Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Napříč generacemi: VW Golf - Příkladně konzervativní, konzervativně příkladný

Jakub Sochor
Diskuze (153)
Spolu s ikonami typu Porsche 911 tvoří Golf ojedinělý karosářský druh.

Málokterý automobil prezentuje tak konzistentní tvarový konzervatismus jako právě kompaktní Golf. Spolu s ikonami typu Porsche 911 tak tvoří ojedinělý karosářský druh.

V současné době pokračuje řada Golf v šestém generačním vydání. Jejímu designu však předchází dlouhá a bohatá historie, protkaná evolučními tvarovými změnami, aplikací tradičních rysů na různé druhy karosérií či designéry věhlasného jména.

Co se týká vnějších rozměrů, na délku dělí nový Golf od jeho první generace celých 499 mm, což je rozdíl téměř dvou tříd. Pro srovnání – malé Polo přerůstá zakladatele řady Golf o 265 mm.

Volkswagen Golf napříč generacemi - srovnání rozměrů
Rozměr [mm] 1. gen. (A1/17E) 2. gen. (A2/19E) 3. gen. (A3/1H) 4. gen. (A4/1J) 5. gen. (A5/1K) 6. gen. (A6/5K) Rozdíl
Délka [mm] 3705 3985 4020 4149 4204 4199 +280/+35/+129/+55/-5
Šířka [mm] 1610 1665 1695 1735 1759 1779 +55/+30/+40/+24/+20
Výška [mm] 1390 1415 1425 1439 1483 1479 +25/+10/+14/+44/-4


Golf I

Náš přehled začíná první generací, produkovanou v letech 1974 až 1984. Jde o model, který je považován za průkopníka moderních kompaktních hatchbacků. Dílo studia Italdesign v čele s Giorgetem Giugiarem tuto karosérii v rámci nižší střední třídy modifikovalo a představilo v inovativní podobě, která byla diametrálně odlišná od svého předchůdce, jímž byl Volkswagen Brouk.

Stěžejními rysy vozu jsou čisté a vyvážené proporce, přičemž celek je založen na ostrých a přímo vedených hranách. Čelní partie je ke kapotě takřka kolmá, tvarovou jednoduchost podporují kruhové světlomety.

Při pohledu na boční část je patrný důraz na dvouprostorové uspořádání karosérie. Ta je, vzhledem k poměru výšky a šířky, vhodná i pro sportovní kreace, což se potvrdilo při realizaci verze GTI, jež se posléze stala kultovní záležitostí. Na automobilu se rýsuje dominantní prvek, který se stane jedním ze symbolů modelové linie Golf. Jde o notoricky známý široký C-sloupek.

Na zádi zaujme poměrně rozměrné okno, které ideálně zapadá do minimalisticky pojatého celku. Svítilny jsou prostorově orientovány horizontálním směrem, avšak jejich jednotlivé světelné segmenty mají vertikální charakter.

Vnější design se promítá do interiéru, kde je dominantou přístrojový štít, zakomponovaný do jednoho celku s rádiem či ovládači topení.


Golf II

Podíváme-li se na karoserii druhého generačního vydání Golfu (1985-1992), spatříme vůz, který velmi úzce navazuje na původní model. Ačkoli je na něm vidět nárůst vnějších rozměrů, čisté tvary a hlavní prvky první generace (kupříkladu kruhové přední světlomety či masivní C-sloupek) zůstaly zachovány.

Příď doznala oproti předchůdci nejvýraznějších změn v oblasti nárazníku, který byl zesílen a patřičně zvětšen, aby odpovídal dobovým bezpečnostním standardům. Směrovky si však ponechaly štíhlou a vodorovnou polohu. Sklon přední části již není tak výrazný jako u Golfu I, což je reakcí na tehdejší tvarové trendy.

Profil podstoupil lehkým úpravám, které měly čistě evoluční ráz. Došlo ke zjednodušení zadního okna, víko nádrže dostalo hranatý tvar a boční karosářské díly byly zpestřeny výraznějšími linkami. Na karosérii je také zřetelný nárůst hmoty.

Patrně nejvýraznější mezigenerační změny lze vypozorovat na zádi. Ta nejenže zmohutněla, ale také se zcela distancovala od původní formy svítilen. Namísto dřívějšího obdélníku dostaly lampy tvar nepravidelného čtyřúhelníku, zcela překopáno bylo i rozmístění a velikostní poměr světelných segmentů.

Kabina byla modernizována, avšak nijak razantně. Základ tvarů zůstal, přístroje však byly emancipovány od dříve jednotného dílu s dalšími komponenty.


Golf III

Třetí generace (1992-1998) znamenala v rámci dosavadní linie Golf menší revoluci. Vůz odbočil z vyjetých kolejí a definoval tvary, s nimiž po řadě úprav a modernizací pracuje i současná verze.

Výraznou transformaci prodělala příď. Je to znát nejen na jiném tvaru světlometu, který zcela zanevřel na tradiční kruhovou formu, ale také na masce chladiče. Ta se zmenšila a stala se spojnicí mezi oběma světlomety. Jednou z mála paralel s předchůdcem je pozice směrových světel, které, ačkoli mají nový tvar, jsou stále situovány do úrovně nárazníku.

Nárůst hmoty v profilu pokračuje. Tomuto jevu však bylo potřeba přizpůsobit dekorativní prvky exteriéru (linky, prolisy), které byly modifikovány a oproti předchozí verzi je jich méně.

Zatímco jmenované mezigenerační změny byly v mnohém revoluční, záď se vydala ve šlépějích tvarové evoluce. Důkazem je například malá odchylka od tvaru svítilen (byť došlo k přepracování jejich optiky). Nárazník je modernější a o poznání rozměrnější, zatímco okno bylo zmenšeno.

Nepřekvapí, že zmíněný nárůst hmoty zasáhl i vnitřek, kde byla přetvořena přístrojová deska. Ta dostala modernější vizáž včetně specifického čtyřramenného volantu.


Golf IV

Pozvolna se dostáváme ke čtvrté generaci (1998-2005). A jestliže jsme dosud hovořili o evoluci, žádná z nich nebyla tak komplexní, jako právě tato.

Tvary byly v porovnání s předchůdcem velmi citlivě a pečlivě cizelovány. Maska chladiče si ponechala svou subtilnost a byla doplněna o horizontální lamely. Světlomety dostaly pravidelný oblý tvar, na jejichž pravé dolní části byl eliminován „zub“ z předchozí generace.

Hmota, kterou v profilu nabrala třetí generace, byla u jejího nástupce důkladně rýsována. Předně byl vůz oproštěn od dekorativních linek a prolisů, které by mohly být ve výsledku nadbytečné a matoucí. Boční část kompaktního hatchbacku je naopak čistá a uhlazená, zároveň došlo k zesílení sloupků. Míra oblých tvarů byla zvýšena, což je vidět na bočních hranách dveří.

Nový tvar svítilen a přemístění registrační značky z víka zavazadlového prostoru (které bylo uhlazeno) do prohlubně v nárazníku platí za zásadný změny, které na pozadí kompaktního modelu proběhly. Součástí návrhu je nenucenost, která koresponduje s evolučním pojetím změn.

Na stejné vlně pokračuje interiér s tvary, které ačkoli pokračují v nastolených tvarech, jsou obsaženy na nové přístrojové desce. Ta je založena na jednoduchých tvarech a snaze o co nejvyšší kvalitu ergonomie.


Golf V

Následující, v pořadí již pátá generace (2003-2009) pokračuje v odkazu minulého vydání, je však v mnoha ohledech jiná a vyšší mírou inspirovaná svými továrními sourozenci. Autorem designu je Giorgetto Giugiero.

V případě světlometů jakoby se vnější tvarosloví inspirovalo historií, a sice třetí generací. Svědčí o tom změna tvaru z pravidelného oblého útvaru na nepravidelný čtyřúhelník. Kapota disponuje zapuštěným středem, přičemž její boční roviny navazují na světlomety. Ochranné lišty jsou děleny na dvě samotně stojící části, mezi nimiž se nachází registrační značka.

Profil je více dynamický, což je způsobeno jeho mírným zkosením. Díky úpravě rámu pátých a zadních bočních dveří má C-sloupek čistší tvar, který vyniká díky použití černé barvy pro B-sloupek.

Pátá generace golfu vznikla v době aktuálnosti designového jazyka, praktikovaného modely Phaeton či Touareg. To se promítlo i na kompaktního člena rodiny VW, což je nejvíce zřejmé na zadních sdružených lampách, kde bylo použito kruhových motivů.

Kokpit pracuje, stejně jako interiér, s oblými tvary a usiluje o maximální jednoduchost. To bylo znát zejména na základní výbavové verzi, jejíž volant disponoval nebývale jednoduchým tvarem.


Golf VI

Současná generace (2009-dosud), zhotovena pod vedením Waltera de Silvy, je vzhledem ke zdánlivě minimálním změnám oproti předchůdci označována za facelift páté generace. Z hlediska designu jde o velmi pečlivě provedené omlazení minulého Golfu za doprovodu aplikace nových prvků, které jsou v kontextu s aktuálním tvarovým trendem.

Vůz si ponechal střed kapoty se sníženým reliéfem, což dodává na sportovnosti. Maska chladiče podstoupila zúžení v horizontálním směru a obarvení na černo. Je tedy, podobně jako u čtvrté generace, kontinuální paralelou mezi oběma světlomety. Ty dostaly upravený tvar, na kterém dochází k prolínání dvou ploch. Jedná se o jev, který je v historii modelové linie Golf nevídaný.

S trochou nadsázky lze konstatovat, že profil je přebrán z předchozí generace. Dokládá to takřka totožné rozložení jednotlivých dílů, tvarování pontonu či míra jeho zkosení. Vše je však prostřednictvím přímých linek přiostřeno.

Podobné principy jsou uplatněny na zadních partiích, kde byly léty prověřené proporce upraveny tak, aby odpovídaly současným Volkswagenům. Svítilny navazují na druhou generaci Touaregu a v poměru k zádi jsou spíše větší.

Cílem přístrojové desky není snaha o prolomení módních trendů. Namísto toho pracuje s osvědčenými tvary se zaměřením na ergonomii. Pro zútulnění a vizuální zušlechtění používá díly, které našly uplatnění v Passatu CC (dnes i v jeho standardním provedení bez přídomku CC) či Sciroccu.

Již od příchodu současné verze modelu se vytrvale spekuluje nad podobou příští generace, která dostane do vínku pořadové číslo sedm. Vzhledem ke stabilnímu rodokmenu a sklonu ke konzervativnímu tvarosloví s evolučními úpravami lze předpokládat, že nepůjde o vůz radikálních tvarových změn. Rozruch způsobilo video, zachycující práci na konceptu Volkswagen L1, kde v pozadí hlavních aktérů zeje kompaktní hatchback, jehož dispozice naznačují, že by se mohlo jednat o případného následovníka slavného jména. Jde však o fakty nepodložené spekulace.


Jakub Sochor
Diskuze (153)
Avatar - Ada je zase tady
27. 9. 2011 08:39
Golf je ta nejlepší volba
ve třídě Golf klasse ;-)

Ale vážně = proč kupovat něco jiného, když jsem se svým vozem spokojen? Už vím, kde najdu to, či ono, vím co a kdy je po tolika a tolika desitka, či stovkách tisíc km vyměnit. Jen už chci nový vůz, protože tenhle je po 300 tisících km trochu rozhrkaný = nový vůz pokud možno stejného typu. To je ta filosofie úspěchu VW. I Opel tuhle filosofii zná a vyrábí stále Astra Classi, který jde stále dobře na odbyt.

Volskwagen je vůz pro ty zákazníky, kteří mají ve svém PC i dnes stále Windows XP a Office 2003 a nevidí jediný důvod, proč jej upgradovat na nějakou novější verzi, protože by museli znovu pracně hledat všechna ta tlačítka, které mladičký zmrdidesignér z nějakého záhadného důvodu přemístil někam jinam, nebo ovládají něco jiného, než dříve...

Avatar - Parda71 (BMWfans)
17. 8. 2011 10:35
Re: GOLF JAKO NORMA - preklad
Díky za vyjasnění situace taťko ;-) Je mi jedno co si o sobě myslíš ty, já tě vidím takhle.
16. 8. 2011 23:19
Re: GOLF JAKO NORMA - preklad
Ty chlapče nemáš ani šajn, kto alebo čo som ja. Tak hádaj ďalej. >:D
16. 8. 2011 23:18
Re: GOLF JAKO NORMA - preklad
Tak to si píš, že kúpi - odkiaľ vie chlapec už od puberty, že Golf je fasa auto, keď s ním ešte nejazdil? Z reklamy, od známych a tak podobne - a nie je to o.i. výsledok dlhodobej práce marketingu a reklamy? Keby to malo len minimálny vplyv, vrážali by značky toľko prachov do reklamy a spracovávania mozgov verejnosti?
Golf je majstrom priemernosti, a naozaj na dobrej úrovni, je dobrým etalónom na porovnávanie, pretože je vo všetkých disciplínach dobrý. To mu nikto neberie. Ale práve preto nemôže byť najlepší. Každý cení niečo iné. Ak nejaké auto vyniká v niečom, čo chcem, a v inej veci, na ktorej mi nezáleží, zaostáva, logicky bude pre mňa lepšie ako Golf, ktorý je v oboch disciplínach dobrý - aj v tej, ktorá ma nezaujíma (teda zbytočne) a aj v tej, kde čakám viac. Prvenstvo v predajoch mu nikto neberie, to mu patrí. Ale o tom ostatnom môžeme polemizovať donekonečna...
Avatar - Parda71 (BMWfans)
16. 8. 2011 22:29
Re: GOLFSWAGEN
To je snad jasné, že se zde bavíme o nebouraném voze. Je nad slunce jasné, že pokud porušíš ochranu laku od výroby, že pak už záleží jen na umění lakýrníka o kolik oddálil další proces reznutí. Ty Mazdy 6 ale měly s korozí velké problémy, to se všeobecně ví. Navíc rezly hlavně spodky dveří a zadní lemy, což nejsou nejčastěji bourané místa.
Kam jsme se dostali? Od Golfa k Mazdě, to je ještě dobré, být to od Golfa k Meganovi, tak je to mnohem horší >:D