Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Akio Toyoda: Toyota je uprostřed krize!

Michal Fokt
Diskuze (23)
Druhá největší automobilka světa je podle svého šéfa uprostřed krize. Co se vlastně děje?

Toyota vloni dosáhla čistého příjmu 16,1 miliard dolarů a říká tomu "krize". Jsem si naprosto jistý, že takovou krizi by většina automobilek brala všema deseti. Ale bez nadsázky - peníze to jsou sice pěkné, jenže je to o 20,8 % méně, než v roce 2015, což je opravdu značný pokles, s nímž souvisí i pokles tržeb o 2,8 % na 242,2 miliard dolarů, což šéf Toyoty Akio Toyoda označil jako "krizi".

Ba co víc, nejednalo se o nějaký výkyv, Toyota přiznala, že stejný trend očekává i letos, kdy by čistý zisk měl klesnout o dalších 18 procent a tržby o 2,5 %. Automobilce ubližuje posilující jen, ale vliv na situaci má také klesající prodej na trhu v USA. Toyota také výrazně zvýšila investice do vývoje, kam už čtvrtý rok po sobě jde více, než devět miliard dolarů.

Podle Toyody přišla "krize" ve zlomovém okamžiku automobilového průmyslu, jenž se začíná ubírat novým směrem a v této oblasti se objevili noví konkurenti. Úkolem Toyoty tedy nyní je za pomoci masivních investic do vývoje změnit "starou automobilku v novou". Je to samozřejmě nadnesené, Tesla rozhodně nezpůsobila pokles prodejů Toyoty, nanejvýš tak navýšení rozpočtu na vývoj, mezi řádky však lze vyčíst, že Japonci cítí nutnost intenzivně se začít věnovat elektromobilům, které dlouho odmítali a věřili, že nejdůležitější technikou v autoprůmyslu bude ještě pár desítek let hybrid.

Ten ovšem rychle přišel o roli imageového miláčka davů, o tu dnes (s žádným velkým úspěchem) začínají bojovat s elektromobily plug-in hybridy a Toyotě se tak nevyhne nutnost zaměřit se intenzivněji na elektrifikaci svých modelů, přestože v oblasti hybridní techniky dosáhla z pohledu prodejů fenomenálního úspěchu.

Toyoda také zdůraznil, že vozy Toyoty už nyní nelze považovat za nudné, což byl jeden z jeho hlavních cílů - vrátit do nabídky zpět emoce. A má pravdu, změny, jakými v rámci faceliftů, nových generací i nových modelů tyto vozy prochází, jsou skutečně radikální. Je ovšem otázkou, jestli i to nemůže na výsledky Toyoty mít určitý vliv. Napadá mě kacířská myšlenka - co když konzervativní klienti této japonské značky vlastně tyhle změny nechtějí a nové, modernější a nápaditější designy odrazují od nákupu? I to může být jeden z faktorů současného stavu, ten by ovšem byl pro sympatického petrolheada Toyodu asi nejbolestnější...

Michal Fokt
Diskuze (23)
20. 5. 2017 17:39
Re: Podle me je nejvetsi slabinou Toyoty ten ulitly design,
Já si sice dnešní Toyoty pletu s nedávnýma Hondama ale přijdou mi hezčí než dřív. Teda konečně koukatelný. původní Prius, Auris Yaris byly pro mně nekoukatelný. O Lexusu darmo mluvit, ty auta jsem vzhledově nikdy nepochopil.
20. 5. 2017 17:37
Re: V úterý jsem si vyzkoušel
Že se vám do toho montuju. Jezdim (zatim) autem s 1.6 80kW a ještě k tomu na plyn. Po přechodu z Felicie to byla raketa. Dneska už mi to příjde jako lemra ale vim jak s tim jezdit. Nepadat otáčkama pod 2 tisíce, spíš ani pod 2,5. Jede to mezi 3,5 - 5,5 tisícema... Byl jsem vyprubovat benzínovou Vitaru 1.6 s krouťákem o 10% většim a 88 kW a to auto prostě NEJELO. Tam kde jedu 110 na pětku a motor si jenom vrní jsem měl ve Vitaře 4ku a plnej knedlík a sotva se to rozbíhalo nad 80 km/h... Nový auta maji zbytečně dlouhý převody + to dementní euro 6.
20. 5. 2017 08:27
Re: V úterý jsem si vyzkoušel
Ano i tak to jde, pokud je rozsah otacek dostatecny.
19. 5. 2017 21:07
Re: V úterý jsem si vyzkoušel
Emel určitě narážel na to, že typická atmosféra má špičku. S každým přeřazením tedy vypadneš z maxima. U motoru s plochým "vrcholem" z té plošiny nikdy nemusíš spadnout a na vyšší stupně by klidně snesly větší odstupňování. Z jedničky na dvojku tohle typicky neplatí, tam z toho maxima pravděpodobně vypadneš i s velmi plochým motorem (tenhle skok mě po pravdě celkem štve).

Tohle však není otázka délky převodů, ale jejich odstupňování. Změna stálého převodu odstupňování nezmění, ale délku ano.
19. 5. 2017 14:40
Re: Ako to vyriesit?
Ake su podla teba tie ine problemy lexusu?