TEST Audi A7 Sportback 3.0 biTDI quattro – V lepším světle
Přestože slovní spojení „čtyřdveřové kupé“ nemáme moc rádi a z logického hlediska nedává ani smysl, najde se v současnosti na našem trhu poměrně dost modelů, které se tímto označením pyšní. Vzpomeňme například na Mercedes-Benz CLS, Audi A5 Sportback, BMW 6 Gran Coupé nebo třeba o dvě čísla menší „čtyřka“, které se vlna moderní doby rovněž nevyhnula. Minimálně jeden vůz nám tady ale chybí – Audi A7 Sportback, které v polovině letošního roku přišlo s lehkým, leč na první pohled znatelným faceliftem. Automobil vás dostane ještě dříve, než do něj usednete…
Nezestárlo ani o den
Čtyřdveřová kupé mají jednu stranu obrovskou výhodu: prakticky vůbec nestárnou. Pokud porovnáte úplně první vydání Audi A7 Sportback z roku 2010 a současnou novinku, skoro půl dekády by hlavním linkám tipoval jenom málokdo. A to je třeba připomenout, že se historie modelu začala psát ještě o rok dříve, konkrétně na severoamerickém mezinárodním autosalonu, kde se představil koncept Audi Sportback.
Přestože jsou změny karoserie minimální, nelze je přehlédnout. Sportback dostal výraznější jednodílnou masku chladiče, nový přední nárazník, v našem případě dovedený k estetické dokonalosti díky paketu S line, a výraznější zadní nárazník s dvojicí širokých koncovek výfuku. Celkově A7 Sportback působí jako takový Usain Bolt mezi automobily – je dlouhé, štíhlé, vypadá neuvěřitelně dynamicky a na silnici má větší respekt, než plnoštíhlé BMW 6 Gran Coupé.
Pokud registrujete změnu grafiky světel, nezůstalo jenom u ní. Modernizované Audi A7 Sportback totiž již v samotném základu dostalo plně diodovou techniku a pokud sáhnete hlouběji do kapsy, můžete si pořídit revoluční světlomety Matrix LED (stojí 27.500 Kč). Ty se poprvé představily v nabídce vlajkové lodi A8, vidět jsme je však mohli také na vývojových prototypech supersportovního modelu R8.
Světlomety fungují velmi chytře a rychle. Spolupracují totiž s kamerou (je umístěna za čelním sklem pod vnitřním zpětným zrcátkem), která detekuje chodce a objekty, které byste mohli v dálkovém režimu nepříjemně oslnit. Systém dálková světla nevypíná, ale pomocí elektronicky ovládaných lamel ztlumuje jednotlivé diody, aby detekované objekty zahalil do tmy. Výsledek je pak stejný jako například u Lexusu LS, je více hi-tech a diody spotřebovávají méně energie.
Vodítko, podle kterého taková světla poznáte, je navíc velmi jednoduché – při odbočování směrovky velmi elegantně přecházejí zleva doprava. Audi je ostatně v luxusním segmentu na špici, pokud se bavíme o světelné technice. Jenom si vzpomeňte na to, jakým husarským kouskem „vyfouklo“ automobilce BMW prvenství v uvedení laserových světel…
Audi pro řidiče
Luxusní, elegantní a neuvěřitelně kvalitní – to jsou slova, která charakterizují interiér Audi A7 Sportback. Sluší se však také dodat, že v souvislosti s modernizací se zde nezměnilo vůbec nic, což ale rozhodně není špatně. Navzdory nízké karoserii (na výšku má jen 1420 mm) se dopředu vměstnají i dlouháni, které navíc nebude trápit přehnaně nízký posaz. Ostatně ani v oblasti šířky není co řešit, větší problém však nastává vzadu. Místa pro kolena je sice nadbytek, nad hlavou už to ale taková sláva není. Celý koncept svažující se střechy již za sloupkem B navíc řidiči komplikuje výhled šikmo vzad.
Ale čert vem místo vzadu - tohle Audi je totiž stále autem pro řidiče a ne pro státníky, jako třeba A8. Doslova vás hýčká omamná vůně kvalitní kůže, skutečný broušený hliník (součást sportovního paketu S line) a perfektně obestavěný prostor navozuje dojem útulného pokojíčku. A nutno podotknout, že hodně hi-tech pokojíčku. Rozměrný displej multimediální centra sice není dotykový, za to se ovládá intuitivním otočným knoflíkem na středové konzole, navíc doplněným touchpadem pro rychlé zadávání předvolených rádiových stanic - nebo na něj můžete rovnou psát. Ovládání sice není tak jednoduché jako v případě posledního vydání systému iDrive od BMW, milovníci Audi by však podobné tvrzení zřejmě vyslali směrem k Mnichovu.
Změny nečekejte ani v oblasti přístrojového štítu. Rozměrný palubní počítač ukáže všechna obvyklá data, navíc ale zobrazí také navigaci a obrazový výstup nočního vidění, který pracuje na bázi termokamery. V rámci příplatkové výbavy navíc dostanete praktický head-up displej, který vedle aktuální rychlosti nebo rychlostního omezení zobrazí také upozornění systému nočního vidění. Připravte si však na něj skoro 40.000 korun a z pozice řidiče také levé koleno – občas jím totiž zavadíte o tlačítko aktivace displeje, které je společně s dalšími seskupeno v poměrně nešťastné výšce nalevo od volantu.
Jednou z hlavních zbraní Audi A7 Sportback je praktičnost. Ačkoliv se vnitřním prostorem nebezpečně přibližuje A8, jednoúčelnost sedanu likviduje vysoko výklopné víko zavazadelníku (v našem případě elektricky). Samotný prostor je poměrně mělký, v základním uspořádání nabízí 535 litrů a po sklopení zadních opěradel máte k dispozici 1390 litrů. Je jasné, že o tohle majitelům primárně nejde, je však dobré vědět, že v případě nutnosti toho umí Sportback odvézt docela hodně. Výhodou navíc je, že při defektu nejste odkázáni na rozšířenou lepicí sadu – pod podlážkou totiž najdete dojezdovou rezervu.
Naftový vrchol je k neutahání
Pod kapotou testovaného Sportbacku předl samotný vrchol nabídky vznětových agregátů – třílitrový šestiválec se dvěma turbodmychadly, výkonem 235 kW v rozmezí 3900 až 4600 otáček za minutu a masivním točivým momentem 650 N.m, dostupným prakticky od volnoběhu. Na rozdíl od zbytku nabídky je motor spojen s měničovým osmistupňovým automatem Tiptronic, ostatní verze spolupracují s dvouspojkovým ústrojím S tronic.
Existence biturba v pozici vrcholu naftové nabídky může v době, kdy se pod kapotami BMW objevují šestiválce s trojicí dmychadel, naznačovat mnichovskou nadvládu. Faktem však zůstává, že nic jiného byste pro Sportback snad ani chtít neměli. Motor totiž dokáže téměř dvoutunový vůz rozjet z klidu na stovku za 5,4 s a neúnavně tahá ještě za hranicí 200 km/h. Samotná síla je ale jenom jedna část úspěchu – v nízkých otáčkách se totiž roztáčí menší turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek a přibližně od 2500 min-1 nastupuje větší, do té doby oddělené ventilem. Po sešlápnutí pedálu plynu proto automobil zrychluje naprosto lineárně, plynule a s lehkostí baletky.
Samotný průběh zrychlení se odvíjí od zvoleného režimu Audi Drive Select. Již v komfortním nastavení může být zátah doslova brutální, stále však neuvěřitelně pohodlný díky příplatkovému pneumatickému podvozku (stojí 55.900 Kč) a jemnému řízení s delším převodem. Zvolením módu Dynamic se toho ale najednou stane poměrně dost – podvozek a řízení ztuhne, reakce motoru a převodovky zostří a šestiválec najednou získá jadrnější zvuk díky elektromagnetickému generátoru vibrací v tlumiči výfuku. V tu chvíli máte pocit, že pod kapotou burácí zážehový osmiválec, ovšem s takřka okamžitým nástupem točivého momentu a chtě nechtě také akustickým projevem turbodmychadel.
Audi však má řešení i pro případ, že budete chtít více nastavení kombinovat – režim Individual totiž umí ze Sportbacku udělat houpavé Gran Turismo, avšak takřka dokonale popírající naftové srdce. Univerzální řešení pak představuje mód Auto, který odezvu podvozku, řízení, motoru a generátoru reguluje v závislosti na aktuální situaci.
Přestože hlídání spotřeby nebude pro majitele vozu se základní cenou 1,7 milionu korun na pořadu dne, klidně by mohlo. Šestiválcový silák totiž umí být překvapivě úsporný, což jen dokládá dálniční odběr 7,4 l na 100 km. Na výsledku se velkou měrou podílí dlouhý osmý převodový stupeň, který při rychlosti 130 km/h drží otáčky motoru na hodnotě 1700-1. Nemusíte přitom využívat ani ekonomického režimu, přestože i mírně „otupené“ reakce hnacího řetězce stále nebrání rychlému výstřelu do levého pruhu.
V průběhu testování se nakonec spotřeba ustálila na 8,7 l na 100 km, což lze přičíst většímu podílu provozu ve městě. Ani tam si ale Sportback neřekl o více než 9 litrů nafty, možná i díky standardně dodávanému systému start/stop s rekuperací kinetické energie. V kombinovaném cyklu se pak připravte na stále přijatelných osm litrů a všeobecně na vědomí, že do ovzduší vypouštíte čistější emise. Také zde se totiž nezapomnělo na systém vstřikování močoviny, který výrazně omezuje produkci oxidů dusíku.
Neúnavný a neunavující požírač kilometrů
Skoro dvě tuny hmotnosti a pět metrů délky nejsou zrovna parametry, které by nabádaly k řezání zatáček, ani tento styl jízdy však není Sportbacku zapovězen. Všechno má na svědomí pohon všech kol quattro (pro naftové biturbo jediná možnost), v našem případě doplněný o příplatkový sportovní diferenciál (za 30.100 Kč). V komfortním režimu jeho práci takřka nepoznáte, protože nakonec ani není potřeba. Po přepnutí do módu Dynamic, případně manuální navolení v režimu Individual, však v zatáčkách pocítíte distribuci výkonu na vnější zadní kolo a současně omezení protáčení kola vnitřního, což aktivně omezuje nedotáčivost. Zároveň se projevuje jeden z neduhů vzduchového pérování – horší tlumení při náhlých změnách kvality povrchu silnice. To pak může tu a tam do interiéru proniknout citelnější ráz, jenom slabounce filtrovaný pneumatikami s profilovým číslem 35.
Ostrá jízda vám ani při nejlepší vůli rebelský úsměv na rtech nevykouzlí, síla A7 se totiž projevuje během dlouhých dálničních tahů. Kombinace ultrakomfortních sedadel, takřka dokonalého tlumení běžných nerovností i na dvacetipalcových kolech a perfektního odhlučnění kabiny dělají každou jízdu výjimečnou a je úplně jedno, jestli najednou ujedete sto nebo třeba tisíc kilometrů. Houpavý podvozek posádku ukonejší, audiosouprava Bose s prostorovým ozvučením doslova laská vaše uši a do toho někde v dáli ševelí jadrný šestiválec – to jsou hlavní přednosti vozu!
Závěr
Testované Audi s vrcholným naftovým šestiválcem má v názvu slovo „sport“, více než v něm však exceluje při dlouhých dálničních štrekách a díky výklopné zádi překvapivě také praktičností. Facelift za polovinou životního cyklu po stránce designu moc změn nepřinesl a technicky (vedle světlometů Matrix LED) ani nebylo třeba, i tak je ale každá jízda výjimečnou a uklidňující záležitostí.
Jako alternativa k manažerskému sedanu se dá Audi A7 Sportback považovat pouze v případě, že nekladete velké nároky na prostor vzadu ve svislém směru. Dokonalému sladění hnacího ústrojí, špičkovému komfortu a nezaměnitelné atmosféře na palubě však odpovídá také cena testovaného vozu, za kterou byste při troše vůle pořídili domek se zahradou a ještě by zbylo na rodinné SUV. Právě v případě Audi A7 však musí jít racionalita stranou...
Nejlevnější verze modelu | 1.309.900 Kč (2.0 TFSI 185 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.689.900 Kč (3.0 biTDI quattro 235 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.637.699 Kč (3.0 biTDI quattro 235 kW) |
Plusy
- Sportovní vnější design
- Prvotřídní materiály v interiéru
- Silný a kultivovaný turbodiesel
- Prostor v podélném i příčném směru
- Vynikající světlomety Matrix LED
- Komfortní pneumatický podvozek
Minusy
- Občasné rázy při náhlé změně povrchu
- Omezený prostor vzadu nad hlavou
- Horší výhled z vozu šikmo vzad
Foto: Petr Homolka