TEST Audi A4 allroad vs. VW Passat Alltrack – Malé rozdíly s velkým příplatkem
Pokud patříte mezi vyznavače aktivního života, ale nechcete se stát řidičem jednoho z mnoha mastodontních SUV, můžete sáhnout například po jednom z omlazených a „dobrodružně“ laděných koncernových kombíků.
Úvod, pořizovací náklady
Koncern Volkswagen nám v minulém roce nadělil několik zásadních novinek i pár decentních faceliftů, mezi nimiž nechyběla dvojice Audi A4 a VW Passat. Obě omlazené novinky přitom slibují i dobrodružně laděné provedení - Alltrack (VW) a Allroad (Audi). Ty by měly díky pohonu všech kol, zvýšenému podvozku a lehkému zakytování karoserie i podvozku poskytnout řidiči větší jistotu i při jízdě po horších cestách.
Úmyslně se přitom snažím vyhnout slovním spojením jako „jízda terénem“ či „terénní dovednosti“. Nic takového od našich koncernových sourozenců nečekejte. Stále se totiž jedná hlavně o skvělé společníky na dlouhých cestách, kteří kromě komfortu a moderních technologií slibují i dostatek prostoru a méně starostí při jízdě za zasněženými svahy či rozblácenými cyklistickými tratěmi. A co si budeme nalhávat – řadě lidí poslouží i jako celkem drahý lifestylový doplněk.
Audi A4 allroad vs. VW Passat Alltrack
Jejich přímé srovnání se proto vyloženě nabízelo, přesto má jeden drobný háček. Proti sobě jsme sice postavily dva dvoulitrové turobdiesely, Passat však ukrývá eso v rukávu, který je BiTurbo motor o výkonu 176 kW, zatímco A4 spoléhá na jednou přeplňovaný motor o výkonu 140 kW.
Stejné motorizace se nám bohužel v garáži nesešly a rozdíl 36 kW/100 NM není zanedbatelný, přesto jsou si modely blízké alespoň cenovkou. Audi sice stále zůstává o 60.000 Kč dražší, slibuje však vstup do světa prémiových vozů, které umí zaujmout zpracováním i nejmenších detailů. Bude to však stačit na levnější a papírově výkonnější Passat?
Kolik stojí?
Alltrack ani Allroad nejsou žádná levná sranda – v základním provedení začínají oba modely nad hranicí 1.100.000 Kč. Dostupnější je však VW Passat, který se základní motorizaci 2.0 TDI (140 kW, DSG) seženete od 1.130.900 Kč. Námi testované 2.0 TDI BiTurbo výkonem 176 kW však startuje od 1.210.990 Kč, což z něj dělá nejdražší motorizaci v nabídce.
Pořizovací náklady | Audi A4 allroad | VW Passat Alltrack |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor a stupeň výbavy | 2.0 TDI 140 kW) Allroad/ 1.271.900 Kč | 2.0 BiTDI 176 kW) Alltrack/1.210.990 Kč |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Automatická klimatizace | jednozónová | třízónová |
Litá 17" kola [Kč] | S | S |
Rezerva | S (dojezdové kolo) | S (plnohodnotná) |
Digitální kaplička přístrojů [Kč] | 14.200 | 14.300 |
Tempomat | 8.600 | S (ACC) |
Zásuvka 230V | - | S |
Vyhřívaná přední sedadla | 19.900 Kč | S |
LED světlomety [Kč] | S | S |
LED Matrix světlomety | 45.300 | 55.800 |
Head-up displej [Kč] | 28.100 | 14.200 |
Metalíza [Kč] | 30.600 | 18.300 |
Navigace [Kč] | 64.200 | 51.900 |
Parkovací asistent [Kč] | 30.100 | 6.700 |
Panoramatické střešní okno [Kč] | 41.500 | 31.100 |
Digitální přístrojový štít [Kč] | 14.200 | 14.300 |
Tažné zařízení [Kč] | 27.800 | 25.200 |
Zadní parkovací kamera [Kč] | 12.900 | 10.500 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 5(120.000 km)/3 /12 | 2 (- km)/ 3 / 12 |
Prodloužená záruka | 5/150.000 km (10.300 Kč) | 4/120.000 km (9.917 Kč) |
To A4 allroad startuje od 1.271.990 Kč právě s testovaným základním motorem 2.0 TDI (140 kW), který Audi označuje jednoduše jako 40 TDI. Pro nadšence je však ve výbavě připraven i šestiválec A4 allroad 50 TDI, který nabídne výkon 210 kW. Jeho cena však startuje od 1.411.990 Kč.
Cenový rozdíl však není nikterak překvapující – Audi je zkrátka vnímáno jako prémiová značka, což se odráží na základních cenách i cenách příplatkové výbavy.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Audi A4 allroad | VW Passat Alltrack |
Základní cena | 7 | 9 |
Standardní výbava a příplatky | 6 | 9 |
Záruky | 8 | 7 |
Průměr | 7 | 8,3 |
Design, interiér
Introvert či extrovert?
Oba modely celkem jasně cílí na zákazníky s odlišným vkusem. Navzdory modernizaci se design Passatu příliš nezměnil a jeho hlavní vizitkou tak zůstávají decentní a elegantní linky. Ty sice neprobouzí kdovíjaké emoce, přesto vůz působí přirozeně sebevědomě a důstojně. Eleganci našeho modelu zdůrazňoval modrý lak Aquamarin (+20.300 Kč) a 19palcová kola Albertville se samozacelujícími pneumatikami Pirelli (+28.700 Kč). V případě menšího defektu, například při proražení pláště hřebíkem, se otvor sám utěsní a řidič může nerušeně pokračovat v jízdě.
Tradičně černé ochranné oplastování prahů a nárazníků rozbíjejí stříbrné linky, díky čemuž Passat nepůsobí tak nepatřičně (chce se mi říct až lacině), jako tucty moderních „městských“ SUV. Oproti klasickému modelu Variant (kombi) vyniká i podvozek zvýšený o 27,5 mm na konečných 174 mm.
Faceliftovaná A4 allroad působí oproti Passatu podstatně expresivnějším dojmem. Nejvýraznější novinkou je upravená maska ve stylu Singleframe, jejíž dominantou je šest vertikálních žeber. Stylově však působí i Full LED Matrix světlomety, které stejně jako u Passatu skvěle stínují okolní provoz a nechybí jim ani dynamické směrovky.
Stejně jako Alltrack i Allroad dostal ochranné plasty lemů blatníků, nárazníků a vnějších prahů. Ty jsou standardně lakovány v matně šedém laku s výraznou texturou, na přání však mohou být lakovány i leskle nebo v barvě karoserie. Ochranu dostal i podvozek, jehož světlá výška vzrostla o 23 mm. Dalších 12 mm by pak měla přidávat standardně montovaná 17palcová kola. Celkem tedy nárůst o 35 mm. Přesnou světlou výšku ale k mému nekonečnému údivu automobilka bohužel nikde nezveřejňuje, před faceliftem však dosahovala slušných 180 mm.
HODNOCENÍ DESIGNU | Audi A4 allroad | VW Passat Alltrack |
Vnější vzhled | 9 | 8 |
Vnitřní vzhled | 9 | 8 |
Zpracování | 9 | 9 |
Ergonomie | 9 | 9 |
Konektivita | 9 | 9 |
Průměr | 9 | 8,6 |
Uvnitř moderní, přesto každý jinak
V interiéru se opakují dojmy z exteriéru. Passat opět nevzbuzuje velké emoce, po pár kilometrech za volantem si však člověk rychle uvědomí přednosti jeho propracované ergonomie. Všechny důležité ovládací prvky jsou na očích a hlavně při ruce.
Příplatkový paket Media II navíc znamenal přítomnost digitálního přístrojového štítu Digital Cockpit, který doplňoval 9,2palcový barevný dotykový displej multimediálního systému MIB 3. Ten je neustále připojen k internetu a tak slibuje bohatou nabídku funkcí, která by se měla do budoucna dále rozrůstat. Již v současnosti však systém podporuje funkce Android Auto nebo Apple Car Play – jen škoda, že jediným konektorem v interiéru je USB-C, které jsem neměl při ruce.
Zamrzí také pouze dotykové ovládání bez jakýchkoliv klasických tlačítek či otočných voličů, které při umístění obrazovky níž v palubní desce znamená časté odvracení zraku od silnice. Zajímavostí je však podpora ovládání gesty, která funguje celkem spolehlivě. Modernizovaný Passat navíc nabízí i nový multifunkční volant, který kromě nejrychlejšího ovládání médií nabízí i příjemnou tloušťku věnce, přehledné ovládání a za příplatek i vyhřívání.
Mnohem sympatičtější mi přesto byl interiér omlazené Audi A4, který působil čistším, hodnotnějším a modernějším dojmem. To lze skvěle ilustrovat například na rozmístění tlačítek, která jsou v Passatu umístěna kolem řadicí páky. Audi je však šikovně schovalo pod panel ventilace, středový tunel doladila hliníkovým dekorem a výsledný rozdíl je skutečně obrovský.
Faceliftovaná A4 navíc potěší novým 10,1palcovým displejem multimediálního systému MMI, který je opět umístěn na vrchu palubní desky. Při jeho ovládání tak není potřeba tolik odvracet zrak od silnice. Audi navíc kromě dotykové obrazovky, která však postrádá haptickou odezvu, nabízí i možnost základního ovládání médií pomocí malého otočného voliče na středovém tunelu. Bravo! Oproti vyšším modelům se však A4 muselo obejít bez druhého displeje, který slouží k nastavení ventilace. A upřímně řečeno, vůbec mi to nevadilo.
Za výrazně jednodušším multifunkčním volantem je opět umístěn plně digitální přístrojový štít, jehož rozlišení, rychlost, funkce a schopnosti stejně jako v Passatu snad nepotřebují bližší komentář. Audi i Volkswagen své infotainmenty umí a i přes drobné rozdíly v přehlednosti menu, které mi více vyhovovala u Audi, si oba systémy jistě najdou své příznivce (novému golfu se budou hledat hůř).
Pokud navíc úmyslně přehlédneme prémiové směřování značky Audi a rozdíly v designu, pak si interiéry nemají příliš co vyčítat. Audi sice nabízí hodnotnější materiály a působivější design, obě auta však spojuje skvělé zpracování, dostatek úložných prostor a intuitivní ovládání.
Jednoznačný král prostoru
Největším rozdílem se tak nakonec ukázal být vnitřní prostor. Na délku dělí oba modely 26 milimetrů ve prospěch Passatu, a Volkswagen svých 4788 mm dokonale zužitkoval. Passat přitom, stejně jako třeba Superb, stojí na platformě MQB s rozvorem 2788 mm. To Audi použila pro A4 vlastní platformu MLB Evo, která nabízí rozvor až 2818 mm.
Jakmile člověk usedne za volant, rozdíly jsou zprvu minimální. Oba vozy nabízely manuálně nastavitelná sedadla s možností prodloužení sedáku nebo přifouknutí bederní opěrky, a samozřejmostí je i volant nastavitelný ve dvou směrech. Najít si pohodlnou pozici tak bylo pokaždé jen otázkou chvíle. Za volantem obou vozů se pak člověk cítí naprosto komfortně, ovšem zatímco Audi řidiče příjemně obklopuje, Passat nechává dojem velkého prostoru.
To ostatně potvrdila i první měření, která Passatu přisuzují víc centimetrů v podélném prostoru, více místa nad hlavou i v loktech. Obrovský rozdíl však nastává v momentě, kdy se člověk posadí na zadní řadu sedadel. Tady je už na první pohled patrné, že Audi hraje druhé housle. Tím sice nechci říct, že by byl prostor v zadní řadě sedadel u A4 nějak stísněný, ovšem v Passatu je vyloženě královský.
O tom hovoří i srovnání prostoru v podélném směru, kdy A4 nabízí 580 až 830 mm, zatímco Passat 660 až 920 mm. V Passatu je také podstatně více místa nad hlavou, na čemž se však u Audi podepsalo panoramatické střešní okno za příplatek 41.500 Kč. Passat boduje i v šířce v úrovni loktů. A to dokonce takovým rozdílem, že bych se s Passatem nebál cestovat v plném obsazení – tedy s pěti lidmi na palubě.
Pokud se přesuneme za zadní sedadla, tedy do zavazadlového prostoru, budeme svědky další dominance Passatu. Základní objem jeho zavazadlového prostoru činí 650 litrů, zatímco A4 nabídne „pouze 495“. Po sklopení zadních sedadel vznikne v obou případech lehce zešikmená plocha bez schodu a objem vzroste na 1780 l, respektive 1495 l u Audi A4.
Oba modely však nabízejí jednoduché a snadno využitelné tvary zavazadelníku, sedadla dělená v poměru 40:20:40, možnost zajištění nákladu pomocí čtyř háčků a v obou případech jsme dostali vůz vybavený dojezdovým kolem.
Ve prospěch Passatu mluví ještě možnost sklápění sedadel z prostoru kufru, zástrčka s napětím 12 V nebo výklopné tažné zařízení. U Audi naopak mile potěšilo elektrické ovládání víka a všité elastické popruhy.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Audi A4 allroad | VW Passat Alltrack |
Prostornost | 8 | 9 |
Přední sedačky | 9 | 9 |
Zadní sedačky | 7 | 9 |
Kufr | 7 | 9 |
Variabilita | 9 | 9 |
Průměr | 8 | 9 |
Motor, jízdní vlastnosti
Dvě turba, dvojnásob zábavy?
Další výrazný rozdíl přichází při pohledu pod kapotu, kde mají oba vozy uložený vznětový čtyřválec o objemu 1968 ccm. Jenže tím podobnost končí. Pod kapotou Audi A4 je totiž motor uložen podélně a o jeho přeplňování se stará pouze jedno turbodmychadlo. Výsledkem je výkon 140 kW (190 k)a maximální točivý moment 400 Nm, o jejichž přenos na všechna kola se stará sedmistupňová převodovka S-tronic.
Volkswagen Passat má příčně uložený motor s dvojicí turbodmychadel, která by měla zajišťovat plynulejší zátah a samozřejmě vyšší výkon. Ten se nakonec vyšplhal na 176 kW (240 k) a maximální točivý moment dosahuje 500 N.m. O přenos síly na kola se pak stará klasická sedmistupňová převodovka DSG.
Papírově má tak v otázce dynamiky opět navrch VW Passat, který navzdory vyšší hmotnosti (1720 vs. 1790 kg) akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy (Audi 7,9 s) a maximální rychlost dosahuje až 239 km/h, zatímco Audi umí pouze 220 km/h.
Dynamické měření | Audi A4 allroad | VW Passat Alltrack |
Pneumatiky | Continental WinterContact T850P | Pirelli Cinturato P7 (Seal Inside) |
Rozměr pneumatik | 245/45 R18 | 245/40 R19 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS a 6. RS (80-120 km/h) [s] | 4,7/ 6,9 a 12,7 | 4,9/5,9 a 7,3 |
V praxi jsou si však obě pohonné jednotky svým chováním celkem podobné. Za studena mají hrubší chod, který se po zahřátí výrazně zjemní. V obou případech se však automobilky postaraly o propracované odhlučnění, včetně možnosti instalace zesílených oken s akustickou izolací, které potlačí projevy motoru na minimum. Za běžných otáček a s puštěným rádiem tak o motoru nevíte a první zvuky se začnou do kabiny dostávat až s výraznější akcelerací.
Výkonnější Passat skutečně nabízí plynulejší nástup výkonu a s tím více jistoty při prudkých rozjezdech nebo předjíždění. Ani slabší A4 však není dýchavičné a neztratí se na okreskách ani na dálnicích. Rozjezdy jí však trvají déle a ani dynamické zrychlení není tak oslňující.
U obou motorizací mě pak zamrzelo celkem podobné naladění převodovky, která se neustále snaží řadit co nejvyšší stupeň. To vede k častému podtáčení a nepříjemným vibracím. Řídící jednotka navíc často potřebuje důraznější sešlápnutí plynového pedálu, aby si konečně uvědomila svou chybu a podřadila. Po pár dnech jsem tak nakonec rezignoval na jemnou práci na plynovém pedálu, a pokud jsem po autě něco chtěl, prostě jsem mu šlapal na krk.
HODNOCENÍ MOTORU | Audi A4 allroad | VW Passat Alltrack |
Zrychlení | 7 | 8 |
Pružnost | 7 | 8 |
Spotřeba udávaná | 8 | 7 |
Spotřeba v testu | 9 | 8 |
Odhlučnění motoru | 8 | 8 |
Průměr | 7,8 | 7,8 |
(Téměř) papírová spotřeba
Vyšší výkon a hmotnost se samozřejmě podepisují na vyšší spotřebě Passatu, který by měl papírově jezdit za 7.6 l/100 km dle WLTP. V praxi jsem se pohyboval v rozmezí od 8 po necelých 9 l/100 km, což při častém městském popojíždění a výše zmíněnému šlapání na plyn nepovažuji za úplně špatný výsledek.
Slabší Audi by měla jezdit v průměru za 6.3 l/100 km, což také nebylo úplně daleko od pravdy. Na konci týdenního testu ukazoval palubní počítač spotřebu 6,9 litru. Při častějších jízdách po městě se pak spotřeba držela do 7,5 litru.
Pokud tedy vezmu v úvahu spíše dynamičtější styl jízdy, pak jsem s výsledky obou motorizací víc než spokojen. Zdá se, že přechod na měření dle WLTP přeci jen přinesl nějaké ovoce.
Komfort a jistota
Už je mi skoro hloupé to psát, ovšem ani jízdní vlastnosti si nejsou příliš vzdálené. Zvýšené podvozky jsou laděné především do komfortu, což jistě oceníte na okreskách i při pokusu sjet z asfaltové cesty na horší polňačku. I přes nárůst světlé výšky se navíc oběma značkám podařilo vyvarovat zvýšeným náklonům karoserie při zatáčení, které se začnou projevovat až ve vyšším tempu.
V případě Audi pak stojí za pochvalu volba 18palcových kol s pneumatikami 245/45, které skvěle odpovídají charakteru vozu i při rychlejší jízdě na horších cestách. Passat měl obuté 19palcové disky se samozacelujícími pneumatikami Pirelli o rozměru 245/40, které vozu sice slušely, ovšem na horších silnicích už o sobě dávaly trochu víc vědět. Do karoserie si sice nebouchly, přesto bych doporučoval sáhnout raději po menších 18palcových discích.
Quattro vs. Haldex: Bližší než kdy dřív
Kdo se trochu vyzná ve vozech Audi s označením quattro, ten jistě ví, že modely Audi s podélně uloženým motorem využívaly stálý pohon všech kol s diferenciálem torsen, zatímco modely s napříč uloženým motorem spoléhaly na ověřený koncernový haldex, který připojoval zadní nápravu podle potřeby.
Současná generace Audi A4 je však prvním modelem Audi, který využívá nový systém pohonu všech kol quattro ultra. Výraz ultra je však poněkud matoucí, protože by zde lépe sedělo spíše „lite“. Nová A4 totiž za jízdy ve standardních podmínkách posílá 90 procent výkonu pouze na přední nápravu.
Ani tak by ovšem quattro nemělo ztratit nic ze svých pověstných jízdních kvalit. Vůz je totiž vybaven různými senzory a chytrou elektronikou, která má být schopna předpokládat možný prokluz kol zhruba s půlsekundovým předstihem. Řídící jednotka tak pro jistotu opět pošle více výkonu na zadek a quattro se tak opět stane quattrem jak se patří.
Passat sází na dobře známou elektrohydraulickou lamelovou spojku Haldex páté generace, která by rovněž měla být schopna připojit zadní kola ještě před proklouznutím předních.
Vlastnosti pohonu všech kol se samozřejmě nejlépe projeví na zasněžených či zablácených cestách, které však během testu bohužel nebyly k dispozici. Na mokrém asfaltu a několika polních cestách však oba modely akcelerovaly s naprostou jistotou a jediné zaváhání se ukázalo spíše u převodovek, než pohonu všech kol.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Audi A4 allroad | VW Passat Alltrack |
Ovladatelnost | 8 | 8 |
Komfort odpružení | 9 | 8 |
Odhlučnění podvozku | 9 | 8 |
Řízení | 8 | 8 |
Řazení | 7 | 7 |
Brzdy | 9 | 8 |
Průměr | 8,33 | 7,83 |
Závěr
Závěr
Ačkoliv VW Passat a i Audi A4 využívají odlišné platformy, motory i systémy pohonu všech kol, ve verzích Alltrack a Allroad jsou si oba dobrodružně laděné kombíky až neskutečně blízké.
Audi sice láká na výraznější design, hodnotnější materiály v interiéru, image prémiové značky nebo legendární systém pohonu všech kol, Passat však kontruje silnými argumenty.
Jeho decentní interiér i exteriér možná nezaujme na první pohled, přesto se může stát lákavějším pro širší skupinu konzervativnějších zákazníků a firemních flotil. Přitom nabízí výrazně více prostoru, výkonnější čtyřválcový motor a v neposlední řadě i nižší cenu.
Pokud tedy toužíte po dobrodružně laděném kombíku, pak neuděláte chybu ani s jedním z testovaných vozů. Objektivně vzato však testovaný Passat nabízí jednoduše více muziky za méně peněz. A to často hraje zásadní roli.
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Audi A4 allroad | VW Passat Alltrack |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7 | 8,3 |
DESIGN | 9 | 8,6 |
INTERIÉR | 8 | 9 |
MOTOR | 7,8 | 7,8 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 8,3 | 7,83 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 8,02 | 8,31 |
Audi A4 allroad vs. VW Passat Alltrack
Audi A4 Allroad
Nejlevnější verze modelu | 1.271.900 Kč (A4 allroad 40 TDI 140 kW quattro) |
Základ s testovaným motorem | 1.271.900 Kč (A4 allroad 40 TDI 140 kW quattro) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.271.900 Kč (A4 allroad 40 TDI 140 kW quattro) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.777.700 Kč (A4 allroad 40 TDI 140 kW quattro) |
Plusy
- Výraznější design
- Útulnější interiér
- Nižší spotřeba
Minusy
- Menší prostor
- Vyšší cena
Volkswagen Passat Alltrack
Nejlevnější verze modelu | 1.130.900 Kč (Passat Alltrack 2,0 TDI 4MOT 7DSG) |
Základ s testovaným motorem | 1.210.900 Kč (Passat Alltrack 2,0 BiTDI 4MOT 7DSG) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.210.900 Kč (Passat Alltrack 2,0 BiTDI 4MOT 7DSG) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.441.200 Kč (Passat Alltrack 2,0 BiTDI 4MOT 7DSG) |
Plusy
- Velkorysý prostor interiéru
- Usedlejší vzhled
- Nižší cena
Minusy
- Ovládání infotainmentu
- Usedlejší design