Toyota opakuje: Budoucnost automobilů je v palivových článcích
V autoprůmyslu už řadu let zuří válka dvou technických řešení pohonu už nepříliš vzdálené budoucnosti - na jedné straně stojí elektromobily, které si zamiloval zejména Renault-Nissan a Tesla a na druhé vodíkové palivové články, na které se zaměřuje zejména Honda a Toyota, přičemž zatím vede to prvně jmenované řešení, které získalo důvěru byrokratů v Evropě u USA, což je poměrně zásadní, protože státy intenzivně podporují budování infrastruktury.
Jenže značky, které se do elektrifikace svých modelů intenzivně pustily, teď většinou zažívají po úvodním boomu období vystřízlivění. I přes masivní mediální masáž zákazníci nezareagovali podle očekávání a výrobci buď na elektroautech prodělávají a ani se tím netají, nebo skřípou zuby a omezují produkci, popřípadě zastavují vývoj nových EV modelů. Zdá se to být zcela zřejmé - zabijákem elektromobilů je jejich malý akční rádius a vysoká cena.
A v této chvíli přichází Toyota s variací na "my vám to říkali". Šéf severoamerického zastoupení značky Jim Lentz na konferenci Forbes Brainstorm Green připomněl, že Toyota nebyla nikdy zastáncem elektromobilů a prosazuje rozšiřování vodíkových palivových článků. Jak známo, už za dva roky chce vyrábět první sériový vodíkový vůz, byť zatím není jasné, zda ke klasickému prodeji nebo stejně jako Honda pouze k pronájmu formou operativního leasingu.
Jak už bylo řečeno, výrobci vodíkových aut se nemohou tolik spoléhat na podporu státních institucí, Toyota tedy bude (prozatím pouze v Kalifornii) budovat síť čerpacích stanic ve spolupráci s firmou FirstElement Fuel a do roku 2018 jich chce mít 70, zatímco sám stát Kalifornie plánuje 50 stanic do roku 2016 a Toyota předpokládá, že s podobnými aktivitami přijde i Honda a Hyundai. Očekává se, že po Slunečním státě bude jezdit ve druhé polovině této dekády přibližně 10 tisíc vodíkových aut. Toyota společně s Hondou, Nissanem a Hyundaiem bude společně postupovat při budování infrastruktury i v Evropě, nejprve ve Skandinávii a poté i v dalších zemích EU.
Toyota přitom má s elektromobily už zcela konkrétní zkušenosti, vyrobila 2500 exemplářů SUV RAV4 EV, přičemž akumulátory dodávala Tesla. Tento kontrakt ale už skončil a podle Lentze to byly vyhozené peníze, které by se lépe využily investováním do vývoje palivových článků.