Audi TT má nabídnout více karosářských verzí
První koncept Audi TT byl představen již v roce 1995 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a právě díky pozitivním reakcím veřejnosti byl převeden do podoby sériového modelu, jehož produkce s karoserií kupé se rozběhla v říjnu roku 1998 a roadster následoval zhruba s ročním zpožděním.
Oblé linie kompaktního sportovce s koncernovou technikou se staly hitem. První generaci k prodejním úspěchům stačil její design v kombinaci s přeplňovaným motorem o objemu 1,8 litru a výkony od 110 do 177 kW. Pouze v posledních třech letech výroby jej doplňoval 3,2-litrový šestiválec s výkonem 184 kW.
Druhá generace Audi TT navázala na linie svého předchůdce a její výroba se rozběhla v létě roku 2006. do showroomů opět zamířila kupé a roadstery. Nabídka jednoho motoru s různými výkony ovšem v tomto případě stačit nemohla. Díky tomu se TT dočkalo přeplňovaných čtyřválců o objemu 1,8 l a 2,0 l spolu s 3,2-litrovým šestiválcem. V roce 2008 nabídku doplnil turbodiesel 2.0 TDI a zájemce o sportovnější svezení uspokojilo TTS s motorem 2.0 TFSI o výkonu 200 kW. Vrcholem se ovšem stalo v roce 2009 pětiválcové TT RS s výkonem 250 kW.
Letos nastupuje třetí generace Audi TT s níž hodlá ingolstadtská automobilka pokračovat ve využívání potenciálů ukrytého v této modelové řadě. V rozhovoru pro australské GoAuto šéf vývoje a výzkumu koncernu Volkswagen Ulrich Hackenberg zmínil, že společnost zvažuje různé kroky, jak dále využit řadu TT. Jednou z možností je nabídka dalších karosářských verzí.
Díky konceptu Allroad Shooting Brake, představenému letos v Detroitu, se v souvislosti s TT nejčastěji hovoří právě o této možnosti. Samotný Hackenberg potvrdil, že právě tento vůz byl pozitivně přijat veřejností a u Audi nyní zkoumají, co by takový vůz mohl znamenat pro řadu TT.
Vzhledem k sportovní orientaci modelové řady TT a skutečnosti, že kupé s roadsterem jsou jejími tradičními zástupci se v případě rozšiřování nabídky karosářských verzí třídveřový Shooting Brake jeví jako nejideálnější volba minimálně z hlediska konstrukce.
Na druhou stranu o této karosářské variantě se v souvislosti s TT nespekuluje poprvé, protože i druhé generaci dělal předskokana koncept s tímto typem karoserie. Tokijský autosalon v roce 2005 byl místem premiéry Audi Shooting Brake Concept a právě díky němu se již tehdy mluvilo o možné třetí karoserii pro TT.
Nyní je ovšem situace o něco odlišnější. Mezi zákazníky je o sportovně laděná kombi o něco vyšší zájem i díky konkurenčnímu Mercedes-Benzu s jeho CLS Shooting Brake a připravovaným CLA Shooting Brake. Audi navíc nemusí jít stejnou cestou jako v roce 2005 a namísto vysloveně silničního vozu může nabídnout crossover, vycházející z letošního konceptu a vydat se podobným směrem jako například Mini s Pacemanem.
Vedle třetí karosářské verze je v případě třetí generace Audi TT údajně ve hře i možná odlehčená varianta. Ta by vycházela z budoucího TT RS, jehož podobu naznačil TT quattro sport concept letos v Ženevě a měla by podobný výkon kombinovat s hmotnosti kolem jedné tuny.
V případě uvedení takové verze na trh by se nejspíš jednalo o početně limitovanou edici a ohledně roadsteru by mohlo dojít i na inspiraci koncepty TT clubsport quattro z let 2007 a 2008.