Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auta Miloše Zemana: Prodloužená Octavia a popelník z Trabantu

Jan Faltýsek
Diskuze (6)

Pojďme si k příležitosti inaugurace Petra Pavla připomenout souvislosti mezi dnes již bývalým prezidentem Milošem Zemanem a automobily.

Miloš Zeman bezpochyby patří mezi nejzásadnější české politické osobnosti posledních třiceti let. Zastával pozici předsedy Poslanecké sněmovny, premiéra a prezidenta, tedy tři z nejvyšších ústavních funkcí.

Miloš Zeman je také jedním z nejkontroverznějších politiků. Jedno mu ale upřít nelze – vždy si vybíral vozy české výroby. A to i v soukromém životě. 

Po maturitě v roce 1963 Zeman pracoval v účtárně závodu Tatra Kolín. Díky této praxi po dvou letech získal doporučení k dalšímu studiu.

První auto, které si koupil, byla bílá Škoda 100 v roce 1974. Jezdil s ní dlouhých 15 let.

Dvě z posledních deseti vyrobených Tater 700

Na konci 90. let zastával Zeman nejprve pozici předsedy poslanecké sněmovny a později byl také premiérem. Měl právo na nejvyšší třídu služebního vozidla, ale v obou případech si vybral český automobil – Tatru 700.

Ta byla posledním osobním vozem, který byl vyráběn v kopřivnické automobilce. Montáž probíhala v období mezi lety 1996 a 1999 a během této doby bylo vyrobeno pouze 62 vozů (podle některých zdrojů 75), z nichž 24 bylo ve verzi 700-2.

Karoserie byla navržena britským designérem Geoffem Wardlem. A později modernizována Jiřím Španihlem, byla přidána nová kapota a palubní deska. Právě modernizovanou Tatru 700 používal Zeman.

Jako předseda sněmovny měl k dispozici exemplář, který byl vyroben v roce 1997. Karoserie měla odstín nazývaný Stříbrný blesk a pod kapotou byl 4,4litrový osmiválec s výkonem 234 koní, který nahradil předchozí 3,6litrovou jednotku s 200 koňmi.

Druhý vůz, který byl dodán Úřadu vlády měsíc po prvním exempláři, měl stejné technické specifikace jako ten první. Lišil se však barvou karoserie, která byla grafitově černá. Prezident Zeman používal tento vůz po celou dobu svého premiérství v letech 1998 až 2002. Jako předseda vlády si nechal do Tatry 700 nainstalovat popelník pocházející z trabanta.

Poté, co skončila Zemanova služba, odešel na Vysočinu, zatímco černou Tatru 700 používalo Ministerstvo pro místní rozvoj. V roce 2009 potom skončila v Národním technickém muzeu, kde si ji lze dosud prohlédnout.

Miloš Zeman měl tak možnost řídit dvě z posledních deseti vyrobených Tater 700 a byl tak posledním významným politikem, který měl toto vozidlo k dispozici.

Prodloužená Octavia

V roce 1999, kdy byl Zeman poslancem a předsedou ČSSD, chtěla Škoda politikům nabídnout reprezentativní vůz. Superb však ještě neexistoval a tak rozhodli o výrobě prodloužené Octavie. Používal ji právě i Miloš Zeman.

Celkově bylo vyrobeno 25 prodloužených Octavií, z nichž 20 bylo vyrobeno před faceliftem a zbývajících 5 po něm. Pouze jeden vůz měl motor 1.9 TDI, zatímco u ostatních vozů byla použita jednotka 1.8 Turbo s výkonem 150 koní.

Devět Superbů

Po neúspěšné kandidatuře na prezidenta České republiky v roce 2003 odešel Miloš Zeman na sedm let z politiky. Minula ho tak Škoda Superb první generace, kterou využíval zvolený prezident Václav Klaus.

V roce 2010 se stal Miloš Zeman předsedou Strany Práv Občanů ZEMANOVCI. Po parlamentních volbách téhož roku, ve kterých strana neuspěla, rezignoval na svou funkci. V roce 2013 byl Miloš Zeman zvolen třetím prezidentem České republiky.

Jako nově zvolený prezident dostal Škodu Superb II v nejvyšší výbavě Laurin & Klement a s motorem V6 3.6 FSI. V následujících dvou letech vystřídal další dva Superby druhé generace. 

V červnu 2015 Zeman přesedlal na Superba III, samozřejmě opět v nejvyšší výbavě Laurin & Klement, nově s motorem 2.0 TSI a 206 kW.

„Chtěl bych poprosit, aby v zájmu mé ochranky to uspořádání bylo takové, že místa na nohy budeme mít dost oba. Ochranka je taky člověk,“ prohodil Zeman při předávání.

Poměrně zajímavé je, že jezdil na místě spolujezdce, zatímco ochranka vzadu. Zmínil také, že již netrval na popelníčku, který si nechal doinstalovat do Tatry 700.

Následovalo několik dalších Superbů třetí generace. Posledního z nich obdržel Zeman v roce 2019, k příležitosti svých 75. narozenin. 

V tomto modernizovaném Superbu byly mj. poprvé v rámci značky použity full LED matrixové světlomety.

Na přání ochranky byl dovybaven skrytým výstražným zařízením s majákem, vysílačkou a kamerovým systémem. Jinak se od sériové verze liší pouze držáky prezidentské standarty.

Superb z roku 2019 byl již osmým Superbem, který Zeman využíval. V dubnu 2022 byl předán do sbírek Národního technického muzea. Do konce mandátu potom využíval poslední, devátý Superb.

Škoda Kodiaq pro pohodlný nástup

„Lépe se do něj nastupuje. V Superbu se vždycky praštím do hlavy a Kodiaq má o něco vyšší strop. A kupodivu méně drncá,“ prohlásil po návštěvě Škody Auto ve Vrchlabí v únoru 2017. Tehdy si pořídil prvního.

Kodiaq byl využíván například při krajských cestách, při událostech diplomatického charakteru využíval stále Škodu Superb.

V září 2019, k příležitosti svých 75. narozenin, dostal Zeman kromě Superbu také další Kodiaq.

Opět šlo o černý vůz ve vrcholné výbavové verzi Laurin & Klement s benzinovým motorem 2,0 TSI.

„Zastávám názor, že český prezident by měl jezdit českým vozem, tedy vozem vyrobeným na českém území,“ uvedl při předání auta před zámkem Lány.

Jan Faltýsek
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
10. 3. 2023 09:39
Re: Já tupec jsem si ve svých 20 letech taky myslel
žádný ruský auto sem nikdy neměl, joudo.

Ale jel sem v několika Zigulikách jako Spolujezdec a znam lidi co je maj.
Avatar - WinDiesel
10. 3. 2023 09:19
Re: Já tupec jsem si ve svých 20 letech taky myslel
jo ty sis vozil zadek v ruSSkých autech, že :-[] :-[] :-[]
Avatar - Ozzman
10. 3. 2023 08:17
Re: Já tupec jsem si ve svých 20 letech taky myslel
Já jsem dítě 90tek, měli jsme Felicii, na svou dobu to bylo fakt dobré auto a zub času ukázal, že takhle jednoduché a spolehlivé auto přežilo mnoho dalších generací aut a pokud se nerozpradlo v prach, jezdí svým majitelům pořád.

Ale já jsem dovršil vosumnáctiny v roce 2005, což byla éra bezbřehého kultu Škodovek, hlavně Ofcí ftédéí a mne se tyhle stádní jediné správné pravdy o tom nejlepším výrobku na světě vždy tak nějak hnusily, takže i když Oktavii beru, její odkaz byl mnohem nadnesenější, než byla krutá realita, která měla a má dost záporů.

V státě je to jiné, určitě pokud naše (německá) automobilka umí vyrobit patřičný model pro reprezentaci, nevidím důvod, proč v takových autech prezditenti a ústavní činitelé nemohou jezdit, u nás v práci taky můžeme koupit jakékoliv auto, pokud to bude Škodovka, takže jsem se k nim dostal jako ke služebákům a někdy pak mohu najíždět na nebohé Priusy s mocným TéDéÍ a cítit pocit nadřazeného člověka :D
Avatar - WinDiesel
9. 3. 2023 18:50
Re: Já tupec jsem si ve svých 20 letech taky myslel
Já jsem svého času s radostí opustil Š125LS a převzal Nissan Almera 1,5. Přišlo mi to tehdy jako přesun do jiné galaxie. A to byl můj poslední benzín, živý, točivý.
Avatar - Barrichello
9. 3. 2023 14:44
Re: Já tupec jsem si ve svých 20 letech taky myslel
vono taky poslední český auto byla ta Tatra 700 a Favorit.... Zbytek už byly německý auta s českým logem. Asi tak stejně český auto je Huyndai z Nošovic :-)
Já sem český auto nikdy neměl. Jednou sem jel v autoškole Felicií a jinak mě stačilo když mě v tom někdo vozil.