Akio Toyoda: Toyota je uprostřed krize!
Toyota vloni dosáhla čistého příjmu 16,1 miliard dolarů a říká tomu "krize". Jsem si naprosto jistý, že takovou krizi by většina automobilek brala všema deseti. Ale bez nadsázky - peníze to jsou sice pěkné, jenže je to o 20,8 % méně, než v roce 2015, což je opravdu značný pokles, s nímž souvisí i pokles tržeb o 2,8 % na 242,2 miliard dolarů, což šéf Toyoty Akio Toyoda označil jako "krizi".
Ba co víc, nejednalo se o nějaký výkyv, Toyota přiznala, že stejný trend očekává i letos, kdy by čistý zisk měl klesnout o dalších 18 procent a tržby o 2,5 %. Automobilce ubližuje posilující jen, ale vliv na situaci má také klesající prodej na trhu v USA. Toyota také výrazně zvýšila investice do vývoje, kam už čtvrtý rok po sobě jde více, než devět miliard dolarů.
Podle Toyody přišla "krize" ve zlomovém okamžiku automobilového průmyslu, jenž se začíná ubírat novým směrem a v této oblasti se objevili noví konkurenti. Úkolem Toyoty tedy nyní je za pomoci masivních investic do vývoje změnit "starou automobilku v novou". Je to samozřejmě nadnesené, Tesla rozhodně nezpůsobila pokles prodejů Toyoty, nanejvýš tak navýšení rozpočtu na vývoj, mezi řádky však lze vyčíst, že Japonci cítí nutnost intenzivně se začít věnovat elektromobilům, které dlouho odmítali a věřili, že nejdůležitější technikou v autoprůmyslu bude ještě pár desítek let hybrid.
Ten ovšem rychle přišel o roli imageového miláčka davů, o tu dnes (s žádným velkým úspěchem) začínají bojovat s elektromobily plug-in hybridy a Toyotě se tak nevyhne nutnost zaměřit se intenzivněji na elektrifikaci svých modelů, přestože v oblasti hybridní techniky dosáhla z pohledu prodejů fenomenálního úspěchu.
Toyoda také zdůraznil, že vozy Toyoty už nyní nelze považovat za nudné, což byl jeden z jeho hlavních cílů - vrátit do nabídky zpět emoce. A má pravdu, změny, jakými v rámci faceliftů, nových generací i nových modelů tyto vozy prochází, jsou skutečně radikální. Je ovšem otázkou, jestli i to nemůže na výsledky Toyoty mít určitý vliv. Napadá mě kacířská myšlenka - co když konzervativní klienti této japonské značky vlastně tyhle změny nechtějí a nové, modernější a nápaditější designy odrazují od nákupu? I to může být jeden z faktorů současného stavu, ten by ovšem byl pro sympatického petrolheada Toyodu asi nejbolestnější...