Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Wuling Bingo – Nejlevnější elektro na českém trhu je ideál pro venkov

Wuling Bingo
Wuling Bingo
Wuling Bingo
Wuling Bingo
41 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (20)

Nabídka elektromobilů s cenou do půl milionu je stále velmi malá a prozatím se tam vejdou pouze vozy vyrobené v Číně. Dalším takovým je Wuling Bingo, který se právě začíná prodávat a ze všech elektromobilů v Česku je právě on tím nejlevnějším.

Design, interiér

V Česku se letos začaly oficiálně prodávat vozy čínské automobilky Wuling. Ta spadá do stejného koncernu SAIC jako MG, konkrétně do jeho společného podniku SAIC-GM-Wuling. GM zde opravdu znamená americké General Motors, které má ve 22 let starém podniku podíl 44 %. Jméno Wuling pochází od malé tamní automobilky, která už od 80. let vyráběla typické malé dodávky, které lze vidět v Číně na každém rohu. 

Krom toho ale krátce licenčně vyráběla také Citroën Visa, jehož výrobní linku Číňané odkoupili. Zajímavý je mimochodem význam jména Wuling. Prvním produktem automobilky byla malá dodávka, kterou Číňané okopírovali od Mitsubishi poté, co na ni nedostali licenci. Mitsubishi znamená v přeneseném smyslu „tři diamanty“ a čínská výslovnost znaků je „sanling“. Čínská automobilka si tedy přidala dva diamanty do názvu i loga a vznikl „wuling“. Jen o pár let později v roce 1988 Wuling získal oficiální licenci na modely Mitsubishi, název už mu však zůstal. 

Společný podnik má pod sebou dvě značky – Wuling a Baojun. Obě vyrábí primárně osobní vozy, zatímco původní Wuling si nechal dodávky. Ale aby to nebylo tak jednoduché, druhý Wuling spadající pod společný podnik vyrábí dodávky také, a to dokonce stejné modely, jako Wuling původní. Hlavní zaměření toho novějšího ovšem dlouho byla levná MPV, která nějakou dobu patřila k nejprodávanějším vozům v Číně. Modelu Hongguang se během prvních deseti let vyrobilo přes pět milionu kusů. Dnes je už nabídka podstatně širší a zahrnuje i různé typy pohonu. 

Do Česka každopádně míří pouze osobní vozy, které společný podnik připravil jako globální modely. Na některých trzích se ostatně vozy Wulingu a Baojunu prodávají i pod logy Chevroletu. Koupit se už v prvním showroomu v Zastávce u Brna dá malinký elektrický Wuling Hongguang Mini EV. Tedy vůz, který se po uvedení v roce 2020 stal nejprodávanějším elektromobilem Číny a druhým nejprodávanějším na světě a v podstatě založil novou kategorii elektrických vozů. Na podzim jej doplní malé elektrické SUV Baojun Yep a na horním konci české nabídky bude plug-in hybridní SUV Starlight S, měřící přes 4,7 metru.

Wuling BingoWuling Bingo | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Jako ve fabii

Na první test jsem ale od českého zastoupení dostal Wuling Bingo, elektrický hatchback velikostně odpovídající třeba první fabii. Základní cena je 419.000 Kč včetně DPH. Je tedy o 900 Kč levnější než Dacia Spring, a to z něj dělá nejlevnější elektromobil v Česku, který je opravdu registrovaný jako auto. První kousek v Česku je navíc opravdu v základní verzi, což se v pressových flotilách obvykle nestává. Znamená to baterii i kapacitě 17,3 kWh a elektromotor o výkonu jen 30 kW. Za 489.000 Kč už baterie má 31,9 kWh a motor 50 kW a právě o tuto verzi se v Česku očekává největší zájem. Vrcholem za 549.000 Kč je verze se stejným motorem, ale baterií o kapacitě 37,9 kWh a samozřejmě nejvyšší výbavou.

Malé zaoblené autíčko působí i v úplném základu sympaticky, na ocelových kolech s poklicemi dává trochu vzpomenout na doby minulé. Příď je zcela uhlazená a nechává jen velmi úzký průduch na spodku nárazníku pro přívod vzduchu. Nabíjecí konektor je na pravém předním blatníku a tento konkrétní kousek má čínský konektor, zákaznické kusy ale budou mít klasický evropský. Auto má velkou prosklenou plochu a ven je tedy velmi dobrý výhled. A také krátkou kapotu a 15“ kola v rozích karosérie, aby se maximalizovalo místo pro cestující a baterii. Mimochodem, vyfocené auto má loga korejské značky Lojo, zatímco zákaznické ponesou stříbrné logo Wulingu. Pro exportní trhy se totiž některé elektrické modely Wulingu vyrábí také v Koreji, aby se obešla dodatečná cla nastavená EU. Korejská továrna si ale také vytvořila vlastní značku, pod kterou auta někde prodává. 

Ačkoliv jde o úplný základ, ani v něm si Wuling neodpustil dva veliké displeje, každý s úhlopříčkou 10,25“. Palubní deska je docela pohledná a velmi minimalistická, ale přesto se vše důležité ovládá přes fyzická tlačítka. Klimatizace je manuální a má tři klasické otočné ovladače. Tlačítkem vedle nich se přepínají jízdní režimy, dlouhým stiskem se přepíná mezi třemi úrovněmi rekuperace. Důvod pro to je jednoduchý, multimediální systém je zde v podstatě jen tablet s Androidem, a tedy minimálním propojením s vozem. 

Určitou výhodu to má, rychle fungující android je rozhodně příjemnější na použití, než klasické automobilové systémy v nejlevnějších modelech. V testovaném kousku je čínský, stejně jako software přístrojového štítu, zákazníci už dostanou evropskou verzi v češtině a tedy i lokálními aplikacemi. Což je další výhoda, díky Androidu půjdou instalovat aplikace jako mapy nebo přehrávače. Auto má už v základu parkovací kameru, s dostatečným rozlišením. Nezvyklé ovšem je, že její obraz se ukazuje na přístrojovém štítu, což vyžaduje trochu zvykání.

Wuling BingoWuling Bingo | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Zpracování interiéru není špatné, ačkoliv samozřejmě jsou zde převážně tvrdé plasty, během dvou týdnů testování ale nic nedrnčelo. Pohodlné jsou textilií čalouněné sedačky a zde přichází hlavní výhoda proti Dacii Spring. Ta je sice dražší jen o 900 Kč a má větší baterii, Bingo je ale výrazně prostornější. A to zejména na zadních sedačkách, kde je až nečekaně hodně prostoru na nohy, více než třeba v současné generaci fabie. Auto je přes 1,7 metru široké, takže se tu nikdo nemačká a dostatek je i prostoru na hlavu, jen je škoda nenastavitelných hlavových opěrek vzadu. I ty přední jsou součástí opěradla a nelze je nastavit, jsou ale dostatečně vysoké i pro vyšší postavy. Vepředu se sedí docela vysoko a výhled ven je velmi dobrý. Ale zde je další ukázka lacinosti, přední sedačka není výškově stavitelná a volant je naopak stavitelný jen výškově.

Kufr má objem 360 litrů a pod podlahou dva veliké hluboké vyjímatelné plastové boxy. Po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 50:50 vznikne téměř rovná plocha bez schodu. Auto může mít i menší přední kufr, který české zastoupení nabízí jako příplatkovou výbavu. Do testovaného základního kousku kvůli výkonové elektronice nepasuje celý, a tak můžete na fotkách vidět jen jeho polovinu, kam se ale stále dají uložit nabíjecí kabely. 

Wuling BingoWuling Bingo | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Motor, jízdní vlastnosti

Bingo stojí na vlastní platformě GSEV a nabízí se pouze s pohonem předních kol. Testovaný kousek si tedy musí vystačit s PMSM motorem o maximálním výkonu 30 kW a LFP baterií o kapacitě 17,3 kWh. Dynamika tedy není žádný zázrak, zároveň je ale srovnatelná s podstatně výkonnějším Dongfengem Box, který má 70 kW. Tedy ve městě je auto svižné dostatečně a tříválcové fabii na semaforech ujede bez problému. Limitující je maximální rychlost 100 km/h, ale zrovna základní Bingo opravdu není dálničním vozem. Dalším důležitým důvodem pro to je fakt, že základní Bingo nemá rychlonabíjení a nabíjí se tedy jen střídavým proudem, výkonem 3,3 kW. Obě větší baterie už samozřejmě DC rychlonabíjení nabízí. 

Pro auto jsem se vydal do Zastávky u Brna a byl odhodlán jej do Prahy dostat po vlastní ose a pokud možno bez delšího nabíjení. Tedy využít jej přesně tak, jak nebylo nikdy zamýšleno. Dojezd je dle výrobce 203 kilometrů, což je ale v čínském a příliš optimistickém cyklu CLTC. S plnou baterií jsem se v pozdní večer vydal do Prahy mimo dálnice a jel kolem 70 km/h mimo obce a 50 km/h v obcích, díky minimálnímu provozu jsem nikoho nezdržoval. Očekával jsem, že se dostanu někde ke Kolínu, ale po přejetí Vysočiny auto stále ukazovalo dostatečný dojezd do redakční garáže, která je od Zastávky vzdálená 200 km. 

Přesně po minutí cedule Praha v Újezdu nad Lesy, tedy 182 kilometrů od vyjetí, mělo auto stále 6 % baterie, jenže se na displeji rozsvítila želva a auto až příliš omezilo výkon. Do garáže bych ještě asi dojel, ale i menší kopec už auto zpomalil pod 20 km/h, takže by to nebylo moc praktické. Každopádně jsem ale do Prahy dojel a to s průměrnou spotřebou kolem 9 kWh/100 km. V Újezdu už stačilo relativně krátké dobití, aby se auto dostalo až do garáže.

Při ježdění po Praze se Bingo také pohybuje s velmi nízkou spotřebou, v rozmezí 8 – 12 kWh/100 km. Přesně toto je jeho ideální použití a v redakční garáží během dvou týdnů bylo oblíbenou volbou redaktorů pro jakékoliv cesty po Praze a okolí. Na wallboxu se nabije za asi 5 hodin, i z běžné zásuvky to za noc stihne, takže každé ráno je připravené na 150 – 180 kilometrů jízdy. Omezením je tedy ono snížení výkonu, už pod 10 % je z původních 30 kW jen zlomek, což není zrovna praktické. Baterie je vzduchem chlazená a auto nemá tepelné čerpadlo, v zimě tedy bude spotřeba jistě o kus vyšší. 

Působí větší a dražší

Překvapivě dobrý je podvozek, což bych u levného čínského vozu neočekával. Například je zcela stabilní na dálnici při maximálních 100 km/h, s čímž mají problémy i některé dražší čínské modely. Zároveň je překvapivě schopný v zatáčkách, kde se drží jako na kolejích, karoserie se příliš nenaklání a auto nemá tendence k nedotáčivosti. Tady ostatně pomáhá i relativně nízká váha 1430 kg, i když vzhledem k malé baterii bych očekával i méně. Úplně špatné není ani řízení, které má tak akorát citu a strmosti na malé městské vozidlo.

Podstatnější je ale komfort a ani ten není špatný. Opět je auto srovnatelné s Dongfengem Box, a patří k tomu lepšímu. Dobře zvládá rozbité cesty při nízkých rychlostech, trochu nervozity a poskakování se sice dostaví, ale ne moc. Ve vyšších rychlostech je pocitově jako větší auto, čemuž ostatně pomáhá i váha. Více jej rozhodí jen velké příčné nerovnosti, ale opět nijak zásadně. Brzdy jsou kotoučové na všech kolech a brzdný účinek je dobrý, nemá tendence při prudkém sešlápnutí pedálu uhýbat do strany, což je problém některých levnějších čínských vozů. Základní verze má jen jediný airbag, vyšší varianta přidává druhý pro spolujezdce. 

Nejbližší konkurentiWuling BingoDacia SpringLeapmotor T03Dongfeng Box
Provedení203 kmelectric 45T03E1
Motor1x PMSM1x PMSM1x PMSM1x PMSM
Největší výkon [kW/min]30337070
Točivý moment [N.m/min] 110125158160
Převodovkastálý převodstálý převodstálý převodstálý převod
Max. rychlost [km/h]100110130140
Zrychlení 0-100 km/h [s]výrobce neudává19,112,712,5
Komb. spotřeba12,510,916,312,6
Baterie/dojezd na el.17,3/203 (CLTC)26,8/225 (WLTP)37,5/265 (WLTP)31,4/240 (WLTP)
Nabíjení AC/DC [kW]3,3/-6,6/-6,6/483,3/76,8
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]1430/1730951/13151175/14751356/1656
Rozměry d × š × v [mm]3950 x 1708 x 15803701 x 1583 x 15193620 x 1652 x 15774020 x 1810 x 1570
Objem zavazadelníku zákl./max. [l]360/790308/1004210/880326/945
Rozvor [mm]2560242324002663
Cena od [Kč]419.000419.900470.000514.000

Závěr

Nejlevnější elektromobil v Česku je v mnoha ohledech stále kompromisním řešením, svou klientelu si ale určitě najde. Ostatně i ještě menší Wuling Hongguang Mini EV, který má ještě menší baterii i nižší výkon se ukazuje jako docela populární vůz pro dojíždění do práce. Bingo to zvládne také ve slušném komfortu, a ve srovnání se stejně drahou Dacii Spring také s podstatně lepší nabídkou prostoru na palubě i v kufru. I když ideální je pouze pro ty uživatele, co mohou nabíjet doma, takže Bingo je ideálním vozem pro český venkov.  Při takovém popojíždění jej navíc bude stačit nabíjet třeba jednou za týden, protože spotřeba v nízkých rychlostech je opravdu malá.

Větší zájem jistě bude o varianty s větší baterií, rychlonabíjením a rozsáhlejší výbavou, což potvrzuje i české zastoupení. Nejvíce je poptávaná střední varianta, která má 31,9 kWh a výkon 50 kW. Do 80 % se nabije za asi 30 minut, na větší dálkově cestování to tedy pořád není, ale zvládne i to. V Česku stojí 489.000 Kč a konkurenci v ceně do půl milionu moc nemá. Dacia Spring za 469.900 Kč nabídne výkon 48 kW a baterii s 26,8 kWh, drobná karoserie ale zůstává a DC dobíjení je stále nutné přikoupit za 15.000 Kč. 

Novou konkurencí je Leapmotor T03, který nabídne v jediné dostupné verzi výkon 70 kW a baterii o kapacitě 37,3 kWh. V autě jsem už seděl a nepůsobí vůbec špatně, je ale ještě o trošku kratší než Dacia, proti té je alespoň širší a nesedí se v něm tak namačkaný na dveřích. Velmi porovnatelný je s Bingem Dongfeng Box, který je ještě o něco větší. V základu má výkon 70 kW, baterii o kapacitě 31,4 kWh a rychlodobíjení a v současném akčním ceníku je za 514.000 Kč. 

Wuling BingoWuling Bingo | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Nejlevnější verze modelu419.000 Kč (Bingo 203 km, 30 kW, 17,3 kWh, FWD)
Základ s testovaným motorem419.000 Kč (Bingo 203 km, 30 kW, 17,3 kWh, FWD)
Testovaný vůz bez příplatků419.000 Kč (Bingo 203 km, 30 kW, 17,3 kWh, FWD)
Testovaný vůz s výbavou419.000 Kč (Bingo 203 km, 30 kW, 17,3 kWh, FWD)

Plusy

  • Nízká spotřeba mimo dálnici
  • Prostorná kabina
  • Velký kufr
  • Solidní jízdní vlastnosti
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Pouze AC nabíjení
  • Slabá dynamika
  • V základu jen jeden airbag
  • Nízká maximální rychlost

Wuling Bingo
Cena základní sestavy
419 000 Kč
Výbava základní sestavy
Multifunkční volant potažený kůží, parkovací kamera, manuální klimatizace, nastavení rekuperace, ISOFIX, Systém monitorování tlaku v pneumatikách, 2x 10,25“ displej, USB port, audio se čtyřmi reprodukutory, elektricky nastavitelná vnější zrcátka, elektrická okna, textilní čalounění sedaček
Cena testované sestavy
419 000 Kč
Motor
Typ motoru:
elektrický
Válce / ventily:
0 / 0
Zdvihový objem (ccm):
0
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
30 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
110 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
100
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
0
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 12.5
Emise CO2:
0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
360 / 790
Objem nádrže (l):
17
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1430 / 300
Wuling Bingo schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
3950
b) šířka (mm):
1708
c) výška (mm):
1580
d) rozvor (mm):
1560
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
860 / 107
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
690 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
950
k) šířka vpředu (mm):
1400
l) šířka vzadu (mm):
1350
délka sedáku vpředu (mm):
480
délka sedáku vzadu (mm):
500
výška opěradla vpředu (mm):
610
výška opěradla vzadu (mm):
600
místo vzadu pod předním sedadlem:
ano
Vstoupit do diskuze (20)