Volkswagen Passat (1973-dosud): Životopis etalonu střední třídy

 

Volkswagen Passat má dnes premiéru v osmé generaci. Ohlédněme se tedy ve stručnosti za těmi předchozími.

Model Passat započal u Volkswagenu éru vozů s motorem vpředu a pohonem předních kol. I když v tomto ohledu nebyl prvním, tento primát patří „kukaččímu vejci“ K70, které ovšem vyvinula firma NSU a do výrobního programu VW se dostalo po jejím převzetí s novým logem. Veleúspěšnou řadu střední třídy následovalo dalších šest generací. Nutno dodat, že Passaty B4 a odcházející B7 byly pouze výraznějšími modernizacemi svých předchůdců. V loňském roce oslavil čtyřicátiny. Pro mnohé fanoušky představuje synonymum pro vůz střední třídy, jakousi „Passat-Klasse“ a nejen u nás, ale také třeba v Británii si jej oblíbily firmy.

První generace (1973-1980)

První generaci z května 1973 (Typ 32) navrhl Giorgetto Giugiaro, jednalo se prakticky o značkovou variantu o rok staršího Audi 80. Měla podélně umístěné čtyřválce vpředu spojené s čtyřstupňovými převodovkami. Výkonové spektrum motorů 1,3 a 1,5 l sahalo od 40 do 63 kW. Podvozek disponoval rozvorem 2,47 m, vpředu bychom našli vzpěry McPherson a závěsy uložené v pomocném rámu s motorem, vzadu byla tuhá náprava, na všech kolech pak vinuté pružiny. Zpočátku byly vozy pouze dvou- a čtyřdveřové, záď nebyla výklopná i s oknem. Měřily jen 4,2 m a základní verze vážila 880 kg! Nabídku záhy rozšířilo i kombi Variant (Typ 33). V roce 1975 byla zážehová patnáctistovka nahrazena agregátem s objemem 1,6 l. Facelift (1977, Typ 32A, respektive 33A) přinesl boční oranžové blikače, nové plastové nárazníky a změněnou kapotu. Německé Passaty se přestěhovaly z Wolfsburgu do Emdenu, přišel na řadu atmosférický diesel 1,5 l/37 kW i ostrá benzinová šestnáctistovka z Golfu GTI s 81 kW. Podrobněji jsme si Passat B1 představili zde. Do roku 1980 se prodalo více než slušných 2,5 milionu kusů, v Brazílii však vznikala první generace ještě dalších osm let, v USA nesla název Dasher.


B1
 

Druhá generace (1980-1988)

Druhá řada (B2, Typ 32B) z podzimu 1980 narostla na 4,44-4,54 m a vzdálenost mezi nápravami se zvětšila na 2,55 m. Vyráběla se zpočátku coby hatchbacky a kombi, unikátní je dnes hlavně třídveřová verze. Interiéru dominoval dvouramenný volant. Klasický tříprostorový sedan se nejdříve jmenoval Santana, později byl v Evropě zařazen zpět do původní řady. Passat B2 se dočkal turbodieselu 1,6 l/51 kW, zážehového pětiválce a ekologické verze Formula E. Paleta benzinových čtyřválců sahala od známé karburátorové třináctistovky se 40 kW přes 1,6 l/55 kW až k 1,78 l/66 kW, ty existovaly i se vstřikováním. Pětiválec 1,9 l měl 85 kW, dvoulitry většinou také. Ty se staly mimochodem klasikou. Atmosférický diesel dával 40 kW. Facelift z jara 1985 přinesl velkou černou plastovou masku a u hatchbacků vodorovná zadní světla. Už před modernizací se objevilo také oplastované kombi s pohonem všech kol Syncro. Nejvýkonnějším motorem se stal pětiválec 2,22 l/100 kW. V Severní Americe a Brazílii se auta jmenovala Quantum, Američanům jméno Santana přišlo příliš „satanské“. Počty přesáhly 5,5 milionu, je dosud nejúspěšnější generací ze všech. Rodila se třeba i ve Španělsku, Belgii, Jižní Africe, Japonsku a Mexiku. Čínská anabáze tříprostorového klasika dosud neskončila, modernizovaná prodloužená Santana Vista jede stále dál!


B2
 

Třetí generace (1988-1993)

Ve třetí generaci (Typ 35i) zůstaly už pouze dvě karosářská provedení: čtyřdveřový sedan a kombi Variant. Hatchbacky odešly do historie, stejně jako čtyřstupňové přímo řazené převodovky. Pod světly reflektorů se ukázala v Ženevě 1988. Zásadní změnou byly motory umístěné napříč a nikoli podélně jako doposud, posádka tak měla více místa. Karburátorové šestnáctistovky začínaly na 53 kW, ale ty postupně vymizely. Agregáty 1,8 l měly 66 kW, s vícebodovým vstřikem dokonce 79 kW. Provedení se spirálním dmychadlem G60 se vyšplhalo až na 118 kW. Novinku představoval šestnáctiventilový dvoulitr se 100 kW. Diesel 1.9 D měl 50 kW, turbodiesely 1,6 l pak 59 kW.

Přeplňovaný vznětový 1,9 l/55 kW přišel až na jaře 1991. Passat B3 se pyšnil úhledným designem s hladkou přídí, velkým znakem a ochrannými plastovými lištami na bocích. Celková délka přesahovala 4,57 m, rozvor náprav byl prodloužen na 2625 mm. Passaty postupně přibíraly, základní modely vážily už přes 1,1 tuny, nejtěžší pak skoro 1,4 t. Jenže oproti končící generaci, která má až takřka 1800 kg, je to pořád málo. Sedany se chlubily zavazadelníkem o objemu 495 l. Začaly se také uplatňovat moderní bezpečnostní prvky (airbagy, ABS). Nesmíme zapomínat na unikátní kompaktní šestiválce VR6 2,79 l/128 kW. I B3 byla obchodně poměrně úspěšná, zrodilo se jich 1,6 milionu.

VETERÁN.AUTO.CZ: Volkswagen Passat – čtyřicítka na krku (1. část)


B3
 

Čtvrtá generace (1993-1997)

Passat B4 (interně Typ 3A) z podzimu 1993 znamenal radikální modernizaci „trojky“, proto přišel na řadu už po pěti letech. Základní tvar skeletu zůstal nedotčen, karoserie však byla notně zesílena, zmizel jeden boční prolis a příď dostala opět klasickou masku chladiče s „úsměvem“.Zaoblily se i nárazníky. Tvarovými úpravami se délka přiblížila 4,6 m, podvozek zůstal nedotčen. Interiér dostal modernizovanou přístrojovou desku a čtyřramenný volant. Nabídka motorů začínala u čtyřválce 1,8 l/55 kW a 66 kW, menší šestnáctistovky měly 74 kW, karburátory už odešly do historie. Šestnáctiventilový dvoulitr dával už 110 kW, slabší osmiventil zůstal. Čtvrtá generace si rovněž zachovala špičkový šestiválec VR6, který v kombi posílil na 2,9 l a 135 kW. Také starý 1.9 TD pokračoval, pod kapoty se však hlavně dostaly dnes legendární, spolehlivé a úsporné naftové přímovstřikové čtyřválce TDI 1,9 l/66 a na konci produkce i 81 kW. B4 zaznamenal za relativně krátkou dobu svého života alespoň 700 tisíc exemplářů. Variant, který vydržel až do jara 1997 se na mnohých trzích prodával za stejné částky jako sedan, což jej samozřejmě zvýhodňovalo.


B4
 

Pátá generace (1996-2005)

Passat B5 (Typ 3B) se ukázal poprvé v Paříži 1996 a také měl jako první v historii plně pozinkovanou karoserii. Měřil už takřka 4,68 m a vzdálenost mezi nápravami činila 2703 mm. Výraznou modernizací prošel také jeho podvozek, platformu darovalo výše postavené Audi. Nové čtyřprvkové závěsy kol (vpředu s dvojitými příčnými rameny a vzpěrami McPherson, vzadu s vlečenými rameny) zaručovaly velmi dobré jízdní vlastnosti. Zcela nová karoserie se zaoblenou střechou měla součinitel odporu vzduchu jen 0,27. Čtyřválcové motory doplňovaly agregáty s pěti a šesti „hrnky“. Pět zážehových pokrývalo škálu od 74 do 142 kW. Pětiválec VR5 s výkonem 110 kW nahradil dřívější VR6, který coby motor vlastně z trojkového Golfu nebyl jaksi na pořadu dne, tato generace mířila výše. Čtyřválce 1,8 l (atmosférický s 92 kW, turbo se 110 kW měly nově pětiventilovou techniku. Špičkou byl vidlicový šestiválec 2,8 l/142 kW od Audi. Motory TDI 1,9 litru byly převzaty z předchůdce, ale postupně sílily. Pátá generace se zase vrátila k pohonným jednotkám umístěným podélně před přední nápravou. Z této řady vycházela i první novodobá Škoda Superb, konkrétně z čínské prodloužené verze prodávané v Říši středu až do roku 2009. Měla i naprosto totožnou horní část palubní desky, výlisky předních dveří a víka zavazadelníku. Na pařížském Mondialu se na přelomu milénia ukázala radikálně faceliftovaná verze (bývá značena B5+, B5.5 či B5 GP, interně Typ 3BG) Passat zamířil ještě výše. Pod kapotu se totiž dostal čtyřlitrový osmiválec s 202 kW! Navíc v unikátní konfiguraci do W, jednalo se o polovinu atmosférického šestnáctiválce z prototypu Bugatti Veyron! Následoval vidlicový šestiválec 2.5 TDI se 110-132 kW a na podzim 2003 čtyřválec 2.0 TDI/100 kW s filtrem pevných částic. Devatenáctistovky mohly mít nyní až 96 kW. Přišel však i nový pohon všech kol 4Motion a standardní ESP. Čtyřkolka byla stálá s diferenciálem Torsen. Těmto Passatům nechyběl například protiprokluz ani rozdělovač brzdné síly. Vozy generace B5 se rozjely do světa ve čtyřech milionech exemplářů.


B5
 

Šestá generace (2005-2010)

Passat B6 odstartoval svou kariéru v Ženevě 2005 s osmi motory ve výkonovém spektru 75 (čtyřválec 1,6 l)-184 kW (šestiválec 3,2 l). Zážehové agregáty dostaly přímý vstřik paliva (FSI) a přeplňování (TSI). Turbodiesely 1.9 a 2.0 TDI zachovávaly patentovaný systém vstřikování čerpadlo-tryska, na obvyklejší common-rail přecházely až v roce 2008 a v následujícím se objevil menší 1.6 TDI CR/77 kW. Nejvýkonnější ostrý Passat R36 se chlubil motorem V6 3,6 l/220 kW. Technické novinky Typu 3C představovaly kromě zadních LED světel šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG a vrátily se ekologické varianty, tentokrát s názvem BlueMotion. Vynutila si je však legislativa Evropské unie a nikoli palivová krize. Sedan délky 4,77 m měl rozvor 2710 mm a zavazadelník o objemu 565 l. Stylovým doplněním nabídky byl sportovnější sedan CC, Typ 3C/35 (Detroit 2008). Zkratka znamená Comfort Coupé, nižší auto s bezrámovými okny je však čtyřdveřové. Passatů B6 se vyrobilo 1,7 milionu kusů.


B6
 

Sedmá generace (2010-dosud)

4,7 m dlouhý Passat B7 (Typ 3C/36) se představil na autosalonu v Paříži 2010. Byl vlastně výraznějším faceliftem generace z poloviny dekády, dostal velkou masku s vodorovným žebrováním, ze všech světel zmizely „slzičky“. Dále byla posílena bezpečnost a příplatková výbava rozšířena o nejmodernější asistenční systémy (adaptivní tempomat, systémy sledování jízdního pruhu, únavy řidiče, mrtvého úhlu zrcátek, čtení dopravních značek atd.). Jako obvykle měl zákazník možnost velkého výběru motorů ve výkonovém rozsahu od 77 do 220 kW, od benzinových přeplňovaných agregátů TSI 1,4, 1,8 a 2,0 l a atmosférického 3.6 V6 FSI až po naftové 1.6 a 2.0 TDI. Rozvor náprav se změnil jen minimálně – na 2712 mm. Američané se jej nedočkali, Ve městě Chattanooga se vyrábí Passat NMS, který se od evropské specifikace liší designem. Vzhledem k tomu, že má za sebou pouze tříletou kariéru, bude pokračovat i dále. Faceliftem prošlo i provedení CC (2012), v Evropě z něj zmizelo označení Passat, v Severní Americe byl vždy prezentován jako samostatná řada. Módní vlnu oplastovaných kombi reprezentoval Passat Alltrack s možností pohonu všech kol 4Motion.

Životopis Passatu pokračuje osmou generací, která bude odhalena již za několik málo hodin. Úspěšná sága s více než 22 miliony prodaných kusů tedy zdaleka nekončí.

VETERÁN.AUTO.CZ: Volkswagen Passat – čtyřicítka na krku (2. část)


B7
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Zdroj: UCP.com, Volkswagen, archiv
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Passat (1973-dosud): Životopis…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám... Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám...

Výrobu automobilů Passat v továrně společnosti Volkswagen…

Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015) Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015)

Volkswagen Passat nahradil B8 před dvěma lety po dekádu…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…