Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo FH nové generace nastupuje

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Společnost Volvo Trucks představila 5. září během slavnostního večera novou generaci modelové řady FH.

Volvo Trucks ve druhé polovině letošního srpna spustilo na svém webu odpočet dnů, hodin, minut a sekund zbývajících do premiéry nových nákladních vozidel řad FH a FH16. Ta se uskutečnila během slavnostní akce ve středu 5. září v 21 hodin v Göteborgu za účasti 2000 hostů. Paralelní akce se konaly v Madridu, Birminghamu, Paříži, Rotterdam a Bruselu. Navíc bylo možné sledovat celou událost prostřednictvím přímého přenosu na webu společnosti Volvo Trucks.

Představení nových vozidel Volvo FH a FH16 je pro švédskou společnost velmi důležitým krokem. Prezident Volvo Trucks Claes Nilsson k uvedení novinky řekl, že Volva řady FH téměř dvě dekády poskytovala dopravcům bezpečnost, efektivní dopravu a vysokou kvalitu a jejich nástupci mají být lepší ve všech třech oblastech.

Volvo Trucks uvádí, že nikdy předtím neprovádělo před uvedením nového modelu s řidiči a dopravními firmami tak důkladné testy s cílem vytvoření dokonalého nákladního vozidla, odpovídajícího požadavkům jeho uživatelů.

Podle Volvo Trucks se mají nová vozidla řad FH a FH16 nabídkou komfortu na palubě a svou ovladatelností přibližovat osobním automobilům. Důkazem má být krátký snímek, zveřejněný společností ve druhé polovině srpna, v němž provazochodkyně Faith Dickey přechází po laně mezi dvěma jedoucími kamiony.

Nové Volvo FH bylo vyrobeno s ohledem na jedinou osobu: na řidiče. Protože oslovení a udržení kvalitních řidičů je klíčem k úspěchu každé firmy.

Volvo FH jim umožní odvádět ještě lepší práci a kromě toho také ušetřit až 10 % paliva. Je vybaveno mnohými inovativními funkcemi, které dopomáhají k bezpečnějšímu řízení a rychlejšímu nakládání, zabraňují únavě a přitom zvyšují produktivitu.

Nová kabina

Jednou ze změn viditelných pro každého je nezaměnitelný profil vozu Volvo FH, díky němuž vůz vyhlíží, jako by byl v plném pohybu. Tento dojem vytvářejí linie a tvary panelů kabiny, například horní hrany podběhu kola, která je vykloněna dopředu a dolů. Další podstatnou změnou jsou A-sloupky, který jsou nyní více vzpřímené, takže kabina vozu Volvo FH je prostornější než dříve.

„Volvo FH se vždy dalo snadno poznat podle nakloněného čelního skla. A bude tomu tak i nadále,“ řekl Asok George, zodpovědný za exteriér nového Volva.

Další drobností dodávající Volvu FH výrazný tvar jsou štíhlejší postranní zrcátka, která se nyní natáčí celá. Štíhlejší provedení zrcátek má příznivý dopad také na aerodynamický odpor. Ačkoliv je nové Volvo FH vyšší než jeho předchůdce, který byl po aerodynamické stránce jedničkou, neznamená to újmu na aerodynamických vlastnostech.

Prostor a komfort

Nový interiér je o celý kubický metr prostornější, takže umožňuje docílení 300 litrů úložného prostoru navíc a větší výšku pro stání uvnitř. Střízlivý funkční design řady FH s propracovaným„skandinávským“ interiérem umožňuje řidičům nákladních vozů kvalitní odpočinek. Kabinové lůžko bylo rozšířeno na 815 mm a byly použity nové matrace.

Interiér je vzdušný a prosvětlený, k čemuž přispívá i panoramatické střešní okno, které zároveň plní roli únikového východu. Ale není to jenom tím – kabina má také větší okna.

Barevné schéma kabiny je zcela nové. Dominují zde světlé a jemné barvy. U podlahy převládají tmavější tóny a směrem ke stropu přecházejí ve světlejší.

Za volantem

Nové sedadlo řidiče má lepší polstrování a je všestrannější. U nového Volva FH lze sedadlo posunout o 40 mm dále dozadu oproti předchůdci. Celkový rozsah podélného nastavení sedadla tak činí 240 mm a jeho výškové nastavení lze upravovat v rozmezí 100 mm.

Volant je možné nastavovat ve více směrech, takže už není potřeba se omezovat na pouhé posouvání nahoru a dolů, ale lze si upravit i sklon volantu a to v rozsahu 40 stupňů, z toho 10 stupňů zajišťuje zvláštní kloub.

Snižte čas, který řidič potřebuje k odvrácení pohledu ze silnice na přístroje, a snížíte riziko nehody – to byla myšlenka při návrhu přístrojového panelu v novém modelu Volvo FH. Vše, co řidič potřebuje vědět, má zjistit jedním letmým pohledem. Právě s tímto cílem byl nový, přehlednější přístrojový panel navržen.

Všechna potřebná tlačítka a ovladače mají být na dosah ruky. A nejčastěji využívaná tlačítka jsou umístěna tak, aby se rukou nemuselo téměř ani pohnout. Sekundární displej (SID) byl integrován do přístrojového panelu a nepřekáží vám v zorném poli.

Ovládání

Na úplně jinou úroveň posunuly jízdní vlastnosti dvě novinky. Díky nezávislému odpružení a převodce řízení s hřebenem a pastorkem získalo Volvo FH vlastnosti, jaké byly podle společnosti Volvo Trucks dříve vyhrazeny pouze osobním vozům.

Nové Volvo FH lze objednat s novým nezávislým zavěšením předních kol IFS (Individual Front Suspension), jehož výsledkem je klidnější, stabilnější pohyb po silnici. Náprava IFS je kombinována s hřebenovým řízením, díky němuž přední kola reagují okamžitě - což ještě zvyšuje pocit kontroly a kontaktu s vozovkou.

Všechna provedení modelové řady FH jsou vybavena novými tlumiči nárazů, výkonnějšími pružinami a zcela novým podvozkem. Značných vylepšení se dočkala geometrie všech zástupců nové generace FH a oproti dosavadním FH jsou tlumiče a jednotlivé díly podvozku umístěný pod jinými úhly, což se má pozitivně projevit na ovladatelnosti, jízdních vlastnostech i zvýšení odolnosti celého podvozku.

Motory

Společnost Volvo Trucks nabídne novu generaci modelové řady FH se třemi přeplňovanými vznětovým šestiválcovými pohonnými jednotkami v několika verzích. Osm z nich splňuje emisní normu Euro 5 a jeden z nich již nyní plní emisní normu Eur 6.

Motor s označení D13C o objemu 12,8 litru nabídne výkony 309 kW (420 k), 338 kW (460 k), 368 kW (500 k) a 397 kW (540 k). Šestnáctilitrový motor D16G bude k dispozici s výkony 397 kW (540 k), 441 kW (600 k), 515 kW (700 k) a 551 kW (750 k). Nejvýkonnější verze je vyhrazena pro vrcholné provedení FH16 750.

Třetím motorem v nabídce pohonných jednotek pro novou generaci FH je v letošním roce představený 12,8 litrový šestiválec D13K, který disponuje výkonem 338 kW a splňuje emisní normu Euro 6.

Tyto motory bude možné kombinovat s manuálními 14rychlostními převodovkami, ale společnost Volvo Trucks vyzdvihuje především přednosti převodovky dvanáctirychlostní automatizované převodovky Volvo I-Shift, přispívající k výrazně hospodárnějšímu provozu.

Ke snížení spotřeby paliva může přispívat i v letošním roce představený systém I-See. Ten si do paměti ukládá profil každého kopce, a tak může při příštím průjezdu díky optimálnímu řazení ušetřit spoustu paliva.

Jakmile vozidlo přijede ke svahu, který má uložen v paměti, začne systém I-See předávat inteligentní převodovce (I-Shift) informace o nejvýhodnější rychlosti a zařazeném rychlostním stupni tak, aby se spotřebovalo co nejméně paliva. Využívá k tomu šest různých manévrů. Například včasným zrychlením je možné naplno využít gravitační sílu a nezatěžovat tak zbytečně motor.

S nejhospodárnějším nastavením tempomatu je možné díky využití systému I-See dosáhnout až 5 % úspory paliva. Záleží to jedině na tom, jak často bude systém I-See používán.

Bezpečnost

Větší okna, přepracovaný přístrojový panel a nová zpětná zrcátka – všechny tyto prvky se podílejí na zlepšení výhledu z kabiny a snížení rizika nehod. Celková využitelná plocha skel kabiny byla navýšena o 17 %. Nejpatrnější to je na bočních oknech. Díky lepšímu výhledu z kabiny dolů se řidič snáze vyhne nízkým překážkám.

Kromě vzpřímených A-sloupků přispělo k o 10 % lepšímu výhledu řidiče také nové provedení zpětných zrcátek. Na straně spolujezdce pak nový vůz zaznamenal zlepšení výhledu o celých 20 %.

Další důležitou částí návrhu, která doznala velkých změn, je přístrojový panel. Má nový tvar, který není tak rušivý. Další vylepšení spočívá v možnosti připojení až čtyř různých kamer k informačnímu displeji oproti jedné v případě dřívějšího provedení. Tuto funkci řidič ocení zejména při couvání, nakládání, odpojování přívěsu a jiných manévrech, kde záleží na přesnosti.

Nový model Volvo FH podstoupil 1000 nárazových zkoušek v počítačových simulacích a 20 skutečných. Ačkoliv už to není povinné, společnost Volvo Trucks se nadále drží švédských norem pro testování vozidel.

Nárazové zkoušky potvrdily výhody nové konstrukce kabiny. Zkušební figurína přežila i ten nejnáročnější test – náraz v rychlosti 50 km/h do bariéry ve tvaru nákladního vozidla. Ve skutečnosti je tato zkouška porovnatelná s nárazem do nepohybujícího se nákladního vozu v rychlosti 80 km/h. Výsledky naznačují, že řidič by srážku přežil.

Volvo FH je první nákladní vůz na světě, který má nouzový východ už v základní výbavě. Jedná se o panoramatické střešní okno, které má rozměry 500×700 mm, a tak se jím snadno protáhnou i větší řidiči.

Polovina nehod končí tím, že se nákladní vůz převrátí. Dostat se z kabiny dveřmi ve chvíli, kdy vozidlo leží na boku, může být někdy dosti obtížné. A jelikož nová čelní skla bývají na svém místě přilepena, není možné je vykopnout. Řešením je tedy únikový východ. Panoramatické střešní okno navíc splňuje požadavky na únikový východ kladené na nákladní vozidla přepravující hořlavé materiály, jako například benzín nebo podobné látky.

Společnost Volvo Trucks byla první, která vyvinula systém ochrany proti podjetí zepředu, jenž má za úkol chránit osobní automobil v případě, že se střetne s nákladním. Původní provedení ochrany se v případě srážky mohlo zdeformovat o 100 mm a u nového FH je to 200 mm.

Systém ochrany proti podjetí (FUPS) je navržen tak, aby v případě srážky nákladního vozidla s osobním chránila řidiče osobního automobilu. Na každého řidiče nákladního vozidla, který zemře při srážce s osobním automobilem, připadá devět mrtvých řidičů osobního vozidla.

Ochrana

Venku je černočerná tma a řidič se vrací ke svému vozu. Za běžných okolností je to ideální příležitost pro lupiče. Nyní však má řidič možnost dálkovým ovládáním rozsvítit jak osvětlení interiéru, tak osvětlení okolí vozu.

Úpravy byly provedeny jak na zámcích, tak na poplašném zařízení. K systému alarmu lze navíc připojit také snímače přívěsu, takže se poplašné zařízení aktivuje i v případě, že se někdo pokusí otevřít dveře přívěsu.

Centrální zamykání Volva FH umožňuje odemknout dálkovým ovládáním dveře na straně řidiče bez otevření dveří spolujezdce. Po jednom zmáčknutí se otevřou dveře na straně řidiče, po dvojím zmáčknutí se otevřou oboje dveře.

Nakládka

Díky dálkovému ovládání vozidla si řidiči nového Volva FH budou moci ušetřit při najíždění k rampě ušetřit spoustu času. Na dálkovém ovládání stačí stisknout tlačítko a vozidlo se samo nastaví na výšku nakládací rampy. Při nakládce se na displeji ovladače neustále zobrazují údaje o tom, zda je náklad rozmisťován rovnoměrně a zda není překročeno maximální zatížení nápravy.

Pomocí dálkového ovladače je možné upravit výšku odpružení, naklonit vůz na jednu stranu, obsluhovat zadní hydraulickou plošinu, ovládat osvětlení nákladového prostoru, nastartovat či vypnout motor, zvýšit otáčky motoru i zamknout vozidlo.

Dálkové ovládání je možné přepnout do třech různých režimů: nakládka, vybavení a výměnná nástavba. O tom, které funkce bude možné v jednotlivých režimech využívat, rozhoduje z větší části řidič.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - jozephko
10. 9. 2012 20:28
Len drobná oprava
Prvým nákladným vozidlom s únikovým východom nebolo určite toto Volvo. Mali ho Tatrovky 815-ky, ale aj legendárne vetriesky (Praga V3S), a to dokonca v základnej výbave :-)