Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A8: Design po generacích

Jakub Sochor
Diskuze (46)
Facelift vlajkově lodě Audi přesahuje rámec pouhých kosmetických změn. Vzhled vrcholného modelu značky byl omlazen a modernizován, přitom si však ponechal důraz na klasické a osvědčené proporce, které jsou vlastní oběma jeho předchůdcům.

Vrcholný model Audi letos prošel modernizací, která má mnohem zásadnější význam, než by se mohlo na první pohled zdát. Moderní světlomety Matrix-LED zaujmou nesmírnou propracovaností, což je vlastnost, která se týká celých předních partií – včetně chromových doplňků či rafinovaných prolisů nad nimi. Největší pozornost však zasluhuje přepracování zádě, která upoutá pozornost nejen uhlazenými tvary, ale především nápaditými lampami a jejich souladem s dekorační lištou, jež má nejen estetický, ale také funkční význam – jsou v ní zakomponovaná světla.

Modernizace zušlechťuje mohutné tvary sedanu, mezi jehož konkurenty patří Mercedes-Benz S a BMW 7. Zaměříme-li se na porovnání této trojice, zjistíme, že Audi zastupuje ryze moderní automobil, který místo ohledu na historické vazby klade důraz na pokrok. Ostatně progrese – zejména po konstrukční stránce – je důležitý společný znak všech dosavadních generací sedanu segmentu F.


1. generace (1994-2002) – Realizace projektu ASF

Historie limuzíny vyšší třídy s označením A8 pramení v roce 1994, kdy byla na trh uvedena její první generace. Šlo o první velkosériově vyráběnou limuzínu s hliníkovým prostorovým rámem ASF (Audi Space Frame), která byla zároveň realizací stejnojmenného koncepčního modelu, představeného v roce 1993 na autosalonu ve Frankfurtu. Stěžejní rysy studie, včetně proporčnosti a tvarové uhlazenosti, zůstaly zachovány. Karoserie působí nevtíravým dojmem a používá prvky, jež jsou typické pro dobové ingolstadtské automobily – zejména širokou masku se zaoblenými rohy, která se objevuje již na tokijském prototypu Avus z roku 1991.

Jedním z hlavních aspektů designu A8 je vyváženost proporcí, které zdatně odolávají stárnutí. Vzhledem k tomu, že vsadily na klasické tvary s mírně obroušenými hranami, dodnes odpovídají požadavkům na vzhled reprezentativního vozu segmentu F. Nemalý podíl na atraktivitě má také dynamický náboj profilu, který je tvořen nízkou a relativně dlouhou kapotou. Na návrhu karoserie pracoval Belgičan Dirk van Braeckel.

Vzhled exteriéru klade důraz na horizontální prvky, s nimiž se setkáváme také v kabině – zejména v podobě souvislé dekorační lišty, jež dominuje nad středovým panelem. Bytelné tvary evokují důvěryhodnost a vycházejí z osvědčených tvarových hodnot, jejich pravidelnost však oživuje výrazně asymetrický horní díl desky.


2. generace (2002-2009) – Mohutnější a technicistní vzhled

Podíváme-li se na průběh působení druhé generace A8 na trhu, zjistíme, že se v letech její výroby promítají dvě designové epochy značky Audi – doba hledání charakteristické tváře a její následné nalezení, což v rámci modelové řady A8 symbolizuje modernizovaný model z roku 2005, který je opatřen mohutnou maskou s názvem single frame. Původní provedení je však pozoruhodným příkladem designu s klasickými rysy, které jsou navrženy v moderním stylu.

Abychom lépe porozuměli designu druhé generace modelu A8, připomeňme kreaci Avantissimo, která byla uvedena v roce 2001 ve Frankfurtu. Prezentace vozu vyvolala četné diskuse nad podobou nového generačního vydání limuzíny, což souviselo s realistickými tvary vize Avantissimo. Zaměříme-li se na formu karoserie, jde o prakticky navržený koncept s věcně ztvárněnou přídí – zde se na okamžik zastavme, neboť podíváme-li se na uskupení nasávacích otvorů, zjistíme, že k vytvoření ucelené masky s výrazným kontinuálním okrajem (single frame) vedla už jen krátká cesta.

Obdobné rysy čelní části použila A8 – v porovnání s předchozí generací došlo k vizuálnímu nárůstu hmoty a k vyhlazení rozdílu mezi nárazníkem a blatníky, což neobyčejně prospělo profilu. Boční partie zmohutněly, čemuž přispěla také zmíněná úprava nárazníků – to, co uhladilo vzhled přídě, pomohlo v obdobné míře zádi, jíž provedené změny dodaly na kompaktnosti. Koncová světla byla posunuta k hraně víka zavazadlového prostoru a propůjčila zadní části sedanu sportovnější vzhled.

Radikální transformací prošla přístrojová deska, která opustila strmý středový panel a přiklonila se k designu, jehož jádrem je přísná symetrie a horizontální linky. S uvedenými změnami souvisí přepracování interiéru jako takového – nově zde dominuje středová konzole, jejíž tvar ovlivnil celkové estetické vyznění kabiny.


3. generace (od 2010) – Posilování identity

Na počátku druhé dekády 21. století došlo k etablování tvarového směru se stěžejním prvkem v podobě masky single frame. Nastal tedy proces vizuální diferenciace jednotlivých modelových řad, s cílem posílit jejich svébytnost při zachování charakteristických rysů designu Audi – zejména masky, nekomplikovanosti profilu či moderní diodové optiky. Nová, v pořadí již třetí, generace A8 nebyla výjimkou – právě na ní si můžeme přiblížit zmíněný proces posilování identity jednotlivých modelů.

Jedním ze znaků, jímž se A8 odlišuje od ostatních Audi, je výrazný přesah masky nad linii světlometů. Zásahem do plochy kapoty dostává maska – oproti předchůdci – sportovnější vzhled, doplněný komplikovanějším tvarem krytu světlometů. Z mezigeneračního hlediska členitější celek je dekorován decentními lištami, jimiž jsou kromě masky prokládány také postranní nasávací otvory. Mezi hlavní poznávací znaky modelu však patří ostře zalomený diodový pás – neobyčejně dynamický rys, který patří mezi další prvky, které dodávají A8 na svébytnosti a originalitě.

Profil se oproti předchozímu modelu nemění – bavíme-li se o proporčnosti. Díky výraznému prolisu je však sportovnější, s čímž souvisí linka, jež protíná profil v celé jeho délce – od hrany zadního nárazníku přes hmotu pontonu až po oblast předních blatníků. Nárůst křivek můžeme zaznamenat také v kabině, kde zjemňují spodní díl přístrojové desky.


Jakub Sochor
Diskuze (46)
Avatar - Parda71 (BMWfans)
27. 11. 2013 01:13
Re: Od 10 k 5
Neřekl bych to lépe :yes:
Avatar - Parda71 (BMWfans)
27. 11. 2013 01:13
Re: Od 10 k 5
Abarth vlastní výroby zabils... Poté mi úsměv ztuhl, když jsem viděl, že sis nedělal srandu 8-s
25. 11. 2013 16:06
Re: ...
Ale copak ? Zjistil jsi, že to nemá cenu ? >:D >:D
25. 11. 2013 15:47
Re: 3 x 8
Jednoznačně ukázka vytříbeného vkusu. ;-)
Avatar - white label
25. 11. 2013 14:22
Re: 3 x 8
A co pak říkáš na ten jeho "ABARTH vlastní výroby" :
[odkaz]
8-s