Volkswagenu se v USA nedaří, prodeje spadly o čtvrtinu
Prodej automobilů ve Spojených státech se v listopadu meziročně zvýšil o 1,4 procenta na 1,32 milionu vozů. Vyplývá to z údajů výzkumné firmy Autodata. Americký trh tak nadále směřuje k rekordnímu celoročnímu prodeji. Německé automobilce Volkswagen, která se nyní potýká se skandálem kolem falšování testů emisí, se však odbyt v USA propadl téměř o čtvrtinu na 23.882 vozů.
Největší americká automobilka General Motors v listopadu zvýšila prodej na domácím trhu o 1,5 procenta na 229.296 vozů. Druhé místo na americkém trhu obsadila japonská Toyota Motor, jejíž prodej stoupl o 3,4 procenta na 189.517 automobilů.
Většina analytiků podle agentury Reuters předpokládá, že celkový prodej automobilů v USA v letošním roce překoná rekordních 17,35 milionu vozů z roku 2000. Spojené státy byly v minulosti největším automobilovým trhem na světě, v roce 2009 je však předstihla Čína. Údaje o prodeji aut jsou indikátorem celkových spotřebitelských výdajů, které zajišťují více než dvě třetiny ekonomické aktivity USA.
Za listopadovým poklesem odbytu automobilky Volkswagen na americkém trhu stálo zastavení prodeje naftových aut, která umožňují manipulovat s měřením emisí. Odbyt luxusní divize Audi, které se skandál rovněž týká, stoupl pouze o 0,4 procenta na 16.700 vozů. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) koncern v září obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
Koncern v tom ale není sám. Ve Spojených státech totiž čelí žalobám i dodavatel automobilových součástek Robert Bosch. Informovala o tom agentura Reuters. Nejnovější z těchto žalob viní firmu z konspirace s Volkswagenem při obcházení emisních norem. „Podvodný systém Volkswagenu podporovala společnost Bosch, která vytvořila software," tvrdí žaloba, kterou podal k soudu v Detroitu jeden majitel naftového automobilu z New Yorku. Podobným žalobám prý čelí Bosch i v několika dalších amerických městech.