Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo V50 – Severská KOMBInace

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Premiéra nejmenšího kombi značky Volvo na Motor Show v Bologni zakončuje přejmenování modelů, zahájené v 90. letech. Tehdy řady 850 a 940/960 dostaly nová jména s písmeny S,V a čísly v desítkách (S70, V70, S90,V90). Automobilka bude mít v roce 2004 na...

Písmeno S náleží 4dveřovým sedanům, písmeno V značí kombi odvozené od sedanu s nižším „pořadovým číslem. Pravda je, že je tu místo i pro další modely (S20, V30 či V90), ale o tom jindy. Volvo v posledních letech reagovalo na obrovský zájem o SUV, když nabídlo nejprve odvozené verze Cross-Country, nyní reprezentované modely XC70 a XC90. Zapomenout nesmíme na stále elegantní kupé a kabriolet C70, které již mají svá léta (kupé uvedeno v roce 1996, kabrio v roce 1998).

Nové nejmenší Volvo S40 zářilo letos na autosalonu ve Frankfurtu, což nebyla vůbec náhoda. Německý trh je největším odbytištěm Volva.

Tradiční modely prémiového segmentu, které jsou převážně německé provenience, dostávají po uvedení kombi V50, silného soupeře, který k tradičním hodnotám značky Volvo, přidává originální vzhled, který osloví mnoho zákazníků.

Výsledek práce designérů stojí za pozornost podobně jako u sedanů S60 a S40. Platí to i přesto, že tvary novinky jsou vlastně kompilací řešení použitých u jiných Volv. Příkladem toho je záď jež nápadně připomíná firemního obra XC90, ale samozřejmě vše je patřičně zmenšeno. Příď je až po A-sloupek převzata z nového S40, ale novou tvář Volva jsme vlastně viděli v několika variantách na designérských studiích Volva z posledních let.

Příď S40 a V50 se přece jen liší, i když jde pouze o detaily. Mřížka s charakteristickou firemní diagonálou má svislá chromovaná žebra, místo horizontálního žebrování (viz foto S40 a V50), oba modely se liší také tvarem mlhových světlometů, které jsou u V50 obdélníkové.

Volvo V50 využívá konstrukce s kabinou posunutou vpřed (tzv. cab-forward design), který zvětšuje maximálně délku interiéru omezenou rozvorem náprav. Oproti konkurenci s klasickým uspořádáním hnacího ústrojí (motor uložený vpředu podélně, pohon zadních kol), je Volvo V50 s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol v prostorové výhodě. Nejde však jen o pohodlí, ale také o pasivní bezpečnost. Vzhledem k tomu, že motory jsou uloženy napříč a díky dále zmenšené šířce motoru, zůstává mezi motorem a prostorem pro cestující k dispozici více místa. Při kolizi může být agregát posunut o plných 150 mm vzad, než se blok motoru dostane do kontaktu s příčníkem mezi motorovým prostorem a prostorem pro nohy řidiče. V interiéru Volvo V50 sdílí stejný typ bezpečnostního systému, který byl patentován u Volva S80. Sloupek řízení se může deformovat až o 140 mm. Při deformaci se sloupek pohybuje vodorovně, aby byla zachována optimální poloha airbagu. Z dalších řešení převzatých z S80 jmenujme alespoň konstrukci pedálů zabraňující poranění nohou řidiče a upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás na předních sedadlech (pro evropské trhy také na všech zadních sedadlech). Karosérie V50 má o 34% vyšší torzní tuhost oproti předchůdci V40.

Bezpečnost nového Volva má opět vysokou úroveň a šla, jak je to u této značky obvyklé, mnohem dále, než jsou zákonné požadavky na pasivní bezpečnost automobilů. Nedávno jsme psali o nebezpečí poranění krční páteře při nárazu zezadu a faktem je, že všechna Volva vykazovala v nezávislých testech velmi dobré výsledky. Za to švédské vozy vděčí systému WHIPS (Whiplash Protection System), který v případě závažného nárazu zezadu zajistí, že opěradlo sedadla a opěrka hlavy sledují pohyb těla cestujícího. Tolik o bezpečnosti, alespoň té pasivní, samotný popis bezpečnostních prvků Volv by vydal na seriál o mnoha pokračováních, protože se vlastně týká téměř každé části vozu.

Jedním z požadavků kladeným na karosérii Volva V50 byla flexibilita uspořádání interiéru, přičemž měřítkem se stalo větší kombi Volvo V70. Zadní sedadla jsou dělena na dvě části a jejich opěradla je možné sklopit. Také sedadlo spolujezdce vpředu je vybaveno sklopným opěradlem. Pokud jsou opěradla sedadel sklopena, je plocha pro přepravu nákladu zcela plochá.

Volvo V50 je o něco kratší než jeho předchůdce V40, avšak ve všech ostatních směrech je větší. Délka 4514 mm (o 2 mm kratší než model V40 – avšak o 46 mm delší než nová S40), šířka 1770 mm (+54 mm oproti V40), výška 1452 mm (+27 mm), rozvor náprav 2640 mm (+78 mm), rozchod kol vpředu 1535 mm (+ 63 mm), rozchod kol vzadu 1531 mm (+ 57 mm). Tedy shrnuto, výsledkem je vyšší stabilita vozu, ale také o něco menší zavazadlový prostor. Základní objem je zhruba stejný 415 l, po sklopení sedadel je k dispozici o 100 l méně (1307 l místo 1412 l u předchůdce V40). Pro klid duše těch z vás, kteří u Volvu V50 uvažujete uvádím, že ostatní luxusní kombi nenabízejí o mnoho více. Do kombi BMW 3 naložíte 435 l (po sklopení zadních sedadel 1345 l), Mercedes-Benz C nabídne asi nejvíce v základu 470 (1345 l) a Audi A4 Avant zase nejméně po sklopení sedadel, základní objem je 440 l (po sklopení zadních sedadel 1185 l).

Interiér bude k dispozici ve čtyřech různých dekorech. Dva cestující vpředu budou zpočátku zkoumat unikátní, supertenkou, středovou konzoli, která byla představena u nového Volva S40. V modelu V50 bude dodávána v základním provedení (barva čalounění), hliníkovém nebo dřevěném designu a pozoruhodnou verzí je hi-tech vzhled označený „IcedAqua , kde je středová konzole vyrobena z průhledného plastu, odhalujícím „technologické vnitřnosti jinak očím posádky ukryté. U nového Volva je uplatněno „měkké osvětlení interiéru evokující divadelní atmosféru.

Inteligentní informační systém řidiče IDIS je zajímavou novinkou v automobilovém průmyslu a jeho kořeny pocházejí z technologií používaných ve vojenských letadlech. Systém zabraňuje zbytečnému rozptylování řidiče v průběhu jízdy. Například při předjíždění nebo brždění jsou signály z integrovaného GSM telefonu a některé doplňkové informace za určitých podmínek pozdrženy do doby, než se situace zklidní. IDIS nepřetržitě sleduje činnost řidiče tak, že monitoruje pohyby volantu, zrychlení, ukazatele směru atd. Tyto údaje jsou zpracovávány a při dosažení určité úrovně aktivity jsou pozdrženy některé informace, které nejsou důležité z hlediska bezpečnosti. IDIS je součástí standardní výbavy všech verzí Volva V50 bez ohledu na to, zda je vůz vybaven integrovaným telefonem a je současně připraven na nově přicházející palubní informační a komunikační systémy. Čím více takových zařízení bude ve vozidle instalováno, tím větší bude přínos systému IDIS.

Péče o zabezpečení Volva V50 proti krádeži je zjednodušena systémem Keyless Drive. Automobil je možno odemknout a nastartovat motor bez použití klíče. K tomu musí mít řidič u sebe pasivní autorizační modul označovaný zkratkou PAD (Passive Authorisation Device). Neobvyklou příplatkovou položkou je laminování bočních oken, což je výbava u kompaktního vozidla skutečně neobvyklá. Laminovaná skla lze jen velmi obtížně rozbít, čímž se zvyšuje ochranu vozu před vloupáním.

Nové sportovní kombi Volvo V50, je vybaveno napříč uloženými čtyř nebo pětiválcovými řadovými motory. Vrcholný model řady V50 je Volvo V50 T5 AWD s pohonem všech kol a s 2,5 litrovým pětiválcovým benzínovým motorem přeplňovaným nízkotlakým turbodmychadlem. Motor verze T5 dosahuje maximálního výkonu 161 kW a točivého momentu 320 Nm s velmi plochou křivkou jeho průběhu. Šestistupňová manuální převodovka, která byla původně vyvinuta pro Volvo S60 R a V70 R, se nyní představí i ve Volvu V50 T5. „Té pětka bude vybavena stejným typem pohonu všech kol jako větší modely Volvo vybavené systémem AWD (spojka Haldex).

Zpočátku bude Volvo V50 nabízeno se dvěma pětiválcovými atmosférickými motory o objemu 2,4 l označenými 2.4i (125 kW) a 2.4 (103 kW). Nabídka motorů zahrnuje také zcela nový čtyřválcový přeplňovaný dieselový motor 2.0 D (výsledek spolupráce Fordu a skupiny PSA, max. výkon 100 kW, max. točivý moment 340 Nm), vybavený druhou generací systému common-rail, turbodmychadlem s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek a piezoelektrickými vstřikovacími tryskami. Tento motor bude také možné objednat s filtrem pevných částic.Turbodiesel je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou (nejedná se ale o stejnou převodovku jako u modelu T5). V roce 2004 bude představen také menší dieselový motor se zdvihovým objemem 1,6 litru (81 kW, 240 Nm). Později se dostanou ke slovu slabší zážehové čtyřválce 1.6 (74 kW) a 1.8 (92 kW).

Prodej nového Volva V50 bude zahájen v první polovině roku 2004 a cílem je průměrně prodat 74 tisíc vozidel za rok. Největším národním trhem pro tento vůz bude Německo, kde se očekává v průměru 15 tisíc prodaných vozů Volvo V50 ročně. Po Německu automobilka předpokládá velmi dobrý prodej v domácím Švédsku (10 tisíc), Velké Británii (8 tisíc), Itálii (7 tisíc) a Nizozemsku (5.500 ks).

Základní cena nového vozu bude o něco vyšší než u současného Volva V40, avšak tento nárůst je více než dostatečně kompenzován skutečností, že nový model má rozšířenou základní výbavu. Součástí standardní výbavy bude například klimatizace a elektrické ovládání oken vpředu i vzadu. Na většině trhů standardní výbava zahrnuje i systém DSTC (Dynamic Stability and Traction Control). Většinu doplňků, které je možné objednat pro větší Volvo V70, je k dispozici také pro zákazníky nového Volva V50. To platí například pro vestavěný telefon nebo navigační systém.

Podobně jako zcela nové Volvo S40, také Volvo V50 bude vyráběno v závodě společnosti Volvo Cars v belgickém Gentu. Výroba vozů Volvo v nizozemském Bornu bude ukončena s předchozími modely Volvo S40 a V40. Závod v Gentu bude po svém úplném dokončení největším výrobním závodem společnosti s kapacitou 270.000 vozů ročně.

Nové Volvo V50 je druhým vozem v řadě nových modelů Volvo, které sdílejí společnou technologii s vozy značek Ford a Mazda. Teoreticky má řada S40/V50 všechny předpoklady ke komerčnímu úspěchu. Jak tomu bude ve skutečnosti, si povíme nejdříve za rok…

Pro další informace o modelech Volvo kontaktujte prodejce Auto Hase - klikněte



Ondřej Láník
Diskuze (0)