8x MPV: Které je pro rodinu nejlepší?
Ještě nikdo nevymyslel lepší rodinný vůz než MPV. V tomto srovnávacím testu, kam jsme zařadili ty nejpopulárnější zástupce kompaktní kategorie, se zaměříme především na praktickou stránku, která u víceúčelových vozů hraje prim.
Ačkoliv prodeje vozů MPV v posledních letech padají kvůli vysoké poptávce po SUV, stále jde o velmi silný segment, v němž jsou zastoupeny takřka všechny významné automobilky. Jeho výsadní postavení dokazují i prémioví výrobci v podobě BMW (2 Active Tourer) nebo Mercedes-Benzu (třída B). Výhody víceúčelových automobilů jsou nepopiratelné. Nabízejí totiž prostornou karoserii, objemný zavazadelník a mnohdy také až sedmimístné uspořádání. Kromě rodin s dětmi jsou tyto vozy oblíbené také u aktivních jedinců, kteří v nich bez problémů odvezou několik kol a bagáž na týdenní dovolenou.
Silnými hráči v dané kategorii jsou již tradičně francouzské značky, jež patří mezi průkopníky, alespoň tedy na evropském trhu. Stranou ovšem nezůstávají ani Němci, kteří manko bez problémů dohnali. V testu figuruje také jeden zástupce z Japonska. Mazda 5 je v Česku trochu přehlížená, ačkoliv ji pohání osvědčená šestnáctistovka z koprodukce koncernů PSA a Ford. Tuto jednotku ostatně najdeme i u dalších tří vozů, které jsme si vzali do parády.
Ve výběru tedy figurují výhradně vznětové motory o objemech 1,6 až 2,0 litru s výkony od 85 do 103 kW. Výbavové stupně jsme zvolili s ohledem na co nejlepší poměr ceny a nabídky. Mnohdy se totiž více vyplatí pořídit si vyšší výbavu než základní a pak dokupovat některé bezpečnostní nebo komfortní prvky (například klimatizaci nebo dnes již celkem obvyklý integrovaný navigační systém). Osmička vozů vypadá na první pohled velmi podobně, rozdíly tu jsou ovšem velké. Největším „exotem“ je bezesporu Fiat Freemont. Tento američan s italským pasem úplně nezapadá do škatulky MPV, prostorným a variabilním interiérem se ovšem může rovnat i takovému bardovi, jako je Peugeot 5008. Zajímavou vychytávkou, vídanou spíše u větších a dražších aut, disponuje dvojice Ford Grand C-Max a Mazda 5. Oba totiž nabízejí posuvný pár zadních dveří, díky kterým je nástup a výstup v užších prostorech doslova hračkou.
Hodnotící kritéria jsme vybírali především podle racionálního hlediska, které u víceúčelových automobilů rozhoduje nejvíce. Bodové rozpětí se pohybovalo od 0 do 10, nízkého hodnocení ovšem žádný vůz nedosáhl, což svědčí o vyrovnanosti souboje.
CO JSME HODNOTILI
Ceny a výbava
Za své peníze chcete co nejvíce, to je logické. První srovnání ukazuje, že zatímco za některá MPV dáte okolo půl milionu korun, za jiná si musíte řádně připlatit. V případě výbavy ovšem panuje větší shoda. Takřka všechny dnes „povinné“ prvky jsou v námi zvolených výbavách standardně. To se týká například automatické klimatizace, asistenčních systémů typu ESP nebo parkovacích senzorů. Akustické varování před překážkou je s ohledem
na horší výhled velmi praktické a ocení jej i muži, kteří často nad podobnými pomocníky ohrnují nos. Důležitým kritériem je bezpečnost. Airbagy se staly nedílnou součástí všech nových osobních automobilů. Kromě dvojice čelních nebo bočních vaků disponují testované vozy také hlavovou ochranou cestujících vpředu, volkswagen, mazda, fiat a citroën ochrání také zadní cestující. Plný počet bodů si nakonec odnesli dva zástupci francouzské školy – Peugeot 5008 a Renault Grand Scénic. Ten je sice o několik desítek tisíc dražší, má ovšem silnější motor a o něco lepší standardní výbavu. Rozdíl je tedy smazán. V hodnocení jsme posuzovali především základní cenu porovnávaného provedení, jelikož výbavové prvky a ceny příplatků byly takřka shodné.
Citroën | Fiat | Ford | Mazda | |
Základní výbava | Attraction 1.6 VTi | Plus 2.4 | Trend Plus 1.0 EcoBoost | CE 1.8 MZR |
Základní cena (Kč) | 449.900* | 524.900 | 446.900 | 369.900 |
Srovnávaná verze | Tendance 1.6 e-HDi | Urban 2.0 MultiJet | Trend Plus 1.6 Duratorq TDCi | TX 1.6 MZ-CD |
Základní cena srovnávané verze (Kč) | 550.900* | 661.400 | 520.990 | 532.900 |
Počet airbagů | 8 | 8 | 6 | 8 |
Automatická klimatizace | S | S | S | S |
Navigace | 20.000 | 19.100 | 24.100 Kč (sada Audio 11) | 23.000 |
Bezpečnost | ESP, ABS, ASR, EBD, EBA, ITC | ESP, Asistent rozjezdu do kopce, ERM (proti převraceni) | ESP, ABS, TCS, EBA, IPS, TCS | ESP, ABS, TCS, EBA, DSC, TCS |
Střešní ližiny | 5.000 | S | 7.900 | S |
Parkovací senzory | Zadní (paket City 10.000) | S (zadní) | S (zadní) | S (zadní) |
El. stahovaní oken | S | S | S | S |
Hodnoceni | 7 | 4 | 9 | 8 |
*V případě výkupu staršího vozu se cena sníží o dalších 35.000 Kč | ||||
Opel | Peugeot | Renault | Volkswagen | |
Základní výbava | Essentia 1.8 | Active 1.6 VTi | Life 1.6 16V | Trendline 1.2 TSI |
Základní cena (Kč) | 407.900 | 395.000 | 384.900 | 455.900 |
Srovnávaná verze | Enjoy 1.6 CDTI | Active 1.6 HDi | Limited Energy 1.6 dCi | Comfort Edition 2.0 TDI |
Základní cena srovnávané verze (Kč) | 523.900 | 470.000 | 504.900 | 591.900 |
Počet airbagů | 6 | 6 | 6 | 8 |
Automatická klimatizace | 19.000 (sada Enjoy)** | S | S | S |
Navigace | 14.000 | 20.000 | 18.090 (včetně map) | 21.900 |
Bezpečnost | ESP Plus, ADS | ABS, EVA, ESP, ASR | ABS, EBV, ESP, ASR | ESP, ABS, ASR, EDS, MSR |
Střešní ližiny | S | S | S | S |
Parkovací senzory | 16.900 Kč (přední a zadní) | 9.900 (zadní) | S (zadní) | S (zadní) |
El. stahovaní oken | S | S | S | S |
Hodnoceni | 8 | 10 | 10 | 6 |
**Samostatně stoji automatická klimatizace 8.900 Kč |
Jízdní vlastnosti
U rodinných automobilů je komplexnost jízdních vlastností vedlejší, přesto bychom na ni neměli zapomínat. Testované vozy bychom mohli rozdělit na francouzskou a německou školu. Ta první vyznává především pohodlí posádky. Při jízdě po dálnici vás nebudou tolik rušit různé nerovnosti, kterých je u nás plno. Oproti tomu v zatáčkách je třeba počítat s většími náklony karoserie. O nic dramatického se nejedná, jen je třeba se na to připravit. Německý přístup je poněkud tvrdší. Tužší podvozek pomáhá autu se co nejvíce přiblížit klasickému osobáku, což je sice na jednu stranu příjemné, na tu druhou ovšem pocítíte skoro každou díru, které se nestihnete vyhnout. Čeští řidiči nicméně většinou preferují právě tento přístup. Dojmy to jsou ovšem subjektivní, někdo nedá na plavnou jízdu dopustit. Proto jsme se rozhodli v této kategorii nevyhlásit vítěze ani poraženého.
Prostornost
Prostorný interiér je hlavním tahákem celé kategorie MPV. Díky vyšší karoserii je uvnitř podstatně více místa než u srovnatelně velkého kombi nižší střední nebo střední třídy. Z našeho srovnání dopadla nejhůře mazda, která ovšem doplatila na standardní sedmimístnou konfiguraci, která ze zavazadlového prostoru ukousla několik desítek litrů. Jasným vítězem této kategorie se stává Renault Grand Scénic s objemem 752 litrů. O něco pozadu zůstaly Zafira Tourer od Opelu a Volkswagen Touran. Nad hranici 600 litrů se dostal ještě Citroën Grand C4 Picasso, zbylá čtyřka se pohybovala v rozmezí 426-579 litrů. I tak se ovšem jedná o velmi solidní výsledek.
PROSTORNOST | ||
Model | Objem zavazadelníku (l)* | Body |
1. Renault Grand Scenic | 752/2050 | 10 |
2. Opel Zafira Tourer | 710/1860 | 9 |
3. Volkswagen Touran | 695/1989 | 8 |
4. Citroën Grand C4 Picasso | 645/1843 | 7 |
5. Peugeot 5008 | 579/1754 | 6 |
6. Fiat Freemont | 540/1461 | 5 |
7. Ford Grand C-Max | 520/1787 | 4 |
8. Mazda 5 | 426/1485 | 3 |
*Hodnoceno při standardní konfiguraci sedadel |
Záruky
Jedním z argumentů pro koupi nového automobilu je záruka. Na samotný vůz je ze zákona garance 2 roky, konkurenční boj, který rozpoutali především korejští výrobci, donutil evropské značky poskytnout zákazníkům něco navíc. Premianty v tomto ohledu jsou zejména Opel se 2+4letou zárukou omezenou nájezdem 100 000 km a Fiat, respektive Renault s pěti lety a shodným omezením nájezdu. Posuzovali jsme především tuto skutečnost, jelikož garance na lak nebo proti prorezavění jsou u všech značek, vyjma Fiatu, stejné.
ZARUKY | ||||
Model | Na vůz | Na lak | Na prorezivění | Body |
Citroën Grand C4 Picasso | 2 roky | 3 roky | 12 let | 6 |
Fiat Freemont | 5 let/100 000 km | 3 roky | 8 let | 8 |
Ford Grand C-Max | 2 roky | 3 roky | 12 let | 6 |
Mazda 5 | 3 roky/100 000 km | 3 roky | 12 let | 7 |
Opel Zafira Tourer | 2+4 roky/100 000 km | 3 roky | 12 let | 10 |
Peugeot 5008 | 2 roky | 3 roky | 12 let | 6 |
Renault Grand Scenic | 5 let/100 000 km | 3 roky | 12 let | 9 |
Volkswagen Touran | 2 roky | 3 roky | 12 let | 6 |
Jízdní výkony
Vznětové šestnáctistovky a dvoulitry tvoří většinou střed, případně vrchol nabídky motorů spalujících naftu. My jsme zvolili verze s výkonovým spektrem 85 až 103 kW, které by měly poskytnout dostatek dynamiky a příznivou spotřebu i naloženému vozu. Provozní náklady hrály v našem případě velmi důležitou roli. Vycházeli jsme sice z továrních údajů, které se mnohdy výrazně liší od reálných čísel, ovšem i tak poskytují alespoň základní přehled o tom, kdo je nejúspornější a kdo si rád přihne.
Hned čtveřici aut poháněl čtyřválec o objemu 1,6 litru, který pochází ze spolupráce koncernu PSA a evropského Fordu, který jej nasadil i do některých modelů Mazdy, v níž dříve držel poměrně významný podíl. Tomu odpovídají i takřka shodné charakteristiky, tedy až na spotřebu. Nejlépe z celé partičky dopadl citroën, kterému ke skvělému výsledku pomohl standardně dodávaný systém start-stop. Pod hranicí pěti litrů se udržely i renault, ford, peugeot a opel, jehož nová šestnáctistovka je velmi vydařená. U mazdy by šlo dosáhnout lepšího výsledku optimalizací pohonné jednotky, v případě volkswagenu se zase projevilo konstrukční stáří. Vždyť touran je na trhu již od roku 2003, byť aktuální verze motoru 2.0 TDI CR pochází z pozdějších let. Nejméně střídmý byl Fiat Freemont, který byl kvůli značně neaerodynamickému tvaru a vysoké hmotnosti o více než dva litry paliva nestřídmější než většina jeho soupeřů. Základ v podobě Dodge Journey je zkrátka stále kus poctivého železa.
Body jsme nejdříve rozdali v jednotlivých kategoriích (výkon, točivý moment atd.), výsledek sečetli a poté zprůměrovali. Vítězem se stal Opel Zafira Tourer, následuje dvojice v podobě Renaultu Grand Scénic a Volkswagenu Touran. Sklonit se před ostatními se musela Mazda 5, která doplatila především na nejhorší dynamiku.
Model | Motor | Výkon (kW/min-1) | Točivý moment (N.m/min-1) | Zrychleni 0-100 km/h (s) | Největší rychlost (km/h) | Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | Body |
1. Opel Zafira Tourer | 1.6 CDTI | 100/4000 | 320/2000 | 11,2 | 193 | 4,1 | 10 |
2.-3. Renault Grand Scenic | 1.6 dCi | 96/4000 | 320/1750 | 10,5 | 195 | 4,4 | 9 |
2.-3. Volkswagen Touran | 2.0 TDI | 103/4200 | 320/1750-2500 | 9,9 | 201 | 5,3 | 9 |
4. Citroën Grand C4 Picasso | 1.6 e-HDi | 85/3600 | 270/1750 | 12,1 | 189 | 4,0 | 8 |
5. Fiat Freemont | 2.0 MultiJet | 103/4500 | 350/1750-2000 | 12,3 | 180 | 6,4 | 7 |
6.-7. Ford Grand C-Max | 1.6 Duratorq TDCi | 85/3600 | 270/1750-2500 | 12,3 | 180 | 4,7 | 6 |
6.-7. Peugeot 5008 | 1.6 HDi | 85/3600 | 270/1750 | 12,3 | 185 | 4,9 | 6 |
8. Mazda 5 | 1.6 MZ-CD | 85/4000 | 270/1750 | 13,7 | 180 | 5,2 | 5 |
Jednotlivé kategorie (např. výkon, zrychleni atd.) jsme hodnotili maximálně 10 body, výsledné hodnoty sečetli a zprůměrovali |
8. Mazda 5 1.6 MZ-CD: Přehlížený talent (23 bodů)
„Pětková“ mazda má své kvality, jen je neumí tolik prodat jako její konkurenti.
Japonské MPV stojí trochu ve stínu evropské konkurence, ačkoliv mu pod kapotou bije francouzsko-německé srdce. První problém nastává již při pohledu do ceníku (aktuálně však běží akce Sleva ve výši 100.000 Kč), testovaná verze by jinak byla druhá nejdražší z dnešního výběru. Co na tom, že mazda má v základu věci, za které si musíte u jiných připlácet. První dojem to neodmaže. Pokud ovšem dáte „pětce“ šanci, dostanete na poměr třídy velmi dobré auto. Motor sice není žádný silák, pokud
ovšem nikam nespěcháte, službu udělá parádní. Praktické boční posuvné dveře jsou u středně velkých MPV ojedinělé. Jejich výhodou je snadný přístup do a z vozu. Vnitřní prostor trochu kazí standardně montovaná třetí řada sedadel, kterou drtivá většina zákazníků nevyužije. Osmé, a tudíž poslední místo vozu moc nelichotí, v praxi se ovšem nejedná o vůbec špatnou volbu. Kromě čísel hraje roli i subjektivní pocit, ve kterém může mazda
zabodovat. V záplavě všech MPV budete svým způsobem jedineční.
7. Fiat Freemont 2.0 MultiJet: Černá ovce (24 bodů)
Freemont se vymyká takřka všem měřítkům kategorie víceúčelových aut, jak je známe.
Tento vůz má velmi zajímavý osud. Začínal totiž v zámoří jako Dodge Journey a Fiat, dnes již majitel koncernu Chrysler, jej přijal za svůj a dal mu jméno Freemont. Kříženec mezi kombi, MPV a SUV (nabízí také pohon všech kol nebo atmosférický zážehový šestiválec Pentastar) působí v záplavě zakulacených konkurentů velmi netradičně. Z tohoto důvodu má vůz trochu handicap, jelikož není typickým rodinným autem. I přes nejdelší a nejvyšší karoserii nenabízí největší zavazadelník, zato se však nebojí polních cest. V tomto ohledu je ze všech testovaných vozů nejuniverzálnější, což mu v očích některých zákazníků může výrazně pomoci. Zvolený dvoulitrový turbodiesel má sice dostatek síly, na dynamice se to ovšem tolik neprojevuje. Příliš nepotěší také pohled na průměrnou spotřebu na palubním počítači, která je suverénně nejvyšší. Nelichotivé poslední místo obsadil
freemont v cenovém srovnání, vychází totiž takřka o 200.000 Kč dráž než Peugeot 5008.
6. Ford Grand C-Max 1.6 TDCi: Výhodný praktik (25 bodů)
Ačkoliv by měla prodloužená verze nabídnout dostatek místa, u fordu tomu tak není.
Automobilka Ford obsadila na evropských trzích takřka všechny velikostní kategorie MPV. Na spodních příčkách se nachází model B-Max s unikátní absencí B-sloupků, větší vozy zase reprezentuje dvojice v podobě galaxy a s-maxu. Ve třídě středně velkých víceúčelových automobilů bojuje o přízeň zákazníků nejen C-Max, ale také jeho prodloužená verze s přídomkem Grand. Zvolené provedení se známou naftovou šestnáctistovkou dopadlo
v cenovém srovnání velmi dobře, v ostatních kategoriích to ovšem tak slavné nebylo. Kvůli druhé nejkratší karoserii pojme zavazadelník „pouze“ 520 litrů, což dnes hravě překoná leckteré kombi nižší střední třídy. Grand C-Max se neblýskl ani dynamickými výkony, zrovna u fordu jsme čekali lepší výsledek. Vozu trochu ublížilo, že jsme nebodovali jízdní vlastnosti, které má na poměry třídy nadprůměrné. Ale jak jsme zmiňovali, u MPV je důležitější praktická a racionální stránka, kde tento automobil tolik nevyčnívá.
4.-5. Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi: Rodinné UFO (28 bodů)
Velmi nezvyklý vzhled citroënu na štěstí nepřebil praktickou stránku.
Když Citroën představil na loňském ženevském autosalonu koncept Technospace, jen málokdo hádal, že se jedná prakticky o sériovou podobu nové generace modelu Picasso. Velmi odvážný design oblíbeného francouzského MPV se ovšem vymyká a v záplavě nudných „krabic“ působí osvěžujícím dojmem. Interiér vozu částečně kopíruje extravagantní pojetí interiéru, praktičnost a variabilita ovšem nebyly potlačeny na úkor stylu. Citroën Grand C4 Picasso s motorem 1.6 e-HDi má již ve standardu systém start-stop, který má velkou zásluhu na nejnižší spotřebě ze všech osmi vozů. Čtyři litry znějí trochu odvážně, v praxi ovšem není zase takový problém se jim přiblížit. Ačkoliv se jedná o nejnovější MPV v našem výběru, cenově vychází jen o něco dráž než technicky příbuzný Peugeot 5008. Francouz podával ve většině kategorií nadprůměrné výkony, pokud by nabídl delší záruku, dostal by se na třetí místo.
4.-5. Peugeot 5008 1.6 HDI: Zraje jak víno (28 bodů)
Loňský facelift vlil Peugeotu 5008 do žil novou krev.
Kdo někdy uvažoval o koupi rodinného vozu, musel zákonitě narazit i na tento model. 5008 je na trhu již od roku 2009 a za tu dobu si vydobylo celkem slušné renomé prostorného auta za velmi rozumné peníze. Žádný z těchto atributů nepozbyl platnosti ani v rámci loňské modernizace, která dodala vozu především mnohem atraktivnější vzhled. Zvolený motor sice postrádá systém start-stop, spotřebu ovšem dokázal udržet pod pěti litry na sto. Tuzemské zastoupení automobilky Peugeot nastavilo ceny v rámci tohoto modelu velmi příznivě, společně s renaultem se totiž jako jediní dostali v případě základních modelů pod 400 000 Kč. Standardní výbava je relativně bohatá, příplatkové prvky z vás navíc kůži nesedřou. Zajímavým prvkem je head-up displej (11.000 Kč u výbavy Active), jenž známe spíše z dražších automobilů. Prostorově sice není peugeot tak štědrý jako
někteří soupeři, pětičlennou rodinu ovšem pojme zcela bez problémů.
3. Volkswagen Touran 2.0 TDI: Věk je pouze číslo (29 bodů)
Nestárnoucí Volkswagen Touran těží ze silného motoru a chytře obestavěné karoserie.
Kdo by to byl řekl, že vůz, jenž je na trhu již 11 let, skončí na bronzové příčce. Touran je jedním z nejdéle vyráběných automobilů dneška, přesto dokáže nabídnout kvality, kterými své mladší konkurenty porazí. Více než dostatečně výkonné dvoulitrové TDI dokáže potěšit i „závodnické“ srdce nejednoho obchoďáka, v rodinném volkswagenu má tedy síly až až. Ve Volkswagenu se při vývoji tohoto modelu zaměřili především na co nejefektivnější využití necelých 4,5 metru dlouhé karoserie. Výsledkem je třetí největší zavazadlový prostor, který hravě strčí do kapsy i mnohem větší vozy. Za kvalitu je ovšem třeba si zaplatit, v případě zvýhodněné verze Comfort Edition přes 590.000 Kč. K tomu ještě připočtěte ne zrovna laciné příplatky a pomalý multimediální systém. Částečnou odměnou za vyšší počáteční investici ovšem může být vysoká zůstatková hodnota. Na nejlepší tentokrát touran neměl, vzhledem k jeho stáří je ale třetí místo obdivuhodný výsledek.
2. Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI: Nové srdce silně bije (37 bodů)
Atraktivní vzhled, výkonný a úsporný motor a akční ceny dělají z opelu koupi roku.
Zafi ra vždy sázela na variabilní interiér. Aktuální provedení dostalo do názvu ještě slovo Tourer, které jen potvrdilo cestovní charakter vozu. Nová generace vznětových motorů nahradila přestárlé jednotky od Isuzu (1.7 CDTI) a posunula vůz mezi špičku rodinných automobilů. Opel se držel ve všech hodnotících kritérií na vrcholu, kromě výkonného a úsporného motoru totiž dokáže nabídnout také prostorný interiér s kufrem o objemu 710 litrů. Teď bychom očekávali, že si za to vše nechá automobilka pěkně zaplatit, opak je však pravdou. Velmi vstřícná cenová politika srazila cenu testovaného provedení Enjoy s motorem 1.6 CDTI na částku 523.900 Kč, což z vozu dělá třetí nejlevnější dnešní volbu. Dalším pádným argumentem pro případnou koupi je 2+4letá záruka, ke které se vztahuje také asistenční služba omezená dobou 6 let, případně 150.000 najetými kilometry.
1. Renault Grand Scénic 1.6 dCi: Jednoznačná volba (38 bodů)
Vítězem může být jen jeden. Grand Scénic ukázal, kdo je pánem třídy MPV.
Dnešní souboj proti sobě svedlo osm velmi kvalitních rodinných aut. Rozdíly mezi nimi byly mnohdy velmi malé, což platí i pro vítězný renault, který vybojoval prvenství s náskokem jednoho bodu oproti opelu. Ten nakonec Grand Scénic „urval“ v disciplíně Cena a výbava, testovaná varianta se silným vznětovým čtyřválcem 1.6 dCi o výkonu 96 kW totiž začíná jen lehce nad půl milionem korun. Společně s peugeotem tak vyšel z našeho srovnání nejvýhodněji. Vznětová šestnáctistovka se nebojí ani dynamičtější jízdy, v klidném tempu si navíc řekne jen o 4,4 litru na 100 km. Skvěle si vedl renault také v oblasti praktičnosti, za kterou dostal plný bodový příděl. Ve zbylých dvou kategoriích skončil Grand Scénic vždy na skvělém druhém místě. Pětileté záruce na vůz může konkurovat pouze fiat a opel. Celkové vítězství sice bylo těsné, nicméně nejlepší mix vlastností nabízí právě Renault Grand Scénic.
-
Citroën Grand C4 Picasso16,1%
-
Fiat Freemont5,7%
-
Ford Grand C-Max12,1%
-
Mazda 55,9%
-
Opel Zafira Tourer20,6%
-
Peugeot 50085%
-
Renault Grand Scénic12%
-
Volkswagen Touran22,6%