Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin a jeho plány pro nejbližší léta: Upravená Valhalla, hybridní DBX i facelift DB11

David Bureš
Diskuze (0)

Britská automobilka se potýkala s finančními potížemi, jsou snad již vyřešeny, a tak se čile pracuje na novinkách. A v Gaydonu se toho chystá hodně zajímavého.

Aston Martin se i vlivem nákladného vývoje SUV DBX a slabších prodejů dostal do finančních potíží, které loni řešila investice kanadského miliardáře Lawrence Strolla. Ten zavelel k výrazným změnám, vedení automobilky se ujal dosavadní ředitel AMG Tobias Moers, pod jehož vedením automobilka upravila budoucí strategii. Plány pro nejbližší léta tak už získávají konkrétní obrysy.

Právě pod vedením Moerse dochází k radikálnímu přepracování chystaného superauta Valhalla. S ním se nadále počítá, uvedeno má být v roce 2023, dojde však k jeho rozsáhlým technickým změnám. Minulé vedení v něm plánovalo využít nově vyvinutý vidlicový šestiválec vlastní konstrukce, jeho vývoj však automobilka kvůli snížení nákladů zastavila.

Video se připravuje ...

Místo toho tak Valhalla použije motor od svého dlouholetého technického partnera Mercedes-AMG, kterým podle všeho bude elektrifikovaný čtyřlitrový vidlicový osmiválec, jež má debutovat ve čtyřdveřovém kupé Mercedes-AMG GT73 4Matic. Aston Martin si však musí poradit s tím, jak tuto elektrifikovanou techniku dostat do superauta s motorem uprostřed, což může znamenat některé konstrukční změny.

Jak se Valhalla od konceptu z roku 2019 změní, bude naznačeno již letos. Aston Martin totiž v následujících měsících hodlá představit inovovanou verzi konceptu, která už bude reagovat na plánované konstrukční změny. Mluví se každopádně o výkonu kolem hranice 1000 koní, díky čemuž má Aston Martin Valhalla konkurovat vozům typu Ferrari SF90 Stradale.

Právě Valhalla má být důležitou součástí budoucí elektrifikace nabídky britské značky. Aston Martin totiž plánuje, že do roku 2030 bude 90 % jeho nabídky nějakým způsobem elektrifikovaná. Těch deset procent mají být ryzí speciály jen se spalovacím motorem pro fajnšmekry nebo pro trhy, kde o ně bude nadále zájem.

Z hlediska prodejů bude nejdůležitější roli hrát elektrifikovaná verze SUV DBX. Má se představit ještě před koncem roku 2021, přičemž podle zákulisních zpráv využije mildhybridní řadový šestiválec známý třeba z Mercedes-AMG E 53. Naladěný však má být tak, aby nebyl o tolik pomalejší než dnešní osmiválcové provedení.

Nejspíše v roce 2023 pak dorazí také plug-in hybridní derivát DBX. I ten využije elektrifikovanou techniku od AMG, výrobce ji však potřebuje ještě doladit pro své potřeby, což podle Moerse vyžaduje nějaký čas. Do poloviny dekády by pak Aston rád začal prodávat také čistě elektrické SUV, využívající elektrický základ z nového Mercedesu EQS.

Samozřejmě se ale nezapomene ani na to tradiční v nabídce značky, tedy gran turismo DB11 a sporťák Vantage. Oba čeká někdy v roce 2023 modernizace, která vedle inovovaného stylu a modernější kabiny může znamenat i příchod plug-in hybridu. Opět se ale hledá cesta, jak do těchto modelů aplikovat elektrifikované ústrojí AMG.

V roce 2023 pak Aston Martin bude slavit 110 let od svého založení, což jistě bude znamenat velkolepé oslavy, minimálně prostřednictvím jubilejních edic. Díky investicím Lawrence Strolla, s níž souvisí účast Aston Martinu ve Formuli 1 se svým týmem, tak toho můžeme od výrobce z Gaydonu očekávat hodně. Už se nemůžeme dočkat!

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme