analytik Bohumil Kartous Češi si nechali vnutit, že je bezpečnost problém, říká mediální analytik Bohumil Kartous

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita.…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

Komentář Petra Koubského: S miliardářem do bouřlivých vod Komentář Petra Koubského: S miliardářem do bouřlivých vod

Na první pohled to vypadá, že AutoCont po sedmadvaceti…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách

Spolu s Mazdou je Toyota jedinou japonskou automobilkou,…

Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci

Toyota Avensis třetí generace zamířila ve faceliftované…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Dnes 21:08

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Piloti Air Berlin udělali na rozlučku kaskadérský kousek. Doplatili na něj

Piloti Air Berlin udělali na rozlučku kaskadérský…

Byl to poslední let zkrachovalé letecké společnosti Air Berlin nad düsseldorfským letištěm. Piloti před…

Žena v pražské zoo spáchala sebevraždu: Skočila z 20 metrů vysoké rozhledny, zemřela v nemocnici

Žena v pražské zoo spáchala sebevraždu: Skočila z 20…

Do zoologické zahrady v Praze vyjížděli v neděli dopoledne záchranáři. Z dřevěné rozhledny, která se nachází v…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Messi si zobnul tabletu v 10. minutě. Pak gólem posunul své hranice

Messi si zobnul tabletu v 10. minutě. Pak gólem…

Argentinská hvězda Lionel Messi přispěl jedním gólem ve středečním utkání Ligy mistrů s Olympiakosem Pireus k…

 

Reflex.cz

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním městem. Stát se tak má do roku 2035

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním…

Anglické město Oxford, kde se nachází jedna z nejlepších a nejznámějších univerzit planety, se chce do roku 2035…