Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Avtokam Ranger: Zapomenutá variace na Ladu Niva ze Sovětského svazu

David Bureš David Bureš 8. 3. 2020 • 09:55
19
2
Zobrazit náhledy (19)
Avtokam Ranger Avtokam Ranger Avtokam Ranger Avtokam Ranger Avtokam Ranger Avtokam Ranger Avtokam Ranger Avtokam Ranger Avtokam Ranger Avtokam Ranger Avtokam Ranger Avtokam Ranger Avtokam Ranger Avtokam Ranger

Sovětské automobilky daly světu slavné offroady jako Lada Niva nebo UAZ 469. Na začátku 90. let je měl ambice doplnit Avtokam Ranger, realizován však nakonec nebyl.

Období rozpadu Sovětského svazu bylo v největší zemi světa ve znamení určitého uvolnění, které některé firmy chtěly využít, a to i v automobilovém prostředí. Proto najednou mohly vzniknout projekty jako Avtokam Ranger, které ještě o pár let dříve bylo v Sovětském svazu nemožné realizovat. Dnes je Avtokam Ranger zapomenutým vozem, ve své době však šlo o zajímavý projekt, který jsme se rozhodli připomenout.

Avtokam Ranger byl totiž takovou variací na Ladu Niva, slavný offroad, který se sice na začátku devadesátých let vyráběl už přes 13 let, pořád ale byl populární. A ostatně daří se mu dodnes, vždyť s označením Lada 4x4 se vyrábí nadále a do důchodu podle všeho v blízké době rozhodně nemíří.  

Za projektem stála asociace Avtokam, sdružení několika podniků (mimo jiné chemický závod v Mendělejvsku), které plánovaly produkovat automobily. Jelikož ale neměly se stavbou aut dostatek zkušeností, našly si zahraničního partnera.

Představené dílo Avtokam Ranger totiž nebylo originální dílo. Původně šlo totiž o vozidlo britské společnosti Rickman, která začínala jako výrobce malých motocyklů. V osmdesátých letech ale vycítila příležitost na trhu, když nabídla stavebnici terénního auta. Pro zákazníka byla výhodou nižší cena, což dále podpořil fakt, že byl takový vůz oproštěn od některých daní.

Naopak velkou nevýhodou byl fakt, že Rickman klientům nabízel jen s rozloženou karoserii – nápravy nebo motor si už měli sehnat sami, konkrétně z ojetých Fordů. Přesto všechno Rickman postupně nabídl hned čtyři karosářské verze Rangeru – nejoblíbenější třídveřový model doplňovala natažená varianta, obytný vůz a provedení s otevřenou střechou.

Avtokam měl možná i proto s vozem velké plány. Dobové materiály hovoří dokonce o výrobě 50.000 až 100.000 aut ročně! Rusové však nějak zapomněli na to, že Rickman nedodával další potřebné komponenty – kde vzít dostatek motorů nebo dílů na nápravy se v té době evidentně neřešilo.

Po dovozu prvních rozložených aut se totiž rychle projevily první problémy. Plány na montáž byly prý nedokonalé, a tak jednotlivé díly nelícovaly, chybějící komponenty pak znamenaly, že uvnitř chyběly třeba nějaké kontrolky.

A když automobil prošel nárazovým testem ve výzkumném institutu NAMI, ukázalo se, že na tento typ zkoušky snad ani nebyl projektován. Při střetu v rychlosti 56 km/h do zdi se sice příď díky tuhému rámu prakticky nezdeformovala, jenže simulace ukázala, že by těla posádky náraz stejně nepřežila. Žádné deformační zóny znamenaly, že síly působící na členy posádky byly ohromné.

Není tak divu, že Avtokam Ranger nakonec skončil fiaskem. Z výroby tisíců kusů nikdy nic nebylo. Britové dokonce ani nedodali všechny nasmlouvané stavebnice. Nakonec tak vzniklo jen zhruba 150 vozů, poslední exemplář v roce 1999. Místo techniky Fordu používaly díly ruských dodavatelů, třeba od Moskviče. V nově vzniklém Rusku se totiž rozhořel zájem o vozy ze západu, a tak takový nedokonalý projekt neznámé značky neměl šanci na úspěch. Vždyť do problémů se v devadesátých letech dostaly i mnohem renomovanější ruské značky.

Související články

Témata
9. 3. 2020 08:43
Samuraj?
Trochu mi to připomíná Samuraj, zajímavé vozítko :yes:
Avatar - wakantanka
8. 3. 2020 20:35
Len
ja v tom vidím Suzuki?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku