25.10. 2017 Jan Mička Jan Mička

Poprvé za volantem VW T-Roc: Chce dohnat Dacii Duster! Jak jezdí s 2.0 TSI?

 

Co se techniky týče, je nový T-Roc velmi podobný Škodě Karoq, má ale pár věcí, které SUV z Kvasin chybí.

Vozů, které si říkají SUV a crossovery a alespoň podle marketingových strategií automobilek mají určité ambice pro jízdu mimo zpevněný povrch, je na českém trhu už nyní více než dost a jejich počet nadále poroste. Jde o trend, který se u zákazníků uchytil a jenom tak neutichne, v době modulárních platforem se ale na mysl dere otázka, co může ten či onen vůz nabídnout ve srovnání s v podstatě stejným výrobkem, jenom opatřeným jiným logem na kapotě. Samozřejmě s trochou nadsázky…

Video

Proč začínám zrovna takhle? Protože přesně tohle pasuje na nový Volkswagen T-Roc. Veřejnosti se poprvé ukázal na nedávném autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a pochopitelně mě hodně zajímalo, co více dokáže nabídnout v porovnání se Škodou Karoq a Seatem Ateca. Pod povrchem jsou totiž tato auta v podstatě stejná - konkrétně se bavím o modulární platformě MQB, té „poctivější“ s možností pohonu všech, a motorech o objemu až 2,0 litru, jenže to už dneska zajímá čím dál méně lidí. Z velké části prodává design, a ten má T-Roc naprosto špičkový.

VW T-Roc nechává nahlédnout do svého interiéru. Bude hodně výrazný

Není totiž zastáncem krabicovitých tvarů, spojuje vyšší světlou výšku (konkrétně 161 milimetrů) s linií střechy podobnou hatchbacku a z jistých úhlů i kupé, a osobně musím říci, že si mě získal hned na první dobrou. Nápaditými detaily v podobě diodových směrovek/denního svícení počínaje, povedenými barvami konče. Díky jedenácti základním odstínům karoserie a čtyřem různým odstínům střechy vzniklo až čtyřiadvacet kombinací, a museli byste se opravdu hodně snažit, aby v alespoň jedné z nich vůz zapadnul v davu.

Volkswagen T-Roc vs. Seat Ateca - srovnání vnějších rozměrů
ModelVolkswagen T-RocSeat Ateca
Délka [mm]42344363
Šířka [mm]18191841
Výška [mm]15731625
Rozvor [mm]25902630
Rozchod vpředu [mm]1538-15461572-1576
Rozchod vzadu [mm]1533-15411541-1544

Ani interiéru nechybí nápaditost daná hlavně hravými barvičkami okrasných plastů. Bystré hlavy ale narážejí na jednu zajímavost. Pod povrchem je T-Roc vlastně shodný s golfem, který může mít digitální přístrojový štít, infotainment s úhlopříčkou až 9,2 palce, a dokonce i ovládání gesty, jenže novinka má zjednodušený Active Info Display s úhlopříčkou 11,7 palce a maximálně osmipalcovou středovou obrazovku s otočnými ovladači pro nastavení hlasitosti a rolování s menu. Tedy totéž, co nabízí nové polo na platformě MQB A0 s tím, že v případě zobrazení navigace si mezi oběma displeji pouze přepínáte. Mapu před sebou i na tradičním místě neuvidíte.

Příchod Volkswagenu T-Roc se blíží. Co Golf SUV nabídne?

O překážku se nejedná, já mám kupříkladu raději otočné ovladače a zobrazení navigace na jednom, nebo druhém displeji vlastně ničemu nevadí, vrtá mi ale hlavou, proč je palubka sestavena výhradně z tvrdých plastů, když i polo ji má měkčenou, a výplně dveří vypadají docela obyčejně, byť jim neschází ambientní osvětlení nebo polstrování v místech kontaktu loktů. Z uživatelského hlediska je to nicméně zcela jedno, protože nikde nic nevrže, jednotlivé díly jsou sesazeny s „volkswagení“ přesností a v každém ohledu T-Roc budí dojem bytelného auta.

Pane Lorenc, vejdu se tam?

Tak nějak „mezi segmenty“ zapadá Volkswagen T-Roc i svými vnějšími rozměry. Aktuálně nejmenší SUV automobilky je citelně kratší než karoq a ateca (měří 4234 mm), a dokonce má i kratší rozvor náprav, což jej dokonce podle některých z vás řadí spíše k Seatu Arona, jenže budete sami překvapení, kolik prostoru pro posádku tohle auto vlastně nabízí.

Měření starým dobrým svinovacím metrem to ostatně dokazuje – interiér je vpředu i vzadu široký okolo 1500 milimetrů, vzadu je to dokonce širší než u atecy, při výšce 190 centimetrů se za sebe posadím s pěticentimetrovou rezervou před koleny a stejně tak nad hlavou. Zejména k podélnému prostoru si navíc T-Roc nepomohl zvýšeným posazem.

Volkswagen T-Roc vs. Seat Ateca - srovnání vnitřních rozměrů
ModelVolkswagen T-RocSeat Ateca
Podélný prostor vpředu min/max [mm]900/1120860/1150
Podélný prostor vzadu min/max [mm]580/800630/860
Výška nad sedadlem - vpředu [mm]10401030
Výška nad sedadlem - vzadu [mm]9701020
Šířka vpředu [mm]15101490
Šířka vzadu [mm]14801460
Délka sedáku vpředu [mm]520520
Délka sedáku vzadu [mm]470450
Výška opěradla vpředu [mm]670680
Výška opěradla vzadu [mm]660680
místo vzadu pod předním sedadlem:AnoAno

Přední sedadla si totiž můžete spustit velmi nízko, připadáte si zhruba jako v golfu, jsou bohatě dimenzovaná, a dokonce ani vzadu to není úplná kostelní lavice. Stejně jako v polu jsou sedáky i opěradla velmi dobře profilované, spíše měkčí a hezky podepírají stehna. Pouze při vystupování si dávejte pozor na vyšší prahy, to je ale snad jediná slabina, co se prostoru pro posádku týče.

Volkswagen T-Roc má české ceny. Je překvapivě dostupný! Co na to Škoda a Seat?

Že T-Roc zapadá někam mezi atecu a aronu, dokazuje i zavazadlový prostor o objemu 445 litrů, tahle hodnota se ale týká pouze předokolek a pouze verzí bez příplatkového audia Beats s výkonem 300 Wattů. Čtyřkolka ubere třiapadesát litrů, subwoofer a sada na opravu pneumatik zase znemožňují polohování podlážky, byť je na to vůz připraven. Jak můžete vidět na snímcích, je kufr v praxi docela mělký a využitelností odpovídá spíše malým hatchbackům. Inu, zkosené okno pátých dveří…

Volkswagen T-Roc vs. Seat Ateca - rozměry zavazadelníku
ModelVolkswagen T-RocSeat Ateca
Šířka v nejužším místě [mm]10101010
Délka [mm]780850
Výška po plato [mm]420525
Délka po sklopená zadní opěradla [mm]14001440
Průchozí výška pod otevřeným víkem [mm]19001920
Objem [l]445/1290 (392/1237)510/- (485/-)
*údaje v závorkách platí pro pohon 4x4

Fantastický benzinový dvoulitr!

Z celkem šesti motorů, se kterými se bude T-Roc prodávat (1.0 TSI/85 kW, 1.5 TSI/110 kW, 2.0 TSI/140 kW, 1.6 TDI/85 kW, 2.0 TDI/110 a 140 kW), dovezl Volkswagen na prezentaci do Lisabonu pouze dva dvoulitry – nový benzinový a dále slabší z nafťáků. Všechny testovací vozy navíc byly čtyřkolky s vícepvkovou zadní nápravou, předokolky jsou vždy vybaveny vlečenými rameny.

Je to ale právě motor 2.0 TSI, kterým je vůz ve srovnání s „nižším středním“ SUV Škoda Karoq tak speciální - ono jej totiž mít nemůže. U nás sice nejsilnější benzin asi na dračku příliš nepůjde kvůli vyšší ceně (VW očekává průměrnou cenu zákaznických vozů okolo 600-650 tisíc korun), rovnou vám ale říkám, že z řidičského hlediska se rozhodně vyplatí. Avšak pozor, nejde o podladěnou verzi dvoulitru z Pola GTI. Tento čtyřválec využívá B cyklus a představil se v současné generaci Audi A4.

Výkon 140 kW je dostupný ve 4180 otáčkách, už v patnácti stech otáčkách vás však začne tlačit do sedadla točivý moment 320 N.m dávkovaný bez ustání díky plynule řadícímu sedmistupňovému automatu. U větších SUV s benzinovým motorem se opojení z rychlosti obvykle brzy rozplyne, jenže dvoulitrový T-Roc působí jako takový hot-hatch s holinkách. Jezdí vážně skvěle! I na devatenáctipalcových kolech je měkčí než ateca, ale zároveň o poznání tužší než karoq, a protože na délku měří jenom něco přes 4,2 metru a má kolo v každém rohu karoserie, zatáčí jako žádné jiné SUV s platformou MQB.

Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Můžete samozřejmě jezdit klidně, nechat volič jízdních režimů v komfortu či Eco, kdy nechává převodovka auto z kopců plachtit, já jsem si ale nejvíce oblíbil raketové přechody ze spodního pásma otáček někam k 4000 za minutu. Každé předjíždění bylo sranda, protože auto jednoduše vystřelí jako namydlený blesk a za příjemného, snad ničím nedobarveného zvuku čtyřválce, nechává většinu účastníků provozu za sebou. Je mimořádně živé a ostřejší zacházení ho baví, díky vyváženému podvozku a čtyřkolce s posledním vydáním Haldexu navíc většinu času spí i elektronika, konkrétně systém XDS, protože jeho zásahy jednoduše nejsou potřeba.

Volkswagen T-Roc - dostupná technická data motorů
Motor1.0 TSI2.0 TSI 4Motion2.0 TDI 4Motion
Převodovka6M7A7A
Zdvihový objem [cm3]99919841968
Válce/ventily3/44/44/4
Největší výkon [kW/min]85 kW/5000-5500140/4180-6000110/3500-4000
Točivý moment [N.m/min]200/2000-3500320/1500-4180340/1750-3000
Maximální rychlost [km/h]187216200
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,17,28,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,16,75,1
Pohotovostní hmotnost [kg]127014951530
Maximální hmotnost vozíku [kg]150019001900
Cena T-Roc [Kč]452.900--
Cena Design [Kč]---
Cena Design Style [Kč]---
Cena Sport [Kč]-808.900820.900
*uvedená nabídka motorů zatím není kompletní

Všechny exempláře vybavené motorem 2.0 TSI byly ve výbavě Sport, s devatenáctipalcovými koly a červenými brzdovými třmeny. Zatímco lépe dávkovatelné brzdy by snesla snad všechna SUV postavená na základu MQB, v nastavení podvozků jsou už od začátku jasně daní rozdíly. Ateca na devatenáctkách zůstává stále nejtvrdší a nejcitlivější na kvalitu silnice z hlediska valivého hluku od pneumatik, hned za ní je T-Roc a roli nejkomfortněji laděné verze zastává karoq.

Jenže zatímco s dvojčaty z Kvasin je jízda zábavná jenom občas a drtivou většinu času jsou běžnými dopravními prostředky, menší Volkswagen je zkrátka srandista, který vás dokáže v přiměřené míře pobavit i na relativně krátkém úseku. Většinu času jsme jezdili po kvalitních silnicích, tu a tam se ale nějaký ten výmol a či propadlý kanál objevil, a to už na akustice bylo znát. Z části za to ale mohly i adaptivní tlumiče DCC, které první ránu prostě nemají šanci zachytit.

Přiznám se, že mě jízda s dvoulitrovým TSI natolik bavila, že jsem si vůz vybral i následující den pro zhruba čtyřicetikilometrový přejezd na letiště, ještě před tím jsem však stihnul vyzkoušet verzi Style se 110kilowattovým turbodieselem, rovněž pohonem všech kol a automatem. Tady už byla pochopitelně na palubě citelnější zvuková kulisa od motoru, zase jsem ale mohl porovnat o palec menší kola s padesátiprocentními pneumatikami.

No, co vám budu povídat, rozdíl to byl jasný snad po prvním ujetém metru. Vůz s osmnáctkami je o poznání komfortnější a dokáže se lépe vypořádat s „mikronerovnostmi“, po jejichž přejezdu sice ještě neuslyšíte ducnutí, ale cítíte jemné vibrace prostupující do podlahy. Ve srovnání s dvoulitrovým TSI sice máte o 30 kW výkonu méně, ale zato o dvacet newtonmentrů více točivého momentu, a přestože tyto verze při akceleraci dělí jenom nějaká sekunda rozdílu, většinu času se budete držet při zemi a sílu využijete až při předjíždění.

Motoru klasicky nejvíce vyhovuje klidnější tempo, povalování někde pod dvěma tisíci otáčkami a ustálená rychlost. Tehdy o něm například na dálnici skoro ani nevíte a jedete asi za 5 až 6 litrů, což při kombinaci SUV, sedmistupňového automatu a čtyřkolky, není vůbec marné. Jenom spotřeba by ale tím hlavním kritériem při rozhodování být neměla.

On totiž T-Roc ještě není tak moc velký na to, aby i s benzinovým motorem 2.0 TSI nebyl schopen jezdit za zhruba sedm litrů. Ptáte-li se na mou nejčastější spotřebu benzinu, odpovídám ale 9 l/100 km. Berme nicméně v potaz ostřejší tempo v klikatých pasážích a pojíždění ve městech, přes které nás vedla testovací trasa. Za sebe tak rozhodně volím benzin!

Volkswagen T-Roc - přehled zážehových motorů
Motor Točivý moment Převodovka Pohon
1.0 TSI/85 kW 200 N.m 6stupňová manuální předních kol
1.5 TSI/110 kW 250 N.m 6stupňová manuální předních kol
1.5 TSI/110 kW 250 N.m 7stupňová DSG předních kol
1.5 TSI/110 kW 250 N.m 7stupňová DSG všech kol
2.0 TSI/140 kW 320 N.m 7stupňová DSG všech kol
Přehled vznětových motorů
Motor Točivý moment Převodovka Pohon
1.6 TDI/85 kW 250 N.m 6stupňová manuální předních kol
2.0 TDI/110 kW 340 N.m 6stupňová manuální předních kol
2.0 TDI/110 kW 340 N.m 6stupňová manuální všech kol
2.0 TDI/110 kW 340 N.m 7stupňová DSG předních kol
2.0 TDI/110 kW 340 N.m 7stupňová DSG všech kol
2.0 TDI/140 kW 400 N.m 7stupňová DSG všech kol

Jak je to s tím Dusterem?

Se stále rostoucím počtem nových SUV a crossoverů je den ode dne těžší se v nich vyznat, a jak jste možná z dosavadního textu pochopili, Volkswagen T-Roc nám to moc neusnadňuje. V hierarchii značky je vlastně takovou Škodou Rapid, která je vklíněná mezi octavii a fabii. Svou jasně danou skupinu konkurentů však samozřejmě má, jenom to chce občas hodit za hlavu absenci čtyřkolky u některých modelů a relativně dlouhý seznam je na světě.

Namátkou mě napadá například Renault Captur, Mazda CX-3, Nissan Juke, Hyundai Kona, Kia Stonic, Citroën C3 Aircross nebo Opel Crossland X. V úvahu ale připadá také Dacia Duster, která dlouhodobě patří k nejprodávanějším SUV na našem trhu (v červenci byla dokonce nejprodávanější) a Volkswagen T-Roc chce její skalp. Lépe řečeno ji chce v prodejích překonat.

Bavme se v konkrétních číslech: aby T-Roc překonal červencový výsledek Dacie Duster, muselo by se ho v jednom měsíci prodat 493 kusů. Srpen už pro duster nebyl tak úspěšný, prodalo se 414 kusů, a v září už to bylo jenom 272 kusů. V každém případě platí, že se T-Roc na svou cestu do českých garáží už vydal, protože 4. října odstartoval jeho předprodej. V autosalonech se nicméně objeví až z kraje příštího roku.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Spotify se před vstupem na burzu inspiruje u hudební aplikace Applu Spotify se před vstupem na burzu inspiruje u hudební aplikace Applu

Největší světová aplikace na streamování hudby…

OBRAZEM: Poslední Hitlerův Brouk se v Evropě vyrobil před 40 lety OBRAZEM: Poslední Hitlerův Brouk se v Evropě vyrobil před 40 lety

Musí být za cenu pouhých tisíc říšských marek. To bylo…

Čína úspěšně bojuje s odlivem kapitálu Čína úspěšně bojuje s odlivem kapitálu

Snaha Číny přitáhnout do země zahraniční investory, kteří…

Uzavření Libeňského mostu vyvolalo chaos. Situaci má řešit i náhradní cyklodoprava Uzavření Libeňského mostu vyvolalo chaos. Situaci má řešit i náhradní cyklodoprava

Libeňský most, který se kvůli nutným opravám pátkem…

 
 

Přidat názorDiskuse: Poprvé za volantem VW T-Roc: Chce dohnat…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 






 
Range Rover Chieftain je modernizovaný klasik s novým osmiválcem Cadillac

Range Rover Chieftain je modernizovaný klasik s novým osmiválcem Cadillac

Dnes 17:51

Range Rover je v současnosti na trhu ve své čtvrté generaci, ale ta první je stále velmi oblíbená a právě díky tomu vznikl Range Rover Chieftain.




Blesk.cz

Kauza Čapí hnízdo: Jak šel čas s nejsledovanějším případem Česka

Kauza Čapí hnízdo: Jak šel čas s nejsledovanějším…

Přinášíme vám výběr událostí kolem případu farmy Čapí hnízdo. Sněmovna v pátek vydala Andreje Babiše a Jaroslava…

Těhotná „druhá“ manželka Karla Janečka: Kamarádka práskla, co neměla!

Těhotná „druhá“ manželka Karla Janečka: Kamarádka…

Už za pár měsíců se miliardář Karel Janeček (44) díky své druhé neoficiální manželce Lilii Khousnoutdinové (29)…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Boeser útočí na Calder Trophy. Překonal i rekord legendárního Bureho

Boeser útočí na Calder Trophy. Překonal i rekord…

Moc dobrých zpráv z Vancouveru nechodí. Klub se ve Východní konferenci trápí, v bojích o play off ztrácí. Ovšem…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání. Premiér ale zaskočil sněmovnu skandálním výrokem

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání.…

Policie bude pokračovat ve stíhání premiéra Andreje Babiše a prvního místopředsedy strany ANO Jaroslava Faltýnka…