Aktuální test letních pneumatik: Jedny brutálně kloužou!
Letošní test letních pneumatik ukázal na vyrovnané schopnosti výrobků aktuálně prodávaných na trhu. Přesto se podařilo odhalit i jeden, který je za mokra vysloveně nebezpečný!
Porovnání pneumatik od evropských autoklubů přinášíme ve Světě motorů už roky. Těžko lze najít preciznější testy, než nabízí spolupráce německého ADAC a rakouského ÖAMTC. Všechny výrobky lze koupit i v Česku, byť některé pouze v internetových obchodech.
Letos se technici podívali na šestnáct zástupců kategorie 225/40 R18, která bude zajímat majitele octavií, golfů nebo superbů. Výsledky rozměru 235/55 R17 se zase týkají vlastníků SUV nebo malých dodávek. Obecně platí, že i pokud se test netrefí přesně do rozměru vašeho auta (podle TP), dá se z něj vycházet pro příbuzné rozměry.
Mokro horší sucha
Systém hodnocení pneumatik je za roky promakaný s německou precizností – celková známka se skládá z dílčích výsledků, kterým ale přikládá jinou váhu. Třeba k chování na suchu se přihlíží z 20 % hodnocení, ale na mokru už 40 %. Z deseti procent se hledí na hluk a stejnou vahou ke vlivu na spotřebu. Celkovou známku pak z pětiny ovlivňuje i odolnosti vůči opotřebení. Ani skvělé výsledky v těchto disciplínách ovšem nepomohou, pokud guma propadne ve vysokorychlostním testu, což se v minulosti podařilo pneumatikám Vredestein. Není to ale letošní případ.
Novinkou posledních sezon je hodnocení celkového kilometrového nájezdu nad základních 15.000 km. Ukáže totiž, že se u stejného rozměru liší výdrž pneumatik až na zákonný limit 1,6 mm klidně o 14.000 km. „Řidičům s velkými kilometrovými nájezdy z důvodu nízkých nákladů na opotřebení se vyplatí i mírně vyšší nákupní cena,“ říká vedoucí technologického centra německého autoklubu ADAC Reinhard Kolke.
Stáří dělá cenu
Cena gum v testu se i v domácích internetových obchodech značně liší, proto uvádíme orientační sumu představující střed nabídky. Když se po důvodech budete pídit, zajímejte se o stáří pneumatik podle označení DOT na bočnici. Renomovaní prodejci si totiž nedovolí nabízet vám gumy staré jeden i více roků. Zato extralevní s tím nemají problém. Zboží u nich často pochází z neoficiálního přeprodeje zboží ze zahraničních skladů. Je proto výrazně levnější, ale může mít horší vlastnosti v čase. A spočítejte si také náklady na přezutí a odevzdání starých gum u pneuservisů, pokud jim donesete nové pořízené z internetu od konkurence. Možná pak zjistíte, že se na počátku lákavý nákup nakonec prodražil. Nezapomeňte, že si gumy na ráfky doma sami nepřezujete…
Test pneumatik 235/55 R17 103 W/Y
Pneumatiky pro SUV nebo malé dodávky letos ukázaly na jasného vítěze – Michelin Primacy 4 si dobře vedl ve všech disciplínách (celkově dostal nejlepší známku z letošního testu), a ještě prokázal excelentní kilometrový proběh téměř 46.700 km. Celkem čtyři výrobky si odnesly školní známku 2, zbytek většinou trojku. Mohlo za to zpravidla slabší chování na mokru, které se na celkovém hodnocení podílí ze 40 procent. V testech německých autoklubů totiž stále platí pravidlo, že pokud už v jedné disciplíně guma dostane špatnou známku, nikdy už pak nemůže dostat lepší. To podrazilo vaz výrobku Laufenn, který si vedl doslova tragicky na mokru. Dostal za to dokonce pětku, což je v testech naprostá výjimka. Na suchu se přitom choval velmi slušně. Evidentně si nelichotivého verdiktu všimla i společnost Hankook, pod kterou Laufenn spadá – pneumatiky S-Fit EQ už nahradila modelem EQ+.
Výsledky testu ADAC 2020 pro 235/55 R17 103W/Y | |||||||
Výrobce a model | Cena Kč | Sucho 20 % | Mokro 40% | Hluk, Komfort 10% | Vliv na spotřebu 10% | Opotřebení 20% | Celková známka |
Michelin Primacy 4 | 3466 | 2 | 2,2 | 2,3 | 2 | 1 | 1,9 |
Bridgestone Turanza T005 | 3077 | 1,9 | 2,3 | 2,6 | 1,4 | 2 | 2,1 |
Maxxis Premitra 5 | 2230 | 1,9 | 2,4 | 2,7 | 2,3 | 2 | 2,3 |
Pirelli Cinturato P7 | 2694 | 1,7 | 2,4 | 2,7 | 2,3 | 2,5 | 2,3 |
Hankook Ventus Prime 3 | 2371 | 2,7 | 2,4 | 2,6 | 2 | 2 | 2,7 |
Semperit Speed-Life 2 SUV | 2933 | 2,5 | 2,7 | 2,6 | 1,9 | 1 | 2,7 |
Yokohama BluEarth RV-02 | 2916 | 2,6 | 2,7 | 2,1 | 2,6 | 2 | 2,7 |
Continental Eco Contact 6 | 2957 | 2 | 2,8 | 2,3 | 1,2 | 1 | 2,8 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 2700 | 2,4 | 2,8 | 2,5 | 2,1 | 1 | 2,8 |
Kumho Ecsta HS51 | 2316 | 3 | 2,2 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 3 |
Kleber Dynaxer HP 3 | 2657 | 2,4 | 3,3 | 3,3 | 1,8 | 2 | 3,3 |
Laufenn S-Fit EQ | 2069 | 2,1 | 5 | 2,3 | 2,5 | 2 | 5 |
Hodnocení jako ve škole od 0,6 do 5,5: Výborný: 0,6-1,5 Chvalitebný: 1,6 až 2,5 Dobrý: 2,6-3,5 Dostatečný: 3,6-4,5 Nedostatečný: 4,6-5,5 |
Kolik ujedete na 235/55 R 17 | |
Model | Nájezd km |
Kumho Ecsta HS51 | 34 500 |
Pirelli Cinturato P7 | 35 000 |
Laufenn S-Fit EQ | 37 000 |
Maxxis Premitra 5 | 37 100 |
Yokohama BluEarth RV-02 | 38 400 |
Kleber Dynaxer HP 3 | 40 500 |
Hankook Ventus Prime 3 | 41 200 |
Bridgestone Turanza T005 | 41 400 |
Michelin Primacy 4 | 46 700 |
Semperit Speed-Life 2 SUV | 47 000 |
Esa + Tecar Spirit Pro | 48 000 |
Continental EcoContact 6 | 48 300 |
Na jaké vozy se hodí | |
Audi | A7, Q3 |
Ford | Galaxy, Kuga, S-Max, Tourneo Coustom |
Jaguar | XF |
Mercedes-Benz | třída S, třída V |
Opel | Astra GTC, Cascada |
Volvo | S60, V60, XC60 |
Volkswagen | Phaeton, Tiguan, T6 |
Test pneumatik 225/40 R18 92Y
Šestnáct plášťů se letos utkalo v rozměru 225/40 R18 92Y. Čtyři z nich byly hodnocené jako chvalitebné pro všestrannost. O první příčku se podělily gumy Continental a Michelin s celkovou známkou 2,1. Každá z nich na to šla jinak – první excelovala na mokru, druhá na suchu. K dobré známce ale vedly stabilně dobré výsledky. A totéž se nestandardně opakovalo i na další pozici, kde skončily výrobky Goodyear a Maxxis. A to přesto, že druhý z nich si nevedl moc dobře v odolnosti vůči opotřebení. Navíc není stále v Evropě příliš známý, vyrábí ho tchajwanský Cheng Shin. Nepřekvapivě na poslední pozici skončila okrajová značka Rotalla, která je horší na suchu a vysloveně špatná na mokru. Celkově tak opět platí, že pokud sáhnete po renomované značce, neuděláte chybu.
Výsledky testu ADAC 2020 pro 225/40 R 18 92Y | |||||||
Výrobce a model | Cena Kč | Sucho 20 % | Mokro 40% | Hluk, Komfort 10% | Vliv na spotřebu 10% | Opotřebení 20% | Celková známka |
Continental PremiumContact 6 | 2403 | 2,4 | 1,7 | 3,6 | 2,1 | 2 | 2,1 |
Michelin Pilot Sport 4 | 2522 | 1,9 | 2 | 2,9 | 1,9 | 2 | 2,1 |
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 | 2308 | 1,7 | 2,3 | 3,1 | 1,9 | 2 | 2,2 |
Maxxis Victra Sport 5 | 2700 | 2 | 2,2 | 2,8 | 2,4 | 2 | 2,2 |
Nexen N´Fera Sport | 1999 | 2,2 | 2,6 | 3,1 | 1,9 | 2 | 2,6 |
Sava Intensa UHP 2 | 1349 | 1,8 | 2,7 | 3,1 | 1,6 | 2 | 2,7 |
Vredestein Ultrac Vorti | 2025 | 2,5 | 2,7 | 2,9 | 2,4 | 2 | 2,7 |
Falken Azenis FK510 | 1989 | 2,9 | 2,4 | 3 | 2 | 2 | 2,9 |
Bridgestone Potenza S001 | 2373 | 1,7 | 3 | 3,5 | 2,1 | 2,5 | 3 |
Kumho Ecsta PS71 | 2425 | 2,4 | 2,3 | 3,3 | 2 | 3 | 3 |
Nokian Powerproof | 1879 | 2,4 | 2,4 | 2,8 | 2 | 3 | 3 |
Pirelli P Zero | 2568 | 1,3 | 1,8 | 2,9 | 2,7 | 3 | 3 |
Toyo Proxes Sport | 2045 | 2 | 2,8 | 2,9 | 2 | 3 | 3 |
Hankook Ventus S1 evo3 | 1935 | 2 | 3,1 | 3,4 | 1,8 | 2,5 | 3,1 |
Cooper Zeon CS-Sport 3 | 2510 | 2 | 3,3 | 3,2 | 2,5 | 2 | 3,3 |
Rotalla Setulla S-Pace RU01 | 1160 | 2,9 | 3,6 | 2,8 | 1,6 | 2 | 3,6 |
Orientační nejnižší cena podle nabídky českých e-shopů | |||||||
Hodnocení jako ve škole:od 0,6 do 5,5: Výborný: 0,6-1,5 Chvalitebný: 1,6 až 2,5 Dobrý: 2,6-3,5 Dostatečný: 3,6-4,5 Nedostatečný: 4,6-5,5 |
Kolik ujedete na 225/40 R 18 | |
Model | Nájezd km |
Pirelli P Zero | 25 500 |
Nokian Powerproof | 27 900 |
Kumho Ecsta PS71 | 28 200 |
Toyo Proxes Sport | 33 400 |
Bridgestone Potenza S001 | 33 700 |
Hankook Ventus S1 evo3 | 35 800 |
Rotalla Setulla S-Pace RU01 | 36 100 |
Maxxis Victra Sport 5 | 36 100 |
Vredestein Ultrac Vorti | 36 100 |
Nexen N'fera Sport | 36 500 |
Sava Intensa UHP 2 | 36 800 |
Cooper Zeon CS-Sport | 38 200 |
Michelin Pilot Sport 4 | 38 200 |
Falken Azenis FK510 | 38 500 |
Continental PremiumContact 6 | 39 200 |
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 | 39 600 |
Na jaké vozy se hodí | |
Audi | A3 |
BMW | 1, 2, 3, Z4 |
Ford | C-Max, Focus |
Hyundai/Kia | i30, Ceed |
Mercedes-Benz | A, B,C, CLA, SLK |
Opel | Astra, Meriva, Zafira |
Škoda | Octavia, Superb |
Volkswagen | Golf, Jetta, Touran |