Toyota Avensis: První jízdní dojmy

Toyota Avensis: První jízdní dojmy

 
 
22.12. 2008 Ondřej Šuch

Klasik střední třídy má v sobě evropštější geny – a prospívá mu to. Novinku, která přivítá první české zákazníky počátkem února, jsme za prosincových plískanic testovali v okolí Milána.

První praktický dojem z exteriéru je jednoznačně pozitivní – Toyota Avensis prodělala evoluci srovnatelnou snad jen s proměnou vectry v insignii. Toyota má, jistě i zásluhou evropské části konstruktérského týmu, tvary o poznání uměřenější a bližší mainstreamu typu Ford Mondeo nebo Mazda6. Což není ani povzdech ani lichotka: na starém kontinentě prodá automobilka 100 tisíc aut ročně a alespoň částečné přizpůsobení místnímu vkusu je pro ni podstatné.

Zatímco rozvor se oproti minulé generaci nezměnil, vůz narostl o pět centimetrů do délky i šířky. Ještě zajímavější ja laborování s výškou: zatímco u předchozí generace bylo kombi o 45 mm vyšší než sedan, nyní se dostalo zpět na jeho úroveň. Díky optickému zeštíhlení a nárůstu počtu hran působí auto oproti dříve baroknějším tvarům přece jen nápadněji – a není to pouze zásluha sedmnáctipalcových kol. Největším překvapením je kombi, které i díky zmíněnému snížení získalo na přitažlivosti a i české zastoupení počítá s tím, že si tuto karoserii zvolí tři ze čtyř zájemců o Avensis. Pro zajímavost – celá Evropa bude mít poměr kombi a sedanů zhruba vyrovnaný, opakem ČR je pak Rusko s pouhými 8% kombíků. S liftbackem se v nabídce už nepočítá.

Toyota Avensis na Auto.CZ
PŘEDSTAVUJEME Toyota Avensis - Proti Accordu a Mazdě6 (12/2008)
Toyota Avensis: Ceny v Německu začínají od 22.700 Euro (asi 570 tisíc Kč) (11/2008)
Toyota Avensis: Výroba nové generace se rozjíždí v Británii (11/2008)
Paříž živě: Toyota Avensis – První dojmy (10/2008)

Interiér je opět ve znamení střizlivosti, nejvýraznějším prvkem jsou přístroje s nadstandardně jasným podsvícením – má to ale háček, pohříchu čím dál obvyklejší: reostat tlumení jasu přístrojů není propojen ani s displejem klimatizace, ani s multifunkčním centrálním displejem s navigací. Je to sice subjektivní, ale se zobrazováním jsme měli u Toyoty asi největší problém: kromě obtížné regulovatelnosti překvapila přítomnost tří druhů (technicky) i stylů(grafika, barvy) podsvětlení všech displejů ve voze. A abychom dostáli hnidopiší pověsti, jasně oranžově zářící (neregulovatelnou a nevypnutelnou) kontrolku toho, že pravý přední airbag je funkční, bychom milerádi vyměnili za červený symbol jeho vypnutí.

Napohled pohodlné sedačky disponují i bočním vedením a ani při delší jízdě neunavují, nejen dlouháni by ale určitě o cenili delší sedáky. Materiály v kabině jsou příjemné na pohled i dotek, schránka před spolujezdcem i ostatní odkládací prostory jsou dostatečně dimenzované a využitelné. Nečekaným výletem do luxusní třídy je elektrické seřizování polohy volantu.

Interiér musíme pochválit za dostatek místa, oznámené posunutí A-sloupku dopředu a C-sloupku dozadu se podepisuje objektivně na místu pro hlavu, subjektivně pak v pocitu větší volnosti. U kombi se střecha směrem vzad poměrně výrazně svažuje, takže výhled zadním oknem není tak dobrý jako u předchozí stěhovací generace. Zavazadelník je u obou karosářských verzí přístupný bez problémů a sklopená zadní opěradla vytvářejí ideální rovinu. Zábavný je pohled na čísla: zatímco sedan si mezigeneračně nevýznamně pohoršil o 11 litrů na základní hodnotu 520 litrů, kombi povyrostlo z dřívějších 510 litrů (!) na 543 l.

V případě 4765 mm dlouhého, přitom efektně se svažujícího kombíku si zase musí řidič zvyknout na horší výhled zadním oknem. Vše ale vynahrazuje kufr: Kombík si polepšil na 543 l v základu a hlavně na 1609 l po sklopení sedaček, čímž smazal hlavní handicap současné generace s pouhými 1320 litry.

Toyota Avensis - Zážehové motorizace
Motor1,6 Valvematic1,8 Valvematic2.0 Valvematic
Zdvihový objem [cm3]159817981986
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]97/6400108/6400112/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]160/4400180/4000196/4000
Max. rychlost [km/h]200200205
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,49,4 (10,4)9,0 (10,0)
Komb. spotřeba [l/100 km]6,56,5 (6,7)6,9 (7,0)
Pohotovostní hmotnost [kg]13651370 (1405)1400 (1435)

Pozn. Údaje v závorkách platí pro samočinnou převodovku Multidrive S.

K zážehovému svezení jsme zvolili prostřední nabízený motor 1.8 Valvematic s výkonem 108 kW. Není to špatná volba: agregát spadá do nižší sazby povinného ručení a má jen o 4 kW méně než dvoulitr. Také v praxi se motoru nedá vytknout zcela nic – velmi svižnou jízdu se střídáním městského, dálničního a horského provozu zvládá za příjemného ticha se spotřebou 7,3 l/100 km. Sladění se šestistupňovou převodovkou je orientováno především na ekonomicky myslící řidiče, snaha o velkou dynamiku se dříve či později protne se zvýšeným hlukem či spotřebou – naopak subjektivní efekt pro řidiče nebude tak výrazný.

I přepracované nápravy (vpředu McPherson, vzadu dvojité lichoběžníky) mají zásluhu na tom, že Avensis méně houpe a více jede. Karoserie znatelně ztuhla, brzdy jsou potěšitelně velmi ostré a jízda je tak v rámci možností i zábavná. Zatímco předchozí generace měla blíže k naladění současného Citroenu C5, současný model se může směle postavit již zmiňované mazdě nebo fordu.

Toyota Avensis - Vznětové motorizace
Motor2.0 D-4D2.2 D-4D2.2 D-4D
Zdvihový objem [cm3]199822312231
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]93/3600110/3600130/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]310/1800-2400340/2000-2800400/2000-2800
Max. rychlost [km/h]200210220
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,78,98,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,15,55,9
Pohotovostní hmotnost [kg]149015151515

Krátké svezení s turbodieselem 2.2 D-4D (110 kW) potvrzuje tušené – stejně jako evropští výrobci se i Toyota vrhla na podporu naftových motorizací ze všech stran, a to doslova: Zatímco v tiskových materiálech jsme nevěřícně četli o detailech typu speciálních tlumicích koberečků a rohoží, skutečnost v autě byla ještě lepší. Stává se z toho už pomalu fráze, ale bez pohledu na otáčkoměr opravdu nelze zevnitř poznat, jaké palivo sedláme. Zvenčí je to pochopitelně jiná, o trochu hlučnější káva – i zde ale snese Avensis porovnání s jakoukoli relevantní konkurencí. Zátah od spodních otáček je víceméně plynulý, motor ale nad třítisícovou hranicí pomalu ztrácí motivaci a začíná jen chlastat.

Na zcela stejné trase jsme se šestistupňovým automatem a podobné průměrné rychlosti dosáhli spotřeby 6,7 l/100 km, což je hodnota sice pochopitelná, ale ve srovnání se zážehovým agregátem vybízí k ostražitosti při pohledu do ceníku. Ten český zatím k dispozici není, oficiální česká premiéra je naplánována na 19. ledna. Toyota by ráda na zdejším trhu prodala 480 aut, což je z pohledu poloviny prosince realistické číslo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat

Americký prezident Donald Trump odebral bezpečnostní…

Policie žádá vydání komunisty Ondráčka Policie žádá vydání komunisty Ondráčka

Policie dnes odpoledne požádala o vydání poslance KSČM…

Samsung a Spotify se spojují proti Applu Samsung a Spotify se spojují proti Applu

Akcie hudební společnosti Spotify povyskočily o šest…

Uber čelí dalším pokusům o regulaci Uber čelí dalším pokusům o regulaci

Alternativní dopravce Uber, který musel loni na podzim…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 



Toyotu Avensis patrně čeká konec. Důvod uhodnete... Toyotu Avensis patrně čeká konec. Důvod uhodnete...

Aktuální třetí generace Avensisu je v prodeji už od roku…

Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách

Spolu s Mazdou je Toyota jedinou japonskou automobilkou,…

 



 
Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Dnes 18:43

Kolojezd nebo kočár bez koní, i tak se v minulosti říkalo vynálezu, který dnes známe pod označením automobil.




Blesk.cz

Gottova domácnost se zase rozrostla! BÉÉzvadný nápad, Mistře!

Gottova domácnost se zase rozrostla! BÉÉzvadný…

Zpěvák Karel Gott (79) je doma obklopen nejenom samými ženami, tedy manželkou a dcerami, ale má kolem sebe také…

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše obrovský úspěch multiplayerové hry Fortnite

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše…

Pokud jde o počet hráčů, kteří přes konkrétní platformu hrají nějakou multiplayerovou hru online, Steam je stále…

 

iSport.cz

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí vítkovického kapitána Olesze

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí…

Vítkovice i v druhém přípravném derby s třineckými Oceláři padly. Po domácí prohře 0:3 prohrály v Třinci 1:3,…

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí vytipovat slabá místa

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí…

Šokovali ho rozhodčí, ale na ně vyřazení fotbalistů Slavie z Ligy mistrů nesváděl. „Aby slávisté mohli myslet na…

 

Reflex.cz

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje ochranu, dotace a možná i zvláštní zákon

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje…

Zažil jsem díky České poště nádherné odpoledne, kdy jsem si v úplnosti zavzpomínal na mládí, vrátil se do…

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš pravidelnou panickou hrůzu z veřejného mínění

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš…

Letošní léto je poměrně bohaté na řečnické přemety politiků a neméně komické tiskové konference. Většinou mají…