VW a Fiat čeká v Brazílii těžký konkurenční boj
Volkswagen a Fiat jsou v současnosti nejprodávanějšími automobilovými značkami v Brazílii. Jejich podíl však na perspektivním trhu chtějí snížit noví hráči – korejské Hyundai nebo americký General Motors.
Brazilská organizace dodavatelů Sindipecas odhaduje, že výrobní kapacita zdejších továren do roku 2014 vzroste o 50 %. Výrobu ve svém závodě rozjíždí Hyundai, BMW chce v Brazílii začít vyrábět za dva roky. Svoji továrnu tu chce v roce 2013 vybudovat i čínská značka Chery.
Další závod plánuje rovněž Fiat, investuje do něj 2,3 miliardy eur, aby zde mohlo od roku 2014 vznikat až 250.000 aut ročně. To VW na obnovu zdejší nabídky modelů a místních továren do roku 2016 dá 3,4 miliard eur.
Výrobu v Brazílii podporuje zdejší vláda, na dovážené automobily se vztahují vyšší daně. Představitelé země tím reagovali na rostoucí import vozidel po zvýšení hodnoty brazilského realu vůči americkému dolaru.
VW a Fiat sice od roku 2007 zvýšily dodávky na brazilském trhu o více než 25 %, i tak však ztrácejí svůj tržní podíl. Šéf prodejů Volkswagenu Christian Klingler si je vědom rostoucí konkurence a tvrdí, že na trhu budou převládat ti nejlepší.
Klesající podíl na trhu je problém spíše pro Fiat. Prodeje v Latinské Americe tvořily asi čtvrtinu jeho zisku za první pololetí roku. To u Volkswagenu, který výrazně sází na čínský trh, tvořily jen zhruba osm procent.
Konzultační společnost IHS Automotive odhaduje, že prodeje turínské i wolfsburgské automobilky v Brazílii během příštího roku klesnou o více než osm procent. Kvůli konci vládních daňových škrtů se však má snížit i celkový počet prodaných aut, a to asi o 2,2 % na 3,56 milionu.
Během následujících pěti let ale mají brazilské prodeje opět růst, a to až na 4,5 milionu aut. Příjmy Brazilců navíc rostou, zvyšuje se i počet mladých lidí, tedy potenciálních zákazníků.
Zájem bude především o levné a jednoduché vozy, vždyť Thomas Schmall, šéf zdejšího zastoupení Volkswagenu, odhaduje, že skoro 40 % Brazilců si v současnosti ještě automobil nemůže dovolit.
I probíhající autosalon v Sao Paulu ukazuje, jak je zdejší trh pro automobilky zajímavý. Výrobci se zde pochlubili mnoha sériovými vozy určenými speciálně pro zdejší trh, kterými chtěli zaujmout místní zákazníky. Zmiňme například crossovery Hyundai HB20X a Honda Fit Twist nebo hatchback Chevrolet Onix.