Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota opakuje: Budoucnost automobilů je v palivových článcích

Michal Fokt
Diskuze (34)
Zatímco některé značky prožívají nepříjemné vystřízlivění z elektrické euforie, Toyota si stále stojí za svým - budoucnost není v elektromobilech, ale ve vodíku.

V autoprůmyslu už řadu let zuří válka dvou technických řešení pohonu už nepříliš vzdálené budoucnosti - na jedné straně stojí elektromobily, které si zamiloval zejména Renault-Nissan a Tesla a na druhé vodíkové palivové články, na které se zaměřuje zejména Honda a Toyota, přičemž zatím vede to prvně jmenované řešení, které získalo důvěru byrokratů v Evropě u USA, což je poměrně zásadní, protože státy intenzivně podporují budování infrastruktury.

Jenže značky, které se do elektrifikace svých modelů intenzivně pustily, teď většinou zažívají po úvodním boomu období vystřízlivění. I přes masivní mediální masáž zákazníci nezareagovali podle očekávání a výrobci buď na elektroautech prodělávají a ani se tím netají, nebo skřípou zuby a omezují produkci, popřípadě zastavují vývoj nových EV modelů. Zdá se to být zcela zřejmé - zabijákem elektromobilů je jejich malý akční rádius a vysoká cena.

A v této chvíli přichází Toyota s variací na "my vám to říkali". Šéf severoamerického zastoupení značky Jim Lentz na konferenci Forbes Brainstorm Green připomněl, že Toyota nebyla nikdy zastáncem elektromobilů a prosazuje rozšiřování vodíkových palivových článků. Jak známo, už za dva roky chce vyrábět první sériový vodíkový vůz, byť zatím není jasné, zda ke klasickému prodeji nebo stejně jako Honda pouze k pronájmu formou operativního leasingu.

Jak už bylo řečeno, výrobci vodíkových aut se nemohou tolik spoléhat na podporu státních institucí, Toyota tedy bude (prozatím pouze v Kalifornii) budovat síť čerpacích stanic ve spolupráci s firmou FirstElement Fuel a do roku 2018 jich chce mít 70, zatímco sám stát Kalifornie plánuje 50 stanic do roku 2016 a Toyota předpokládá, že s podobnými aktivitami přijde i Honda a Hyundai. Očekává se, že po Slunečním státě bude jezdit ve druhé polovině této dekády přibližně 10 tisíc vodíkových aut. Toyota společně s Hondou, Nissanem a Hyundaiem bude společně postupovat při budování infrastruktury i v Evropě, nejprve ve Skandinávii a poté i v dalších zemích EU.

Toyota přitom má s elektromobily už zcela konkrétní zkušenosti, vyrobila 2500 exemplářů SUV RAV4 EV, přičemž akumulátory dodávala Tesla. Tento kontrakt ale už skončil a podle Lentze to byly vyhozené peníze, které by se lépe využily investováním do vývoje palivových článků.

Michal Fokt
Diskuze (34)
28. 5. 2014 11:46
Palivové články
Tak si říkám, proč se nikdo nevěnuje vývoji palivových článků na zemní plyn? Je snáze dostupný, jak vodík a články schopné jej spalovat už existují a měly by být levnější, než ty na čistý vodík. Soustava palivový článek - elektromotor by měla být stále účinnější, než spalovací motor, ve kterém se momentálně CNG spaluje..
28. 5. 2014 11:42
Re: tiez si myslim
1) vodík lze vyrábět fotolýzou, i když je to stále ve fázi vývoje. Dále se vyrábí ze zemního plynu, mimoto palivové články mohou fungovat přímo na zemní plyn. A tím, žes nakousl soustružnické serepetičky jsi ukázal, že víš prd - auto s palivovými články je elektromobil, jen s odlišným zdrojem energie

2) toto je pěkná kravina a nemá cenu se k ní rozepisovat
27. 5. 2014 17:21
Re: Elektromobil na elektriku z "vodíku".
Zeptám se naopak, proč spalovat? Jsou snad spalovací motory jednodušší? Nebo účinnější? Či čistší? Spíš je otázka, proč vodík. Pokud chceš spalovat plynné palivo, je tu například zemní plyn.
Avatar - xjara
27. 5. 2014 12:36
Re: Elektromobil na elektriku z "vodíku".
Teslu ma sef. Paradni auto, ale jak pise King. Ac je mozne nabit akumulator rychle, rychle se snizuje i zivotnost. Navic ne vsechny el. vozy maji supercharger co ma tesla ktery dokoze na vice jak deset metru rusit veskere vlny >:D
27. 5. 2014 11:31
Re: Hmm
Pak by bylo korektni vypsat, na cem vsem se podilela Toyota. Tedy vyvoji. A asi by ses divil.