Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aktuální test letních pneumatik: Jedny brutálně kloužou!

Petr Slováček Petr Slováček 22. 3. 2020 • 01:19
9
89
Zobrazit náhledy (9)
Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik Přezouvání pneumatik

Letošní test letních pneumatik ukázal na vyrovnané schopnosti výrobků aktuálně prodávaných na trhu. Přesto se podařilo odhalit i jeden, který je za mokra vysloveně nebezpečný!

Porovnání pneumatik od evropských autoklubů přinášíme ve Světě motorů už roky. Těžko lze najít preciznější testy, než nabízí spolupráce německého ADAC a rakouského ÖAMTC. Všechny výrobky lze koupit i v Česku, byť některé pouze v internetových obchodech.

Letos se technici podívali na šestnáct zástupců kategorie 225/40 R18, která bude zajímat majitele octavií, golfů nebo superbů. Výsledky rozměru 235/55 R17 se zase týkají vlastníků SUV nebo malých dodávek. Obecně platí, že i pokud se test netrefí přesně do rozměru vašeho auta (podle TP), dá se z něj vycházet pro příbuzné rozměry.

Mokro horší sucha

Systém hodnocení pneumatik je za roky promakaný s německou precizností – celková známka se skládá z dílčích výsledků, kterým ale přikládá jinou váhu. Třeba k chování na suchu se přihlíží z 20 % hodnocení, ale na mokru už 40 %. Z deseti procent se hledí na hluk a stejnou vahou ke vlivu na spotřebu. Celkovou známku pak z pětiny ovlivňuje i odolnosti vůči opotřebení. Ani skvělé výsledky v těchto disciplínách ovšem nepomohou, pokud guma propadne ve vysokorychlostním testu, což se v minulosti podařilo pneumatikám Vredestein. Není to ale letošní případ. 

Novinkou posledních sezon je hodnocení celkového kilometrového nájezdu nad základních 15.000 km. Ukáže totiž, že se u stejného rozměru liší výdrž pneumatik až na zákonný limit 1,6 mm klidně o 14.000 km. „Řidičům s velkými kilometrovými nájezdy z důvodu nízkých nákladů na opotřebení se vyplatí i mírně vyšší nákupní cena,“ říká vedoucí technologického centra německého autoklubu ADAC Reinhard Kolke.

Stáří dělá cenu

Cena gum v testu se i v domácích internetových obchodech značně liší, proto uvádíme orientační sumu představující střed nabídky. Když se po důvodech budete pídit, zajímejte se o stáří pneumatik podle označení DOT na bočnici. Renomovaní prodejci si totiž nedovolí nabízet vám gumy staré jeden i více roků. Zato extralevní s tím nemají problém. Zboží u nich často pochází z neoficiálního přeprodeje zboží ze zahraničních skladů. Je proto výrazně levnější, ale může mít horší vlastnosti v čase. A spočítejte si také náklady na přezutí a odevzdání starých gum u pneuservisů, pokud jim donesete nové pořízené z internetu od konkurence. Možná pak zjistíte, že se na počátku lákavý nákup nakonec prodražil. Nezapomeňte, že si gumy na ráfky doma sami nepřezujete…

Test pneumatik 235/55 R17 103 W/Y

Pneumatiky pro SUV nebo malé dodávky letos ukázaly na jasného vítěze – Michelin Primacy 4 si dobře vedl ve všech disciplínách (celkově dostal nejlepší známku z letošního testu), a ještě prokázal excelentní kilometrový proběh téměř 46.700 km. Celkem čtyři výrobky si odnesly školní známku 2, zbytek většinou trojku. Mohlo za to zpravidla slabší chování na mokru, které se na celkovém hodnocení podílí ze 40 procent. V testech německých autoklubů totiž stále platí pravidlo, že pokud už v jedné disciplíně guma dostane špatnou známku, nikdy už pak nemůže dostat lepší. To podrazilo vaz výrobku Laufenn, který si vedl doslova tragicky na mokru. Dostal za to dokonce pětku, což je v testech naprostá výjimka. Na suchu se přitom choval velmi slušně. Evidentně si nelichotivého verdiktu všimla i společnost Hankook, pod kterou Laufenn spadá – pneumatiky S-Fit EQ už nahradila modelem EQ+.

Výsledky testu ADAC 2020 pro 235/55 R17 103W/Y
Výrobce a model Cena Kč Sucho 20 % Mokro 40% Hluk, Komfort 10% Vliv na spotřebu 10% Opotřebení 20% Celková známka
Michelin Primacy 4 3466 2 2,2 2,3 2 1 1,9
Bridgestone Turanza T005 3077 1,9 2,3 2,6 1,4 2 2,1
Maxxis Premitra 5 2230 1,9 2,4 2,7 2,3 2 2,3
Pirelli Cinturato P7 2694 1,7 2,4 2,7 2,3 2,5 2,3
Hankook Ventus Prime 3 2371 2,7 2,4 2,6 2 2 2,7
Semperit Speed-Life 2 SUV 2933 2,5 2,7 2,6 1,9 1 2,7
Yokohama BluEarth RV-02 2916 2,6 2,7 2,1 2,6 2 2,7
Continental Eco Contact 6 2957 2 2,8 2,3 1,2 1 2,8
Esa+Tecar Spirit Pro 2700 2,4 2,8 2,5 2,1 1 2,8
Kumho Ecsta HS51 2316 3 2,2 2,5 2,5 2,5 3
Kleber Dynaxer HP 3 2657 2,4 3,3 3,3 1,8 2 3,3
Laufenn S-Fit EQ 2069 2,1 5 2,3 2,5 2 5
Hodnocení jako ve škole od 0,6 do 5,5: Výborný: 0,6-1,5 Chvalitebný: 1,6 až 2,5 Dobrý: 2,6-3,5 Dostatečný: 3,6-4,5 Nedostatečný: 4,6-5,5
Kolik ujedete na 235/55 R 17
Model Nájezd km
Kumho Ecsta HS51 34 500
Pirelli Cinturato P7 35 000
Laufenn S-Fit EQ 37 000
Maxxis Premitra 5 37 100
Yokohama BluEarth RV-02 38 400
Kleber Dynaxer HP 3 40 500
Hankook Ventus Prime 3 41 200
Bridgestone Turanza T005 41 400
Michelin Primacy 4 46 700
Semperit Speed-Life 2 SUV 47 000
Esa + Tecar Spirit Pro 48 000
Continental EcoContact 6 48 300
Na jaké vozy se hodí
Audi A7, Q3
Ford Galaxy, Kuga, S-Max, Tourneo Coustom
Jaguar XF
Mercedes-Benz třída S, třída V
Opel Astra GTC, Cascada
Volvo S60, V60, XC60
Volkswagen Phaeton, Tiguan, T6

Test pneumatik 225/40 R18 92Y 

Šestnáct plášťů se letos utkalo v rozměru 225/40 R18 92Y. Čtyři z nich byly hodnocené jako chvalitebné pro všestrannost. O první příčku se podělily gumy Continental a Michelin s celkovou známkou 2,1. Každá z nich na to šla jinak – první excelovala na mokru, druhá na suchu. K dobré známce ale vedly stabilně dobré výsledky. A totéž se nestandardně opakovalo i na další pozici, kde skončily výrobky Goodyear a Maxxis. A to přesto, že druhý z nich si nevedl moc dobře v odolnosti vůči opotřebení. Navíc není stále v Evropě příliš známý, vyrábí ho tchajwanský Cheng Shin. Nepřekvapivě na poslední pozici skončila okrajová značka Rotalla, která je horší na suchu a vysloveně špatná na mokru. Celkově tak opět platí, že pokud sáhnete po renomované značce, neuděláte chybu.

Výsledky testu ADAC 2020 pro 225/40 R 18 92Y
Výrobce a model Cena Kč Sucho 20 % Mokro 40% Hluk, Komfort 10% Vliv na spotřebu 10% Opotřebení 20% Celková známka
Continental PremiumContact 6 2403 2,4 1,7 3,6 2,1 2 2,1
Michelin Pilot Sport 4 2522 1,9 2 2,9 1,9 2 2,1
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 2308 1,7 2,3 3,1 1,9 2 2,2
Maxxis Victra Sport 5 2700 2 2,2 2,8 2,4 2 2,2
Nexen N´Fera Sport 1999 2,2 2,6 3,1 1,9 2 2,6
Sava Intensa UHP 2 1349 1,8 2,7 3,1 1,6 2 2,7
Vredestein Ultrac Vorti 2025 2,5 2,7 2,9 2,4 2 2,7
Falken Azenis FK510 1989 2,9 2,4 3 2 2 2,9
Bridgestone Potenza S001 2373 1,7 3 3,5 2,1 2,5 3
Kumho Ecsta PS71 2425 2,4 2,3 3,3 2 3 3
Nokian Powerproof 1879 2,4 2,4 2,8 2 3 3
Pirelli P Zero 2568 1,3 1,8 2,9 2,7 3 3
Toyo Proxes Sport 2045 2 2,8 2,9 2 3 3
Hankook Ventus S1 evo3 1935 2 3,1 3,4 1,8 2,5 3,1
Cooper Zeon CS-Sport 3 2510 2 3,3 3,2 2,5 2 3,3
Rotalla Setulla S-Pace RU01 1160 2,9 3,6 2,8 1,6 2 3,6
Orientační nejnižší cena podle nabídky českých e-shopů
Hodnocení jako ve škole:od 0,6 do 5,5: Výborný: 0,6-1,5 Chvalitebný: 1,6 až 2,5 Dobrý: 2,6-3,5 Dostatečný: 3,6-4,5 Nedostatečný: 4,6-5,5
Kolik ujedete na 225/40 R 18
Model Nájezd km
Pirelli P Zero 25 500
Nokian Powerproof                  27 900                   
Kumho Ecsta PS71                 28 200                   
Toyo Proxes Sport                 33 400                   
Bridgestone Potenza S001                  33 700                   
Hankook Ventus S1 evo3                   35 800                   
Rotalla Setulla S-Pace RU01 36 100
Maxxis Victra Sport 5 36 100
Vredestein Ultrac Vorti 36 100
Nexen N'fera Sport 36 500
Sava Intensa UHP 2 36 800
Cooper Zeon CS-Sport 38 200
Michelin Pilot Sport 4 38 200
Falken Azenis FK510 38 500
Continental PremiumContact 6 39 200
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 39 600
Na jaké vozy se hodí
Audi A3
BMW 1, 2, 3, Z4
Ford C-Max, Focus
Hyundai/Kia i30, Ceed
Mercedes-Benz A, B,C, CLA, SLK
Opel Astra, Meriva, Zafira
Škoda Octavia, Superb
Volkswagen Golf, Jetta, Touran

Související články

Témata
5. 7. 2020 13:43
Pneumatiky
Já teda nevím, ale já žádné velké rozdíly mezi jednotlivými pneumatiky nepozoruji. Letos na jaře jsem si dokonce koupil použité pneumatiky z http://www.pneu-novak.cz/…ha-10-bazar.html , které jsou také dobré a navíc mě nestály tolik peněz, takže jsem rád, že jsem udělal takový výhodný kup.
20. 4. 2020 17:59
pneu
No já se upřímně na čas, kdy už nebudeme muset řešit tlak v pneumatikách nebo případně nebude existovat možnost píchnutí gumy, moc těším :-) Prozatím jezdím na univerzálech od https://www.pneuok.cz/ a jsem spokojen, ale určitě by to ulehčilo spoustu starostí.
1. 4. 2020 10:23
Re: Koupil jsem
Upřímně nevím, co špičkového Dunlop a Bridgestone dělají? V těch nejvíc rozšířených velikostech vypadají Turanza T005 a Sport BluResponse podle testů slušně, ale špička asi ne. RE050A je hrozná guma, S001 ne o moc lepší a Maxx RT2 to samé. Při těch dnešních cenách neznám důvod, proč nejít rovnou pro Eagle F1 Assy 5, SportContact 6, nebo PilotSport 4. Zvlášť když díky výdrži ve finále vyjdou velmi pravděpodobně levněji...
24. 3. 2020 13:51
Re: Stáří dělá cenu?
Mas pravdepodobne pravdu. Ale aj tak si radsej kupim nove. Ako zakaznik si mozem dovolit byt trochu iracionalny. A ked mam pocit, ze novsie su lepsie a kedze urcite nebudu horsie ako starsie, kupim si nove ;)
24. 3. 2020 13:46
Re: Stáří dělá cenu?
To mas pravdu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku