29.1. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Plný plyn netřeba

 

Model Caddy se do víru pohonu na levné CNG vydal s přeplňovanou čtrnáctistovkou. Jak se projevuje ve srovnání se starým dvoulitrem?

Příchod emisní normy Euro 6 udělal u modelu Caddy velkou pohonnou rošádu. V naftových motorech výrobce vyřazením šestnáctistovky a plošným nasazením dvoulitru vsadil na upsizing, v pohonu na zemní plyn nastal opak. Stařičký dvoulitrový nepřeplňovaný čtyřválec upravený na spalování CNG sice používal ekopalivo (motor používal název Ecofuel) ale značná spotřeba plynu a slabá dynamika odvracely zájem rozvážných zájemců.S požadavkem Euro 6 Volkswagen využil zážehovou přeplňovanou čtrnáctistovku pro přestavbu na CNG, která všemi tabulkovými parametry překonala dvoulitr. U něho výrobce udával průměrnou spotřebu 5,7 kg/100 km, ale v praxi s občasnou dálnicí stoupaly CNG nároky na cca sedm kilogramů. Částečně za to mohlo krátce zpřevodované pětistupňové ústrojí, které dohánělo velmi skromný točivý moment 150 N.m při 2000 min-1 s maximem 160 N.m až při 3500 min-1.

Nová doba

S příchodem přeplňované čtrnáctistovky CNG Euro 6 všechna výše popsaná negativa podle údajů výrobce zmizela. Co ukázal test nové caddy na zemní plyn s označením TGI a v úpravě pro servisní práce společnosti Linde?

Hned po nastartování jsme ocenili příjemný zvuk čtrnáctistovky a schopnost velmi pružně reagovat na sešlápnutí plynového pedálu. Slušný točivý moment byl k dispozici již od 1300 min-1, takže srovnání se starým motorem bylo jako nebe a dudy. Méně zkušený řidič by možná ani nepoznal, že čtrnáctistovka spaluje místo benzinu zemní plyn. Krásný tah a spojení se šestistupňovou převodovkou nás nadchlo. Dynamické vozidlo nás ani jedním parametrem netrápilo, zůstávala tedy otázka, s jakou průměrnou spotřebou CNG dojedeme na konci testu.

Volkswagen Caddy TGI BlueMotion spojuje CNG s DSG

Dílenská vestavba

Zkoušené vozidlo zapůjčené od firmy Linde bylo v nákladovém prostoru vybavené kvalitní vestavbou po obou stranách. Spousta krabiček na plynové součástky vlevo a zásuvky pro nářadí i větší komponenty vpravo vykazovaly precizní zpracování. Ukotvení do pertinaxové protiskluzové podlahy nebylo vidět, proto od nás samá chvála. Pouze úchyty do karoserie pomocí plechových pásů tvořilo jedinou kaňku na kráse vestavby Bott Vario namontované firmou Univest z Nového Boru.

Spousta CNG

Modernizované Caddy používá tlakové nádrže na zemní plyn před a za zadní nápravou. Pohled zespodu odhalil pouze pečlivě zpracovaný krycí plech za zadní tuhou nápravou. Zkoušené prodloužené provedení Maxi nabízelo kromě velkého nákladového prostoru 4,2 m3 také ve třídě malých dodávek nepřekonanou kapacitu plynových nádrží na 37 kg CNG. Vyjdeme-li z tabulkové hodnoty spotřeby motoru, vychází dojezd na zemní plyn obrovských 880 km. Hlavní příčinu nedůvěry v plynová auta spočívající v malém dojezdu tedy Caddy TGI nemělo ani náhodou.

Volkswagen Caddy Beach 2.0 TDI – Toulavá krev

Daní za velké nádoby natlakované na 20 MPa a zkoušené na dvojnásobek je vyšší pohotovostní hmotnost. Skříňové Caddy Maxi TGI s přímo řazenou převodovkou je o 22 kg těžší než provedení 2.0 TDI s pohonem všech kol 4Motion a dokonce plynová verze pohotovostní hmotností překonává vznětovou „čtyřkolku“ s dvouspojkovou převodovkou DSG. Na užitečné zatížení zkoušené verze zbývá tedy 745 kg v případě, že vůz se nachází jen v základní výbavě například bez klimatizace.

Skvostný tah

Čtrnáctistovka nás nadchla velmi příjemným tahem i výkonem již kolem 2500 min-1. Později jsme pochopili, proč nás tak plynový přeplňovaný motor nadchl. Z průběhu točivého momentu a výkonu plyne, že obě křivky se protínají již při otáčkách motoru 1900 min-1, což je z hlediska dynamiky a spotřeby plynu maximum optimálních otáček. Ekonomický rozptyl tempa motoru 1400-1900 min-1 nám plně dostačoval, protože ve spojení se šestistupňovou převodovkou nebylo třeba z tohoto rozmezí i při dynamické jízdě vůbec vybočovat.

V celém testu jsme dosáhli průměrné spotřeby 4,5 kg/100 km, což při nejobvyklejší ceně 20,30 Kč bez DPH/ kg znamená náklady na palivo 0,91 Kč bez daně na kilometr. Z dlouhodobého hlediska je u pohonu CNG stejně jako u benzinu výhodná absence filtru pevných částic a snižování oxidů dusíku pomocí LNT katalyzátoru nebo vstřikování AdBlue. Proto také rozdíl mezi pohotovostními hmotnostmi zážehové verze 1.4 TSI a 1.4 TGI se stejnými převodovkami činí nemalých 205 kg, které spadají na plynovou složku. Přestože CNG provedení neustále vozí proti benzinové dva metrické centy navíc, je z hlediska nákladů na palivo extrémně výhodnější. Majitel modelu Caddy se může spolehnout na standardně přiznanou záruku na vozidlo v délce 2+2 let s omezením od třetího roku délkou nájezdu 150.000 km.

TGI možno i s DSG

Model Caddy jako jediný v kategorii středních dodávek nabízí spojení plynového pohonu s dvouspojkovou převodovkou DSG. Má stejně jako přímo řazená šest stupňů. Za pohodlí DSG proti přímo řazené převodovce si dle ceníku připlatíte 54.834 korun bez daně a počítejte se nárůstem pohotovostní hmotnosti o 35 kg.

Plusy

  • Výkonný a úsporný motor
  • Šestistupňová převodovka
  • Bez DPF i SCR

Minusy

  • Nízká užitečná hmotnost

Technické parametry
Motor 1.4 TGI
Typ přeplňovaný zážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1395
Největší výkon (kW/min-1) 81/4800
Točivý moment (N.m/min-1)200/1500-3500
Emisní norma Euro 6
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
D/š/v (mm) 4976/1794/1793
Rozvor (mm) 3006
Rozchod P/Z (mm) 1537/1544
Světlá výška (mm) 149
Pohotovostní hmotnost (kg) 1600
Celková hmotnost (kg) 2345
Hmotnost ne/brzděného přívěsu (kg)1300/750
Objem nákladového prostoru (m3) 4,2
Délka náklad. prostoru (mm) 2249
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 13,0
Nejvyšší rychlost (km/h) 174
Spotřeba CNG (kg/100 km) 5,2/3,6/4,2
Spotřeba benzinu (l/100 km) 8,0/5,4/6,3
Objem nádrže CNG (kg) 37
Objem benzinové nádrže (l) 13
Cena (Kč bez DPH) 521 670

Spolupracujeme s TipCars.com
Realistické lidi už dnes nikdo moc kreslit neumí, říkal zesnulý animátor Mainwood Realistické lidi už dnes nikdo moc kreslit neumí, říkal zesnulý animátor Mainwood

Ve věku 65 let na podzim zemřel britský animátor Roger…

Studie: Šít v Asii se přestává vyplácet, trendem je přesun výroby zpět do prvního světa Studie: Šít v Asii se přestává vyplácet, trendem je přesun výroby zpět do prvního světa

Vyrábět v Asii se textilkám vyplácí stále méně. Produkce…

Tisíce lidí vyšly do ulic proti Zemanovi s Babišem. Nesli transparenty Odstup, satane Tisíce lidí vyšly do ulic proti Zemanovi s Babišem. Nesli transparenty Odstup, satane

Z pražského Hradčanského náměstí vyrazily před patnáctou…

České úřady požádaly Švýcary o bankovní podklady kvůli Babišovi České úřady požádaly Švýcary o bankovní podklady kvůli Babišovi

České úřady zažádaly letos v dubnu o spolupráci Vrchní…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní

Oficiální světová premiéra Kie ProCeed proběhla už na…

Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

 



Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI: Osm tisíc (závěr) Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI: Osm tisíc (závěr)

Jak obstál Volkswagen Caddy ve tříměsíčním testu? Co…

Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (2. díl): Spotřeba klesá Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (2. díl): Spotřeba klesá

Po ujetí čtyř tisíc kilometrů máme jasnou tendenci…

 



 
Svět není jen o SUV. Mitsubishi se nakonec nezbaví konvenčních aut

Svět není jen o SUV. Mitsubishi se nakonec nezbaví konvenčních aut

Dnes 17:30

V souvislosti se značkou Mitsubishi se v posledních letech píše hlavně o jejích SUV a crossoverech. Konvenčních aut se však zbavit nehodlá.




Blesk.cz

Deset malérů slavných: Průšvihy v čase podzimu

Deset malérů slavných: Průšvihy v čase podzimu

Je dobré se čas od času ohlédnout zpátky. Udělat jakési zrcadlo stavu, což se týká i míry vkusu v módních…

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Ve většině světa je normální zemřelé pohřbít do země nebo spálit a urnu umístit na hřbitov. Ve filipínské…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Třinec – Litvínov 4:2. Oceláři se dotáhli na čelo, zářil Marcinko

SESTŘIH: Třinec – Litvínov 4:2. Oceláři se dotáhli…

Bídný start Třince do sezony je zapomenut. Oceláři v sobotní předehrávce 20. kola Tipsport extraligy porazili…

Úvodní kvalifikace odehrána: CZC.cz iSportCup zná první ONLINE finalisty!

Úvodní kvalifikace odehrána: CZC.cz iSportCup zná…

Historicky první kvalifikace CZC.cz iSportCupu ve hře FIFA 19 je za námi! Přes dvě stovky hráčů během sobotního…

 

Reflex.cz

15 000 lidí křičelo: Demisi, demisi! Zaplněné Staroměstské náměstí žádalo Babišovo odvolání

15 000 lidí křičelo: Demisi, demisi! Zaplněné…

Tisíce lidí v Praze žádají kvůli kauze Čapí hnízdo demisi premiéra Andreje Babiše, demonstrace proti němu…

Češi neumí slavit: Všechna letošní výročí provázejí rozbroje a napětí. K čemu to vlastně je?

Češi neumí slavit: Všechna letošní výročí provázejí…

Minulou neděli vyšly do ulic polských měst statisíce lidí, aby si připomněly 100. let nezávislosti své země.…