TEST Volvo S80 2.5T Four-C - Bavlnka (01/2004)
Model, který jsme podrobili krátkému testu obsahuje až na pohon AWD (který jsme představili v modelu S60 AWD zde) všechny tyto novinky.
Přední část je nápadná hlavně přepracovanou mřížkou chladiče, která nyní opticky lépe navazuje na boky karoserie a na spoiler. Na přídi vozu přibyly chromové lišty a znalec si všimne i jiného tvaru zrcátek, která se nám na rozdíl od předchozí verze zdála méně aerodynamicky hlučná. Na zádi jsou změny ještě jemnější – například nad prostorem pro registrační značku je nové madlo doplněné chromovaným páskem. Zadní skupinové svítilny jsou o něco menší: brzdová světla totiž jsou tvořena diodami LED, které umožňuje jejich rychlejší rozsvícení.
Také v interiéru je na první pohled vše při starém, ovšem v případě ergonomie a designu „paluby Volva můžeme mluvit již o skvělé klasice. K množství ovladačů na středovém panelu se již tradičně přidává integrovaný GSM telefon, přičemž jeho externí sluchátko pro individuální hovory se přestěhovalo zevnitř středové konzoly na její víko. Elektricky ovládaná přední sedadla s nadstandardně příjemným čalouněním v kombinaci semiš/kůže dovolí cestovat pohodlně i na velké vzdálenosti. Také vzadu najdou cestující dost místa pro hlavu i kolena.
Řadový zážehový pětiválec 2.5T/154 kW s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů, je podle našeho názoru pro sedan S80 téměř ideální volbou. Ve všech režimech se chová velmi tiše, ale jeho hlavní předností je výborných 320 Nm točivého momentu v rozsahu 1500-4500 otáček. Díky tomu se ve městě i na dálnici pohybuje velmi svižně a je tak subjektivně schopen poskytnout komfort šestiválce. Během osmisetkilometrového, převážně městsky-dálničního testu spotřeboval vůz s polovičním zatížením jen 9,9 l/100 km, což odpovídá údaji výrobce.
Aktivně řízený podvozek Four-C, který měl testovaný vůz jako příplatkovou výbavu, je vizuálně rozpoznatelný jen díky tlačítku na středovém panelu Systém, který se používá v modelech S60 R (test zde) a V70 R je zde přizpůsoben pohonu předních kol a jeho hlavním účelem je zvýšení komfortu jízdy při zachování sportovních vlastností podvozku. Jeho podstatou je nepřetržitý sběr dat o jízdě a chování vozu, na jejichž základě je až 25x za sekundu upravována charakteristika každého z tlumičů. Upřímně se dá říct, že účinek systému je nejlépe znatelný po jeho vypnutí. Pak je nejlépe znát, kolik silničních nerovností odtlumí měkká varianta nastavení tlumičů a kolik zbytečných náklonů, ponorů přídě a pocitů nedostatečného kontaktu s vozovkou vyrovná zase varianta tvrdého odpružení. Po zapnutí systému se z Volva stane o „jiný vůz a to téměř doslova. Posádka pocítí lehké zvýšení komfortu cestování (což je zvláště na pražské dlažbě a českých dálnicích velká úleva) a řidič získá pocit větší kontroly nad vozidlem při změnách směru či jiných manévrech. Jakkoli je proměnlivé nastavení tuhosti podvozku nutným kompromisem (navíc bez možnosti pevné volby jako u S60 R a V70 R) v luxusním sedanu má nepochybně velmi dobré uplatnění. V kontextu s ostatní příplatkovou výbavou se ani cena Four-C 49.000 Kč nejeví jako přehnaná.