29.1. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Plný plyn netřeba

 

Model Caddy se do víru pohonu na levné CNG vydal s přeplňovanou čtrnáctistovkou. Jak se projevuje ve srovnání se starým dvoulitrem?

Příchod emisní normy Euro 6 udělal u modelu Caddy velkou pohonnou rošádu. V naftových motorech výrobce vyřazením šestnáctistovky a plošným nasazením dvoulitru vsadil na upsizing, v pohonu na zemní plyn nastal opak. Stařičký dvoulitrový nepřeplňovaný čtyřválec upravený na spalování CNG sice používal ekopalivo (motor používal název Ecofuel) ale značná spotřeba plynu a slabá dynamika odvracely zájem rozvážných zájemců.S požadavkem Euro 6 Volkswagen využil zážehovou přeplňovanou čtrnáctistovku pro přestavbu na CNG, která všemi tabulkovými parametry překonala dvoulitr. U něho výrobce udával průměrnou spotřebu 5,7 kg/100 km, ale v praxi s občasnou dálnicí stoupaly CNG nároky na cca sedm kilogramů. Částečně za to mohlo krátce zpřevodované pětistupňové ústrojí, které dohánělo velmi skromný točivý moment 150 N.m při 2000 min-1 s maximem 160 N.m až při 3500 min-1.

Nová doba

S příchodem přeplňované čtrnáctistovky CNG Euro 6 všechna výše popsaná negativa podle údajů výrobce zmizela. Co ukázal test nové caddy na zemní plyn s označením TGI a v úpravě pro servisní práce společnosti Linde?

Hned po nastartování jsme ocenili příjemný zvuk čtrnáctistovky a schopnost velmi pružně reagovat na sešlápnutí plynového pedálu. Slušný točivý moment byl k dispozici již od 1300 min-1, takže srovnání se starým motorem bylo jako nebe a dudy. Méně zkušený řidič by možná ani nepoznal, že čtrnáctistovka spaluje místo benzinu zemní plyn. Krásný tah a spojení se šestistupňovou převodovkou nás nadchlo. Dynamické vozidlo nás ani jedním parametrem netrápilo, zůstávala tedy otázka, s jakou průměrnou spotřebou CNG dojedeme na konci testu.

Volkswagen Caddy TGI BlueMotion spojuje CNG s DSG

Dílenská vestavba

Zkoušené vozidlo zapůjčené od firmy Linde bylo v nákladovém prostoru vybavené kvalitní vestavbou po obou stranách. Spousta krabiček na plynové součástky vlevo a zásuvky pro nářadí i větší komponenty vpravo vykazovaly precizní zpracování. Ukotvení do pertinaxové protiskluzové podlahy nebylo vidět, proto od nás samá chvála. Pouze úchyty do karoserie pomocí plechových pásů tvořilo jedinou kaňku na kráse vestavby Bott Vario namontované firmou Univest z Nového Boru.

Spousta CNG

Modernizované Caddy používá tlakové nádrže na zemní plyn před a za zadní nápravou. Pohled zespodu odhalil pouze pečlivě zpracovaný krycí plech za zadní tuhou nápravou. Zkoušené prodloužené provedení Maxi nabízelo kromě velkého nákladového prostoru 4,2 m3 také ve třídě malých dodávek nepřekonanou kapacitu plynových nádrží na 37 kg CNG. Vyjdeme-li z tabulkové hodnoty spotřeby motoru, vychází dojezd na zemní plyn obrovských 880 km. Hlavní příčinu nedůvěry v plynová auta spočívající v malém dojezdu tedy Caddy TGI nemělo ani náhodou.

Volkswagen Caddy Beach 2.0 TDI – Toulavá krev

Daní za velké nádoby natlakované na 20 MPa a zkoušené na dvojnásobek je vyšší pohotovostní hmotnost. Skříňové Caddy Maxi TGI s přímo řazenou převodovkou je o 22 kg těžší než provedení 2.0 TDI s pohonem všech kol 4Motion a dokonce plynová verze pohotovostní hmotností překonává vznětovou „čtyřkolku“ s dvouspojkovou převodovkou DSG. Na užitečné zatížení zkoušené verze zbývá tedy 745 kg v případě, že vůz se nachází jen v základní výbavě například bez klimatizace.

Skvostný tah

Čtrnáctistovka nás nadchla velmi příjemným tahem i výkonem již kolem 2500 min-1. Později jsme pochopili, proč nás tak plynový přeplňovaný motor nadchl. Z průběhu točivého momentu a výkonu plyne, že obě křivky se protínají již při otáčkách motoru 1900 min-1, což je z hlediska dynamiky a spotřeby plynu maximum optimálních otáček. Ekonomický rozptyl tempa motoru 1400-1900 min-1 nám plně dostačoval, protože ve spojení se šestistupňovou převodovkou nebylo třeba z tohoto rozmezí i při dynamické jízdě vůbec vybočovat.

V celém testu jsme dosáhli průměrné spotřeby 4,5 kg/100 km, což při nejobvyklejší ceně 20,30 Kč bez DPH/ kg znamená náklady na palivo 0,91 Kč bez daně na kilometr. Z dlouhodobého hlediska je u pohonu CNG stejně jako u benzinu výhodná absence filtru pevných částic a snižování oxidů dusíku pomocí LNT katalyzátoru nebo vstřikování AdBlue. Proto také rozdíl mezi pohotovostními hmotnostmi zážehové verze 1.4 TSI a 1.4 TGI se stejnými převodovkami činí nemalých 205 kg, které spadají na plynovou složku. Přestože CNG provedení neustále vozí proti benzinové dva metrické centy navíc, je z hlediska nákladů na palivo extrémně výhodnější. Majitel modelu Caddy se může spolehnout na standardně přiznanou záruku na vozidlo v délce 2+2 let s omezením od třetího roku délkou nájezdu 150.000 km.

TGI možno i s DSG

Model Caddy jako jediný v kategorii středních dodávek nabízí spojení plynového pohonu s dvouspojkovou převodovkou DSG. Má stejně jako přímo řazená šest stupňů. Za pohodlí DSG proti přímo řazené převodovce si dle ceníku připlatíte 54.834 korun bez daně a počítejte se nárůstem pohotovostní hmotnosti o 35 kg.

Plusy

  • Výkonný a úsporný motor
  • Šestistupňová převodovka
  • Bez DPF i SCR

Minusy

  • Nízká užitečná hmotnost

Technické parametry
Motor 1.4 TGI
Typ přeplňovaný zážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1395
Největší výkon (kW/min-1) 81/4800
Točivý moment (N.m/min-1)200/1500-3500
Emisní norma Euro 6
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
D/š/v (mm) 4976/1794/1793
Rozvor (mm) 3006
Rozchod P/Z (mm) 1537/1544
Světlá výška (mm) 149
Pohotovostní hmotnost (kg) 1600
Celková hmotnost (kg) 2345
Hmotnost ne/brzděného přívěsu (kg)1300/750
Objem nákladového prostoru (m3) 4,2
Délka náklad. prostoru (mm) 2249
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 13,0
Nejvyšší rychlost (km/h) 174
Spotřeba CNG (kg/100 km) 5,2/3,6/4,2
Spotřeba benzinu (l/100 km) 8,0/5,4/6,3
Objem nádrže CNG (kg) 37
Objem benzinové nádrže (l) 13
Cena (Kč bez DPH) 521 670

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Prodej majetku ČEZ otřásá bulharskou politikou, ministryně rezignovala Prodej majetku ČEZ otřásá bulharskou politikou, ministryně rezignovala

Bulharská ministryně pro energetiku rezignovala kvůli…

Politico: Rozšířením Dukovan riskují Češi hněv Evropské unie Politico: Rozšířením Dukovan riskují Češi hněv Evropské unie

Kvůli chystané výstavbě nového bloku jaderné elektrárny…

CME splatila z půjček více než miliardu CME splatila z půjček více než miliardu

Majitel televize Nova – Central European Media…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 



Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI: Osm tisíc (závěr) Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI: Osm tisíc (závěr)

Jak obstál Volkswagen Caddy ve tříměsíčním testu? Co…

Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (2. díl): Spotřeba klesá Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (2. díl): Spotřeba klesá

Po ujetí čtyř tisíc kilometrů máme jasnou tendenci…

 



 
Audi A8 50 TDI quattro vs. Lexus LS 500h – Drtivé vítězství pro…

TEST: Audi A8 50 TDI quattro vs. Lexus LS 500h – Drtivé vítězství pro…

Dnes 08:00

Nepamatuju si, kdy by měl jeden ze srovnávaných vozů tak jednoznačnou převahu. A že se tak stane v luxusní třídě, mezi automobilovou elitou…




Blesk.cz

VIDEO: Hoří mrazírny v Mochově, D11 je zahalená dýmem. Hasiči vyhlásili zvláštní stupeň poplachu

VIDEO: Hoří mrazírny v Mochově, D11 je zahalená…

Obrovský požár zachvátil jednu z plechových hal mrazíren v Mochově poblíž Prahy. Na místě zasahuje už 25…

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy. Teploty spadnou až na -18 °C

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy.…

Jeden z nejchladnějších víkendů letošní zimy čeká Česko nadcházející víkend. Chladné počasí, které lidé…

 

iSport.cz

Česko - Rusko OSR 0:3. Sen o finále je pryč, soupeř rozhodl za 27 vteřin

Česko - Rusko OSR 0:3. Sen o finále je pryč, soupeř…

Čeští hokejisté se v olympijském semifinále v Pchjongčchangu statečně bili s výběrem Ruska, ale na postup mezi…

ZOH 2018, ONLINE 15. den: Česko čeká boj o bronz, Rusko řeší další doping

ZOH 2018, ONLINE 15. den: Česko čeká boj o bronz,…

Čeští hokejisté si o zlaté medaile na olympijských hrách nezahrají. V semifinále podlehli Rusku 0:3 a v sobotu…

 

Reflex.cz

Před 100 lety se v Sovětském svazu zrodila Rudá armáda

Před 100 lety se v Sovětském svazu zrodila Rudá armáda

Během zasedání ústředního výboru Komunistické strany Ruska (bolševiků) dorazila zpráva, že 18. února 1918 ve 12…

Česko vs. Rusko 0:3. Přímý přenos hokejového semifinále na olympiádě jsme sledovali online

Česko vs. Rusko 0:3. Přímý přenos hokejového…

Zápas českých hokejistů s týmem Olympijských sportovců z Ruska od osmi hodin komentuje osvědčená dvojice -…